Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bouw van twee nieuwe custom boardjes

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Bouw van twee nieuwe custom boardjes

Bericht door De_smits »

Lekker bezig! Mast wat naar achteren is zeker de moeite waard om te proberen. Wellicht iets moeilijker om door te planeren bij vlagen, maar je verlegd de verdeling van de druk op je voeten precies in de richting die je wilt corrigeren. Lijkt mij zeker de moeite waard voordat je gaat boren.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Nog eentje dan met het korte dikkertje (het board dan, niet ikzelf :+ )
22aug2020.png

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Afgelopen dagen de voetbanden positie van het boardje veranderd. Voorste banden naar binnen en 1 stapje naar voren en de achterste band zo dicht mogelijk achter de voorste tuttle bout opening. Afstand voetbanden voor-achter tussen de bouten is circa 41.5cm.

Gisteren tijdens Francis op strand Horst getest en dit vaarde al direct 80x beter.
Voelt helemaal vertrouwd zo, halve wind sta je mooi neutraal met beide benen en upwind varen op de rail als een malle.
Daarnaast uitgekomen kwa mastvoet op 123-125 van de tail, dit is circa 100cm van de voorste tuttle bout. Daarmee loopt hij (met 4.8 freek) verreweg het mooiste en ligt de neus ook mooi vrij op de chop.

Met wegvaren moet je even een tikkie downwind duwen maar verder vaart het boardje echt als een droom. Licht, wendbaar, retesnel en vrij gemakkelijk. Wegplaneren vanuit de voetbanden gaat ook gewoon en best vaak mensen die stil stonden voorbij geplaneerd.

Hij gijpt echt gewoon fantastisch, kan gewoon volle bak gijp inzetten, zonder mijn voeten te switchen het zeil flippen en dan gewoon direct in de andere strap gaan staan zoals met een foil-gijp en vol doorplaneren. Kwa springen en POP is het een een topboard, super makkelijk!
Daarnaast gisteren mijn eerste speedloopjes doorgedraaid MET board (afgelopen 50x pogingen vloog ik uit de voetbanden en sloopte ik mn board)) dus het was echt een topsessie!

Het enige wat ik de volgende keer anders zou doen is wellicht een ietsje ronder dek, zodat je als je flink gaat hangen je niet helemaal "op je tenen" hoeft te surfen maar er een beetje meer vanaf de zijkant tegenaan duwt.

Ben er echt super happy mee! Nu nog even kijken of ik het foilen kloppend krijg met deze voetbanden stance... dan is het perfect. :cheer:
118589707_4070991879594543_5417585697390167285_o.jpg
118590335_4070985892928475_2648467142917171114_n.jpg
Deze gebruikers waarderen Ilja85 voor dit bericht:
funride

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits »

Fijn! Als de foiltest net zo positief is, dan is de missie echt heel erg mooi geslaagd. Gaaf hoor.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Top! Hoe weet je trouwens zo zeker dat het volume 110 liter is...?

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard - Gun - Naish

Bericht door barth »

Super project!!!

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

eckerdt schreef: do aug 27, 2020 10:39 pm Top! Hoe weet je trouwens zo zeker dat het volume 110 liter is...?
Nou, omdat ik hem ontworpen heb met 110 liter (ok 109.5) en de fransozen de sandwich laag er zoveel mogelijk vanaf hebben gehaald. :-)
Ik heb wel de tail een beetje afgeschuind maar ook weer opgevuld aan de bovenkant. Dus iets in die richting is het wel.... had van mij nog wel 3-4 liter extra gemogen eigenlijk, je merkt er toch geen zak van met dit soort compacte shapes.. alleen maar fijner!

boardsize.JPG

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Binnenkort trouwens even testen in hevige chop, brouwersdam zeekant ofzo, wat ie dan doet met de 13cm nose rocker.
Afgelopen keer geen enkele keer last gehad van chop voor de neus maar in theorie als hij op t verkeerde moment omlaag klappert en er komt een flinke steile chop aan, zou je hem er vol in kunnen boren. :D

Maargoed, dan heb je daar met 3-4cm meer scoop ook last van denk ik.

Het leuke is ook de bodemshape.... volledig vlak into 4mm panel V over de laatste 80cm. (als je een lineaal er vlak tegenaan legt aan 1 kant en dan de andere kant van het board lineaal-rail meet)
Werkt gewoon prima, niks geen spinout's of gek gedrag. Butsen over de chop doet ie wel, maar geloof niet dat dat heel anders is bij mijn andere productie boardjes met compleet panel V of dubbel concaaf vanaf de neus.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Inmiddels een paar keer gefoiled met het board icm mijn eigen gebouwde 1450 wing en het boardje foiled echt voortreffelijk daarmee.
Echt super easy, ook met de voetbanden aan de binnenkant!

