Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Extra gaten boren carbongiek

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
GerP
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 15
Lid geworden op: di jun 26, 2018 10:10 am

Extra gaten boren carbongiek

Bericht door GerP » ma mei 13, 2019 9:46 pm

Hallo,

Ik ben in het bezit van een carbon giek die een minimum stand van 160 cm heeft.
Voor een zeil dat een gieklengte van 152 nodig heeft zou ik hier eventueel een paar gaten extra in boren, ik heb immers nog ruimte om de giek te verkorten, maar geen gaten meer waar het pin systeem van de giek in past

Te doen of tast dit de stevigheid van de giek teveel aan?
Ben in het bezit van kolomboor en ben handig.

Een ander idee is om holle buisjes (plastic of aluminium) op maat te maken, deze over de giek uiteinden te schuiven om zo de gewenste (kortere lengte) te kunnen fixeren.



Ervaringsdeskundigen?

Ron Gijzen
Freeride pro
Freeride pro
Berichten: 208
Lid geworden op: do jul 10, 2014 7:54 am
Surf spul: Futura 133, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3 & 4.7

Re: Extra gaten boren carbongiek

Bericht door Ron Gijzen » ma mei 13, 2019 9:56 pm

Aan het uiteinde (bij de uithaler) is de belasting op de giek-buis een stuk lager dan waar hij de dikke buis uit komt (op een grotere verlenging). Ik zie dus geen bezwaar om extra gaatjes dichter bij de uithaler te boren.

Surfingpeter
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 87
Lid geworden op: za aug 03, 2013 11:14 pm
Surf spul: FF 112, f2 sx s en xs & Loft blades 5,6-7,8

Re: Extra gaten boren carbongiek

Bericht door Surfingpeter » ma mei 13, 2019 10:26 pm

Moet je wel eerst proberen of het eindstuk verder de giek in kan. Soms loopt deze al vast op de bocht en zit die ruimte voor eventuele extra gaatjes er dus niet voor niks. Heb zelf ook een carbon giek van 180 naar 176 gebracht. Met een dubbel pin systeem komt het plaatsen van de gaatjes wel heel precies:)

GerP
Deur-surfer
Deur-surfer
Berichten: 15
Lid geworden op: di jun 26, 2018 10:10 am

Re: Extra gaten boren carbongiek

Bericht door GerP » di mei 14, 2019 12:05 am

Ik ga zoiezo eerst een mal maken voor het boren van de gaten. De giek kan helemaal in schuiven zonder weerstand.
Met welke boren heb je in carbon geboord? Zijn kwaliteits metaalboren ok?

Gebruikersavatar
Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Berichten: 1684
Lid geworden op: do feb 12, 2004 9:10 pm
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Re: Extra gaten boren carbongiek

Bericht door Rop » di mei 14, 2019 1:56 am

Gebruik je de giek ook in de langste stand?
Zo nee, dan kan je ook je giekbuizen inkorten met een ijzerzaagje, veiliger dan in carbon gaan boren en je eindstuk verzwakken. Veel carbon eindstukken hebben geen open gaatjes maar blinde gaten tbv van de sterkte.
Wel voor het zagen ook even checken hoeveel je eindstuk nog veel verder kan.

Als je in carbon gaat boren/zagen, strak rondom aftapen met schilderstape tegen splinteren en het boorgaatje/zaagsnede uiteindelijk wat dunne secondelijm in laten lopen om eventuele haarscheurtjes te vullen, voor de zekerheid.

Met een kein boortje voorboren, direct een vlijmscherpe grote boor gaat happen.

Gebruikersavatar
Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Berichten: 10990
Lid geworden op: za nov 22, 2003 2:30 pm
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Re: Extra gaten boren carbongiek

Bericht door Jeroensurf » di mei 14, 2019 6:14 am

Ik zou ook de buiten buis inkorten maar ook ff checken of je wel 152 nodig hebt, uithaler specs kunnen vaak zo 2.5-5cm schelen door de giekhoogte, andere mast, etc.
In een eindstuk boor ik liever niet omdat het al een dunnere buis is en er behoorlijke krachten op staan.

Plaats reactie