Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Strand Horst gekte

Op initiatief van windsurfers van deze site worden meetings georganiseerd. Onder begeleiding van een plaatselijke held gaan we dan met zijn allen het water onveilig maken.

Moderators: RaymondW, Hansie

Plaats reactie
sjoerdhuurdeman
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Rocket 135 liter, Mistral Explosion 120 liter, North Sails Triple xxx 5.0, Neyll pride 6,5

Strand Horst gekte

Bericht door sjoerdhuurdeman »

Ik was vandaag niet de enige die deze dag ver van tevoren zag aankomen!! Midden in het weekend, een goede temperatuur en een super windje. :cheer: Ik kom al behoorlijk lang op strand Horst, maar zo druk als vandaag heb ik het nog nooit meegemaakt! :crazy: Zelfs de achterste parkeerplaats stond helemaal vol. Het leek wel of iedereen de Corona ellende van zich af wilde knallen. :whip: Mij persoonlijk is dat prima gelukt vanmiddag. Ik heb een paar erg strakke gijpjes afgeleverd! Hopelijk heeft iedereen genoten en is er van opgeknapt. Ik kan er weer even tegen in ieder geval! Morgen wordt het trouwens weer een mooie winddag. 8)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Re: Strand Horst gekte

Bericht door Ilja85 »

Ja was er ook, het was later op de middag alsnog afgesloten zag ik op facebook!
Het was echt ongelofelijk druk, leek wel Lowlands met zeiltje!

Prima weertje inderdaad! Achter in de vaargeul wat loopjes geprobeerd maar vooral de opmnbek-loop gestaan. :)

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door harrie11 »

Windsurfen begint iets té populair te worden..

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

ik vind het nu gewoonweg te gevaarlijk op Strand Horst, ik wijk daarom uit naar andere spots (gelukkig zijn die er genoeg)
De foto's die ik zag en van informatie van vrienden die er al waren is genoeg voor mij om op zaterdag/zondag voorlopig niet meer naar Horst te gaan.
Surfen is voor mij ook trainen om beter te worden, er zijn op Horst teveel die het nog leren (en dat is alleen maar mooi) maar er zijn er ook die tussen de speedsurfers gaan varen en denken dat ze mee kunnen gaan doen en niet weten wat ze doen.

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; PD Slalom 125 v2 GET; Freeks 4.0->5.2; Loftsails SB 7.8 8.5

Bericht door theArthurrrr »

Back to the Eighties!!!!!!!!!!!

Prachtig toch dat heel veel mensen windsurfen weer oppakken, ben wel blij dat de spots waar ik vaar niet zo druk zijn.

Onderstaande zag ik ook al langskomen.

tomahowk
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Flikka, GA-sails

Bericht door tomahowk »

Het was ook afgelopen zaterdag weer afgeladen vol. Echt bizar druk. Ook een boel appelflappen die niks door hebben en zo op 50cm van je voorbij varen om 1-2 meter verderop te katapulten... :crazy:

Ook goed opletten bij vooraan neerzetten van je auto mocht je vroeg gaan op dit soort dagen: je ziet de zeiltjes voorbijvliegen. Meerdere setjes tegen auto's aan zien vliegen :+

robert67
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: 3 slalom/speed boards 58-68-85-cm 1 raceboard 380 en 4 slalom/race zeilen van 6.0-9.3

Bericht door robert67 »

en zondag was het bij 10-18kn heeeel rustig. Heerlijk gevaren

NED 321
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-321
Surf spul: Speeeeeed...zie profiel
Contacteer:

Bericht door NED 321 »

Voor het eerst in jaren gezien hoe 2 surfers gewoon knetterhard op elkaar klappen, op nog geen 30 meter van de kant.
De ene ging halve wind, de andere kwam hem upwind voorbij, en ging toen lekker een gijp in zetten. Van bovenaf klabats tegen degene aan die hij net had ingehaald. Zal wel iets mis zijn met zijn korte termijn geheugen, als je 10 seconden tevoren iemand upwind inhaalt dan kun je niet afvallen...

christiaanvanmeurs
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 air, Naish Kaholo 6.9, Nalu 5.7, 4.7, Hokua 3.7, Mistral One Design

Bericht door christiaanvanmeurs »

Zelf ook aanwezig afgelopen zaterdag. Heb ondanks de typische Horst vlagen lekker kunnen varen maar vond het veel te druk. Inderdaad mensen die totaal overpowered vlak langs je heen varen en @NED 321 - ik zag diezelfde crash vanaf de kant aan je beschrijving te lezen. Ben ook bijna 40 minuten bezig geweest om het terrein weer af te komen met de auto. Ik kom als sinds 1987 op Horst. En zal daar ook wel eens blijven komen maar ben er nu wel even klaar mee.

