Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Complete windsurf set beginner

Speciaal voor de beginnende en herintredende windsurfer.

Moderators: christiaan1111, Jurjen

Plaats reactie
henk1978
Deur-surfer
Deur-surfer

Complete windsurf set beginner

Bericht door henk1978 »

Hallo,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.

Ik heb onlangs een beginnerscursus van deze geweldige sport gevolgd en ben dol enthousiast geraakt (was ik al maar na de cursus nog meer :-)).

Ik kan al aardig heen en weer varen en wil graag doorpakken maar zonder de hele tijd een setje te moeten huren of op marktplaats iets te kopen waarbij je maar moet afwachten in welke staat het setje zich bevindt.

Ik wil daarom een nieuw setje kopen waar ik de komende jaren mee uit de voeten kan (waarschijnlijk op termijn wel extra zeiltjes).

Mijn vragen:
1. Ik heb de cursus op een board met zwaard gevaren. Is de overstap naar een board zonder zwaard nu al te groot of is dit met wat doorzettingsvermogen prima te doen?

2. Na het lezen van wat reviews en het kijken van YouTube filmpjes zat ik te denken aan een van de volgende boards: JP Magic Ride 139 liter, Tabou Rocket 135 liter en de Fantic Gecko 135 liter. Heeft iemand ervaring met een van deze, welke zou je adviseren of zijn er nog andere (betere) alternatieven?

3. Als ik wil beginnen met 1 zeil welke maat kan ik dan het beste nemen?

Iets over mij (weet niet hoe relevant): Ik ben 40 jaar, 1 meter 92, ongeveer 92 kg en zal de aankomende tijd verwacht ik voornamelijk op Brouwersdam gaan surfen.

Groet,
Henk

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Re: Complete windsurf set beginner

Bericht door Ron Gijzen »

Ik zou dit seizoen (zolang de verhuur op Brouwersdam nog open is) gewoon blijven huren omdat je je nu snel ontwikkelt en door te huren steeds het materiaal kan kiezen dat past bij je niveau en de omstandigheden. Ook kun je dan ontdekken welk materiaal je straks zou willen kopen en welke zeilen je nodig hebt. Daarnaast is de kans op schade in het eerste jaar vrij groot (katapults), beetje zonde om die fase met je eigen nieuwe board te doorlopen.

Arthur30303
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arthur30303 »

Zou inderdaad zoals Ron zegt nog eerst een seizoen huren (Brouwersdam heeft zeer veel zeilen en planken in de verhuur) zodat je bij bijna elk weer op het water kan en als de wind bv aantrekt kan je gewoon een kleiner zeil gaan halen. Na enkele sessies leer je zoveel bij dat je al snel uit je eerste set gaat groeien. Als je nog geen voetbanden beheerst ga je veel makkelijker katapulten en dat zou zonde zijn van zo’n mooi nieuw bordje. Ook wanneer je waterstart onder de knie krijgt (ik had ong 2-3 daagjes nodig om het goed onder de knie de krijgen), kan je al snel kleinere planken gaan varen en wordt de 135 l al snel te groot.
Ik wilde ook een set kopen maar mij is verteld om nog even te wachten en dit was zeker terecht. Na 4 sessies kan ik deftig waterstarten en planeren in voetbanden wat ik daarvoor nog nooit had gekund. Succes!

Groeten Arthur

henk1978
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door henk1978 »

Bedankt voor jullie reacties.

Zo had ik het nog niet bekeken. Ik ga de aankomen tijd idd maar even huren, wat meer ervaring opdoen en ervaren wat het beste past.

Surf Smurf de 2de
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Surf Smurf de 2de »

Ik ben eigenlijk best benieuwd naar je ervaringen een dikke maand later. We zitten in een gelijk pakket. En mijn idee was ook om te gaan huren (Oostvorne en Brouwersdam). He jij dat inmiddels gedaan en wat zijn je conclusies=

85Baas
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door 85Baas »

@Surf Smurf de 2de, ik zit ook een beetje in dezelfde situatie; nog hard aan het oefenen zonder zwaard. Daarna wil ik graag een Freeride plank van 130-140L kopen zonder zwaard om de komende jaren mee vooruit te kunnen. Dit jaar een paar keer gehuurd bij Brouwersdam: erg goede ervaringen, werd erg goed geholpen en goed materiaal. Oostvoorne nog niet geweest, maar wil daar wel graag een keer naartoe!

Surf Smurf de 2de
Deur-surfer
Deur-surfer

@85Baas, Ik heb ondertussen bij de Brouwersdam wat sessies erop zitten.
Thommen 145 liter board met 6.0m2 zeil bij 7-10 knopen en bij 12-14 knopen wind. Leuk board maar niet voor mij. Had geen gevoel met wat er gebeurde onder me. Laten we vaststellen; dat lag meer aan mij dan aan het board.
Starboard Carve 144 met 4.7m2 zeil en veel te veel wind voor mij, ergens tussen de 25 en 30 knopen. Heel veel vechten tegen de elementen en volledige onbalans tussen zeil grootte en board grootte. MAAR dikke smile op mijn gezicht wegens stabiliteit van het board en erg vergevingsgezind. Overigens eerste keer langer dan 50 meter in plane. Wel onwijs gefrustreerd dat blijkbaar 50% van de surfers de voorrangsregels tijdelijk zijn vergeten zodra ze knetter hard over het water scheren. Wel mooi om te zien met welk gemak de pro's dat doen. Jammer dat ik hierdoor meer dan eens heel erg moest uitwijken.
Conclusie was dat voor mij; een breed kort board past op dit moment bij mij in mijn tocht van beginner naar intermediate.

