Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Brouwersdam zee

Opzoek naar een windsurfmaatje om samen te gaan surfen? Plaats het hier! Ook kan je nog lekker napraten over de surfdag!!

Moderators: RaymondW, christiaan1111

Plaats reactie
Arnoh
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Best veel....

Brouwersdam zee

Bericht door Arnoh »

Sinds dit jaar (of ook vorig jaar al?) ligt er bij de blokkendam iets in het water wat is gemarkeerd met boeien. Het lijkt een soort kruis / vierkant. Wie weet wat dit is?
Alvast dank, ik ben namelijk erg nieuwsgierig.

Het was overigens de afgelopen dagen erg druk op de dam!
Meest bijzondere was toch wel een Oosterbuur die op het strand kwam vragen naar de zeilmaat, iedere keer als ik een stap naar achteren zette omdat hij wel erg dichtbij kwam, zette hij vrolijk een stap naar voren. En dat vier keer achter elkaar :-?

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Re: Brouwersdam zee

Bericht door flapie »

Heb ik ook zien liggen, maar weet ook niet wat of waar het voor is.
Ben eigenlijk ook wel nieuwsgierig.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB Futura 101, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Bericht door Ruben »

Er ligt inderdaad een soort ponton in. Geen idee waar het voor is. Ben er vorig jaar een keer bijna bovenop gevaren toen het goed genoeg weer was voor de 4.0 en ik de boeien niet had gezien door de golven en het feit dat ik zonder bril surf :think: .

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: -
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Bericht door Cosmic_henk »

Zag het ook. Misschien heeft het wat te maken met de inlaat die ze gaan bouwen en hebben ze een meetboei neergelegd om de stroming in kaart te brengen? Wel jammer dat deze surfspot zo ook verdwijnt als er een inlaat van 400 m breed komt. En dat allemaal om een beperkt getijde in de Grevelingen zodat deze een beetje zout wordt terwijl we steeds meer zoetwater tekorten krijgen...
Helaas zijn de belangen van de watersporters die deze plek gebruiken nergens meegenomen in de selectie-criteria voor de locatie van de inlaat.

Arnoh
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arnoh »

De Grevelingen is overigens al zout.....

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie »

Schijnt iets te zijn waar kiters op kunnen springen heb ik vd week gehoord van een lokal...... of het ook zo is weet ik niet.

Ruben
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB Futura 101, Loftsails Oxygen 6.3 en Ka Koyote 7.4, Starboard Evo 80, Loft PureLip 4.0, 4.7, 5.2

Bericht door Ruben »

Arnoh schreef: wo mei 27, 2020 3:21 pm De Grevelingen is overigens al zout.....
Klopt, maar niet zout-zout, meer brak water, net als Oostvoorne.

jipsteenbrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Veel

Bericht door jipsteenbrink »

Grevelingen is als het goed is gewoon net zo zout als de Noordzee gezien er al sinds 1978 een spuisluis in de Brouwersdam zit.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: SB Carve 2003 123l, SB Futura 131, Naish Koncept90l ; Gaastra 7.5m2 - 4,2 m2

Het is zout of brak, hangt er een beetje vanaf hoe ver je van de spuisluis staat. Nu ben ik natuurlijk ook wel voor gezond water en natuur, maar dit is meer een wens van oude lobbygroep met een grote vinger in de pap in zeeland en achterhaalde wensen. Dat de nieuwe natuur die is ontstaan dan maar moet wijken is jammer, dat is geen natuur ofzo:roll:
Lees dit stukje bijvoorbeeld maar eens bv:
https://www.h2owaternetwerk.nl/h2o-podi ... idsblunder
Maargoed de zomers worden niet steeds droger...

Als gevolg van de inlaat kan het kitesurfstrand tot 2/3 afnemen en de zandbank tussen ouddorp en renesse (nu natuurgebied voor de zeehonden) compleet verdwijnen zijn de huidige verwachtingen. Hoe groot het gebied wordt waar het gevaarlijk is om te varen vind ik lastig inschatten, maar je zit zometeen met aan de noord- en zuidkant een inlaat... Noordzijde 400 m breed.
Nu wil ik het niet perse tegenhouden, maar het lijkt er wel op dat alle beslissingen worden genomen zonder de belangen van de recreanten (kite/windsurfers/ badgasten) mee te nemen. Dat is wel jammer, wellicht kan je met enkele kleine aanpassingen zorgen dat er wel een stuk behouden blijft om te varen. Nu wordt dat nergens meegenomen. Het watersportverbond trekt bv. wel op met de jachthavens waardoor deze gecompenseerd worden. Dat de huidige brouwersdam een grote recreatieve functie heeft voor de regio lijkt men niet te zien.

