Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Zeil range Gecko 133

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
Hifiroop
Deur-surfer
Deur-surfer

Zeil range Gecko 133

Bericht door Hifiroop » ma sep 10, 2018 9:34 pm

Dag Forum,

Ook hier een herintreder na 30jaar. Mijn laatste ervaringen waren toen een houten mastvoet nog heel normaal was. :)

Inmiddels dit jaar opgestapt en mezelf een Gecko 133 kado gedaan. Hierbij kreeg ik een North E-type 7.3 wat voor mij echt een joekel is. Vervolgens een gebruikte North Natural 5.8 aangeschaft.
Ben 1.83, net onder de 80kg en vaar meestal Veerse meer en Brouwersdam.

Wat kan ik wel en wat niet....
Vaar met trapeze, kan een beach start, beginnende waterstart, wiebelige gijp lukt ook nog.
Lastiger word het zodra ik in planee kom en het geheel niet meer onder controle te houden is.
Ook al gaat het steeds beter, de voetbanden vinden is echt heel lastig (te weinig snelheid???)

De 7.3 is vaak te groot waar ik het gevoel heb dat de 5.8 weer net te klein is.

Wat zijn de opties en wie heeft er advies voor me.
1. Kijk naar een e-type 6.2
2. Koop een grotere plank en werk aan je techniek
3. Komop zeg....je moet gewoon meer oefenen, hup dat water op...

Alle advies is welkom waarvoor mijn dank

Robert

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Re: Zeil range Gecko 133

Bericht door Kanarie » ma sep 10, 2018 11:27 pm

Optie 3. :)
Uurtjes maken, de rest komt vanzelf.

theArthurrrr
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Witchcraft Ouija 102, Wave V3 95; Fanatic Blast 130; Freeks 4.0 -> 5.2 Blades 3.7 -> 5.3 NCX 7.5

Bericht door theArthurrrr » di sep 11, 2018 12:17 pm

Sowieso optie 3!

Voetband posities in de beginners stand, en jezelf alleen op de voorste focussen, achterste komt wel.
Oefenen met weinig wind en je kleinste zeil, voet er in voet er uit, zodat je als het harder waait niet naar beneden moet kijken waar je voetband staat.

Maarrrrrrrr, mijn vrouw vaart nu op een Gecko 105 en zij vaart nooit groter dan mijn grootste wave zeil (5.3).
Ik ben nog steeds van mening dat je als herintreder/advanced beginner beter een kleiner/lichter/handelbaarder setje kunt varen dan die grote lappen, zo heel veel eerder planeer je toch niet.
Grote spullen zijn echt heel veel onhandelbaarder dan klein spul, zeker als ik mijn freeride set (Fanatic Blast 130, 7.5 Severne NCX, sdm mast etc) vergelijk met mijn freestyle set (5.2 Severne Freek, rdm mast, korte full carbon giek).

Hifiroop
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hifiroop » di sep 11, 2018 7:16 pm

Dank voor de reactie 😬

Om die maar op te volgen vandaag nog twee uurtjes geweest. Wind was goed alhoewel erg vlagerig.
De Natural 5.8 erop en hmmmm..roep maar gelijk dat het aan mijn techniek ligt.

Waar de 7.3 heerlijk stabiel voelt is de 5.8 veel gevoeliger en instabieler.
Lastig om snelheid te maken maar als hij dan gaat....gaat het voor mij dan ook erg hard.
Om met die snelheid in controle te blijven en dan ook nog de voetbanden te vinden vraagt meer oefening, uren en dagen....

Maar goed gezien het eerste seizoen en de progressie mag ik ook niet klagen buiten de onvoorstelbare lol die je ervoor terug krijgt.

RJ

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Falcon 140, Magnum135, Ray111, Rocket125, Vector9.2, Sunray8.6, Hornet 7.2, Helcat6.2.

Bericht door Kanarie » di sep 11, 2018 8:23 pm

Dat is het mooiste van het surfen, je bent nooit uitgeleerd.
Nu denk je misschien dat je loopt te prutsen, maar dat zal altijd zo blijven. :P

Ikkie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Boards: Fanatic Jag 135L / Zeilen: Gaastra Phantom 9.2 Matrix 8.0 en Swift 6.5

Bericht door Ikkie » wo sep 12, 2018 12:36 pm

Voeten in de banden vergt enige oefening. Achterste is het lastigst (voor mij dan). De beste tip die ik heb gehad voor het plaatsen van de voorste voet in de voetband is om, als je net in plane bent, de giek hard naar beneden te drukken (meer druk van de mast op de board). Hierdoor hef je volledig de druk van het voorste been op en kun je rustig de voetband zoeken. Belangrijk is ook om niet naar beneden te kijken omdat je dan kans loopt om weer op te loeven en snelheid te verliezen.

DickfeeCie
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Wat eigenlijk niet?

Bericht door DickfeeCie » wo sep 12, 2018 1:35 pm

Bij het in de voetbanden komen is het belangrijkste dat je druk op je mastvoet houdt. Dit doe je door je zeil voldoende dicht te houden !! Op deze manier kan je een been optillen om in je voetband te komen. Open je je zeil dan blijft je board niet vlak liggen en gaat ook oploeven.
Off topic [Ook bij windvlagen zeil dichthouden en op je tanden bijten. Dan maar vol oploeven of afvallen maar absoluut niet openen. Anders vlieg je in de lucht met alle gevolgen.] on topic.

