Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Northsails/Lokefoil

DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Bericht door WhiteofHeart » wo dec 27, 2017 11:41 pm

Hey Guys!

Ik heb een vet project verzonnen, en alle tips en tricks zijn welkom!! Ik ben 21 en kan nou niet zeggen dat ik veel ervaring heb met het bouwen van dingen, dus echt alle imput is welkom ;)

Het plan:
Ik wil een klein board geschikt om mee te foilen vanaf een knoop of 15, waarmee ik makkelijk loops en dat soort ongein kan maken op de foil. Daartoe heb ik een kiteformula board gekocht, foto's hieronder, afmetingen 190x69 en 67 ter hoogte van de achterste vinbox (breder dan mijn 85Br patrik!), die ik wil ombouwen voor foilen. Hiertoe wil ik de voorste footstraps verder naar achteren zetten, de achterste voetbanden verder naar binnen zetten, een masttrack inbouwen en de vinbox veranderen in een deeptuttlebox die sterk genoeg is om de krachten te kunnen hebben die met foilen op de box komen. Ik heb een studentenbudget, dus vacuümbagging enzo behoort niet tot de mogelijkheden. Ik ben van plan bij flikka een carbon masttrack en deeptuttlebox te bestellen en een stel chinook inserts voor voetbanden met 5 instelmogelijkheden (als je het doet doe het dan goed). Dit alles wil ik inbouwen in het board en vervolgens wil ik over de hele oppervlakte tussen de voetbanden EVA footpad plakken.

Ik krijg binnekort de specs van Balz Müller's laatste foilboard, daarop wil ik mijn masttrackpositie bepalen.

Mijn plan alsvolgt:

Footpads verwijderen
Board van voor tot achter schuren (sticker eraf)
Middelijn board uitmeten/tekenen
Positie masttrack bepalen en uitzagen met de decoupeerzaag.
Vraag 1: hoe maak ik dit gat perfect voor de masttrack? / Hoe verwijder ik het overig schuim uit het board?
Vervolgens was het plan eerst een mat glas in het gat te stoppen, vervolgens de box erin en 1 of 2 matten glas er overheen te leggen. Hier nog meningen over?

Vervolgens de achterste voetbanden uitmeten/in het board maken op dezelfde manier en met een touwtje aan een spijker de positie van de voorste plugs bepalen.

Als laatste de foilbox, waar ik werkelijk nog geen idee van heb hoe ik dat sterk genoeg zou kunnen maken, behalve door aan de boven en onderkant met een heleboel extra lagen glas en carbon het dek en de bodem te versterken. Alle suggesties hierover zijn welkom.

Ik hou jullie op de hoogte!
Het plan is hiervan een winterproject te maken, op de dagen dat het gewoon te naar is te gaan surfen en ik weinig te doen heb.

Cheers!
Bijlagen
Screenshot_20171219-200027_01.jpg
IMG-20171224-WA0003.jpeg
IMG-20171224-WA0007.jpeg

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Re: DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Bericht door agr64 » do dec 28, 2017 7:44 am

... zou eens kijken naar de filmpjes van o.a. Rob Rock en anderen op het grote internet.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do dec 28, 2017 9:17 am

Zo heb ik het een en ander gedaan.
Niet dat je dit een op een zo kan na doen want dat is natuurlijk ook afhankelijk hoe de constructie van jou board is.
Voor jou project zou ik een lange mast track nemen om meer tuning mogelijkheden te hebben.
In dit filmpje heb ik onder de masttrack een extra stuk tempex gelijmd om meer oppervlak te verkrijgen.

Ook voor de voetband inserts zou ik de 5 gats nemen om meer tuning mogelijkheden te hebben. De extra verlijming zit onder het laminaat. De twee laagjes op het dek zijn hoofdzakelijk om de boel water dicht te houden.

In dit filmpje bouw ik een box in. Dit is op deze manier sterk genoeg voor gewoon surfen, maar niet voor foilen. Bij foilen moet de constructie zowel aan de bodem als het dek even sterk zijn!

