Board bouwen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

oossie71
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Flikka SL HW 88 :: Starboard isonic 97/117 :: VdB Wave :: Gaastra Vapor :: Chinook :: MauiUltraFins
Contacteer:

Re: Board bouwen

Bericht door oossie71 » ma jun 19, 2017 6:20 am

niet slecht qua gewicht voor je eerste board hand geshaped.
Ooit ook zelf zo 2 boards gebouwd (jaren op gevaren) ik kies nu toch wel voor het gemak van Flikka customs

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Bericht door Arjen herintreder » ma jun 19, 2017 3:44 pm

Even de voetbanden er op gedraaid om te kijken of dat goed ging en of m'n voet voldoende ruimte heeft ( foto)
Morgen de pads er op. Ik had bedacht om dd lak te gebruiken als toplaag en op het dek dit met suiker of zout te bestrooien voor de antislip. Nu zou ik hetzelfde ( goedkoper) ook met een laag epoxy kunnen doen. Iemand tips? Is dit verstandig om de toplaag met epoxy te doen of toch beter de dd lak? Ik weet dat de de lak beter uv bestendig is maar ik las dat de epoxy die ik gebruikt heb warmte tot 93 graden kan hebben...for whatever that means. Wel weet ik dat de normale epoxy die ik eerder gebruikte voor vinnen niet zo goed tegen warmte kan en eigenlijk met een stevig stukje zon al zacht kan worden.

Ideeën, tips?
IMG_0385.JPG
IMG_0383.JPG
Laatst gewijzigd door Arjen herintreder op ma jun 19, 2017 5:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Flikka SL HW 88 :: Starboard isonic 97/117 :: VdB Wave :: Gaastra Vapor :: Chinook :: MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma jun 19, 2017 3:54 pm

Suiker zou ik niet doen, structuur is te grof (ervaringsdeskundige...) je staat toch onverwacht veel naast je pads (ook al denk je van niet)
Zout is een beter optie, is veel fijne qua structuur en benadert de antislip van productieboards.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma jun 19, 2017 4:14 pm

Kant en klare antislip (2k) bij Hans Schuttert van Boarderzone, heb ik zelf ook al meerdere keren gebruikt.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » ma jun 19, 2017 8:42 pm

Als het board klaar is voor de lak (ben je al zo ver???), dan zou ik het board eerst in zn geheel voorzien van verf (DD lak, boot lak of gewoon verf) en dan pas de footpads. Vervolgens het antislip gedeelte afplakken en met DD lak+antislip poeder het dek behandelen. Dit kan ook prima met epoxy en zout. Wel heel dun en zeer gelijkmatig de epoxy er op rollen. De antislip van Boarderzone zal ook prima zijn.

Het is wel een apart boardje geworden. (scoop /outline) Ben wel benieuwd naar de vaar impressie.

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma jun 19, 2017 8:58 pm

@ Rob Rock, bedoel je de antislip poeder van van den IJSSEL?
die heb ik ook maar ik vind die wel erg fijn en dan bedoel ik niet dat ik hem prettig vind maar erg klein van korrel haha.
ik heb daar eens wat test oppervlak mee gedaan, in de DD lak gestrooid en ook door de lak heen gemengd, maar beiden vond ik helemaal niks.
heb jij advies?
daarom gebruik ik de antislip van Nautix, heeft een grovere korrel dus beter grip.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » ma jun 19, 2017 9:19 pm

Reindt @ Ik gebruik zelf alleen nog epoxy/zout voor antislip. En dat is ook makkelijk bij een reparaties.
In mijn jonge jaren veel met DD lak en antislip poeder gedaan en daar was ik altijd zeer tevreden over. Maar goed dat is wel een jaar of dertig geleden. Hoe ik dat destijds deed weet ik niet meer precies, maar waarschijnlijk door de lak en dan zo dik als yoghurt maken. Het uitrollen was lastig en ook veel gedoe, maar als er uiteindelijk een dun laagje op zat was deze echt ruw.

Maak altijd een test stukje voor het beste resultaat!!!! (Check ook even of het niet met de verf reageert)

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » ma jun 19, 2017 9:57 pm

Ik wilde iets bouwen wat ik niet in de winkel kon kopen, dat is qua outline in iedergeval gelukt..,of het goed vaart moeten we afwachten. Ik wilde een speels kort boardje bouwen met het breedste punt daar waar je staat als je niet planeert. Een vroege breedte zorgt ook voor 'relatief' makkelijk planeren en vooral makkelijk springen op kleine golven. Allemaal theorie..'t moet in de praktijk nog blijken.. :) ik zal er in alle eerlijkheid verslag van uitbrengen..
Eerst nog wat afwerking maar ik begrijp dat ik net zo goed epoxy met zout kan gebruiken en een dure dd-laag niet noodzakelijk is maar misschien voor de bodem wel aan te raden..?

