Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Airex pvc kern

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Airex pvc kern

Bericht door psychosurf » di feb 05, 2019 3:18 pm

Ben op zoek naar bedrijf in nederland met een normale prijs

AIREX C70.75, Dicke 5mm 2180 x 1020mm

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: Airex pvc kern

Bericht door Rob Rock » za feb 09, 2019 6:09 pm

Tja, voor weinig krijg je dit pvc sandwich materiaal niet.
Lowcost is natuurlijk wat iedereen wil.
Om sterk en licht te bouwen en ook nog eens portemonnee vriendelijk zijn er niet veel goede alternatieven. Er zijn wel schuimsoorten die redelijk druk vast zijn, maar daarnaast ook weer relatief zwaar + het grootste nadeel dat wanneer er eenmaal een deuk in is gedrukt deze er permanent in blijft. (polyurethaan, die blauwe platen)
Het bouwen met een sandwich huid (wat eigenlijk geen sandwich is , omdat bij een sandwich de lagen laminaat aan beide zijden het hard schuim het zelfde moet zijn) heeft toch wel enig (financieel) voordeel! Wanneer je de geshapte piepschuimkern omkleed met drie/vier lagen carbon aan beide zijden, dan heb je een ongeveer even sterke huid als met geshaped piepschuim-80gr doek(glas) pvc hardschuim-1x 165gr glas en 1x 165gr carbon. Grof weg even duur/goedkoop.
Qua gewicht zou het niet veel schelen, maar met een sandwich huid heb je het grote voordeel dat je voordat de feitelijke buitenste laag wordt gelamineerd je de gehele kern super strak kan shapen en je daardoor met de afwerking veel minder werk hebt, maar ook minder hoeft te plamuren= gewicht.

ronslot
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ronslot » za feb 09, 2019 9:43 pm

ik heb een adres in duitsland waar je het voor een normale prijs in kleine hoeveelheden kan kopen

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo feb 10, 2019 9:41 am

Top Ron.

Wil je het bedrijf/adres/website ook met de zelf bouwers op dit forum delen?

ronslot
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ronslot » zo feb 10, 2019 10:01 am

Gaugler & Lutz ohg

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » zo feb 10, 2019 6:04 pm

Je kan ook 3d-core gebruiken, scheelt ongeveer de helft met Airex, wel een ander materiaal met een iets andere werking maar ook makkelijker in gebruik. Airex is trouwens ook maar een merknaam voor pvc schuim...er zijn goedkopere versies pvc schuim te vinden zoals hier http://www.fibermaxcomposites.com/shop/ ... tg92mv24s4 bij Polyservice hebben ze ook weleens platen liggen...even bellen. En verder...

Https://www.bacuplast.de/sandwich/pvc-h ... latte.html
Www.r-g.de
Www.carbonwinkel.nl
https://www.hp-textiles.de/online-shop/
https://shop.swiss-composite.ch/ki/Sand ... aeume.html

ronslot
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ronslot » zo feb 10, 2019 8:02 pm

airex c 70.90 is by far het beste pvc schuim om een board te bouwen het kost wat meer maar zeker niet het dubbele van de meeste andere pvc merken

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » ma feb 11, 2019 9:30 am

Hoi Watermonster ( Selbstbau & Reparaturen) ?
Ik heb 3D core PET en HP Core SF gebruikt
Maar de resin uptake is al snel meer als 1000gr
Zelfs al gebruik je Thixo en Micro is het wel veel gewicht
ik weet wel dat shaper Rico het gewicht wel onder de knie heeft en dat zelfs met Sphertex
er is nog veel te testen

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » ma feb 11, 2019 10:12 am

HP-CORE-LRC / SORIC® LRC / 2mm ben ik aan het testen om te Impregneren met PU schuim om de hexagonale te vullen

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma feb 11, 2019 4:32 pm

ronslot schreef:
zo feb 10, 2019 8:02 pm
airex c 70.90 is by far het beste pvc schuim om een board te bouwen het kost wat meer maar zeker niet het dubbele van de meeste andere pvc merken