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do dec 28, 2017 10:01 am

Ik ben inderdaad al je filmpjes aan het kijken rob! Ik wilde inderdaad zelf al de 5 gats inserts pakken en de lange mastrail zat ik over te twijfelen, want flikka maakt standaard al een overlappende carbon plaat eraan voor meer lijmoppervlak.

Je zegt dus dat een laag glas in het gat en daarna het onderdeel erin wel echt nut heeft? Ik zie het op veel filmpjes van professionele bouwers zo gebeuren, alleen dan wordt het gedaan voor er gelamineerd is...

Ik weet dat dj bij een foilbox conversie extra verschillende soorten harder schuim gebruikt om de vinbox, ongeveer tot aan de voorste voetband, en ook een extra laag sandwich en carbon op de bodem. Dat vind ik wel heel veel werk. Denk je dat het zou volstaan op het dek en de bodem extra carbon/glas te leggen, misschien met nog 2 extra horizontale stringers tot de masttrack oid?
Bijlagen
Mastbox_web.jpg

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » vr dec 29, 2017 5:04 pm

Eerst even over gereedschap!
Vacuüm heb je bij deze klus niet nodig evenals een decoupeer zaag.
Met handgereedschap zijn alle werkzaamheden prima uit te voeren. (een bovenfrees is wel handig, maar niet noodzakelijk)
De uitsparingen voor de mastrail/tuttlebox gaat prima met een (goed) ijzerzaag blad. Het laminaat is dun en met het schuim eronder is dit zo gepiept. Een goede vijl om de uitsparing superstrak en precies op maat te krijgen. Verder is een scherp breekmesje onontbeerlijk om het tempex strak te verwijderen. Neem voor deze uitsparingen de tijd. Hoe preciezer het een en ander past hoe minder na werk.
Het strak schuren doe ik altijd met de hand. Met een stuk bandschuurmachine-schuurpapier (korrel 40 of 60) op een stuk multiplex verlijmd. (contactlijm, heb je ook nodig voor de footpads) Je voelt en ziet meteen hoeveel er nog geschuurd moet worden. En met zo,n grove korrel is het zo voor elkaar.

Weet je of het kiteboard een sandwich huid heeft?

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » vr dec 29, 2017 5:35 pm

Het board is gewoon cobra carbon/pvc sandwich constructie!

Was van plan om een gaatje te boren en dan met de decoupeerzaag het vierkantje voor de mastrail /boxen ed weg te zagen. Werkt een ijzerzaag beter naar jouw mening? Ik heb denk ik geen beschikking over een bovenfrees jammergenoeg..

Ik wilde gaan schuren met de bandschuurmachine, maar met de hand voegt wel toe aan de ervaring ;). Ik ga waarschijnlijk pas in het nieuwe jaar ergens beginnen, maar wat is een makkelijke manier om de voetbanden los te krijgen? Ik zag in sommige filmpjes dat mensen de lijm verhitten!

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » vr dec 29, 2017 7:36 pm

Je stelt zoveel vragen! in 1 keer.

Footpads verwijder je eenvoudig met een beitel. (zie 1 van mijn filmpjes (custumizing an oldskool speedboard))

Met hand gereedschap kan je alles maken.

Elektrisch gereedschap maakt het alleen iets gemakkelijker.

Mooi dat je board een sandwich heeft, dat maakt een en ander constructief eenvoudiger.
Een mast track met lijm flens zoals die van Flikka kan je prima verlijmen op de pvc sandwich. Contour netjes uitzagen, pvc schuren tot de juiste diepte en dan feitelijk de box of in het geval van Flikka het hardschuim in het tempex passend maken. (geen idee wat het hardschuim hier aan toevoegt behalve meer oppervlak)
Wat ook kan is een lange Chinook box gebruiken en daar een flens aan maken (zie een van mijn tandem filmpjes (denk nr2)) en dan het zelfde zoals hierboven omschreven. De verlijming kan ook met bruislijm. Je moet er dan wel bij blijven, omdat de schuimkrachten groter kunnen zijn dan je zou verwachten. Epoxy met microbaloons kan ook, maar gebruik dan langzame hars!
Maar even terug naar het filmpje zoals ik een mast track inbouw in een bestaand board. Ik vergroot het lijm oppervlak door onder het laminaat ruimte te maken voor meer hecht oppervlak. Dit is naar mijn mening ook een zeer goede optie.

