Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

vragen topic tbv mijn zelfbouw foil

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

joris van den hurk
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: vragen topic tbv mijn zelfbouw foil

Bericht door joris van den hurk »

Heel erg bedankt voor de uitleg Bart en Rob!
Erachter komen dat het ding werkt dat ik zelf gemaakt heb is inderdaad geweldig, veel leuker varen dan met een gekochte foil, denk ik :D

De hoek van de romp/ hoek van beide vleugels is zeker iets waar ik eens goed naar moet kijken!. Op de beide foto's wijst mijn board inderdaad omhoog, maar ik weet niet of dit "standaard" is, stabiel vliegen (zonder continu een beetje omhoog te gaan) lukt me namelijk maar een fractie van de tijd :D
Hoe zou deze hoek kunnen meten? een waterpas lijkt me moeilijk af te lezen tijdens het foilen...

Ik heb in de tussentijd de foil nog wel wat aangepast, ik heb de zelfgemaakte vleugel weer gemonteerd, dit keer wat verder naar voren , deze lijkt wat stabieler dan de horue vleugel, dit kan echter ook aan de romp liggen die ik aan de achterkant heb verlengt.
zo ziet ie er nu uit:
IMG_0773 (1).JPG

joris van den hurk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joris van den hurk »

Rob, je had gelijk, iets te licht gebouwd... :shifty:
Vandaag weer gefoilled, opeens voelde ik een tik en vlug daarna ging de plank weer richting het water. Resultaat: kapotte vleugel en fuselage
Wel vreemd dat de fuselage kapot is gegaan, ik denk dat het carbon gedelamineerd is van de 3d geprinte huid, daardoor is de vleugel gedeeltelijk gebroken, vervolgens heeft denk ik het omklappen van de vleugel voor zo veel weerstand gezorgt dat de fuselage kapot is gegaan op de verbinding van mast naar fuselage. Op die plek had ik toch beter een met microballoons een radius kunnen toevoegen zodat de krachten beter verdeelt worden.
Ik ga pas in de vakantie een hele nieuwe foil maken, dus binnenkort maar eens het rompje repareren.
IMG_0775.JPG
Deze gebruikers waarderen joris van den hurk voor dit bericht:
Ilja85

pinwng
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door pinwng »

heel jammer dat de foil kapot is.
wel mooie constructie!!.
misschien zuur leer moment , mooi dat je een nieuwe gaat bouwen, misschien 5x zwaarder uitvoeren en massief bouwen met carbon en glas, geen holle vleugels meer uitvoeren.
water is 800 x dikker dan lucht, vliegtuig bouw is niet geschikt voor windfoilen, de krachten zijn enorm.
ben benieuwd naar je volgende project!!

Ilja85
Windsurf guru
Windsurf guru
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Ah jammer! Maar dat hoort bij het ontwikkel en leer proces. :)

3D print vullen met epoxy schuim, PETG en PU primer erop en dan 6 lagen carbon. Volgens mij blijft het dan prima heel want ik heb er zelfs mee gesprongen en de vleugel is huuge. :)

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock »

Ontzettend jammer.
Daar onderwater gebeuren bijzondere dingen.
Mijn fuselages zijn van massief carbon en dat zijn mijn vleugels ook. Hoewel ik ook onlangs een heb geproduceerd met een polyurethaan kern. Om de kosten, maar ook het gewicht te drukken, maar nog niet getest.
Het voordeel van super sterke constructies is niet alleen dat een en ander heel blijft, maar het geeft ook een boost aan de performance van de hele set. Ik zeg het wel vaker, maar het is echt het grote verschil!

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui Dragon
Contacteer:

Bericht door WhiteofHeart »

Rob Rock schreef: vr mei 15, 2020 8:00 pm @Whiteofheart

Nou, ik weet niet waar je dit allemaal vandaan haalt, maar dit is grotendeels een bla bla verhaal.
Zoals Joris op de foto's vliegt is de neus van het board te hoog, maar zo vaart elke beginner.
-De rake van de mast doet helemaal niet ter zake. Het is gewoon een keuze. Heeft voor en nadelen.
-Een foil fabrikant geen rekening houd met andere boards of daar wel of niet een rocker in zit.
-Boards zonder tailkick bokkig? ik heb er zelfs een board met negatieve taikick. Niks mis mee!
-Een vleugel afstellen op de beoogde snelheid? Het moet niet gekker worden.
Voor zo ver ik weet heb ik niet zo veel geks gezegd hoor, maar ik ga graag een keer ergens anders met je in discussie, ik geloof zeker dat ik van jou dingen kan leren! Wel even een verheldering zodat we zeker weten dat ik bedoel wat ik opschrijf ;).