Met de huidige voetbanden positie, iets verder naar voren ivm normaal windsurfen, mag hij wel iets meer lift onder de voorste voet geven.
Hij vaart nu heel neutraal en je kunt ook flink aan je zeil hangen in de vlagen zoals vin-surfen, alleen beetje meer lift onder voorste voet is fijn met upwind en met opvangen van vlagen.

Nog wat met de mastvoet gespeeld maar met de mastvoet op 85-90 wil de neus alleen maar omlaag. Heb hem nu precies op dezelfde plek staan als met normaal surfen, 100cm van de voorste tuttle bout. Dit met 4.8 freek zeiltje.

Denk 10% meer lift onder voorste voet en het is perfect! Verwacht dat mijn nieuwe high aspect wing dat geeft, of eventueel een ander stabilizertje met iets meer profiel/ oppervlak.

Kortom, de voor mij ideale setup is dichtbij, en fijn met 1 board in de auto voortaan. :)
Laatst gewijzigd door Ilja85 op zo sep 27, 2020 12:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Mooi het verschil te zien.. volgende wing zal dus wat harder duwen waarschijnlijk.
Op 't moment ben ik bezig met de mal voor de rode wing (1050cm, 93cm breed ). Het is een gelamineerde mal met tooling-epoxy en een aluminium framepje erin verwerkt. Bovenkant is klaar, onderkant moet nog...
Knipsel.JPG

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door barth »

Hoi Ilja, ik ben bezig nav jouw inspiratie om zelf een foil voor vleugel te maken, als hij klaar is zet ik het project op dit forum, en dat schiet op !
ff een vraagje, omdat ik zie dat je ondertussen al heel wat bouw ervaring hebt.

ik heb de laatste laag aan de buitenkant met carbon 160 grams keeperweefsel vrij strak er op gekregen, en een beetje nageschuurd, zodat het profiel klopt. Maar nu kom ik weer net het weefsel tegen omdat ik de buitenste epoxy laag op sommige plekken vlak heb geschuurd. Ook zitten er enkele kleine gaatjes in waar net het weefsel bloot ligt. Hoe zorg ik voor een gladde afwerking? Met Glasbubbels met epoxy met een rubber er overeen strijken en naschuren, of heb je een beter idee? Ik wil het niet verven omdat ik de carbon look zo mooi vind, net als bv bij jouw custom plank.

groet van bart

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

barth schreef: zo sep 27, 2020 1:52 pm Hoi Ilja, ik ben bezig nav jouw inspiratie om zelf een foil voor vleugel te maken, als hij klaar is zet ik het project op dit forum, en dat schiet op !
ff een vraagje, omdat ik zie dat je ondertussen al heel wat bouw ervaring hebt.

ik heb de laatste laag aan de buitenkant met carbon 160 grams keeperweefsel vrij strak er op gekregen, en een beetje nageschuurd, zodat het profiel klopt. Maar nu kom ik weer net het weefsel tegen omdat ik de buitenste epoxy laag op sommige plekken vlak heb geschuurd. Ook zitten er enkele kleine gaatjes in waar net het weefsel bloot ligt. Hoe zorg ik voor een gladde afwerking? Met Glasbubbels met epoxy met een rubber er overeen strijken en naschuren, of heb je een beter idee? Ik wil het niet verven omdat ik de carbon look zo mooi vind, net als bv bij jouw custom plank.

groet van bart
Hoi, als je het carbon-look wil houden is het altijd lastig om bij te werken. Je kunt topcoat epoxy gebruiken (evt met een heel klein beetje thixotropie poeder). Schuurt wel klote, wordt kei-hard. Maar voor een vleugel misschien wel te doen...
Als het weinig is kun je er DD-lak op rollen en dat een beetje schuren. Dat trekt wat strakker dan epoxy..

Gaatjes.... pinholes? Ik heb nog geen transparant middel gevonden vooralsnog om transparant pinholes te vullen. Denk dat je wellicht die plekkies het beste even aan kunt tippen met een penseel met epoxy, net zolang tot hij dicht is. Wellicht ook iets thixotropie poeder aan toe voegen (dit blijft transparant wanneer je er maar een beetje van gebruikt). Misschien ff plek verwarmen en dan aantippen, zodat het erin zuigt met afkoelen.