De tuttlebox is/vind ik een apart hoofdstuk.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo dec 31, 2017 6:24 pm

De deeptuttle box inbouwen,
Wanneer je terug gaat in de tijd en je een heel oud windsurfboard voor de geest haalt met zo’n groot zwaard, dan heb/had je ook nooit het idee dat het board wel eens zou kunnen kapot gaan. De bovenkant van het zwaard drukte tegen het dek en aan de onderzijde tegen de bodem van het board. Vica versa afhankelijk welke kant je op vaart. Boards waren ook minimaal 15cm dik dus de hefboom van het zwaard was geen probleem voor de zwaardkast.
Nu is een deep tuttle zeker niet zo diep als dat het board dik is en geven de buisjes waar de schroeven doorheengaan ook nauwelijks sterkte aan het geheel. Zoals de boxen die er nu foil proof worden geleverd wordt de sterkte met name uit het hardschuim gehaald.
Daarmee bedoel ik te zeggen dat het contact met het dek onvoldoende is en het beter zou zijn wanneer de box in zn geheel door zou lopen naar het dek. Net als vroeger bij de zwaardkasten van de grote deuren boards.
Kortom; wanneer de box goed aan de bodem en aan het dek vast zit zijn alle (hefboom) krachten in iedere richting ondervangen. Het kan natuurlijk geen kwaad om de bodem en dek extra te versterken met bij voorkeur carbon waarvan de lengte draden verschillende kanten op wijzen. Het board iets opdikken aan de dek kant om de hefboom krachten te verminderen kan ook zeker geen kwaad.

En omdat ik toch aan het schrijven ben: Een board die al een deep tuttlebox heeft versterken!
Het dek open maken door een uitsparing van een cm of 8 rond de box te maken en dit uit hollen tot de bodem. (dat is een uitsparing van 16x32cm) Als eerste de bodem versterken en de tuttlebox zijkanten geven (de lange kanten) die minstens zo hoog zijn als het dek en deze ook verlengen om de krachten over een langer deel te verdelen. Een beetje zoals een stringer. De sandwich weer herstellen en weer een laag glas/carbon over de bodem en de lange kant van de box. Vervolgens het gat weer vullen met tempex. Eventueel de sandwich herstellen en strak shapen, vervolgens het dek weer dicht maken, waarbij de hechting van de box met het dek optimaal moet zijn. Op die manier krijg je ook een zwaardkast constructie.
Kortom, haal de meeste sterkte uit dek en bodem laminaat.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma jan 15, 2018 5:12 pm

Vandaag footpads eraf getrokken, uitgemeten waar de voetbandinserts moeten komen en begonnen met schuren, wat een werk.. na 2 uur schuren met korrel 40 nog maar 10x30cm van het dek vrij. Laag grip, epoxy, sticker en dan 3/4 lagen verf, schiet voor geen meter op.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, JP, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » ma jan 15, 2018 9:31 pm

Machientje huren bij de bouwmarkt, of een vijl kopen..?

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » di jan 16, 2018 8:12 am

Als het moeizaam gaat kan je natuurlijk ook andere manieren toepassen.
Thinner voor de lijm/verf/sticker bijvoorbeeld. Wees daar voorzichtig mee, dit spul heeft geen positief effect op je IQ. En draag handschoenen.
Een driehoekige verfkrabber werkt soms ook goed of een niet te scherpe brede beitel. Een plamuurmes een beetje scherp schuren werkt vaak ook prima.
Het board vast zetten met spanbanden, zodat je met 2 handen kan schuren. Etc. Etc.Etc.
Het mooie werk gaat ook nog komen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jan 23, 2018 2:02 pm