Ach wat is beter...is dat....goedkoper, sterker, goed verkrijgbaar, makkelijk vervormbaar, goed schuurbaar, goede hechting.... etc.
Airex heeft DE naam door een goede ondersteuning, goede verkrijgbaarbaarheid, oudgediende etc., en is gewoon een goede allrounder op alle vlakken. PVC is overigens nog relatief goedkoop in de sandwich industrie en het kan altijd beter...money, money, money;).
foam.JPG
foam.JPG (36.27 KiB) 1205 keer bekeken

ronslot
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door ronslot » ma feb 11, 2019 6:49 pm

sorry dat ik mijn geringe ervaring wilde delen succes met het zoeken

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » di mar 05, 2019 10:54 pm

Omdat het wellicht overbodig is om een nieuw topic aan te maken en het over Airex gaat, stel ik mijn vraag maar hier: :)

Als het goed is wordt Airex C70 vooral gebruikt voor bodems (crosslinked PVC foam, stijf materiaal redelijk bros).
En Airex R63 voor deck materiaal (lineair taai PVC foam, wat koud vervormbaar is en goed tegen impacts).

Nu zie ik echter dat Airex R63 obsolete is geworden en dus niet meer te krijgen....

Wat wordt er nu dan zoal gebruikt als deck sandwich materiaal? Ik zie dat R82 wel bestaat, maar dat moet je bijna 2x zo heet stoken volgens de spec sheet, zal niet werken denk ik naast een EPS core.

Corecell A kan een alternatief zijn geloof ik, maar dat is ook lastig te krijgen
Corecell M is volgens mij meer een alternatief voor Airex C70.

Wie kan me hier wat meer over vertellen? Thanks. :-)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Horue Tiny 110 + Vini pro foil, Fanatic skate's, highwinds, Severne Unit/ Freeks / Blade

Bericht door Ilja85 » wo mar 06, 2019 10:32 am

Inmiddels wat wijzer... Corecell A is ook obsolete.

Corecell M80 is wel te krijgen (SAN schuim), volgens mij goed voor de bodemplaat alleen ik weet nog niet of dat ook geschikt is als deck materiaal en rond rails te vouwen.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mar 06, 2019 1:54 pm

C70 wordt ook gebruikt voor dekmateriaal, scheelt maar iets van 25 graden met R63 om te thermovormen dus wel lastiger maar goed te doen....zie bijvoorbeeld de navolgende video vanaf 2:10
R82 is geen pvc en tevens kostbaar en lastig verkrijgbaar.

Kijk ook eens naar een ander merk zoals Gurit (http://www.gurit.com/-/media/Gurit/Data ... ochure.pdf) de distributeur voor NL zit in Amsterdam (zie http://www.sp-bac.nl/) waar ik weleens wat gehaald heb en volgens mij werkt Polyservice met hun samen.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » wo mar 06, 2019 3:30 pm

watermonster schreef:
wo mar 06, 2019 1:54 pm
C70 wordt ook gebruikt voor dekmateriaal, scheelt maar iets van 25 graden met R63 om te thermovormen dus wel lastiger maar goed te doen....zie bijvoorbeeld de navolgende video vanaf 2:10
R82 is geen pvc en tevens kostbaar en lastig verkrijgbaar.

Kijk ook eens naar een ander merk zoals Gurit (http://www.gurit.com/-/media/Gurit/Data ... ochure.pdf) de distributeur voor NL zit in Amsterdam (zie http://www.sp-bac.nl/) waar ik weleens wat gehaald heb en volgens mij werkt Polyservice met hun samen.
Thanks!

Mijn oom gebruikte vroeger voor sandwich boards Airex voor het deck, zou beter tegen impact bestendig zijn en wat makkelijker vouwbaar met een beetje warmte.
En een brosser stijver materiaal (destijds Klegecell, Termanto) voor de bodemplaat.

Ik wil nu samen met hem een boardje bouwen, en was dus opzoek naar deze materialen... alleen bleek er het een en ander veranderd. :)

Wordt C70.90 dan voor zowel het deck als de bodem gebruikt tegenwoordig?

Ik had al contact met Bouwmeester gehad (sp.bac.nl) en daar hebben ze Corecell M80.
Dat is van Gurit tegenwoordig... schijnt ook wel fancy materiaal te zijn.

Misschien Corecell M80 op de bodem en Airex C70.90 als deck materiaal... ?

