Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Surfclinic door en voor forumleden

Op initiatief van windsurfers van deze site worden meetings georganiseerd. Onder begeleiding van een plaatselijke held gaan we dan met zijn allen het water onveilig maken.

Moderator: Hansie

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Re: Surfclinic door en voor forumleden

Bericht door Marc Schoenmakers » di sep 16, 2008 10:35 pm

Ik bedoel het anders. Ik heb zelf ook liever meer wind, maar zie jet op Strand Horst toch anders:

Als ze 8 of 9 knopen wind voorspellen op Strand Horst wil dit helemaal niet zeggen dat er die dag niks meer komt. Aan de andere kant ben ik ook wel eens op Strand Horst geweest op een dag waarop de zuidwest 5 voorspelden. Dat moesten dan dus minimaal 17 knopen zijn geweest. Als je dan op zo'n dag regelmatig staat te dobberen, en er ook nog eens onweersbuien langskomen waarna de wind helemaal inkakt is de lol snel over. Regelmatig meegemaakt!

Ik bedoel dus dat je voor Strand Horst naar andere criteria moet kijken als het gaat om een windvoorspelling. Bij warm weer komt er bijvoorbeeld vaak een thermisch windje te staan. Da's gunstig!
Bij regenachtig weer met zware hoosbuien of onweersbuien valt de wind vaak tijdelijk helemaal weg na zo'n bui. In de kustprovincies lijken deze momenten veel korter te zijn. Na een onweersbui aan bijvoorbeeld de Grevelingendam trekt de wind binnen een half uur weer goed aan. Op Strand Horst kan de wind wel eens 1,5 uur wegblijven terwijl de bui langzaam oostwaarts trekt. Regen en onweer zijn voor Strand Horst dus echt ongunstig!

Ik zou zeggen:

1. Kies een dag met zo weinig mogelijk bewolking in het vooruitzicht.
2. Kies een dag met zo min mogelijk regenbuien in het vooruitzicht.
3. Kies een dag met wind uit zw. tot nw. voor strand Horst of een warme oostelijke bries in de zomer.
4. Kies gerust een dag met 8 tot 9 knopen wind. Als er bijna geen regen of bewolking is voorspelt, trekt de wind vaker aan tot flink wat knoopjes meer. Reken maar van yes!

Mischien moeten we het even aan Hans Kleingeld vragen. Die kent het weer op Strand Horst als geen ander.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Nivea Sails / Mistral

Bericht door mark331m » di sep 16, 2008 10:49 pm

Ik wil hier wel aan toevoegen dat er niet alleen op Horst clinics worden gegeven, maar ook op andere spots in Nederland. Dit om misverstanden te voorkomen.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » wo sep 17, 2008 7:27 am

Aangezien ik me heb opgegeven als instructeur, na de vraag van Jurjen om dat te willen ( :lol: ;) ), voor het doorgeplaneerd gijpen en supersnelle race-/laydown jibes is er wel een windbereik aan verbonden. Om dat te leren (met name laatstgenoemde) is daar bij voorkeur een freeride tot slalom-board van 60 tot 65 cm breed bij nodig met zeilen van rond de 6.5 waar je vol gepowered mee kan varen. Dus een mooi windje van 16 a 18 knopen met vlagen van 20 a 22 knopen zou prettig zijn. Ik heb het nu over Strand Horst als spot aangezien ik daar het meest vaar.

Ik ga niet lopen mieren met marginale wind. Dat is voor mij niet leuk maar ook niet voor degene die wat wil leren. Je wil oefenen, aanwijzingen krijgen en daar aan werken. Als je dan net te weinig wind hebt is dat frustrerend. Je progressie wordt dan door een andere factor beperkt dan jezelf.

(voor niet-clinic dagen, als je net als ik bij Horst aan het varen bent met minder of meer wind zoals hierboven genoemd kan je me gerust vragen om eens naar je gijptechniek te kijken)

Marc Schoenmakers
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Aanhangertje vol

Bericht door Marc Schoenmakers » wo sep 17, 2008 9:05 am

Laten we dan maar zoals eerder is voorgesteld uit gaan van 16 knopen wind. Eerlijk gezegd heb ik dat zelf ook het liefste. En wat Mark331M zegt klopt ook; De clinic's kunnen overal in het land worden gehouden. Niet alleen op Strand Horst.
Zelf zou ik me nog kunnen vermaken met een formulaboard en m'n 11 of 9.8 meter bij 8 tot 9 knopen wind. Dat spul is echter wel te groot om mee te gaan duckgijpen of een mooie laydown gijp mee te leren maken.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » wo sep 17, 2008 9:24 am

Ik sluit me helemaal bij opper aan.
daarnaast wat JJ en Mark ook al schreven, de meeste van ons hebben geen grote spullen, en om wat voor te kunnen doen, moeten we toch ook kunnen planeren :wink:

Wat betreft de Formula-achtige maten: daar kun je los door je rug mee gaan heel erg weinig dingen echt goed mee leren.