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Toen het dak van het AZ stadion waaide voor de laatste keer op Horst geweest. Het werd mij toen aan de kust iets te gortig en ik dacht ik wijk uit naar Horst. Ik was niet de enige die dat dacht, Idem drukte en een heleboel surfers die hun setje niet onder controle hadden. Vaak kon je de katapults al wel zien aan komen. En iedereen vaart tot waar het diep wordt en keert weer terug. Als je stukje verder vaart heb je het water voor je zelf. Ook toen twee setjes zien wegwaaien en iemands zeil gered. Hij was gewend om zijn zeil zonder plank aan de kant te laten liggen. Dat dat met harde windstoten geen goed idee is was niet bij hem opgekomen. Ik ga alleen nog maar in het verre voor en na seizoen naar Horst als het waterpeil Ok is. Die ondiepte is erg prettig bij kou.

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door _Dekker »

Er zijn ruwweg 2 manieren om op elkaar te klappen:
1 te grote drukte, onoverzichtelijk.
2 op elkaar af varen en dan het bekende wedstrijdje 'wie steekt er het hoogst aan de wind voorbij'.

Dat laatste is mij in de jaren 90 overkomen op Horst, ik woonde in Harderwijk en we waren maar met zijn 2en (!) op het water met 4.2 zeilen. Vol frontaal op elkaar geklapt. De andere jongen lag een week op de IC (slagaderlijke bloeding) en moest een jaar revalideren vanwege zijn verlamde arm. Ik kwam ervan af met een gekneusde voet.
Ik wens niemand zoiets toe en denk alsjeblieft niet 'dat overkomt mij nooit' want dat dacht ik dus ook altijd.
Sindsdien mijd ik dus ook de drukte en als iemand dat 'wedstrijdje' doet dan gooi ik hem lekker ruim en dan als het goed is: niks aan de hand.
Waarom 'als het goed is': in mijn geval ging de ander ook ruim (ik denk dat ik wel 3 of 4 keer van richting ben veranderd) en toen zaten we alsnog op elkaar. Ik denk dat hij kickte op dicht langs elkaar voorbij varen omdat op een eerder moment zijn giek al eens vlak langs mijn hoofd suisde..

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 Lightning WCE, SB Futura 114,, IQ custom 95, Naish Wave 86

Bericht door Hydrograaf (Bas) »

Het is toch gewoon: bakboord gaat voor stuurboard, loef wijkt voor lij..!!!!

_Dekker
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Re: RE: Re: Strand Horst gekte

Bericht door _Dekker »

Hydrograaf (Bas) schreef:Het is toch gewoon: bakboord gaat voor stuurboard, loef wijkt voor lij..!!!!
Dat wist ik wel maar die jongen niet. Je kan er echt niet vanuit gaan dat iedereen dat weet.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: RE: Re: Strand Horst gekte

_Dekker schreef: ma jun 08, 2020 10:46 pm
Hydrograaf (Bas) schreef:Het is toch gewoon: bakboord gaat voor stuurboard, loef wijkt voor lij..!!!!
Dat wist ik wel maar die jongen niet. Je kan er echt niet vanuit gaan dat iedereen dat weet.
Klopt helaas. Heel hard brullen werkt dan wel eens.

Chiel75
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 124, 101, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 »

gelukkig niet herkenbaar. Ik probeer me ook aan die regels te houden, maar niet iedereen doet dat. Daarom geldt bij mij nog altijd de EERSTE regel: "goed zeemanschap". Dus kies ik altijd voor mezelf en wijk waar nodig goed uit. Helaas in druktes niet altijd mogelijk, dus ontwijk ik daarom Horst ook in de weekenden.

ps. ooit bij een clinic vertelde de instructeur: diegene die het beste kan surfen, die wijkt uit :-) Dat vond ik ook wel een goeie.

tomvanelsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Quatro quad 84l, Ezzy wave

Bericht door tomvanelsen »

Chiel75 schreef: di jun 09, 2020 12:49 pm ps. ooit bij een clinic vertelde de instructeur: diegene die het beste kan surfen, die wijkt uit :-) Dat vond ik ook wel een goeie.
Dit valt ook gewoon onder goed zeemanschap. Surfer die o.a. net begonnen zijn kennen de regels vaak niet en zijn vaak meer bezig met hun surfset onder controle houden dan opletten wat er voor zich gebeurt. Je kunt je dan wel vast blijven houden aan de voorrangsregels en een aanvaring veroorzaken, maar daar schiet niemand wat mee op. Daarom beter om toch uit te wijken.