@Rob Rock! Ik zat te denken 2 van die chinook masttracks te kopen, van een het begin en de ander het eind af te zagen, die aan elkaar te plakken en vervolgens zo'n flens omheen te maken. Dit om de masttrack te verlengen, zodat de plaatsing wat minder kritisch wordt.. van Balz Müller hoor ik dat hij zn track op 83cm heeft(van de tail), terwijl hij op mn grote slalomboard op 125cm begint en op de ifoil van starboard zelfs nog verder naar voren. Denk je dat ie dit houdt? Die masttracks zijn van plastic, dus ik dacht dat de meeste structurele integriteit van het carbon/glas komt waarmee je hem vastzet. Andere optie is om 2 tracks in tegenovergestelde richting in het board te zetten, dan houd je alleen in het midden (kritische punt op grofweg 125 waarschijnlijk) een cm over waar de masttrack niet in kan.

arnewindsurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door arnewindsurf » di jan 23, 2018 5:37 pm

Heb nog nooit een mastbox verlengd maar wel 1 ingekort,daarvan heb ik de delen die ik gebruik aan elkaar gelijmd met konstruktielijm.
Geloof dat dit een lijm was op PU basis met een trekkracht van 130 kilo,was een wat dikkige substantie uit een kitspuit (dus geen bruislijm).
Heb de box daarna omwikkelt met 2 lagen 160grams doek en in een blok hardschuim gelamineerd,geheel voelt sterker aan dan voorheen,deze methode zou denk ik ook goed moeten kunnen werken voor jou mastbox.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » di jan 23, 2018 7:07 pm

Chinook heeft ook langere mast tracks (uit mn hoofd 28cm)
In mijn boards gebruik ik die ook, omdat het altijd fijn is om meer marge te hebben om te trimmen.
Omdat je toch een experimenteel board maakt zou ik er twee tracks in maken. Dan heb je een hele royale marge om de mast op diverse plekken te testen. (liever 2, dan 2 aan elkaar geknutseld) Die mast tracks zijn overigens van prima kwaliteit, ondanks dat ze van (hard) plastic zijn. Carbon is niet echt noodzakelijk. Het grootste voordeel van carbon is de enorme trekkracht, maar die heb je niet bij een mast track.
(in zijn algemeenheid zijn de verwachtingen van carbon veel groter dan dat ze in werkelijkheid zijn!)

Een mast positie 83 cm vanaf de tail zoals Balz Müller lijkt mij een interessante uitdaging bij het foilen. Dat zou ik zelf ook wel eens willen proberen.
Zijn de voetband posities zoals ze nu zijn niet oke? Je kan de deep tuttlebox misschien ook nog een paar centimeter verder naar voren zetten.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jan 23, 2018 8:45 pm

De voetbanden staan nu 85cm uit elkaar, dat vind ik wat te ruim... :') Waarschijnlijk is dat omdat kiters geen mastvoet hebben om hun board naar beneden te houden voorin. Achterin kan al wel goed zijn, maar ik wil de straps verder naar binnen voor meer controle bij jumps.

Van Balz heb ik begrepen dat dat hem een hoop extra pop en stabiliteit bij gijpen geeft. Hij vaart alleen bijna nooit met zn achterste voet in de voetband, behalve vlak voor hij gaat springen, anders staat waarschijnlijk zijn gewicht te ver achterop in het geheel.

Zelf heb ik dat ook wel een beetje ervaren door de mastvoet helemaal achterin de track van mn grote slalomboard te zetten. Het gaf me een hoop meer power upwind en ik kon met mijn voet voor de voetband op het dek stabiel vliegen, wat echt hielp bij gijpen. Dan hebben we het over 126cm van de tail voor 7.8. ik vind 83cm van de tail wel een heel ander verhaal, die meer dan 50cm verder naar achteren moet wel betekenen dat je gewicht zo veel verder achterop de plank staat, ik twijfel er over. Ook tegenover het liftpunt van de foil.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di jan 23, 2018 9:18 pm

https://onedrive.live.com/?authkey=%21A ... 820B49581A

Foto's van een soortgelijk project, vind het knap dat het werkt, met zn voorste straps 20cm voor de straps van productieboards van soortgelijke maat, maar zn mastvoet op dezelfde plek.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » wo jan 24, 2018 6:43 am

Jou project heeft een aantal punten die vooraf niet geheel te over zien zijn hoe het in de praktijk zal uit pakken.

