Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Zeilmaten / windrange

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Job_uut_grunn
Deur-surfer
Deur-surfer

Zeilmaten / windrange

Bericht door Job_uut_grunn » zo mar 25, 2018 1:59 pm

Weet niet of de status herintreder al ben ontstegen....voelt nog niet zo...dus ik post maar hier ;)

Na een weekje fuerteventara heeft het virus weer toe geslagen, dus ik ben met mn spulletjes aan het rommelen.
Doel is wind range van weinig to 6 af te dekken met zo min mogelijk spul, waarbij ik lightwind spul belangrijk vind, omdat ik vaker geen dan wel wind tref, zeker op het zuidlaarder meer.

Lightwind ben ik wel blij met wat ik heb, V8 10.6 (matrix 520 32imcs) op een manta fr 89. (Ben 100 kg) formula vin, en wat kortere in de verzameling.

De zeilen daaronder begin ik te twijfelen over de zin en onzin.
Een rs4 9.0. (Unifiber 490 imcs 29) Vaart prima, wel een kriem om op te tuigen.(cambers, onderlijk moet met een lier)
Ik heb ook een rs racing 8.6, nog nooit mee gevaren, tuigt wel soepel op.
Daarnaast een rs5 6.5,(x6 mast) die vaar ik op een manta 79 (of was het 74)

De 7.5 die ik heb gaat eruit, is een gun, aangezien ik pryde masten heb denk ik aan een pryde in de 7. Range., scheelt weer een mast

De vraag...haal ik echt iets uit die 9.0 en 8.6 onder de 10.6? Ik heb het idee, maar weet niet zeker, dat als de 10.6 teveel wordt, ik aan een 8.6 meer dan voldoende heb. En dat verschil in aanplaneren zeer marginaal is. Of hou ik mezelf voor de gek en planeer ik met een 9 net zo snel aan als met de 10.6?

Ik denk aan een pryde (free) race 7.5 onder de 8.6. Lekker planeren is het doel, hoef niet het onderste uit de kan / steeds op het randje te varen, dus windbereik is een belangrijke factor. Welk 2ehands verkrijgbaar zeil zouden jullie me adviseren? 7.5...makes sense?Daaronder zit dan een 6.5

Verder nog, die rs4, daar wordt geadviseerd 490 mast imcs 29, luff 520. Nu is de matrix mast die ik heb 520. Wat gaat er gebeuren als ik die er in steek? (Imcs 32)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: Zeilmaten / windrange

Bericht door WhiteofHeart » ma mar 26, 2018 12:06 pm

Hee Job, leuk dat je het virus weer te pakken hebt!

Ik haal uit je bericht dat je 10.6 als grootste maat wilt houden? Over het zeil daaronder, in de slalom hebben de zware jongens vaak als grootste 9.6/8.6, de lichte jongens 9.0/8.6. ik ben zelf net ff 15 kilo lichter dan jij, dus iemand als @Reindt zal meer kunnen zeggen over hoeveel toegevoegde waarde de 10.6 heeft voor iemand met jouw gewicht. Voor mij zou 10.6/8.6/7.0 goed de windrange 9-25 knopen (los van de vlagen) moeten dekken, ik denk dat je bij jou dan kijkt naar iets van 11-12 knopen tot ruim 30 knopen. Ik vaar zelf op een vrij choppy spot en dan ga ik daaronder vaak voor wave/freestyle spul, maar als je op vlak water gaat zou ik daaronder iets van 6.4/5.6 slalom nemen. In de kleine maatjes moet je kleinere stapjes doen (:

Surfvrienden van mij van rond jouw gewicht hebben allemaal ~9.5 als grootste maat 🤷.