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mar 06, 2019 4:04 pm

To surf or not to surf schreef:
wo mar 06, 2019 3:30 pm
Misschien Corecell M80 op de bodem en Airex C70 als deck materiaal... ?
Ik zou niet zo ingewikkeld doen en gewoon met 1 materiaal werken, wel zo makkelijk met bestellen, gebruik van reststukken een volgend board etc. Gebruik dan C70.75 of C70.90 voor het hele gehele board, 5mm op de bodem en 3mm op het dek.

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » wo mar 06, 2019 4:38 pm

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » wo mar 06, 2019 5:02 pm

He thanks! Heb je zelf dit spul gebruikt?

Staat geen merk bij, maar lijkt zo op t gezicht vergelijkbaar met Airex, alleen dan 100kg/m ?
Verzenden 14,-..... das alvast mooi en ik zie dat ze ook Textreme carbon hebben onder een andere naam. 8)

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do mar 07, 2019 7:50 am

Tja, al die keuzes.
Als je nou ergens extra sterkte wil is het op het dek!
Ik gebruik daarvoor de 5mm hardschuim die niet tot de rails doorloopt!
Het aanbrengen van de schuimlaag is niet alleen makkelijker, maar ook de zijkanten worden sterker doordat er gewoon een mooie laag dikte glas/carbon direct over elkaar heen ligt.
(het verhaal glas en carbon dat door elkaar wordt gebruikt vind ik voor een surfplank niet van toepassing)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » do mar 07, 2019 8:58 am

Ik heb in het verleden best veel boards gehad (ben na de 50 gestopt met tellen), maar boards waarbij het sandwich wel doorloopt over de rails en overlapt gaan bij mij (waver, 90+kg) jaren mee en de boards waarbij dat niet overloopt worden stuk voor stuk na 2 jaar zacht en kraak ik op de rails.
Andersom beredeneerd, de boards waarbij het niet doorliep flexte een beetje wat wel heel lekker op een golf en in de chop aanvoelt.

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » do mar 07, 2019 9:32 am

Hoi Rob
Laten we onderscheid maken tussen planken slalom en wave in dit gesprek
Laatst gewijzigd door psychosurf op zo mar 10, 2019 2:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » za mar 09, 2019 10:15 am

Rob le shapeur fou hollandais j'adore!
Ce post m'intéresse particulièrement car j'ai une question similaire. Ici vous parlez du pvc pour le sandwich (airex) mais concernant le pain de pvc d'âme, Il n'y en a pas en vente sur sicomin par exemple... en revanche, j'en ai trouvé dans le même magasin de bricolage que Bdub, en petites plaques de 50x100 en 10mm d'épaisseur. Mon idée est de faire comme Rob le shapeur fou hollandais (j'adore!!) mais la densité est-elle suffisante? (Elle n'est pas spécifiée...)

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za mar 09, 2019 4:34 pm

Incroyables ces vidéos, et ce hollandais atypique cousin de Geppetto ! Merci Pat !

J'ai commencé à regarder, puis j'ai été envoûté !! Twisted Evil

Shape un peu étrange, carène plate, pas de rentré de rail, mais ça le fait carrément au final, le gars connait son affaire.

Je retiendrai quand même certains moments forts.....sol moquette nickel (ce sont des plaques !! il doit les changer de temps à autres !! Rolling Eyes ), tout au rouleau, pas de masque de protection, pas de charge de la résine, un outil incroyable de découpe du pont à chaud, de la bâche pour le jardin en guise de film séparateur, et les excuses confuses en cours de vidéo "désolé, ma carte SD est full"!!!!! Embarassed Ajoutons à ceci une musique bien punchy, et l'on est parfaitement dans l'esprit "custom" d'il y a quelques années.

Un très bon moment !

Ja over de hele wereld worden mijn video's gedeeld, besproken en voorzien van commentaar. Of in dit geval over ook mij als een "neef van Geppetto" te wordt bestempeld. Je moet er maar tegen kunnen.
Dat ik een vreemde vogel ben in windsurfland weet ik natuurlijk ook wel, maar voorzie kennelijk toch in een behoeft om zelf de handen uit de mouwen te laten komen met mijn nog steeds groeiend you tube kanaal.

