Vrijdag 16 juni IJmuiden

Opzoek naar een windsurfmaatje om samen te gaan surfen? Plaats het hier! Ook kan je nog lekker napraten over de surfdag!!

Moderators: RaymondW, christiaan1111

Plaats reactie
Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Vrijdag 16 juni IJmuiden

Bericht door Nelis » wo jun 14, 2017 5:03 am

17 tot 22 knopen pal onshore het ziet er prima uit om strepen te trekken op IJmuiden. Nog meer liefhebbers die met slalom /freeride spul gas willen geven op zee? Ben er vanaf 11.00 tot 15.00 uur. SailWorks Retro niet te missen ;-)

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5
Contacteer:

Re: Vrijdag 16 juni IJmuiden

Bericht door Nelis » za jun 17, 2017 8:58 am

Zo dat was lekker! Aangekomen zag ik mensen met wave spul best goed gepowerd rondvaren en met 5.3 v het water komen. Beetje twijfel sloeg wel toe maar omdat ik maar een zeil en plank mee had gewoon gaan optuigen. Zo goed als maximaal strak gezet maar wel wat buik in bij de giek en mastvoet iets achter de middenstand. IPV de standaard G10 36 vin nu een oud model Select 39 eronder omdat ik het idee heb dat de boel wat veel plakt met deze (te kleine) vin. Omdat het bijna pal onshore was had ik zo van IJmuiden naar Zandvoort kunnen varen. Ik was met een soort van herintreder die met zn 105 en 6.0 weer voor het eerst in jaren op zee ging. Toch een beetje in de smiezen houden 8)
Weg varen ging met de stevige golven best prima omdat er wel wat ruimte tussen de golven zat en de wind vooraan nog niet op max was. Super ruim naar buiten en elke golf nog ruimer er omheen. Ben de eerste honderden meters echt tussen de brekende golven geknald en dat is echt GAAF! Met uitvaren merkte ik wel dat echt topsnelheid proberen te halen een uitdaging was tenzij je een stuk hebt waar een golf net is gebroken en je even een glad stuk hebt. Op de terugweg ging het een stuk beter en langzaam begin ik de plank / set beter te kennen. Ik begon beetje aan de wind terug te varen en steeds meer en meer ruim te gaan maar het zeil echt dicht houden en de plank steeds verder van mij af te sturen. Zo kreeg ik steeds meer gevoel en snelheid en een paar keer bijna tailwalk en zwevende voorste voet. :o :wink:

Ook merk ik dat je best wat door de knieën moet gaan (en blijven gaan) en niet de gestrekt tegen de rails aan kan duwen zoals op vlak water. Diep zitten kost kracht maar je krijgt er zoveel controle voor terug.
Gijpen gaat steeds beter en ik merk dat ik teveel naar voren hang in een gijp, dat werkt perfect op een wendbaar waveboard maar met een 75 brede slalom unit in de golven duw je de voorste rails er in en dan ga je er overheen.

Speaking of... er lag nogal wat wier en een de eerste keer met wier aan de vin had ik het echt door maar ik had een wat geremd gevoel. ff een kleine chophop en... WOW ga nu ging de snelheid weer omhoog!

Weer een hoop geleerd en steeds meer vertrouwd aan het worden om deze set ook in het highwind bereik wat snelheid te geven.

3 uur gevaren en zin vandaag met wat spierpijn in de bovenbenen thuis :wink:

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP FS 107pro & FSW 85pro, F2 Rebel 75 & Rave 84, NP Alpha's, MauiSails Gieken,
Contacteer:

Re: Vrijdag 16 juni IJmuiden

Bericht door ultraprime » zo jun 18, 2017 2:11 pm

Ook Windsurfje gedaan op IJmuiden...... dat was weer ff geleden dat ik daar was. Van iets over 12 tot iets over 15u. Ging net met 5.4 en 84L. T was ook niet zo druk. Wat vreemd was dat naar buiten varen veel makkelijker ging kwa planeren en hoogte lopen dan terug richting strand.🤔 Wel met laag een heeel breed strand.

(En toen wilde ik hiet een plaatje uit facebook toevoegen...maar met het verstrijken van de jaren lijkt dat alleen maar moeilijker te worden. En dan niet zozeer mij jaren maar meer die van facebook... 🤔🙁)

Plaats reactie