De volbloed slalomzeilen hebben een ruimere windrange dan de freeracezeilen, en zijn een beetje verschoven naar de topend. (Dus 1-2 knopen later aanplaneren, maar 6-7 knopen langer comfortabel door te varen. Als je een beperkt budget hebt raad ik je wel aan om naar freeracespul te kijken, omdat dit minder mastkritisch in. Volbloed slalomspul kan je zien als een formule1 auto. Om dat ding goed te laten lopen moet er een goede schakelbak in. Je zou de mast daarmee kunnen vergelijken, 75%, maar het liefst 100% carbon is wel vereist, anders doe je het zeil geen recht. Bij een golf GTI is het wat minder kritisch allemaal ;) en kan dus je 75% of 50% mast ook goed.

Voor de 10.6 en 8.6 zou je dan de 89 kunnen gebruiken, voor de 8.6 en 7.0 kan je dan een 70br nemen, of je zou voor 7.0-5.6 een 100L/65br kunnen nemen, beetje de keuze, ik haal uit je bericht dat je het liefst ook zo min mogelijk boardjes hebt dus dan is die tweede optie het beste. Je 75br manta is eigenlijk nog steeds een lichtweerboard.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma mar 26, 2018 3:48 pm

Haha, @WhiteofHeart thanks 🤔😉😂
Van de 10,6 kun je veel plezier beleven in ons landje en lekker surfen met mooi weer.
Daaronder zou ik zeker eenzeil in de range 8,5 - 8,7 er bij nemen want dat gaat in jou gewichts categorie waarschijnlijk het meest gebruikte zeil worden ( bij mij in ieder geval wel), maar dan gelijk naar een 7,0 vind ik zelf een grote stap, of je vaart dan te lang metje 8,6 door erg overpowerd of je bent meer underpowered met je 7,0. Ik zou daar een maatje tussen nemen omdat die beide maten , de 8,6 en zeg 7,7 je meest gebruikte zeilen gaan zijn. Zelf heb ik een zeilen in de maten 9,6 / 8,7 / 7,9 / 7,1 / 6,5 en 5,5 waarbij die laatste 2 ik zelden of nooit gebruik omdat ik afhaak als het echt door gaat waaien.
Dus zoals je zelf schrijft, lekker surfen met mooi weer, zou ik me meer focussen op zeilen vanaf 7,0 tot de 10,6 die je hebt en dan 2 maatjes er tussen, maar goed dat is mijn visie.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » ma mar 26, 2018 7:21 pm

sorry Reindt maar...

volledig akkoord met 'Daaronder zou ik zeker één zeil in de range 8,5 - 8,7 er bij nemen'

niet akkoord met '...zou ik ...7,0 tot de 10,6 die je hebt ...en dan 2 maatjes er tussen'

Inderdaad, is je persoonlijke visie...die ik uiteraard respecteer..... zoals ik uit jarenlange ervaring weet dat moderne zeilen juist een heel brede range hebben waardoor je met 'slechts' één zeilmaat tussen je 10,6 en 7,0 echt wel beter af bent. Minder duur in aankoop, minder keuzestress, veel trim- en tuningsmogelijkheden edm

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma mar 26, 2018 7:55 pm

@JP-T1surfer natuurlijk is de 10,6 - 8,7 - 7,0 de goedkoopste oplossing, maar of het de beste is? In jouw opinie wel, so be it, in de mijne niet. Als je de middelen niet hebt houd het op. Het is net als met vinnen, je begint met goedkope en weinig vinnen en later merk je dat vinnen ook het verschil kunnen maken en investeer je in vinnen en hebt daar dan geen spijt van, althans zo verging het mij 😉
Bovendien denk ik dat als je in de meeste surfkarretjes kijkt, de range zoals ik vernoem erg veel voor komt, dus zouden al die mensen het dan mis hebben 😳

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » ma mar 26, 2018 8:21 pm

inderdaad, zoals aangegeven Reindt, is mijn opinie en mijn persoonlijke ervaring....zowel met zeilenrange als vinnenrange als boardrange.
En het gaat zeker niet over 'heb ik en al die mensen het dan mis!?'

Ik wil gewoon terug effe focussen op de vraagsteller: Doel is wind range van weinig tot 6 af te dekken met zo min mogelijk spul, waarbij ik lightwind spul belangrijk vind, omdat ik vaker geen dan wel wind tref, zeker op het zuidlaarder meer.