Wat is het effect van de voetpositie, wanneer de mast erg ver naar achteren gaat?
Kan je op een relatief smal board foilen met de voeten dicht bij de centerlijn van het board?
Zou het ook niet zo zijn dat je met een groter zeil de mast verder naar voren plaatst?

Ik zou er een lange masttrack (2) + de tuttlebox inbouwen, daarna het water op gaan om het een en ander te testen, zodat je uiteindelijk precies weet waar de voetbanden moeten komen. De positie van de voetbanden vind ik cruciaal bij het foilen.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do feb 01, 2018 3:10 pm

Vandaag begonnen met gaatjes maken! Masttrack komt op 80 vanaf de voorste tuttleschroef. Ter referentie, mijn 224cm freestyleboard heeft de track op 90cm van de voorkant van de box. Voor de voetbandposities houd ik balz zijn referenties aan, waarbij ik er vanuit ga niet altijd in de achterste strap te staan, alleen bij manouvres. De voetbandeninserts iets dichter bij elkaar gezet dan standaard, voor de "hoefijzer" vormige footstraps, zo heb ik ze ook op mijn freestyleboard, wat mij helpt tijdens manouvres in de strap te blijven zonder gevaarlijk te worden. Uiteindelijk toch maar gekozen voor 1 masttrack, kan er altijd eentje bijzetten ;).

Ter referentie: de finboxen zijn op een van de foto's hieronder met de boards op elkaar aligned. De mastrack staat veel dichter op de deeptuttlebox dan bij een standaard slalomboard, maar de afstand tussenhet midden tussen de voetbanden en de masttrack is net iets (3cm ofzo?) meer dan mn freestyleboard en 10cm minder dan mn oude slalomboard.

Het enige waar ik nog niet uit ben is onderstaand, het dek loopt een beetje concaaf ter hoogte van de track, wat is de beste manier dit op te lossen??
IMG-20180201-WA0004.jpeg
Bijlagen
IMG_20180201_164320.jpg
IMG_20180201_165540.jpg
IMG-20180201-WA0003.jpg

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » za feb 03, 2018 10:34 am

Chinook materiaal laat zich vrij eenvoudig raspen en schuren, dus het hoger liggende middenstuk krijg je wel gelijk het deck.
Zelf zou ik er liever voor kiezen de sparing groter te maken en hardschuim erin te zetten waar dan de vinbox in komt, door dat te doen worden de krachten die er later opkomen beter verdeeld.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » za feb 03, 2018 3:09 pm

Flikka verkoopt foilready Deeptuttleboxen, die flink groter/steviger zijn dan een gemiddelde box en zijn vastgezet in een groot stuk harder schuim. Ik probeer er al 2 weken eentje te bestellen, maar mijn ervaring met Flikka is dat hun mailsysteem niet zo lekker werkt oid... Krijg maar heeeel onregelmatig mailtjes terug. Dat zit dus nog in de pijplijn jammergenoeg. Ik was van plan om de strapinserts ook aan de box vast te zetten voor meer structurele integriteit en daarbij gewoon flink wat verstevigen en grote drukverdelende doppen op de schroeven gebruiken, moet genoeg zijn.

Ik had bedacht het andersom te doen, beetje opvullen met plamuur en dan lamineren, anders kan ik misschien de baseplate niet lekker aandraaien..

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » ma feb 05, 2018 2:31 pm

Ik had bedacht het andersom te doen, beetje opvullen met plamuur en dan lamineren, anders kan ik misschien de baseplate niet lekker aandraaien..

