Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Even voorstellen

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Even voorstellen

Bericht door Paul1968 » ma jul 30, 2018 12:34 pm

Beste Leden,

Voordat ik vragen stel op het forum, zal ik me even netjes voorstellen. Mijn naam is Paul 49 jaar en woonachtig in Zandvoort en net als, meerdere herintreders wil ik m'n oude hobby weer oppakken. Heb +/- 20 jaar ervaring vanaf m'n 10 de tot 30 jaar op het IJsselmeer, Zandvoort en Tenerife, de meeste tijd op een wave setje maar nu al bijna 20 jaar niet meer gevaren. Heb alle spullen nog liggen in goede
staat, nieuwe ongebruikte Bic Saxo 253 (garantie geval) na de laatste surfvakantie in Tenerife en wave zeilen etc. Nu wil ik dit setje weer gaan gebruiken na controle op slijtage en evt aanpassingen. Ik woon in Zandvoort maar ben zeker niet van plan om zo maar het water op te gaan, eerst maar eens weer in Muiderberg het gevoel krijgen en alles afstellen. Wie kan me wat tips geven als ik straks weer wil gaan varen in Zandvoort.

Mvg, Paul

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Even voorstellen

Bericht door Kanarie » ma jul 30, 2018 12:52 pm

Welkom bij de club, altijd mooi om te zien als men het weer oppakt.

Betreft je spullen, oud spul vergaat bijna niet. Wel een aantal aandachtspunten:
- alle touwtjes vervangen
- de mastvoet vervangen (diabolo / pees is waarschijnlijk bij de eerste krachten door midden)
- check zeilen op kwaliteit, bij optuigen kan er wel eens wat knappen. Ook de doorzichtige delen zijn vaak erg gevoelig voor scheuren. (neem zeilplak-tape mee)

Succes met oppakken. :)

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » ma jul 30, 2018 2:03 pm

Welkom en nieuwe leden / windsurf enthousiastelingen altijd goed!
Ik lees een Bic Saxo en Tenerife en dan direct twee vragen.

Heb je recent op de Saxo gevaren en zo ja was dat op Tenerife?
Wat voor zeilen ga je gebruiken?

Als je lang niet vaart dan is soms toename van (spier) *kuch* massa de plank van 20 jaar terug wel erggggg klein. 8) Daarbij in twintig jaar zijn zeilen ook enorm veel beter geworden. De vraag is of je dadelijk bij Muiderberg staat en je ziet dat je met je wavezeil en zeer radicaal waveboard nog steeds pas kan varen als de dakpannen er af vliegen voor je beetje wegkomt.

Een "test run" op binnenwater waar je kan staan altijd goed begin om er achter te komen wat er wellicht vervanging nodig heeft.
Preventief vervangen is beter en ik weet niet hoe lang je verlengers, lijntjes, gieken en trapeze al stil liggen maar daar kan je nu al mee beginnen.

Ben benieuwd!

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » ma jul 30, 2018 2:43 pm

De laatste keer dat ik gevaren heb was i.d.d. in Tenerife op de Saxo, maar dat is al weer 20 jaar geleden, qua gewicht ben ik gelukkig niet aangekomen in die jaren, 173 cm en 75 kg en veel in de sportschool gehangen. Maar om weer te gaan beginnen, ga ik eerst even een paar keer een setje huren in Muiderberg en ondertussen de huidige set in orde maken. Heb voor de fun een old-school board gekocht om een beetje te peddelen op zee, maar lijkt me gaaf om hier ook weer eens op staan 295X55 en 85 Liter
Bijlagen
board 1.jpg
board 2.jpg
board.jpg

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » ma jul 30, 2018 3:37 pm

85 liter en weer beginnen na zoveel jaar.
Jij gaat het niet naar je zin hebben. :P

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Nelis » ma jul 30, 2018 4:17 pm

Als je wat meer progressie wil maken dan zou ik een klein investering doen in een "iets" gebruiksvriendelijkere plank ( Zeilen heb ik nog steeds geen idee van maar ik heb een angstig vermoeden ;-)