Maar goed het gaat in deze topic natuurlijk over sandwich.
In mijn jonge jaren heb ik (een 35 jaren geleden) bij een wedstrijd zeilboten bedrijf gewerkt waar core mat werd geïntroduceerd. (weet niet of het op dat moment echt nieuw was.) Deze coremat verwerk/gebruik ik nog steeds en is ogenschijnlijk in al die jaren onveranderd.
Bij de zeilboten werd deze sandwich drijfnat tussen de laminaten verwekt. Op de een of andere manier kreeg deze sponzige mat toch beduidend minder gewicht en een veel sterker en lichter eindresultaat voor elkaar. Bij de eerste wedstrijd boot uit de mal maar liefst 10 kilo. Je kan het je als windsurfer niet voorstellen, maar dit gewicht verschil werd rond de zwaardkast aangevuld! (als klasse heb je een minimum gewicht)

Nou zat ik zo te denken, wanneer je je schuimkern voorziet van een laag 165gr keper weefsel, daarna de coremat redelijk verzadigd..... daaroverheen 2 lagen glas of carbon zonder hars..... in de vacuüm zak en er een forse vacuüm in trekken. Wachten tot de droge lagen glas (of carbon) ook doordrenkt zijn en vervolgens de vacuüm terug brengen naar -0,1 of misschien ietsjes meer.
Dit zou een sandwich en een huid laag in een keer zijn!!! (ga dit zeker een keer testen)
Hoe kijken jullie hier tegen aan zelfbouwers?

Hoe staat het met jou experiment @psychosurf ; HP-CORE-LRC / SORIC® LRC / 2mm ben ik aan het testen om te Impregneren met PU schuim om de hexagonale te vullen

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » zo mar 10, 2019 11:13 am

Hoi rob S2 glas 160gr verzadigen zie ( CarbonArt) op schuimkern wordt per kant al snel 400gr zwaarder
Wat wel werkt is microballon van silica mix maar de verhouding is wel een lastige 1/3 of 1/2
Gewicht of bros en delaminatie ?

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » zo mar 10, 2019 11:17 am

Dit is wat Rico doet hij heeft het onder de knie ?
Produit peu connu et pourtant très efficace sur un windsurf, le spheretex est un feutre tramé de fibres de verre qui remplace l'âme du sandwich en PVC sur le pont. Il présente une excellente résistance à l'impact, à la traction et au vieilissement qui permet au pont de rester comme au premier jour même après de nombreux lessivages et à la planche d'encaisser des centaines de réception sans faiblir.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door Ilja85 » zo mar 10, 2019 12:43 pm

Ik zag dat Rico inderdaad op de bodem Corecell gebruikt en het dek van twee verschillende diktes Spheretex. (4 en 2mm)
Verder heb ik dat nog nergens gezien tot nu toe... blijkbaar is het lastig?

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » zo mar 10, 2019 12:49 pm

BEL11 ist ein Treibmittel zum Aufschäumen von Epoxidharzsystemen zu Schaumlaminaten oder in Kombination mit Sandwichwerkstoffen (z. B. Paddel oder div. Sandwichbauteilen).
Das Treibmittel muss sorgfältig in das angemischte Harzsystem eingerührt werden. Eine hohe Rührerdrehzahl bewirkt hierbei eine feinere Verteilung, was wiederum zu einer gleichmäßigeren Schaumstruktur führt.
Eine zusätzliche Thixotropierung mit (ca. 5 Gew.-%) HP-PK22, führt außerdem zu einem verbesserten Aufschäumverhalten und einer homogeneren Schaumstruktur. microballon en Thixotrop maar hoe veel

psychosurf
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door psychosurf » zo mar 10, 2019 12:51 pm

Kijk hier maar eens op 2.05 min

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo mar 10, 2019 2:21 pm

psychosurf schreef:
do mar 07, 2019 9:32 am
Hoi Rob en Jeroen
Laten we onderscheid maken tussen planken slalom en wave in dit gesprek
Waaruit moet ik opmaken WAT je wilt bouwen?
Los daarvan geloof ik dat constructief de verschillen niet meer enorm zijn, in ieder geval niet bij slalomboards die wel zijn gemaakt om langer als 2 sezoenen mee te gaan (Angulo bijv)

Plaats reactie