Ik zou het je sterk afraden, constructief gezien is het vragen om problemen.
Als ik zie wat je kast boven je deck uitsteekt valt dit gelijk te werken en kun je zonder problemen je baseplate aandraaien.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma feb 12, 2018 6:39 pm

Een beetje gefreestyled vandaag en alles gewoon ingeplakt! Staat nu met zakken zand/gips erop te drogen. Niet lachen over de "netheid" van het geheel, ik ben trots op ons 😂
Bijlagen
IMG_20180212_164300.jpg
IMG_20180212_153447.jpg
IMG_20180212_162552.jpg
IMG_20180212_153323.jpg
IMG_20180212_142648.jpg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di feb 13, 2018 12:20 am

Voor de Foilbox heb ik bij Tom / Vinnetjes.nl uiteindelijk een Neilpryde Flight box besteld. Als het goed is komt die morgen binnen met de post! Loop alleen tegen iets aan:

Het bestaande gat waar de schroef in gaat is veel kleiner dan het gat van de JP/Pryde box. Dit zal ik dus in het dek groter moeten maken! Mijn plan was om de binnenkant van het board vanaf de bodem uit te hollen tot het deklaminaat, maar ik vraag me nu af of het niet beter is gelijk helemaal tot de buitenste laag van het laminaat weg te schuren (dus ook de PVC sandwich) als ik dan de gaten groter maak is er een kleinere kans op lekkage. Plan is om dan het dek en de bodem met flink wat lagen carbon en glas lelijk maar functioneel te verstevigen. Misschien laat ik de box wel iets zinken in het board en schuur ik rondom op de bodem ook nog een deel van de PVC sandwich weg en vul dat weer op met carbon.

Daarna wil ik weer opnieuw ruimte maken voor de achterste inserts en die erin plakken.
Bijlagen
20180208_160356_resized.jpg
20180208_160351_resized.jpg
20180208_160400_resized.jpg
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op zo feb 25, 2018 8:57 am, 2 keer totaal gewijzigd.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo feb 14, 2018 1:55 pm

@Rob Rock , denk je dat ik de decksandwich moet laten? Hem voor de helft weg moet halen? Of helemaal moet weghalen en weer mooi maken als dit:

Die vinbox is het enige waar ik me structureel een beetje zorgen om maak..

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » wo feb 14, 2018 4:57 pm

Een filmpje van 24 minuten! (ben er door heen geskipt) Ter inspiratie wel oke, maar er zaten ook wel wat dingen in waar ik mijn vraagtekens bij heb.

Hoe ik het zou doen; Uitsparing in de bodem maken, het schuim er heel netjes uit halen tot aan het dek- Af en toe even passen, want het hardschuim van de box en de binnenkant van het board moeten precies aan sluiten. Vervolgens gaatjes boren door het deck in de vier hoeken, zodat je weet waar de zaag langs moet. Je krijgt dus net zo,n uitsparing als bij de onderkant.
Dat de onderkant makkelijk is komt natuurlijk door de flens. Een paar lagen glas of carbon er over en de box kan geen kant meer op.
De bovenkant heeft geen flens en toch zijn de krachten daar nog groter door de hefboom.
Wanneer de bovenkant netjes op maat is gemaakt. (vlak met het bestaande dek) Dan zou ik daar waar mogelijk ook een soort flens maken, door overal waar het carbon van de box zichtbaar is het hardschuim schuin weg te snijden. Dus rondom de schroef openingen een centimeter diep en breed (wel schuin). Ook bij de ribben die in het hardschuim zitten aan beide zijden. De uitgediepte " sleuven" kunnen nu worden gevuld met epoxy+verdikker. (wanneer je microballoons gebruikt? maak deze niet te dik, dan lijmt het slecht en de sterkte gaat er uit)
Op die manier creëer je de lijm oppervlakte die voldoende zou moeten zijn. Daarna natuurlijk nog een paar lagen glas of carbon, die ik bij de schroef openingen ook naar binnen zou plakken voor nog meer stijfheid.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » za feb 17, 2018 11:04 pm

Vandaag weer lekker geklust! De masttrack en voorste inserts weer open gemaakt, gaten gemaakt voor extra inserts en begonnen aan het gat voor de vinbox. Dat is een verrekt meetwerk zeg.... Heel lastig om te zien of je middellijn precies in het midden zit, maar na ik denk wel 3 kwartier pielen met meetlatten en waterpassen en lijntjes is het eindelijk gelukt!