Die schotse ruit hierboven zou ik echt alleen voor peddelen gebruiken want hier mee windsurfen ALS er genoeg wind staat voor deze 85 liter plank gaat er zeker iets sneuvelen.. Mastrack, loss vinbox, delamimantie, voetbanplug of rider zelf bij het gemis van antislip;-)
Saxo:

Length: 253cm
Width: 54.5cm
Volume: 75L

Ik wil je zeker niet ontmoedigen maar je woont AAN zee en gaat met een erg erg klein oude en super radicale plank naar binnenwater of je spullen en jezelf te testen en dan waait het daar ook flink door en ga je waarschijnlijk na 2 rakjes ook roepen.. euh dat surfen is wel erg zwaar en lastig ... (geworden)

Tip infomeer eens hier en daar en start mss eens weer op Zee met een groot free waveboard en zeil ls het nog niet te gek waait.
1. Je woon er dus kan vaak gaan veel TOW
2. Zee drijft gewoon beter ;-)
3. Ga eens bij de watersport vereniging buurten voor tips

Succes!

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » ma jul 30, 2018 5:02 pm

Het board hierboven is alleen voor de fun op zee, was idd niet van plan om dit tot m'n nieuwe uitrusting te maken ;-) De wave zeilen 3.6 tot 5.2 komen uit dezelfde jaren als de Saxo en zijn van het type plank. Ik ga eerst even wat huren en op het binnenwater varen, om het gevoel weer te krijgen voordat ik de zee op ga, hier in Zandvoort is er helaas geen verhuur meer om het te proberen. Als ik het weer onder de knie heb, ga ik rustig kijken naar een nieuw gebruikt setje wat meer past bij deze tijd, evt daar nog tips voor? Het oude hou ik maar want het brengt niets meer op en komt misschien nog een keer van pas.

Dank alvast voor de tips!

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » vr aug 03, 2018 7:59 pm

Heb nog een board vraagje, wat is een lekker makkelijk board voor de omstandigheden op Zandvoort? vanaf +/- windkracht 3, ben zelf 173 cm en 75 kg.
Mag een wat ouder board zijn maar wel stevig omdat ik er vooral mee op zee mee ga varen. Heb eerdaags 3 weken vakantie en wil dan wat uren gaan maken en ben van plan om een setje te kopen het merk maakt me niet uit.

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » ma sep 17, 2018 3:27 pm

Laatst een paar keer wat gehuurd en dat ging eigenlijk net als fietsen, Oke board was een stuk groter met een 6.0 M, toen om te proberen ook maar even de oude Saxo 253 aan het zeil geknoopt en dat ging ook best aardig.Nu Ben van plan een iets groter oud custom board te kopen met iets meer volume gewoon om er voor de fun mee te varen. Ik weet ze zijn zwaar etc maar vind het gewoon leuk om z"n setje te hebben. Heb er 2 gezien in hele mooie staat voor de niet te veel geld op MP, een Hurricane 270x60 single vin en een Hot Wave 280 x60 cm single met thrusters. Wat zou evt de beste keus zijn? voorlopig hang ik het huurzeil aan de plank en later misschien eigen nieuwe zeilen.

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » ma sep 17, 2018 9:10 pm

Ik begrijp je aantrekkingskracht tot oude boards, ze waren mooi, maar de ontwikkeling heeft vooral het plezier in het varen verbeterd, niemand zal meer terug willen naar het oude spul, dus kijk voor max 10 jaar oud.

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » ma sep 17, 2018 9:12 pm

Die Hurricane.......laten liggen!!!!max 10 euro voor betalen en dan aan de muur hangen, mastvoet zit bijna op de neus, niet te varen

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » wo sep 19, 2018 3:37 pm

Dank voor de tip, zal de oude customs laten liggen, wel een iets ouder board gezien een AHD Diamant 65 en lees daar goede berichten over,
is dit een lekker board voor het Ijsselmeer en met lichtere wind op zee? Weeg zelf 72 KG.

