Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Reparatie hexcel glass

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Peter2111
Deur-surfer
Deur-surfer

Reparatie hexcel glass

Bericht door Peter2111 » vr feb 24, 2017 12:07 am

Hoi iedereen,
Ik heb een oud ROHA slalombord liggen waarvan ik de neus moet herstellen.
Nu staat op het bord "glass hexcel" .
Kan iemand me zeggen of het hier dan.over epoxie of polyester gaat?(heb wel wat ervaring met polyester maar weet niet hoe ik het verschil zie met epoxie)
Alvast bedankt
20170223_233752.jpg
20160814_174246.jpg

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Re: Reparatie hexcel glass

Bericht door watermonster » vr feb 24, 2017 7:27 am

Gewoon repareren met epoxy (met uv beschermer)....dat hecht standaard stukken beter als polyester.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr feb 24, 2017 9:45 am

Stukje windsurfing history, wist niet dat ROHA ooit eigen boards heeft gemaakt.

Geen polyester gebruiken, mocht dat in contact komen met de schuimkern is de kans groot dat het een heel stuk van de kern oplost.

JP-T1surfer
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door JP-T1surfer » vr feb 24, 2017 11:16 am

inderdaad, ikke ook niet of.....was ROHA ergens in het verleden ook de naam van één of andere custumboards-bouwer!?

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr feb 24, 2017 11:19 am

JP-T1surfer schreef:
vr feb 24, 2017 11:16 am
inderdaad, ikke ook niet of.....was ROHA ergens in het verleden ook de naam van één of andere custumboards-bouwer!?
Het Logo is wel heel erg vergelijkbaar

Peter2111
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Peter2111 » vr feb 24, 2017 12:00 pm

Bedankt voor de reactie's.
Zal dus epoxy worden.(dom van me dat ik zelf niet gedacht had aan de reactie van het aceton in polyester op de schuimkern.)
Over het feit of ROHA al dan niet zelf planken maakte weet ik ook enkel wat er op len plank staat, verder ben ik niet bekend met het merk. (Zelf ooit 2de hands gekocht voor een appel en een ei)
Het is een oud board maar vind het te mooi om het niet te repareren

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: GA Sails-Tabou Boards

Bericht door Martin Weststrate » vr feb 24, 2017 8:18 pm

Als ik die dikke glimmende transparante laag en niet vergeelde kleuren van het board ziet ben ik toch geneigd om polyester te zeggen ipv een epoxy board... gokje hoor.
Roha is overgens de bekende roha surf shop te Kamperland en de eigenaar Rolandus (Wim) had toendertijd een werknemer in dienst, zijn naam was Jacco en hij bouwde tussendoor de customboards.
Die boards bouwde hij onder werktijd in de zaak in Kamperland en zowel de uren als de materialen werden betaald door Roha/wim vandaar de naam ROHA op de custom boards.

De verkoper Jean Pierre die nu in Roha staat ,heet nu Eurofun Kamperland, repareert ook zelfs boards en kan je vast verder helpen of je board van polyester of epoxy is... ff een bezoekje aan besteden zou ik zeggen...

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » vr feb 24, 2017 9:00 pm

100% zeker dat dit een polyester board is. Je kunt dat zien aan de wijze waarop de neus is beschadigd (polyester is relatief bros en breekt anders dan epoxy dat relatief flexibel is) verder is het board gebouwd van Burford schuim. Dit is een witte PU schuim die juist voor polyester is bedoeld.

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr feb 24, 2017 9:51 pm

Of het board nu van epoxy of polyester is (bijna zeker het laatste) repareer het met epoxy. Polyester hechting op oude polyester is erg slecht. Tegenwoordig bestaan er trouwens polysters die je gewoon op piepschuim en xps kan toepassen.

Peter2111
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Peter2111 » za feb 25, 2017 6:44 am

Lijkt me dus nog niet zo zeker wat het is.
Stap ik volgende keer ik in de buurt van kamperland ben wel even bij eurofun binnen, tevens leuk om te zien waar men board vandaan komt.
Wat betreft de hechting van nieuw polyester op oude polyester daar zie ik geen probleem. Met de G4-hechtprimer van
Voss-chemie bekom je een chemische binding tussen de oude en de nieuwe polyester.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » za feb 25, 2017 8:25 pm

"Lijkt me dus nog niet zo zeker wat het is."......Dat is het wel, het is polyester.