De box hebben we er in zijn geheel uit gekregen, maar niet zonder moeite want we hadden geen boortjes die lang genoeg waren. Uiteindelijk met een priem de gaatjes op de hoeken doorgeduwt, ging net goed ;). De afmetingen hebben we gedaan met een malletje (rechthoekig afgezaagd plankje) die aan alle kanten 1cm smaller was dan de box die uiteindelijk het gat in moet, zodat er nog ruimte was om fouten te maken en dat te corrigeren. Daarna handmatig met de veil de bodemkant mooi gemaakt. Het dek moet dus nog!

Grappig was wel dat de box al een tuttle in hardschuim was blijkbaar. Ook was het dek en bodemlaminaat duidelijk sterker rond de vinbox. Met een gewoon ijzerzaagje was het heel lastig er doorheen te komen, daarom is toch de decoupeerzaag eraan te pas gekomen. Van boven en onder het laminaat los gezaagd en daarna met een ijzerzaagje het schuim de box los gemaakt van het schuim rondom.

Volgende stap: het dek goed passend maken, de box afzagen/schuren/slijpen op de goede hoogte en dan goed recht erin plakken!
Bijlagen
IMG-20180217-WA0005.jpeg
IMG_20180217_140100.jpg
IMG-20180217-WA0012.jpg
IMG-20180217-WA0019.jpg

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo feb 18, 2018 9:39 am

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat gezien de foto's en de manier van verwoorden er een stuk rust en doordachtheid in de manier van werken is ontstaan. Het vertrouwen dat deze klus tot een goed einde komt is bij mij zeker toe genomen.
Rustig werken en vooruit denken geeft het beste resultaat.

De box verlijmen met epoxy en microballoons is de manier die het meest wordt toegepast. Zelf geef ik de voorkeur aan PU bruislijm, omdat je met epoxy en balloons nooit weet of het contact met de beide schuim soorten goed is.
Met bruislijm bevochtig ik eerst het schuim wat het schuimen erg bevordert. Daarna beide delen heel dun insmeren. Erin laten glijden en goed fixeren. Bij het schuimen worden alle minieme ruimtes gevuld. (=sterker)

De lagen carbon/glas lamineren; Zo droog mogelijk, maar wel nat genoeg. Eerst het grootste stuk en daarna steeds kleiner + de hoeken rond knippen. Wanneer je er doorzichtig plastic over legt, dan kan je met een squeegee de lucht er uithalen. Deze kan door het plastic niet meer terug keren. Je krijgt hierdoor een sterker, maar gelijk ook een gladder laminaat. (=minder plamuur/werk)

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » zo feb 18, 2018 12:22 pm

Ik moet zeggen dat ik nu al ontzettend veel geleerd heb van dit project. Ik doe al het knutselen dus met een surfmaatje van me en het "buurman en buurman" gevoel maakt steeds meer plaats voor het idee dat het echt goed komt. Voor zover ik doorheb is er tot nu toe ook nog niet echt iets mis gegaan! Ik denk wel dat de voorste voetbandinserts misschien nog wat extra versteviging nodig hebben, maar daar zal wel ruimte voor zijn nadat de box op zijn plek zit.

Ik was inderdaad van plan om eerst de box recht te verlijmen en een dag later pas te gaan lamineren. Ik heb nu in mijn hoofd dat ik op het dek en bodem voor een deel ook de buitenste carbonlaag van de PVC sandwich weg haal, om een goede verlijming met ook het PVC te bewerkstelliggen. Daarna dan nog extra lagen carbon/glas over het gehele laminaat (dus de box, stuk waar carbon is weggeschuurd en een stuk daaromheen). Ik was van plan om met epoxy en filler een mengelmoesje te maken en dat te gebruiken. Ik moet wel zeggen dat het schuim in de box heel recht /smooth (zonder gaten oid) weggeschuurd is. Zit alleen een beetje te twijfelen, want ik heb alleen maar snelle harder, wat volgensmij niet zo goed werkt met filler. Bruislijm klinkt ook als een goede optie, welke gebruik jij dan? Gewoon Bison bruislijm in zo'n geel flesje?