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » di jun 20, 2017 11:21 am

Wat nou 'dure DD laag', alsof epoxy gratis is.... Epoxy is in elk geval dikker dan DD en maakt je board dus zwaarder. Laat onverlet dat ik het een leuk project vind.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » di jun 20, 2017 11:56 am

Ik zie bij polyestershoppen 0,5 lt dd lak voor ruim €26, dat is exclusief verzendkosten. Daar koop je heel wat meer epoxy voor :) maargoed Ik weet dat dd-lak een heel mooi glimmend resultaat oplevert maar eerlijk gezegd boeit mij dat niet zo heel erg.
Rob, nee, ben zeker nog niet klaar. De bodem is wel heel mooi glad geworden alleen zijn de kanten, en dan met name 1 kant nog niet strak genoeg. Redelijk veel karteltjes en putjes. Vandaag flink geschuurd en vervolgens weer een laagje epoxy en geprobeerd de randen dmv afplaktape een extra randje te geven zodat ik deze morgen ook strak en recht kan schuren..
Ik heb nu van die standaard pads gekocht die je zelf moet knippen. Wat ik jammer vind is dat ik eigenlijk iets dikkere pads had willen hebben maar die zijn lastig te vinden. Dat beschermt het board beter na een sprong en vaart ook gewoon lekker. Ik was al op zoek naar een soort schuim tegels of iets van dien aard die ik er onder zou kunnen plakken. Iemand nog een idee? Of tip?

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jabo1 » di jun 20, 2017 12:03 pm

Ik heb vroeger een aantal boards zelfgebouwd en toen altijd DD-lak gebruikt om het epoxy of polyester laminaat waterdicht te krijgen. Naar mijn ervaring is een laminaat op zichzelf niet waterdicht...
J

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di jun 20, 2017 2:14 pm

Arjen herintreder schreef:
di jun 20, 2017 11:56 am
Ik heb nu van die standaard pads gekocht die je zelf moet knippen. Wat ik jammer vind is dat ik eigenlijk iets dikkere pads had willen hebben maar die zijn lastig te vinden. Dat beschermt het board beter na een sprong en vaart ook gewoon lekker. Ik was al op zoek naar een soort schuim tegels of iets van dien aard die ik er onder zou kunnen plakken. Iemand nog een idee? Of tip?

Het is gewoon een type EVA schuim waar een patroon in is gefreesd, je kan dit schuim in platen/rollen kopen en onder je pad plakken met contactlijm. Deze https://www.bikester.nl/campz-eva-slaap ... 74223.html staat mooi onder een zwarte pad en via ali-express en andere kanalen op het net is er ook genoeg te koop.

DD-lak is niet goedkoop maar €26,- op het totaal zal te overzien zijn. Het werkt wel erg mooi, 1x rollen en zout instrooien en je hebt een super grip.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » di jun 20, 2017 2:54 pm

Thanks! Ik heb toch maar de dd lak besteld!
Ik zal kijken naar de pads

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » di jun 20, 2017 4:26 pm

IMG_0386.JPG
IMG_0387.JPG
IMG_0388.JPG
Even naar de blokker en daar hadden ze zo'n sport/yoga matje. Zelfde stukken uitgeknipt, op elkaar geplakt en nu tenminste pads van ruim een centimeter dik

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » di jun 20, 2017 5:35 pm

Dat is net echt en vast een stuk voordeliger

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » di jun 20, 2017 9:47 pm

Het matje koste €5,- :thumbup:

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » do jun 22, 2017 12:04 pm

Laatste dagen wanneer ik tijd had, druk geweest met de kanten van de bodem, met name aan 1 kant.
De rails lopen nu aardig gelijkmatig, lichtjes naar binnen en alleen achter een wat rechtere scherpe lijn.
Bodem weer een laagje epoxy gegeven en opgeschuurd met korrel 280, zie fotos.
Dd lak is binnen en naar verwachting kan ik morgen de bodem lakken en het weekend indien tijd het bovendek inclusief zout voor de antislip. Dan de pads en voetbanden er op. Het volume schat ik op ergens rond de 100 liter. voorlopig weinig wind dus ik kan 'm rustig afmaken :D
IMG_0401.JPG
IMG_0402.JPG

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » vr jun 23, 2017 10:08 am

Net in bodem in de ddlak gezet...
IMG_0410.JPG
IMG_0411.JPG

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za jun 24, 2017 3:40 pm

En dan...is het board opeens af...
IMG_0458.JPG
IMG_0453.JPG
IMG_0449.JPG

Afmetingen:

211 cm bij 64,5 cm. Gewicht 7.3 kg, zonder vin. Volume schat ik op ongeveer 100 liter

HEEEEEEL veel zin om te gaan varen!!!

En dan rest mij nog 1 post en dat is als ik er mee heb gevaren....daar moet ik even vol ongeduld op wachten.

Dank voor alle commentaren, tips etc.!
Groet,
Arjen

skyworker
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic/Sailboardstarifa/Angulo en Tushingham/Attitude sails

Bericht door skyworker » za jun 24, 2017 4:42 pm

Top Arjen👍🏼

Plaats reactie