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » wo okt 03, 2018 4:22 pm

Iemand evt bekend met het HTS 59 board?

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » vr okt 05, 2018 1:13 pm

Paul1968 schreef:
wo okt 03, 2018 4:22 pm
Iemand evt bekend met het HTS 59 board?
Zelf geen HTS gehad maar rond 2007/2008 zag ik regelmatig speed en slalom surfers er mee varen. Qua vaareiegnschappen volgens mij niet verkeerd maar als ik het goed herinner waren er series bij met niet al te beste bouwkwaliteit. Veel gehoorde klacht was delaminatie van dek en bodem. Volgens mij kwam het door het productie proces in de fabriek in tunesië die te weinig epoxyhars gebruikten in het laminaat.

Als je een oogje hebt op de HTS speedslalom 59 die op MP staat zou ik met een grote boog omheen lopen. Deze heeft duidelijke schade aan het dek gehad tussen de voetbanden. Dus waarschijnlijk een uit de verkeerde serie.

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Nelis » vr okt 05, 2018 3:53 pm

Je schrijft:
Heb +/- 20 jaar ervaring vanaf m'n 10 de tot 30 jaar op het IJsselmeer, Zandvoort en Tenerife, de meeste tijd op een wave setje maar nu al bijna 20 jaar niet meer gevaren. Heb alle spullen nog liggen in goede
staat, nieuwe ongebruikte Bic Saxo 253 (garantie geval) na de laatste surfvakantie in Tenerife en wave zeilen etc. Nu wil ik dit setje weer gaan gebruiken na controle op slijtage en evt aanpassingen.

Heb nog een board vraagje, wat is een lekker makkelijk board voor de omstandigheden op Zandvoort? vanaf +/- windkracht 3, ben zelf 173 cm en 75 kg.
Mag een wat ouder board zijn maar wel stevig omdat ik er vooral mee op zee mee ga varen. Heb eerdaags 3 weken vakantie en wil dan wat uren gaan maken en ben van plan om een setje te kopen het merk maakt me niet uit.
En je gaat nu naar een semi slalom speed plank kijken dat je pas inzet als de dakpannen er af waaien op Zandvoort?

viewtopic.php?t=13866928
Bericht door Hans Kleingeld » za okt 09, 2010 1:22 pm

Ik heb zelf ook een paar keer met de HTS 59 gevaren. Het werkelijke volume ligt rond de 90 ltr. Echter de breedte van de tail is 32.5 cm. Dit is zeer smal. Vooral voor een wat zwaardere recreant is dit lastig wegkomen en minder vergevingsgezind. Hiermee zeg ik overigens niks over andere eigenschappen zoals gypen en controle. Vergelijk de tail van de HTS met de kleinste iSonic 80 (2011) die een breedte heeft van 36.5 en de iSonic 105 die rond de 44 zit met de breedte van de achterkant.

Ik wil niemand een rank slalomboard afraden, maar over het algemeen zie je het inzetbereik en surfplezier met zo'n board sterk afnemen naarmate je:

- op een meer recreatief nivo vaart
- zwaarder bent
- op binnenlandspots met vlagerige wind vaart.

Ik heb zelf de manta 54 en HTS59 gehad en met mijn gewicht en vaarniveau waren deze boards gewoon te klein om fun te hebben, ook bij hardere wind. Met een wat groter en bredere board had ik dan gewoon veel meer lol en ging nog harder ook :) .

Voor een lichte en betere surfer kan ik me echter voorstellen dat een board als de HTS 59 voordelen heeft tov de boards waar ik het meeste uithaal:)
Tip koop een freeride of freestyle waveplank als je zelf bijna 20 jaar hebt stil gestaan.

Paul1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Paul1968 » vr okt 05, 2018 11:11 pm

Dank je voor de uitleg, naar welk volume zou ik het beste kunnen kijken om een makkelijk vaarbaar board te kopen?

Plaats reactie