En je kunt polyester inderdaad repareren met epoxy.
Als je een heldere epoxy hebt, dan is dat de veiligste oplosasing.
Die G4-hechtprimer van Voss-chemie is een PU hars en waarom zou je dat doen, je reparatie wordt er niet mooier door.

Ik snap het niet, je vraagt advies, je krijgt van meerdere mensen goed advies en vervolgens negeer je het... :crazy:

Peter2111
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Peter2111 » za feb 25, 2017 10:36 pm

Ik snap het niet, je vraagt advies, je krijgt van meerdere mensen goed advies en vervolgens negeer je het... :crazy:

Ik waardeer je reactie heel erg en vind ze zeer intersant, maar ik krijg van vele mensen goed advies maar wel met een verschillend antwoord. (De eene zegt epoxy de andere polyester.)
Als ik dan zeg wel eens in de shop waar het board gemaakt is langs te gaan lijkt me dat niet onredelijk.
Het feit dat ik als het polyester is liever met polyester werk is vooral omdat ik met polyester ervaring (wel op boten ipv op surfplanken)heb en met epoxy niet.

Maar waarom raad je die G4 hechtprimer af? Ik heb hier zeer goede ervaringen mee.
Maar er zijn misschien eigenschappen die ik over het hoofd zie.

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door watermonster » di feb 28, 2017 12:46 pm

G4 is (zoals reeds gemeld) een pu hars die niet UV bestendig is en ook niet te maken is door een toevoeging o.i.d. Het gaat dus vergelen in de loop der tijd....beetje zonde lijkt me. Verder is pu hars zeer kritisch met het vochtgehalte van de omgeving en als je al ''bang'' bent voor het werken met epoxy zou je dit dus ook niet moeten willen. Als je met polyester kan werken kan je dat ook echt wel met epoxy.

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Bericht door Bianchi_euro » wo mar 01, 2017 7:39 pm

Mooi board! Als ik hem zie krijg ik zin om te surfen... Mogen ze van mij morgen zo weer opnieuw met de productie mee beginnen :D :cheer: Moderne rommel... Kan nergens tegûh :whip:

Burford is idd PU dus je KAN met poly repareren. Echter epoxy hecht idd beter, is duurder en veel toxischer (gebruik bij grotere hoeveelheden een A+B filter) (geen koolfilter!!). In jouw geval waarschijnlijk goed ventileren. Ook is epoxy moeilijker omdat je de mengverhouding exact aan moet houden bij een kleine hoeveelheid. Bij poly is het ervaring en kun je met de verhoudingen spelen. Vergeet niet dat je warmte nodig hebt om uit te harden.

Geel... Er bestaat (nóg duurdere) epoxy die niet vergeelt. Zg. phenolvrije epoxy. Ook weer iets minder toxisch (lijkt het Bianchi althans). Phenol is namelijk zeer kankerverwekkend (heeft niet eens een mac-waarde).

Het zou genieten zijn om je geheel in stijl langs te zien vliegen! :clap:

Peter2111
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Peter2111 » wo mar 01, 2017 10:37 pm

Dat die G4 gaat vergelen wist ik niet , het polyesteren dat ik in het verleden gedaan heb werd steeds afgewerkt met gelcoat op kleur en daar is dat dus geen probleem.
Maar nu begrijp ik waarom dit dus af te raden is. Bedankt voor de tip watermonster.

Bianchi euro dat ventileren of masker dragen is voor poly ook aangewezen hoor anders word je er behoorlijk wazig van (heb 1 maal bijna naast men bootje gelegen door de dampen😕)
Maar bedankt voor de tips.
De meerprijs van epoxy tov poly zal met de kleine hoeveelheid die ik nodig heb weinig maken denk ik.

Moet epoxy nog geseald worden met een coating zoals je bij polyester gelcoat zou gebruiken ? Of is epoxy meteen ook de eindlaag ?

"Vergelen vergelen? Het is toch een geel bord.😜"

Peter2111
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Peter2111 » wo mar 01, 2017 11:10 pm

Bianchi euro, hier eentje om nog meer zin te krijgen😀 (niet echt een goede foto maar heb even geen betere die klein genoeg is)
roha slalom.jpg

Bianchi_euro
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Ik ben helemaal geen world cupper wannabe...

Bericht door Bianchi_euro » zo jul 16, 2017 11:35 am

Heel mooi. Die kleuren uit de 80's zouden ze weer terug moeten halen.

Plaats reactie