p.s. : over 20 jaar staat de nu voor 200 miljoen gebouwde sluis permanent dicht verwacht ik en is het kierbesluit van de Haringvliet ongedaan gemaakt omdat zoet water toch wat lekkerder drinkt:)
Deze gebruikers waarderen Cosmic_henk voor dit bericht:
jipsteenbrink

Arnoh
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arnoh »

Heb geen zin om in een discussie te belanden over de zin/onzin van de plannen om de Grevelingen gezond te houden. Volgens mij is er weinig discussie over dat het diepere water daar nauwelijks tot geen zuurstof bevat. Maar het is inderdaad wel een dingetje dat die doorlaat precies komt op een vd lekkerste windsurf plekken van Nederland (voor mij dan).
Dat is wel echt balen...
Zo bezien lijkt dat “ding” in zee hier inderdaad mee te maken te hebben - geen landingsplek voor kiters, die zie je daar ook heel weinig.

Cosmic_henk
Deur-surfer
Deur-surfer

Ach, de recreatieve functie van de Brouwersdam en het strand blijft behouden aldus de onderzoeken, oftewel het heeft geen gevolgen voor de recreanten die nu gebruik maken van de dam..... Vrees dat ze toch de afgelopen pinksteren niet op de dam zijn geweest, maar het is nu als een positief punt :crazy: meegenomen in de beslissing over de inlaat. Alsof alle toeristen er blij mee zijn :think:. Daarnaast is een van de aanjagers om een inlaat te bouwen de recreatie van de Grevelingen te verbeteren...

Overigens liggen de zuurstofloze delen in de Grevelingen lager dan NAP -15,0 m. Deze diepe geulen liggen al vlakbij de huidige inlaat en krijgen dus al genoeg 'vers' water maar zonder effect. Ook met de nieuwe inlaat blijven ze zuurstofloos, dit is al bekend. Er is daar overigens ook wel leven, alleen telt het niet mee. Het hele waterkwaliteit verhaal is zo wankel als de het maar kan en verdraait in het voordeel van de inlaat om draagvlak te krijgen. De nadelen (ook de natuur en waterkwaliteit) heeft niemand het over. Net als het recreatieverhaal van de Brouwersdam, wat wel heel duidelijk omgedraaid is alsof er geen gevolgen zijn. Hier een kaartje van de nieuwe stroming als gevolg van de inlaat:
Knipsel.JPG
Maargoed, mijn voornaamste punt is het juist meenemen van de recreatieve functie van de brouwersdam. Dat men dan alsnog zaken besluit prima, maar zeg dan wel dat alle wind- en kitesurfers die er zijn komen pech hebben en een andere plek moeten zoeken...

Richard van V
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Richard van V »

Morgen hoop ik voor t eerst met eigen spul te gaan surfen bij de Brouwersdam. Zijn er mensen die ook gaan?

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Ed
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ed »

Richard van V schreef: do jun 18, 2020 6:28 pm Morgen hoop ik voor t eerst met eigen spul te gaan surfen bij de Brouwersdam. Zijn er mensen die ook gaan?

Eerst goed infoen hoe met de Ferien bij de oosterburen zit....
Vorige week do was ik van plan om aan zee zijde op te stappen , ter plaatse 09.30 hrs voor FW sessie....geeneens het water kunnen zien daar leek dat 18e deelstaat er was gesticht :crazy: :crazy: :crazy:
Middelplaat bood soort alternatief.
Voorlopig helaas wel even klaar mee , buiten weekenden om de krente uit pap halen op andere spots voorlopig beste optie 8)

Richard van V
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Richard van V »

Het lijkt er, na even Googelen, sterk op dat er op dit moment geen enkele deelstaat ferien heeft...
Hopelijk is de ergste meute weer terug naar de heimat...

Arnoh
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Arnoh »

Het was de afgelopen weken inderdaad een gekkenhuis met al die Oosterburen. Gisteren viel het weer heel erg mee, meer Nederlanders en Belgen naar mijn idee.

paul groen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Shark 120 / Tabou 3s 96/ Tabou Pocket 85

Bericht door paul groen »

Schijnt een proef te zijn met drijvende zonnepanelen. Doordat ze in water gekoeld worden halen ze een hpgere opbrengst.

paul groen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Shark 120 / Tabou 3s 96/ Tabou Pocket 85

Bericht door paul groen »

Ff googlen op " solar op zee "

Plaats reactie