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma mar 26, 2018 8:42 pm

Met een 8,6 kun je al een enorme range afdekken.
Gaat het echt waaien, dan kun je met een 7.0m heel lang doorvaren.
Zelf heb ik een 6.2 nog maar 2x gebruikt in al die tijd.

Ach, het is ook maar net op wat voor dagen je gaat varen.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma mar 26, 2018 8:55 pm

Vroeger had een surf maatje van mij een 9.0 freerace en 145 liter freerace plank voor op zee. Als dat niet meer ging dan direct op 100 liter Wave plank en 5.4. Range... Groot 😀👍

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » ma mar 26, 2018 9:52 pm

Een goede overstap in zeilmaten is een verschil van 10 tot 15%.
De maten 10,6 / 8,7 /7,0 liggen meer dan 20% uit elkaar dus dat lijkt mij verre van optimaal. Maar zo'n enorm zeil van 10 meter lijkt mij sowieso verre van optimaal om lekker te spelen. En het is ook ontzettend duur om hier een goede tuigage van te maken met een hele lange dure mast en een hele grote carbon giek voor de nodige stijfheid.
Mijn tip, zeker als je nog een soort van herintreder bent, is om vooral te investeren in techniek zodat je met een zeil al eerder kunt planeren. Pas als je iedereen op de plas per sé voorbij wilt varen moet je het snelste materiaal kopen en ja, dat is dan maximale zeilgrootte voor de wind van die dag.

Job_uut_grunn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Job_uut_grunn » ma mar 26, 2018 10:00 pm

Hee....als jullie het ff eens worden ;)
Gekkigheid..thnx voor de hulp en input.

De 10.6 blijft, heb ik idd het meest mee gevaren...en ook heerlijk varen met het ding..ondanks de lap stof ;)
Ik concludeer dat de 9 en de 8.6 daaronder overkill is....de 9 gaat eruit na de eerst testrit met de 8.6 die ik heb.

Wie er ook gelijk heeft mbt 7 of 7.7..het lot wilde dat ik gisteren een 7.7 op marktplaats gespot heb..en gekocht..pryde H2..die kan op de mast die ik bij de 6.5 heb (x6)

Dan heb ik aan de onderkant 7.7 naar 6.5. O.b.v. Wat jullie aangeven, kleinere stapjes aan de onderkant, heb ik daar waarschijnlijk een gap. Dat ga ik maar even aanzien...en waarschijnlijk naar gefrustreerd naar de shop rijden als ik een goede wind dag verprutst heb daardoor ;)

3e board zie ik niet zitten.
Hoe kijken jullie naar de manta 79 onder de manta 89? Beter iets smallers?

Merk wel dat op net zuidlardermeer fijn is iig 115l te hebben, omdat het zomaar ff helemaal niet kan waaien, al moet ik wel zeggen dat de keren dat ik de 79 gevaren heb....ik peentjes zweette....dat ding gaat hard...en stijgt zomaar op.
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat een kleinere vind dit oplost. (Heb ik...alleen niet eronder geschroefd ;))
Of toch het board te fors onder de 89?

Thnx again voor de hulp!

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma mar 26, 2018 11:07 pm

Persoonlijk zou ik dan eerder voor de 71 gaan.
De 79 is echt te breed voor wat betere wind. Dat zit alleen maar in de weg.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » di mar 27, 2018 6:48 pm

Mijn persoonlijke mening (!) op dit moment als zwaargewicht en ook Zuidlaardermeer als homespot hebbende en surfende vanaf 5 knt....