Chiel75
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 124, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 » wo sep 12, 2018 1:47 pm

Herkenbaar verhaal. Toen ik weer startte zelfde problemen. En - zoals eerder al gezegd - oefenen en meters op het water maken. Dat is het echt. Die controle komt dan vanzelf..... totdat je bij hardere wind weer planeert en de golfslag het geheel minder controleerbaar maakt, enzovoort.
Hifiroop schreef: ↑
ma sep 10, 2018 9:34 pm
De 7.3 is vaak te groot waar ik het gevoel heb dat de 5.8 weer net te klein is.
De grap is dat je op dit moment de 7.3 te groot vindt, maar over een tijdje en je hier goed mee uit de voeten kan, ga je naar een format groter zoeken (8+). Concentreer je eerst op de controle met de 5.8.

Ik heb nog één aanvullende tip:
Ikkie schreef: ↑
wo sep 12, 2018 12:36 pm
Voeten in de banden vergt enige oefening. Achterste is het lastigst (voor mij dan). De beste tip die ik heb gehad voor het plaatsen van de voorste voet in de voetband is om, als je net in plane bent, de giek hard naar beneden te drukken (meer druk van de mast op de board).
Hoe doe je dat dan??? Daar zat ik steeds mee te worstelen. Druk op de mastvoet houden.... dat doe ik door naar voren te leunen, waarbij je op een gegeven moment merkt dat je de voorste voet eenvoudig(er) op kan tillen. Dat is een mooi moment om deze in de voetband te zetten. Maak je in het begin niet te druk of je dat doet voordat je in plane bent of net wat later.

Hopelijk heb je hier wat aan
Michiel

Hifiroop
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hifiroop » vr sep 14, 2018 8:56 am

Dank voor alle reacties

Lijkt er op dat uren en meters maken me er uiteindelijk wel gaat brengen.
De voetbanden " vinden" dat lukt wel, echter ondanks dat ze in hun voorste en meest naar binnenstaande positie zitten loef ik direct enorm op zodra ik mijn voorste voet geplaatst heb en krijg het zeil niet verder dicht getrokken

Situatie is dat ik in planee kom bij ruime wind, dan iets oploef en probeer het zeil dicht te trekken voor controle en iets meer beheersbare snelheid. Als je in planee eenmaal met je voorste voet in de band staat is het enorm lastig om koers te houden en snelheid te maken/houden waardoor je denk ik nog dichter kan varen.
hahaha zal vast te maken hebben met de schijnbare wind die ontstaat door snelheid.

In "the old days":-) was dat niet zo een punt. Een deurplank met zwaard is een kwestie van gewoon vol gaan hangen waar houding en stuk minder kritisch was...ook een stuk minder leuk trouwens.

Komt na 12h wat wind dus denk dat ik mijn werkgever maar eens lief aankijk en er een halve dag van maak. Keep you posted...

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » vr sep 14, 2018 9:20 am

Je de boards zijn veel korter en liggen meer op het water ipv in het water.
Daarom is het wat technischer, maar zodra je het onder de knie hebt ook veel leuker en levendiger.

Meters maken, dat is zo'n beetje op de oplossing voor alles.
En natuurlijk af en toe spieken en vragen hoe anderen het doen, dat helpt ook enorm.
Gelukkig hebben we een forum voor zoiets. :P

Hifiroop
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hifiroop » vr sep 14, 2018 5:51 pm

We zullen maar niet ingaan op de resultaten van afgelopen middag LOL, maar het was wel een heerlijke paar uur op het water.

Begonnen met de 7.3 met focus op stabiel in planee blijven zonder aan de voetbalden te denken, check...
Met meer wind overgestapt op de 5.8 wat minder succesvol was. Na twee uur ploeteren en crashen begint de vermoeidheid ook echt wel te komen. Het was gewoon minder stabiel.

Goede nieuws is wel ! Een aantal volle rakken kunnen maken in planee en met voorste voet in de voetband...en dan kan je de mast dus naar achteren gooien en dichttrekken.
Wat een verademing. Als je dat stabiel kunt houden kan je ook een paar uur langer doorgaan.

We komen er uiteindelijk wel verwacht ik...
Seizoen is nog niet over.

Ps. De learning van vandaag is dat drukverdeling op je voeten een heel groot verschil maakt.
Nu eerst een zak ijs op de ribben waar de mast zijn intrede deed

keesd
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD WaveCult 85, Fanatic Eagle 100, JP SlalomIV 76 en Bic Bamba

Bericht door keesd » za sep 15, 2018 8:29 pm

Tip...Afbeelding

Kees

Hifiroop
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hifiroop » za sep 15, 2018 10:09 pm

Dag later is het inderdaad goed gevoelig (paars van kleur :P :P ) geen verkeerde suggestie en zeker iets om eens over na te denken..

Kanarie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Kanarie » za sep 15, 2018 10:43 pm

Een crashvest geeft je ook net een beetje meer drijfvermogen. Als je dadelijk gaat leren waterstarten, vind je dat wel fijn.
Er zijn veel verschillende merken crashvest. Mocht je tot aanschaf overgaan, kies de goedkoopste. :P

Hifiroop
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Hifiroop » vr sep 21, 2018 4:42 pm

ik ben er uit.....

afgelopen week waren er een paar mooie vaardagen en wat blijkt...mijn snelheid ligt gewoon te laag.
Zodra de snelheid er is kan je zoveel verder naar achteren komen, kan je het zeil dicht trekken en is het een stuk minder zwoegen

Gaat allemaal nog niet echt vanzelf dus ik ga nog snel even de spullen op het dak leggen en op naar het Veerse meer...uren maken

Plaats reactie