Taucha
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Ka-clan

Bericht door Taucha » wo sep 17, 2008 9:57 am

Jeroensurf schreef:Ik sluit me helemaal bij opper aan.
daarnaast wat JJ en Mark ook al schreven, de meeste van ons hebben geen grote spullen, en om wat voor te kunnen doen, moeten we toch ook kunnen planeren :wink:

Wat betreft de Formula-achtige maten: daar kun je los door je rug mee gaan heel erg weinig dingen echt goed mee leren.
en er zijn misschien cursisten die vanwege de zwaarte van grote spullen misschien minder makkelijk of zelfs geen progressie maken waneer er grote spullen gebruikt moeten worden.

Voor mij geldt dat de meeste nieuwe dingen die ik tot nu toe geleerd heb allemaal met 5.3 of kleiner zijn geweest, simpelweg omdat ik daarmee kan gooien en smijten zonder na 1 poging al doodmoe te zijn.

Lukic
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Skate 98 / JP RWW 83 / NP Zone 4.5 + 5.0 / NP Firefly 5.3 + 6.1

Bericht door Lukic » wo sep 17, 2008 11:19 am

Mee eens met wat bovenstaand gezegd wordt. Ik heb geen zin om bij windkracht 3 langs te kant te staan en te hopen dat het ergens in de middag nog een keertje windkracht 4 wordt. Oehoeo....

Ik denk dat een windkracht 5 (dus 16 knopen of meer ideaal zou zijn). Tot die tijd geduld hebben!!

thaurbarion
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Jazeker
Contacteer:

Bericht door thaurbarion » vr sep 19, 2008 11:20 am

Ook mee eens, het gaat mij er persoonlijk om moves te perfectioneren bij hardere wind, lees 5-6.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door mark331m » zo sep 28, 2008 7:36 pm

Zoals velen reeds gezien hebben, begint het eindelijk weer te waaien :) Dit betekent dat ook de clinics doorgang kunnen vinden als dit aanhoud. Deze week, na een lange periode van rust, zal er nog geen clinic plaatsvinden omdat iedereen eerst zelf lekker wil knallen.

Houd dit topic echter in de gaten, want bij aanhoudende wind zal er op korte termijn wel wat gepland gaan worden.

Kale
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Kale » di sep 30, 2008 11:17 am

Ben al weer een jaartje aan het "herintreden".

Dus een een paar tips komen heel goed van pas.......... Wil me graag ook aanmelden voor de clinics

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Bericht door Opperhoofd » wo okt 01, 2008 5:36 pm

Als de windvoorspelling zo blijft voor komende zondagochtend wil ik wel de eerste race-jibe clinic geven. Het ziet er naar uit dat er lekker gevaren kan worden met zeilen van rond de 6.5 en boards van 60 a 65 cm. Locatie Strand Horst, vanaf een uurtje of half 11.

Mijn idee om het volgende te doen:
- even kennis maken
- het water op en dan ga ik ergens staan, vervolgens gaat iedereen laten zien wat hij/zij kan
- ik ga een paar pogingen doen om een goed voorbeeld te laten zien :lol:
- vervolgens hou ik de deelnemers in de gaten en ga kijken wat er verbeterd kan worden. Dit kan door in het water te staan en kijken tot achter iemand aan varen. Of samen naar een ander kijken en evalueren wat goed en fout gaat.
Nog meer ideeen?

Update n.a.v. wat vragen:
Ik wacht nog even een reactie van mark33m af, nadere info volgt nog wbt aankomende zondag.