Ik heb 11, 9.6, 8.6, 7.9 , 7.0 , ... en vind dat een perfecte range zeker in de vaak vlagerige en choppy omstandigheden op het Zuidlaardermeer waar ik zelf niet (meer!) mega overpowerd wil zijn in de vlagen en dan door de zeil keuze dus ook regelmatig niet kan planeren. Daardoor is mijn inziens het gat tussen 10.6 en 8.6 dan dus ook te groot.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » di mar 27, 2018 10:20 pm

7.7 naar 6.5 moet goed te doen zijn hoor @Job_uut_grunn . Denk dat je het goed geregeld hebt. Veel mensen op dit forum en ik inbegrepen worden soms een beetje te gelukkig van materiaal en zien niet meer in dat je als je niet elke maat om de 0,3m2 hebt ook prima de range afdekt haha. Ik heb zelf recentelijk het grootste deel van mijn spullen eruit gedaan en vind het juist wel makkelijk, minder twijfel.

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » di mar 27, 2018 10:44 pm

Helemaal mee eens. Ik heb zo veel racezeilen gehad dat ik steeds zat te twijfelen om om te tuigen. Ik heb nu wat minder bij me. Ik kon 1 zeil er tussen uit skippen en 1 mast. Maat zeilen zijn nu 8.8 - 7,5 - 6,5 freerace en cross over 5,7 - 5,0 - 4,3 - 3 7. Mijn planken zijn 120 ltr en 93 ltr free race en 83 ltr fsw. Nu alleen nog een beetje wind...

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » wo mar 28, 2018 7:16 am

... ik heb ook verminderde keuze stress door een 10.0 en een 9.2 te vervangen door een 9.6 :angel:

Als ik snel naar het water wil en dan dus minimaal materiaal in de auto stop neem ik vaak maar 2 zeilen mee waarbij ik één maatje oversla en daar heb ik regelmatig spijt van.

Oh ja aangaande de breedte is op het Zuidlaardermeer 70cm breed en 115+volume wel een heel lekker maatje voor een zwaargewicht.

Job_uut_grunn
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Job_uut_grunn » za mar 31, 2018 10:33 am

Thnx all!!

Kleine correctie...andere manta is niet de 79, maar een 74.
Hoe vinden we dat onder een 89, als enige board daaronder met als doel zo breed mogelijke windrange af te vangen met mn 100kg? Ik hoop dat dat iig tot 6 bft goed te varen is.

Ik sta met 8bft liever aan de kant...dan met 5 tot 6 niet lekker varen overigens.

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door agr64 » za mar 31, 2018 4:17 pm

Ik had datzelfde probleem en heb daarom mijn Isonic 107 omgewisseld naar een Angulo Magnum 115 met in werkelijkheid 122 liter bij 72cm breed. Met mijn manier van varen bleek dat ik bijna niet meer met een 7.9 op 70+ breed stond terwijl ik dat vroeger op de Futura wel altijd deed en op het Zuidlaardermeer is dat vaak wel comfortabeler dan 80+ breed...

... er zijn nog wat meer boards die bij 70+cm breedte 120+ volume hebben.

954rr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou Manta 81, Isonic 107, Tabou 3S 106LTD. NP Hellcat 6.2, NP RS slalom MK6 7.0, NP H2 8.7, Alpha

Bericht door 954rr » ma apr 02, 2018 9:24 pm

Afgelopen jaar kocht ik een RS7.8 er bij om dienst te doen tussen de RS7.0 en de H2 8.7. De 8.7 is verreweg het meest gebruikte zeil over het hele jaar gezien. De 7.8 vond ik nodig omdat met enige regelmaat de 7.0 te klein was en de 8.7 te groot.ik vaar de zeilen op de Manta 81 en de Isonic 107. Daaronder nog een 3S met een handjevol zeilen 6.2-5.8-5.4-4.7.

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » wo apr 04, 2018 11:51 am

Voor mij zou 10.6/8.6/7.0 goed de windrange 9-25 knopen (los van de vlagen)

Zou ik ook zeggen.
Alleen toppers die bij ieder zeil ook een passend board en vin hebben nemen ook alle maten.
Als hobby surfer vindt ik het niet heel belangrijk om mij druk te maken over de vlaag die ik gemist heb omdat ik geen 9.6 heb.
Als het hard waait trek je iets meer downhaul , zodra je nadat je dit gedaan hebt het zeil ook niet meer kunt houden is er voldoende wind voor een 8.6

Plaats reactie