Vorige week Maandag met heel veel geluk een Tabou 138 Wide LTD gekocht. Eerste sessie gehad met een knoop of 12 - 20 en een 5.0m2 zeil. Veel te voorzichtig geweest met zeil grootte, absoluut genoten toen ik het board eenmaal doorhad (en dat was heel snel). Eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik wel een walk of shame had na de eerste 30 minuten surfen. Moest effe wennen en dat ging gepaard met afdrijven en zwemmen. 10 Minuten bijgekomen en toen weer 30 minuten pure heaven. Wel ruzie met het vlagerige wind, maar daardoor veel geleerd.
Conclusie hier; ik ben verliefd op dat board!

henk1978
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door henk1978 »

Tot nu tot is het mij iig gelukt om elke maand twee keer een beginnerssetje te huren. De laatste twee keer heb ik geen gebruik gemaakt van het zwaard en dat ging eigenlijk best wel goed. De volgende keer dat ik naar Brouwersdam ga wil ik een board met minder volume proberen. Ik kan wel zeggen dat ik het virus flink te pakken heb.

Weet iemand een goed board om te proberen?

Ik heb dan nog geen setje gekocht maar wel al geïnvesteerd in een goed pak, zodat ik de aankomende maanden lekker door kan gaan en niet elke keer een pak van een ander aan hoef.

Surf Smurf de 2de
Deur-surfer
Deur-surfer

@Henk1978,
Als beginner weet ik niet of ik daar iets over moet zeggen. De meer ervaren surfers kunnen je waarschijnlijk geheel onderbouwd vertellen waarom welk board juist wel of waarom juist niet.
Maar ik heb veel lol gehad het de Gecko en Rocket (rond de 130 liter). En zoals gezegd de Starboard Carve 144.

Ik wilde juist meteen na het lessen zonder zwaard gaan zeilen. En ik vond dat eerlijk gezegd veel prettiger. Meer controle of zo.

85Baas
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door 85Baas »

@Henk1978 ik kan je daar ook weinig zinnig advies over geven ;)! Ik heb bij Brouwersdam een 'gevorderden' set gehuurd met daarin een Tabou Bullit met uitklapbaar zwaard. En dan af en toe oefenen zonder zwaard, mocht je echt flink wat hoogte verloren hebben, klap je het zwaard weer even uit.

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

henk1978 schreef: wo sep 02, 2020 3:23 pm Tot nu tot is het mij iig gelukt om elke maand twee keer een beginnerssetje te huren. De laatste twee keer heb ik geen gebruik gemaakt van het zwaard en dat ging eigenlijk best wel goed. De volgende keer dat ik naar Brouwersdam ga wil ik een board met minder volume proberen. Ik kan wel zeggen dat ik het virus flink te pakken heb.

Weet iemand een goed board om te proberen?

Ik heb dan nog geen setje gekocht maar wel al geïnvesteerd in een goed pak, zodat ik de aankomende maanden lekker door kan gaan en niet elke keer een pak van een ander aan hoef.
Nou dat is allemaal wel heel goede start :thumbup: Ik raad aan om van alles te proberen rond dat volume dan merk je vanzelf de verschillen zolang dat nog kan en zodra de verhuur dicht gaat direct het best mogelijke board met twee daarbij passende zeilen aan te schaffen zodat je door kan gaan. de overgang naar winter kan een beetje lastig zijn (koude handen) maar vaak zijn februari en maart de beste maanden.

Ik denk dat je het beste een freeride board kan kopen of misschien een fsw board met freeride karakter (Ik zelf vaar o.m. met een witchcraft chakra en dat vind ik een heerlijk vergevingsgezind boardje geschikt voor de choppy condities waarin ik vaak vaar). Koop als het kan een goed 2e hands omdat je geheid nog klappers gaat maken.

Koop geen wave, freestyle of slalom gear of full cambered racezeilen. Kan ook leuk zijn maar zou ik even mee wachten.

Als dat er 2e hands niet is schroom dan niet te investeren in je levensgeluk en gezondheid dmv een nieuw board met twee bijpassende zeilen en masten en giek want je kan er vele jaren plezier van hebben. Let er dan op dat het vooral ook een stevig board is want dure reparaties zijn vervelend (vooral omdat je dan even zonder board zit en het zou kunnen gaan waaien).

Omdat er een levendige handel is in 2e hands gear is het geen ramp als je later wat anders wilt omdat je interesse zich ontwikkeld. Goede boards zijn 2e hands erg in trek.

Tot slot nog een tip: Let op voorrangsregels op het water, let op je eigen veiligheid (niet alleen varen) en controle is op het water belangrijker dan snelheid. (hier spreekt ervaring :roll: )

henk1978
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door henk1978 »

Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een actieve windsurfvereniging bij mij in de buurt gevonden waar je elke dinsdagavond (les) en op zondag kan surfen met verschillende verenigingsspullen, tot het moment dat je zelf toe bent aan een eigen setje. Dit is voor mij denk ik de beste plek om deze mooie sport onder de knie te krijgen.

Plaats reactie