Naderhand nog ff spuitbusje 2K spraymax clear hoog glans erover.... :)

DD lak erop rollen kan ook, dat trekt ook strak en dan kun je evt nog klein beetje schuren. (is wat dikker)

Als je echt een serieuze plek moet bijwerken kun je er het beste een lapje 80 grams glas op lamineren en dat dan gebruiken als schuurvlees denk ik.

Wanneer het geen carbon look hoeft te zijn : Variopox Epoxyfinisher 2K, das finishing plamuur. Werkt perfect... (dat kleine foilboardje wat ik heb daarmee afgewerkt) maar niet transparant dus.

barth
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door barth »

Ok helder (transparant 😀). Krijg ik met epoxy en glasbubbels afwerking hetzelfde beeld als de buitenkant van jouw 120 ltr 166 cm foil plankje?

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

barth schreef: zo sep 27, 2020 7:52 pm Ok helder (transparant 😀). Krijg ik met epoxy en glasbubbels afwerking hetzelfde beeld als de buitenkant van jouw 120 ltr 166 cm foil plankje?
Nee das geschuurd biax carbon met variopox epoxy finisher (kitspuit formaat). https://polyestershoppen.nl/epoxy/vario ... gKmI_D_BwE
Soort babyzalf, moet je je board na het schuren mee afmessen. En daarna weer schuren... :+

Wanneer je carbon look wil hebben moet je hetgeen wat je lamineert al heel netjes zijn en kun je het beste spreadtow carbon of keper met laagje 80 of 100 grams glas of iets dergelijk gebruiken, iig geen biax met stiksels want die steken uit. En dat dan schuren en daarna evt nog een "hot coat" of topcoat laag die je ook weer wegschuurt. Daarna DD-lak of 2K transparant hoogglans lak.

Opvullen en knutselen aan carbon look is lastig.... omdat er zover ik weet geen transparante vulmiddelen zijn. ;( :P

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Ilja85 schreef: zo sep 27, 2020 8:26 pm Opvullen en knutselen aan carbon look is lastig.... omdat er zover ik weet geen transparante vulmiddelen zijn. ;( :P
In de auto branche zijn ze wat verder...https://www.carsystem.org/en/nc/product ... ansparent/ en https://polyestershoppen.nl/polyester/c ... r-719.html levert het gewoon...werkt ook lekker snel met polyester:).

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

watermonster schreef: ma sep 28, 2020 9:33 am
Ilja85 schreef: zo sep 27, 2020 8:26 pm Opvullen en knutselen aan carbon look is lastig.... omdat er zover ik weet geen transparante vulmiddelen zijn. ;( :P
In de auto branche zijn ze wat verder...https://www.carsystem.org/en/nc/product ... ansparent/ en https://polyestershoppen.nl/polyester/c ... r-719.html levert het gewoon...werkt ook lekker snel met polyester:).
Hey ja die heb ik ook al wel eens gezien en bijna gekocht.... weet niet meer waarom ik dat toen niet heb gedaan, maar dat spul is op polyester basis. Heb je dat al wel eens gebruikt? :)

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster »

Ilja85 schreef: ma sep 28, 2020 7:20 pm ... maar dat spul is op polyester basis. Heb je dat al wel eens gebruikt? :)
Ik gebruik het wel eens en naar volle tevredenheid. Voor alles wat gevuld of geplamuurd moet worden en niet mechanisch belast is niets mis met (goede) polyester...binnen een half uur kan je weer schuren :wink:.
Deze gebruikers waarderen watermonster voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Was ook nog een waveboardje aan het bouwen trouwens. :+ Heeft een tijdje stil gelegen vanwege andere prioriteiten en gebrek aan slotboxjes.
Afgelopen week ff tussendoor een slotbox malletje geprint en NR1 van 2 is gelukt. (thruster setup 2x slotbox + 1x US)

Slotbox mold.JPG
121823827_4235412936485769_4579249250971206153_n.jpg
121968488_4235412703152459_7880924589566282336_n.jpg
121977083_4235413189819077_856815122804661946_n.jpg
122020137_4235416096485453_4346167203990547754_o.jpg
122085637_4235413276485735_8265797088075443084_n.jpg
122125407_4235412579819138_4322406619869993853_n.jpg
Nu nog even NR2 maken en dan kan al vrij snel het bodemlaminaat erop. 8)

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt »

watermonster schreef: ma sep 28, 2020 9:33 am
Ik gebruik hiervoor carbon poeder, kun je net als met airbubbles je eigen plamuur aanmaken met epoxy resin.

Plaats reactie