Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

zachte plekken repareren fanatic shark HRS

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

zachte plekken repareren fanatic shark HRS

Bericht door icecold » vr jun 22, 2018 12:09 pm

Mijn Fanatic Shark 129l HRS uit ongeveer 2005 heeft een zachte plek in het dek. De plek is zo n 5 bij 3 cm groot. Het board is aan de oude kant en heeft verder ook nog wat oppervlakkige (lak?) schade aan de rails dat ik graag eens zou willen aanpakken. Aangezien de leeftijd van het board wat ouder is vind ik het niet het geld waard om het te laten doen. Tevens ben ik wel een handige doe het zelfer, heb alleen nog geen ervaring op het gebied van boards repareren. Inmiddels de hele site van 'the board lady' doorgespit en aantekeningen gemaakt. Ik ga eerst eens testen of er water in mijn board is gekomen, en vervolgens bedenken welke stappen ik precies moet nemen. Ik heb al even aan de plekken gezogen en had het idee dat het niet lek is.

Mijn fanatic shark heeft een HRS skin, vandaar dat ik hem voorlopig nog wil blijven gebruiken. Dit wat ouder boardje vind ik fijn varen en aangezien ik nog regelmatig de katapult beoefen wil ik geen nieuw en kwetsbaar board. Ik vraag mij echter af waar HRS precies van gemaakt is. Bij reparatie wordt aanbevolen om te gebruiken wat er origineel gebruikt was, vandaar dat ik dat graag wil weten.

Naast de zachte plek is er dus ook wat lakschade aan de rails. Dat is misschien net een mm diep. Ik kan net een stukje van het buitenste glasvezel zien. Om dit te beschermen tegen volgende ongelukjes zou ik dit graag bijwerken. Is het aan te raden om hier wat epoxyplamuur op aan te brengen, of enkel een laagje verf?

Voor mij is het belangrijk dat het board weer sterk en functioneel is. Het uiterlijk vind ik niet zo belangrijk vandaar dat ik ook graag op dit board wat ervaring op doe om in de toekomst wat duurdere boards te repareren.

Tips over reparatie en info over die HRS zijn zeer welkom!

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Re: zachte plekken repareren fanatic shark HRS

Bericht door barth » vr jun 22, 2018 2:39 pm

Ik repareer gewoon met glasweefsel en epoxy en zorg dat de ondergrond hard en vlak en droog is. Dat gaat prima. Zorg voor een vlakke overgang/overlap

martijn73
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: severne fox 120, NCX 6.5/7.5

Bericht door martijn73 » vr jun 22, 2018 4:02 pm

Bij kleine ondiepe schades gewoon met twee componenten epoxy ( bison) lijm. Plamuur tik je er zo weer uit. En een zacht plekje van 3 x 5 cm zou ik niks aan doen. Als het niet stuk is moet je het ook niet repareren en dicht is dicht.

icecold
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Fanatic shark 129l, S2Maui Banshee 7.0, Gaastra pilot 6.0, 5.5

Bericht door icecold » vr jun 22, 2018 9:47 pm

Bedankt voor de reacties so far! Had een plasticfolie over de schade geplakt, maar zie nog geen condensatie, dus dat lijkt goed nieuws. Het zachte plekje is echter wel iets groter dan ik in eerste instantie dacht. Plekje van 5x3cm is zacht, en een groter stuk +- 10x 20 cm lijkt ook wat zachter dan andere plekken op het dek, maar niet zo opvallend. Moet eerlijk zeggen dat er dan ook nog wel andere plekken in aanmerking komen. Is zo'n hrs dek misschien sowieso wat zachter?

Als ik t plekje wil aanpakken, is de beste optie dan:
1) gaatjes boren en die vullen met 2 componenten PU schuim
2) grondig schuren, evt blok schuim op maat snijden en glasmatten met epoxy resin aanbrengen.

Of is de beste optie gewoon zo laten totdat je merkt dat er iets mis gaat?

Voor de rail plekjes twijfel ik ook nog, maar dat lijkt me minder belangrijk. Beetje verf met de spuitbus zou best voldoende kunnen zijn. Daar is niks zacht en glasvezel is nog in orde.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » vr jun 22, 2018 10:02 pm

icecold schreef:
vr jun 22, 2018 9:47 pm

Voor de rail plekjes twijfel ik ook nog, maar dat lijkt me minder belangrijk. Beetje verf met de spuitbus zou best voldoende kunnen zijn. Daar is niks zacht en glasvezel is nog in orde.
Laat er eerst 10 seconde lijm in lopen, lekker dun , dus kruipt, als het verder is er lekker diep in, en is weer echt dicht.
Doe ik al jaren en was ook een tip van een zeer gerenommeerde shaper op fuerte.Zal geen namen noemen maar ik heb er een board van. :thumbup:

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za jun 23, 2018 6:34 pm

Persoonlijk vind ik dat er over zachte plekken te moeilijk wordt gedaan. Hoe erg is het als je het dek een beetje kan indrukken. De verkoop waarde is natuurlijk wel minder. Dit gebruik ik zelf ook in een onderhandeling, maar het moet wel heel erg zijn alvorens ik dit repareer.
De gedachte om dit even weer vol te schuimen met polyurethaanschuim (of dit nu uit een spuitbus is of zelf te mengen componenten) lijkt mij een hele uitdaging. Je weet nooit of alles is gevuld.
Zelf heb ik een reparatie gedaan met epoxy schuim, maar deze werd erg heet. Door koeling met zakjes koud water denk ik dat het net goed is gegaan. Maar even terug naar mijn opening regel; Het laminaat gaat niet zomaar lek van een beetje indrukken/ de vaar eigenschappen hebben er ook niet onder te lijden. Kortom; is het niet te dol, wil je het board niet verkopen, stoort het je verder niet.......gewoon niets aan doen.
Het repareren van de rails is net als krassen/ deuken in het board wel van invloed op snelheid/vaar gedrag. Reparaties bij voorkeur met het zelfde materiaal als waarmee het is gebouwd. Dus bijna altijd epoxy/plamuur. (zelf doe ik het met polyester plamuur, omdat ik eeuwige haast heb.)
Reparatie plek op ruwen-goed vet vrij maken en vullen met plamuur. Wat iedereen daarna doet is schuren, maar daarmee maak je de omgeving van de reparatie ook weer dunner. Wat ik doe is nadat het gevulde plekje bijna is uitgehard- het overtollige materiaal weg "snijden" met een beitel. Weer vullen en eventueel de gehele procedure herhalen. Dus zonder te schuren. Alleen bij de laatste keer wordt er licht geschuurd.
Verf er over en klaar!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » za jun 23, 2018 9:16 pm

Wat ik heb begrepen is dat een klein zacht plekje op den duur groter kan worden en dusdanige proporties kan aannemen dat de glasvezellaag gaat scheuren. Heb 2 keer een zachtdek gerepareerd: gaatjes boren en PU70 erin spuiten. Quick en dirty niet ingewikkeld. @Ouwe : vreet secondelijm je piepschuimkern niet aan dan?!

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Ahd free diamond 77 T1 CrossX 97 Cutre 75 ? Witchcraft Custom Shaman 83.
Contacteer:

Bericht door Ouwe » zo jun 24, 2018 9:16 pm

Volgens Dj board repair en Bouke becker niet,
Die zeggen dat het niet zo ver komt, loopt uitsluitend in de scheur.
Is ook 10 seconde , dus snel droog.

Plaats reactie