Als het niet te nat is en we bij Strand Horst het grasveld op mogen sta ik daar. Ik ben te herkennen aan een zwarte Audi A3 zonder aanhanger ( :lol: :+ ) Ik zal een oranje windsurfing.nl Leucate lycra over m'n pak aan doen. Daar staat m'n forumnaam ergens op.
En als je het volgende filmpje kijkt zie je me na 30 sec. even door het beeld varen:
http://www.omroepgelderland.nl/index.php?id=57098" onclick="window.open(this.href);return false;
Dat roodzwarte zeil (MauiSails TR-4) gebruik ik komende zondag ook.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door mark331m » do okt 02, 2008 1:18 pm

Aan allen,

Er zal per clinic een thread worden aangemaakt, dus het heeft geen zin je hier aan te melden. Ik heb zowel Opperhoofd als EdwinR een PB gestuurd, om samen met hun de zaken te organiseren.

Voor alles instructeurs: Gaarne mij een PB sturen als je een clinic wil geven, zodat deze thread zoveel mogelijk informatief blijft op een meer generieke manier. Ik zal altijd dezelfde dag nog reageren. :D

Voor de cursisten: Blijf Windsurfing.nl Windsurf Dagen in de gaten houden, alwaar de topic's (threads) worden aangemaakt per cursus.

Leuk dat het e.e.a. nu gaat lopen en ik hoop dat er er nog vele clinic's en aanmeldingen zullen volgen. :D

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door mark331m » di nov 04, 2008 7:14 pm

Zijn er instructeurs die aankomende zondag 9 november les willen geven? Gaarne mij dit melden zodat ik het e.e.a. kan regelen. :)

Taucha
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Taucha » di nov 04, 2008 7:57 pm

Ondertussen is het misschien een beetje te koud aan het worden om in het water les staan te geven, moet je ook even aan denken.

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door mark331m » di nov 04, 2008 8:20 pm

Je kunt ook lesgeven door er zelf wat omheen te surfen en eens een aanwijzing te geven. Er zijn meerdere mogelijkheden tot lesgeven afhankelijk van de omstandigheden zoals het weer.

Wat mij betreft kan de instructeur ook zelf even lekker surfen en zijn cursisten zo nu en dan eens een aanwijzing geven. Ik ben het met je eens dat je als instructeur nu niet de gehele tijd moet gaan stilstaan.

De lessen zullen NIET per definitie op Horst gegeven worden. Ik heb gemerkt dat hierover wat onduidelijkheid is ontstaan. De instructeur bepaald voornamelijik zelf waar hij les wilt geven. Dit geeft vaak ook al de inhoud van de les aan, want op zee zullen de wavers wat meer komen dan de speed surfers. Nogmaals, de lessen kunnen door het hele land gegeven worden.

Chris22
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Chris22 » di nov 04, 2008 9:42 pm

Wat zijn de minimale vaardigheden om mee te mogen doen aan een clinic? En wordt er toevallig nog een clinic gegeven in Zuid-Holland/Zeeland? Ergens anders zou ik ook graag mee willen doen maar beetje in de buurt is wel fijn!

Chris

mark331m
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door mark331m » di nov 04, 2008 9:56 pm

@ Chris, zie ook mijn intro, maar er geldt sowieso 16 knopen als minimum wind. Verder kunnen de meeste eigenlijk wel in de voetbanden en trapeze varen als minimum.

Chris22
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Chris22 » di nov 04, 2008 10:04 pm

Voetbanden en trapeze varen lukt! Ik wil dan ook graag meedoen als der een clinic is!

Taucha
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Taucha » wo nov 05, 2008 10:06 am

Weet iemand toevallig of er ergens een droogsurfer is die misschien eens een keer gebruikt mag worden voor een clinic of heeft iemand er zelf eentje die hij wel ter beschikking wilt stellen voor een clinic?

Ik bedoel hiermee dus in de wind draaiend windsurfmateriaal op de kant zodat je een move kunt oefenen met het gevoel van de wind erbij.

Een plank op het zand neerleggen met een zeiltje werkt ook tot op zekere hoogte . Maar als het erg hard waait of wannneer druk in je zeil bepaalt wat je moet doen dan kun je daar niet mee uit de voeten.

Jaapjxs
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: T1 MWX 74 3.0 + Goya One 85 + Fanatic Skate 102 - Simmer Icons
Contacteer:

Bericht door Jaapjxs » wo nov 05, 2008 12:09 pm

Je kan ook gewoon een giek aan een mastje maken, zonder zeil. Zo doet niek het ook bij zijn clinics als het een beetje doorwaait. En het geeft al wel een goed idee van de move vind ik :)

Plaats reactie