zeilspanner Neilpryde (vervangen/inzagen)

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
windsurferMARC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: F2 boards & NeilPryde sails & Select fins

zeilspanner Neilpryde (vervangen/inzagen)

Bericht door windsurferMARC » ma mar 14, 2016 10:38 am

Heeft iemand nog een afbeelding van de zeillatspanner van pryde, als je zelf deze kunstof spanners wil vervangen.
moest je die nu onderaan of bovenop inzagen? om deze te kunnen plaatsen, om het gestikte koortje.

denk onderin...

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Freewave / Witchcraft Wave / Starboard Futura / Ezzy Elite & Lion

Re: zeilspanner Neilpryde (vervangen/inzagen)

Bericht door edwingr » ma mar 14, 2016 11:34 am

Ik heb het de laatste keer zo ver mogelijk op het uiteinde van de spanner gedaan, met een dremel met slijpschijfje (op lage snelheid anders smelt het kunststof direct). Sleufje zo groot maken dat het touwtje er maar net tussendoor gaat, dan valt ie er niet meteen af als je hem eens los maakt. Het sleufje ietsje verder naar de bovenkant van de spanner kan ook overigens. Als je maar wel een 'haakje' overhoud voor het touwtje.

Ik vind het overigens wel slecht bij de NP's van 2014 (andere jaargangen kan ik niet over oordelen) dat het plastic van de blauwe spanners zo broos is. Ik heb er inmiddels al twee gebroken. Idem de dopjes aan het uiteinde van de zeillatten met cambers, die dopjes waar de touwtjes in zitten. Die heb ik in een nieuwe H2 Racing na een paar keer varen ook al twee keer moeten vervangen. Of dit toevallig een slechte serie is weet ik natuurlijk niet. Maar ik heb zowel spanners als dopjes in het verleden in m'n RS-Slalom's nog nooit kapot gehad. De transparante spanners (uit de foto) lijken toch veel sterker te zijn.
Bijlagen
NP_spanner.jpg

windsurferMARC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windsurferMARC » ma mar 14, 2016 12:40 pm

dank je voor je antwoord.
Ik heb vanmorgen nog een RX1 gesloopt. Gekocht voor 20€.
latten, cambers en deze lattenspanners.

ik heb nu met ijzerzaagje vanaf onderen ingezaagd. zal deze is testen als het nodig is.
Heb er nu nog 6 liggen.
altijd fijn als je er iemand mee kan helpen ook.
(had er nog een paar voorbewerkt liggen meen ik)

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Freewave / Witchcraft Wave / Starboard Futura / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » ma mar 14, 2016 1:03 pm

Vanaf onder is niet de handigste plek, want dat wordt waarschijnlijk erg lastig vastmaken. Dan trekt het touwtje nml juist meer aan de onderkant. Ergens boven/achter is de beste plek.

windsurferMARC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windsurferMARC » ma mar 14, 2016 1:41 pm

heb er dus nog 6 ongemoeid liggen. zal het bij de RX1 nog eens bekijken. Ligt nog in de woonkamer ;-)

dahabracer
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Loft Blades,NP Rs Evo/RS Slalom,F2,Starboard van speed wave tot formula

Bericht door dahabracer » ma mar 14, 2016 2:54 pm

windsurferMARC schreef:Heeft iemand nog een afbeelding van de zeillatspanner van pryde, als je zelf deze kunstof spanners wil vervangen.
moest je die nu onderaan of bovenop inzagen? om deze te kunnen plaatsen, om het gestikte koortje.

denk onderin...
Laatst opgelost door Loft spanner te gebruiken in EVO II 7m2. Np klem er af en Loft er voor terug

windsurferMARC
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door windsurferMARC » do mar 17, 2016 8:48 am

ken die niet voor de geest halen. zal er eens een keer op letten.

Cruisert
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Cruisert » za mar 18, 2017 1:54 pm

Gister ook zo'n zeilspanner bij mij gebroken/ingescheurd waardoor de zeillat eronderdoor naar buiten kwam zetten. Via google dit topic gevonden met het inzaag-idee en instructies gevolgd.

Oud zeil gepakt, klemmetje voorzichtig in een bankschroef gekregen (met zeil en al eronder/naast dus) en met een ijzerzaagje ingezaagd tot hij eraf kwam. Beetje te ver doorgezaagd en het touwtje licht geraakt, maar goed, is toch oud zeil.

Vervolgens op het nieuwe zeil gekregen. Goed checken of hij bij het dichtdrukken niet toch weer eruit floept aan de zijkant.

Viel me op dat de ene spanner wel iets korter was dan die kapotte, maar hij pastte prima. Het ronde stukje ging goed om de zeillat heen, die waren blijkbaar wel even dik.

Super idee, thanks for sharing! Ik kon na een uurtje weer verder knallen! :) :)

Plaats reactie