Goed zeemanschap kan eigenlijk het best vergeleken worden met het 'rijden ter voorkoming van ongelukken' in het wegverkeer

Chiel75
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Futura 124, 101, Neilpryde Zen 6.7, North S-type 6.0 & 7.8, Naish Force 5.3 (en nog oud spul liggen)

Bericht door Chiel75 »

precies Tom, zo hanteer ik het ook. Ik vond die "praktische vertaling" alleen zo mooi treffend :-)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Hydrograaf (Bas) schreef: ma jun 08, 2020 10:39 pm Het is toch gewoon: bakboord gaat voor stuurboard, loef wijkt voor lij..!!!!
Afgelopen zaterdag op het 1na laatste strandje begonnen omdat ik tegelijk met twee maatjes het water op ging. Normaal ga ik altijd helemaal achteraan bij het dammetje waar ruimte zat is en vaar ik tot in de vaargeul waar amper iemand vaart.

Maar jesus, was soms idd echt link. Twee keer flink moeten uitwijken en schreeuwen naar gijperts die me wilde T-bonen. En dat met een fluoriserend geel zeiltje nog wel. :lol:
Maar eenmaal wat verder naar achter waren er ook een aantal slalom-speedsurfers met het zeil over stuurboord die gewoon volle bak upwind aankwamen en geen mm wijken terwijl ik (volle bak) over links voer. Of ze zagen me niet door de mastslurf. :P

Maar over het algemeen ging het verder prima moet ik zeggen en was het super, als je maar uit het gedeelte daar voor telstar weg blijft.

Hydrograaf (Bas)
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Goed zeemanschap is vooral tijdig en duidelijk laten zien dat je uitwijkt, ook (vooral) als je voorrang hebt en een ander de hoogte gunt of ziet dat ie stilvalt of what ever. Ik ben het met alle schrijvers eens dat goed zeemanschap regel 1 is en ons onderscheidt van wegpiraten.

Erg belangrijk dus dat elke watersporter de regels kent. Dan pas kun je er verstandig van afwijken. :mrgreen: :x

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW »

Anders even een cursusje bij Niek :
https://www.leerwindsurfen.nl/windsurf-regels-2/

Fred G.
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Speedster 125l, 7.0 Gaastra Cosmic en een 8.6 Gun Vector

Bericht door Fred G. »

Ik als zogenaamde niet heel goede surfer kom graag op Horst. Dit omdat ik met mijn slechte rug de waterstart niet voor elkaar krijg, maar met de ondiepte daar, wel weer makkelijk door kan varen, als het eens een keertje mis gaat. Dus voor (veel) beginners en heropstappers -zoals ik- ideaal dus. Maar inderdaad, ben ook een zeiler, en wat eerder gezegd werd, er gaat niets boven goed zeemansschap, en ik probeer zoveel mogelijk afstand tot iedereen te houden, en wijk ook maar uit ipv op de regels te gaan staan.

Al ben ik een tijdje niet op Horst geweest, nu toevallig aantal keer Kabbelaarsbank bij Ouddorp.

Grt Fred

jabo1
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door jabo1 »

Goed gesproken mensen.
Maar wie neemt nu het initiatief om die 2 regeltjes op een A4-tje te tekenen en even rond te delen?
Gr Jan

RP6conrad
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad »

Opgelet, er zijn dan ook nog eens "gentlemans agreement" van tel bij speedsurfen ! Hier vaart men dikwijls dicht langs een dammetje, de richting die "ruim" vaart is dan de richting om te speeden, en dit wordt dan meestal als "voorrangsrichting" gehanteerd. In de andere richting moet men dan meestal scherp varen, en geeft men dan voorrang. Maar dan is het nog opletten, want als er een flinke vlaag komt, kan de "speedsurfer" alsnog beslissen om extra ruim te gaan ! Bij speedsurfen is het dus altijd extra opletten, en alleen koers wijzigen op voldoende afstand van tegenliggers !

heydude
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Rocket 135/115 Tabou 3s 96L

Bericht door heydude »

Vanaf 8:45 een goed voorbeeld waarom je altijd wat afstand moet houden.

Ik ben ook beginnend foiler en ik denk dat de geoefende windsurfer niet beseft wat de risico’s zijn wanneer ze mij heel cool op 50cm inhalen. Als ik ongewild een plotselinge foil out maak dan kan de schade aan lijf en materiaal aanzienlijk zijn. Geef foilers ruimte zodat een ongewilde fout niet in een trauma eindigt.

Plaats reactie