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo feb 18, 2018 5:33 pm

Bison in zo,n geel flesje is prima.
Hars verdikken met snelle of langzame verharder maakt niets uit. WEL als je snelle verharder gebruikt waarbij de warmte niet weg kan, zoals in een board. (die bijna volledig uit isolatie materiaal bestaat.)

Wat wijsheid is ten aanzien van het lamineren; de huid dunner schuren, of deels verwijderen om meer lijm vlak te krijgen met de sandwich. Zeg het maar.
Als tip zou ik zeggen; teken op een a 4tje de onderdelen zoals laminaat/box+schuim uit en gum het deel uit die je wilt verwijderen en teken dan het nieuwe laminaat en bedenk hoe de krachten op de onderdelen gaan trekken en of duwen. Dit geeft een goed beeld van de zwakste plek en kun je kijken wat daar de oplossing voor is.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma feb 19, 2018 10:01 pm

Vandaag geplakt. Uiteindelijk op aanraden van de klusser van mijn werk toch maar epoxy met filler gebruikt, maar wel met super langzame harder, dus echt heet zal het niet worden. Zijn verwachting was dat omdat het zo netjes/glad en goed passend was er te veel druk op de constructie zou komen met bruislijm. Eerst de binnekant van de box ruim ingesmeerd (geplamuurd bijna) en daarna de box erin gedrukt. Daarbij het grootste deel van de epoxy weer naar buiten geperst, maar dat was ook de bedoeling. Het plakken was een veel tijdrovendere experience dan van te voren gedacht, toch nog wel eng haha.

Het moeilijke aan dit board is dat door de kleine lengte de rocker ook heel "extreem" is. Uiteindelijk ervoor gekozen om de fuselage ten opzichte van het dek (en dus het punt waarvandaan ik kracht op het board ga zetten), die wel vrij recht is, goed te zetten. "Goed" alsin hetzelfde als bij de grotere slalomboards, net niet parallel. Mocht het het uiteindelijk toch niet helemaal zijn, is het plan om onder de footstraps iets op te hogen met een extra laagje EVA onder de footpad, om uiteindelijk toch de goede krachtverdeling tenopzichte van de foil te krijgen, als dat duidelijk klinkt?

Nu 2 dagen laten liggen op zijn minst en dan met carbon de bodem doen. Daarna omdraaien, de box met het deck gelijk maken en de inserts en de box inplakken. Het plan is om daarna voor de extra stevigheid onder de voeten en het stagebied nog iets te verstevigen met het overgebleven materiaal, omdat de cobra constructie nou niet echt bekend staat om zijn stevigheid en ik vaker boards zacht trap. Daarna testen, en als alles goed is de EVA deck pad erop plakken. Ik heb voor de deckpad gekozen voor de meest grippy patroon EVA pad die ik ken, vergelijkbaar met wat er op mijn mistral (2012) waveboard als footpads wordt gebruikt.

We hebben er na wikken en wegen toch voor gekozen om de carbonlagen op het dek en bodem.rondom de box toch tot het pvc weg te schuren, wat we later gaan opvullen met een precies passend laagje carbon om het weer flush te maken, waarna een grotere laag er overheen en van groot naar klein verder, met het doel de rocker achterin iets vlakker te maken ook (minder tailkick) voor betere aanplaneereigenschappen. (En in de hoop dat er geen bobbel op de tail komt gewoon voor de mooi...)
Bijlagen
IMG_20180219_164105.jpg
IMG-20180219-WA0010.jpg
IMG-20180219-WA0012.jpg
IMG_20180219_145018.jpg
IMG_20180219_145415.jpg
Laatst gewijzigd door WhiteofHeart op ma feb 19, 2018 10:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie