Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

20-6 Wijk..met foil!

Opzoek naar een windsurfmaatje om samen te gaan surfen? Plaats het hier! Ook kan je nog lekker napraten over de surfdag!!

Moderators: RaymondW, christiaan1111

Plaats reactie
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

20-6 Wijk..met foil!

Bericht door Jeroensurf » wo jun 20, 2018 10:17 pm

Vandaag gewindsurft met mijn Hot KSSpider5.2 en 104l Flextail wat grootste deel vd tijd prima planeren maar saai was, maar ook met de Foilset van Robert van Surfsports Castricum gewindsurft :P

Robbert heeft een Starboard Hypernut 7.4 convertible Sup, dus je kunt ermee suppen, foilsuppen en windsurfen+windsuppen.
Een GoFoil Supfoil en als lappie een NP Combat4.7
Voor ons beiden was dit de eerste keer windsuppen en op het board zaten alleen voetbanden voor.
De Combat was groot genoeg om mee te waterstarten, water was relatief flak wat betekent deining van goed heuphoog.

Het eerste wat opviel: met zo,n set loop je niet in 1x naar het water zoals met een windsurfset, maar goed in 2 delen, geen probleem.
Met Mijn Trifin pring je na 3m op je plank en planneer je door ondiep water, met een foil waad je naar goed heupdiep water want anders is het een anker.
Daarna :9~ :9~ :9~ :9~
Robert begon en dat zag er eigenlijk al heel snel prima uit, na een poosje hebben we in het water gewisseld.
Waterstarten ws te doen maar hield niet over, en zodra je je zeil dicht trekt merk je meteen dat zo,n ding omhoog wil en ineens sta je hoog boven het water, wow, WTF gebeurt er!! :crazy: :eek:
De eerste keer schrik je ff, maar als je eenmaal bent geland en je leeft nog, dan ga je eerst in de voetband staan, gooi je iets wat ruim, pomp je 2x en gaaan!
Door de combi van een korte supmast en toch best behoorlijke deining was het regelmatig heel licht het water toucheren, maar tussendoor is het een heel gek zwevend gevoel en merk je de vaker genoemde stilte.
Puur zwevend heeft het zeil eigenlijk vrijwel geen druk nodig en stond ook de 4.7 vol open en versnel je toch (tot de volgende ploef dat je weer te hoog zat en duikt. Na een poosje kreeg ik een redelijk gevoel hoe te trimmen, hoewel een eerste sessie op binnenwater wellicht makkelijker was geweest.
Toen de wind afnam en Robert absoluut niet meer kon planeren, bleef de Foilset met 4.7 bij 2x pompen gewoon planeren en versnellen op alle koersen incl achterlijk hoog.
Geen katapults of rare klappers gemaakt mede omdat ik in het begin toch veel op mijn armen heb gesurft en maar minimaal op de trapeze, desondanks wel volledig hooked!
Erg gaaf om een keer geprobeerd te hebben en te weten hoe het voelt, en ik ga vast nog wel eens op binnenwater kijken hoe het daar gaat. Direct een setje kopen zit er ff niet, maar wie weet volgend jaar of zo.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Re: 20-6 Wijk..met foil!

Bericht door Rop » do jun 21, 2018 1:08 pm

Cool, lijkt me toch ook wel leuk om een foilboard erbij te hebben voor op zee.
Geen extra zeilen/masten/gieken/kiterommel nodig en toch lichtweer lol.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » do jun 21, 2018 9:41 pm

Die Hypernut7.4 is voor mij net aan de kleine kant als Sup (104l) en best wiebelig, maar het gerucht gaat dat er volgend jaar een Hypernut7.8 convertible komt dus Sup, Windsurf, Foil dan denk ik dat er vrij snel eentje in huise Jurf ligt..met windsurf foil uiteraard. Dat zou een briljant do it all speeltje zijn.

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » vr jun 22, 2018 8:28 am

Was lekker op Wijk. Net voor 13u erop. Perfect timing. Eerste 2u kon de 5.3 strak en kwamen er toch nog leuke golfjes langs. Later steeds iets boller met wat extra pauzes. Ergens rond 17u gestopt.
Het was wel apart om jullie te zien tussen de deining met een foil. Loopt wel super goed hoogte 🤔

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic,Witchcraft, Simmer

Bericht door DouweM » vr jun 22, 2018 6:03 pm

Jeroensurf schreef:
do jun 21, 2018 9:41 pm
Die Hypernut7.4 is voor mij net aan de kleine kant als Sup (104l) en best wiebelig, maar het gerucht gaat dat er volgend jaar een Hypernut7.8 convertible komt dus Sup, Windsurf, Foil dan denk ik dat er vrij snel eentje in huise Jurf ligt..met windsurf foil uiteraard. Dat zou een briljant do it all speeltje zijn.
Zeer intressant!

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » vr jun 22, 2018 7:17 pm

Puur om te windsurfen is die Hypernut7.4 groot zat, maar met 92kg is een 104l board net een paar litertjes te klein voor mij voor NL.
De 7.8 heeft 115l en dat is voor mij een allroundmaatje, maar ik overweeg ook om iets custom te doen....

@ Erik: Die Foils lopen inderdaad met weinig druk extreem hoog. Grappig om te merken dat je meteen hele andere koersen kunt varen.

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door DouweM » vr jun 22, 2018 9:31 pm

@jeroen zou deze sup ook te gebruiken als normaal board voor op vlak water?

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer

Bericht door Jeroensurf » za jun 23, 2018 8:25 am

Als je bedoeld als Sup om stukjes mee te peddelen, dan nauwelijks.
De 7.4 (en ook 7.8) board is erg kort dus heeft heel weinig glide waardoor je bij elke peddelslag stilvalt.
Voor binnenwater geldt hoe langer hoe beter want een lange plank blijft door glijden waardoor je harder gaat, verder komt en gewoon meer lol hebt. Daar heb je liever iets van boven de 10 ft en het liefst een 14foot board.
Daarnaast is 104l bij 77l gewoon serieus klein en wiebelig zonder zeil.
Ik kan daarmee suppen op zee, maar alleen als het clean is en dan nog is het dodelijk vermoeiend voor de benen omdat je continue staat te balanceren op een klein board. Staat er chop..zwem ze!
Het is dus als Sup echt een dedicated wavesup, maar om mee te windsurfen vond ik het echt verrassend goed gaan!
Geen katapults bij het neerkomen, niet vastlopen bij de ploefs waarbij je het water aantikt.
De overeenkomsten met wat ik in filmpjes van de JP foilplank zag zijn ook groot: vrij ronde bodem vooraan en ronde rails.

Let wel, ik heb GEEN vergelijk met andere windsurffoilboards en het was ook pas mijn 1e keer dus ik heb geen idee hoe je dit moet vergelijken met meer dedicated spul.
Dit was ook met een SURFfoil, dus vooral dik en gemaakt voor veel lift bij lage snelheden en dus vooral low end gericht.
Ik geloof ook dat het veel harder kan als we nu gingen, dat merkte ik wel bij een paar versnellingen waar ik gewoon van schrok zo hard schoot hij vooruit, maar dit zal nooit een full on raceboard worden.
Als ik bijv naar de Pryde-foil kijk is die behoorlijk anders waardoor wellicht het balanspunt anders ligt en daarom ook grotere lappen verdraagt. Dit zie ik meer in vergelijk met zoals Naish de Hoover in de markt zet, low end fun ipv max speed en high end performance.
Bij een High end board kan ik me ook voorstellen dat de Box iets verder naar achteren gaat om meer backfoot druk te kunnen geven.

Als ik zelf ga kijken naar een dedicated foilboard zou dat voor mij op zee zijn en zou ik wel zoiets nemen als we nu hadden want groter als een 6m wil ik toch niet varen.
Wel zou ik voor op zee een langere mast willen om beter te dealen met de deining/hogere chop.
(ja er pruttelt al wat in het achterhoofd :oops: , ik hik alleen nog ff aan tegen de kosten van die krengen )

DouweM
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door DouweM » ma jun 25, 2018 6:06 pm

Top dank voor de info :thumbup:

Plaats reactie