Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Aankoopadvies....een (on) mogelijke combinatie?

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Marco1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Aankoopadvies....een (on) mogelijke combinatie?

Bericht door Marco1968 » di aug 14, 2018 2:33 pm

Beste forum-lezers,

Als zeilers zijn mijn vrouw en ik tijdens onze zomervakantie op een watersportcamping enthousiast geworden over het windsurfen. Vroeger allebei wel eens op een deur met zeil gestaan maar niet meer dan dat. Ook onze dochter van 10 jaar ziet het surfen wel zitten. Nu heb ik me de afgelopen dagen suf gezocht en gelezen over wat aan te schaffen. Het spreekt (bijna) voor zich dat we geen nieuw materiaal willen aanschaffen want wie weet is het niets voor ons. (Maar daar komen we dan vanzelf wel achter) Ik kom er echter niet uit want....

* Ik (man) ruim 1m90 en bijna 100 kg.
* Mijn vrouw (vrouw) rond de 1m70 en ca 65 kg.
* Dochter rond de 1m40 en 30kg.

Ik snap dat dit niet gaat met één zeil maar wil ook geen 3 complete sets moeten kopen.

Zoals gezegd, ik heb al veel gelezen over planken, zeilen, mast, giek, drijfvermogen, beginnersplank, freeride, baseplate, mastvoet, mastverlenger, wetsuit...(en zo kan ik nog even doorgaan...) maar waar begin ik om tot een goede keuze te komen zodat we alledrie een start kunnen maken en ook niet gelijk een fortuin kwijt zijn? Voor mijn vrouw en mij zal het echt voor "de leut" zijn. Verwacht niet dat wij bloedje-fanatiek zullen worden maar dochterlief....
Mijn vrouw en ik zijn ervaren zeilers en last but not least, we wonen in de buurt van Leiden. Alle tips, hints, aan- of opmerkingen worden gewaardeerd! :)

Groet, Marco.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Re: Aankoopadvies....een (on) mogelijke combinatie?

Bericht door Ruben » di aug 14, 2018 3:11 pm

Als je in de buurt van Leiden woont kun je altijd eens langskomen op Vlietland om daar een lesje (of meerdere) te nemen bij de windsurfvereniging daar. Sowieso is lessen in het begin erg handig, zodat je de stap van echt beginnersmateriaal kopen kunt overslaan (daar heb je daarna namelijk niet zo veel plezier meer van.) Je kunt anders ook in het begin materiaal huren, daar even op vooruit werken en dan de stap maken om eigen materiaal te kopen. Dat zou bij jou in de buurt bijvoorbeeld aan het Oostvoornse meer bij de Brunotti beachclub kunnen (uurtje rijden) of nog iets verder rijden naar de brouwersdam.

Als je een eigen setje wilt gaan samenstellen zal dat waarschijnlijk wel met 3 tuigagesetjes moeten, want anders is het zeil gewoon voor 2 anderen te groot of te klein. 1 board gaat wel prima, dat moet toch een board met veel volume zijn. Als je een klein beetje meer ervaring hebt dan zal een freerideboard van 140-150 liter (misschien nog iets kleiner, dat hangt van je niveau af wanneer je begint) prima gaan. Voor jou in het begin misschien nog wat wiebelig, maar daarna kun je er beter mee overweg en voor vrouw en dochter prima stabiel en goed mee te varen zonder onnodige frustraties. Voor je dochter zou ik dan een kindersetje van 2.5-3 m2 kopen, die is daar de komende paar jaar nog wel zoet mee. Voor je vrouw komt dan een 5.0-5.5 zeil schat ik zo in en voor jezelf kan een 6.5-7 prima. (Zijn een beetje schattingen, het hangt ook wat van de wind af en je instapniveau voor een eigen setje). Je zou ervoor kunnen kiezen om dan met je vrouw en jezelf een giek te delen, dat je die telkens omwisselt om de kosten wat te drukken. Een giek verwisselen is met wat oefening zo gedaan.

edit: het materiaal kun je natuurlijk tweedehands kopen, niet nieuw. Lees hier wat rond over waar je dan op moet letten.

Marco1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Marco1968 » do aug 16, 2018 11:21 am

Dank voor je snelle reactie. Inmiddels besloten om bij thuiskomst een les te nemen bij het Vlieland! :-)

Groet, Marco.

snowfreakyvon
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door snowfreakyvon » do aug 16, 2018 12:01 pm

Of bij het Valkenburgse meer, daar zijn iets meer mogelijkheden qua les is mij opgevallen

Marco1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Marco1968 » do aug 16, 2018 12:11 pm

Gaan we daar ook even naar kijken, bedankt voor de tip!

76-er
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Zie profiel

Bericht door 76-er » zo aug 19, 2018 11:18 am

Ruben schreef:
di aug 14, 2018 3:11 pm
Sowieso is lessen in het begin erg handig, zodat je de stap van echt beginnersmateriaal kopen kunt overslaan (daar heb je daarna namelijk niet zo veel plezier meer van.)

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Zolang je spreekt over de echte beginners-monsters van tegen de 200 liter en 85+ breed, ja. Van deze boards zijn echter ook varianten verkrijgbaar die een flink stukje kleiner zijn, zeg maar tussen de 145 en 160 liter, waar de hele familie wat aan heeft. Groot en stabiel genoeg om de beginselen te leren, maar klein genoeg om tot in lengte van dagen te gebruiken als allround planeerboard. Goede voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld de Fanatic Viper 70 of de JP Funster/Explorer 145. Voorbeelden van boards die je eigenlijk nooit meer weg doet. Onze Funster hebben we al sinds 2009 en is nog altijd een onverwoestbaar en actueel board, precies de reden waarom je deze categorie zelden op MP tegenkomt.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard Carve 122 en Evo 80, GA Manic 4.2, Remedy 5.2/6.0, Ka Koyote 7.4, Loft PureLip 4.0 + 5.2

Bericht door Ruben » zo aug 19, 2018 2:27 pm

76-er schreef:
zo aug 19, 2018 11:18 am
Ruben schreef:
di aug 14, 2018 3:11 pm
Sowieso is lessen in het begin erg handig, zodat je de stap van echt beginnersmateriaal kopen kunt overslaan (daar heb je daarna namelijk niet zo veel plezier meer van.)

Daar ben ik het gedeeltelijk mee eens. Zolang je spreekt over de echte beginners-monsters van tegen de 200 liter en 85+ breed, ja. Van deze boards zijn echter ook varianten verkrijgbaar die een flink stukje kleiner zijn, zeg maar tussen de 145 en 160 liter, waar de hele familie wat aan heeft. Groot en stabiel genoeg om de beginselen te leren, maar klein genoeg om tot in lengte van dagen te gebruiken als allround planeerboard. Goede voorbeelden daarvan zijn bijvoorbeeld de Fanatic Viper 70 of de JP Funster/Explorer 145. Voorbeelden van boards die je eigenlijk nooit meer weg doet. Onze Funster hebben we al sinds 2009 en is nog altijd een onverwoestbaar en actueel board, precies de reden waarom je deze categorie zelden op MP tegenkomt.
Dat is zeker ook waar, een groot en breed board kun je altijd nog als lichtweerboard blijven gebruiken, zoals een grote starboard atom of zelfs een starboard go en voor andere merken vergelijkbare boards.

Marco1968
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Marco1968 » zo aug 19, 2018 5:27 pm

Blij met al jullie adviezen... blijf vooral doorgaan! 😀

Plaats reactie