- Rake van de mast heeft inderdaad voor en nadelen, recht naar beneden heeft voor zo ver ik weet de minste drag. Andere opties (forward rake dan in mijn ogen meest voordehand liggend) zijn mogelijk als je andere parameters weer aanpast, om bijvoorbeeld structurele integriteit te verbeteren. Wat is voor jou de reden geweest om 5° forward rake te gebruiken?
- Een foil fabrikant houdt inderdaad weinig rekening met de tailkick van boards van andere merken, maar foils en boards die op elkaar ontworpen zijn kloppen over het algemeen wel wat dat betreft. Als je een foil in een willekeurig slalomboard ramt klopt dit vaker niet dan wel.
- Ik heb nog nooit een board met negatieve tailkick gevaren, dus zou het niet weten. Voor zo ver ik weet is meer tailick makkelijker in de bocht en minder tailkick sneller / minder goed te controleren. Als je eenmaal vliegt maakt het natuurlijk weinig meer uit, op het hoekenverhaal hieronder na. Een beetje tailkick help ook drag te verminderen bij touchdowns.
- Natuurlijk moet je je vleugel afstellen op de beoogde snelheid, de vleugels hebben een vast profiel, de invalshoek bepaald dus de lift. (Ff los van dat een vleugel die 20kph moet varen om bijvoorbeeld makkelijk op golven te blijven er echt anders uit ziet als een vleugel die bedoelt is voor 50+ kph) Vaar je bijvoorbeeld over het algemeen 30-40 kph dan zou ik de hoek van de vleugel tov de fuselage zo afstellen dat je vleugel bij die snelheid de juiste lift genereert om stabiel te vliegen, bij een zo laag mogelijke drag van de fuselage. (Dus parallel aan de vaarrichting over het algemeen). Daarbij moeten de andere hoeken (mast-fuselage en mast-board) zo worden ingesteld dat de neus van het board op "goede" hoogte vliegt, waarbij "goede" natuurlijk afhangt van voorkeur.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Waar baseren jullie het profiel vd frontwing vd foil op? Ik begrijp dat er verschillende NACA profielen zijn in de vliegerij die ook gebruikt worden bij het fokken. Nu wil ik zelf een simpele frontwing maken aan gezien mijn huidige frontwing met 770 cm2 wat aan de magere kant is in minimale condities. Welk (NACA) profiel zouden jullie daarvoor aanraden?

Ilja85
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

eckerdt schreef: ma jan 11, 2021 11:59 am Waar baseren jullie het profiel vd frontwing vd foil op? Ik begrijp dat er verschillende NACA profielen zijn in de vliegerij die ook gebruikt worden bij het fokken. Nu wil ik zelf een simpele frontwing maken aan gezien mijn huidige frontwing met 770 cm2 wat aan de magere kant is in minimale condities. Welk (NACA) profiel zouden jullie daarvoor aanraden?
Mijn profiel is niet echt gebaseerd op een NACA profiel maar meer gebaseerd op een aantal andere frontwings waar ik een aantal kwaliteiten van heb overgenomen en testen in het echie. En de fuselage waar ik in eerste instantie vanuit ben gegaan.... het profiel is eigenlijk overal variabel.
Wat veel doet is de positie van de lift van je wing t.o.v de rest van je set en je voetbanden positie. Bij een low aspect vleugel zit alles verder naar achter t.o.v een high aspect vleugel met een rechtere shape. Daardoor zal de high aspect vleugel je er eerder vanaf gooien wanneer de rest van je set daar niet op afgesteld is (maar van de andere kant 80x fijner vliegen wanneer dit wel klopt).

Belangrijkste is dat je neutrale positie van je wing klopt, dus onder welke hoek hij onder je fuselage gemonteerd zit voor neutraal vlieg gedrag.
Dit kun je wel weer trimmen via je stabilizer, maar dan verander je soort van de rake van je foil.
Verder zit je al snel goed indien je kiest voor een niet te dik, vrij neutraal profiel met minimaal camber.
Uiteindelijk vliegt het allemaal wel, als je maar genoeg oppervlakte en/of span hebt. ;-)
Deze gebruikers waarderen Ilja85 voor dit bericht:
eckerdt

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils »

Uiteindelijk vliegt het allemaal wel, als je maar genoeg oppervlakte en/of span hebt. !!! Helemaal waar !!!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

@Ilja85 Wat bedoel je met “positie vd lift van je wing”? Dat is wat anders dan de positie van je frontwing neem ik aan?

En deze zin triggert mij ook wel: “Verder zit je al snel goed indien je kiest voor een niet te dik, vrij neutraal profiel met minimaal camber.” Dit lijkt namelijk precies het tegenovergestelde te zijn van wat ik zie bij die superdikke grote low wind foils. Ik heb juist het idee dat de freeride en lowwind foils steeds dikker worden (icm low aspect vorm) Een dikkere en minder scherpere leading edge zou ook vergevingsverzinder zijn dacht ik.

Overigens lijkt mij een niet te dikke wing met minimale camber makkelijker te maken dan andersom. Alleen voor de sterkte/stijfheid is dikker weer fijner denk ik.

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc »

Interessante topic, heb meteen een vraagje voor de kenners.

Er lijken mij 2 echte type foils:
1. high aspect (race) 800cm2 foils met lange fuses waarvan de vleugels verder voor de mast zitten waardoor je snelheid wint
2. Low aspect (freeride/style/wave) 1600+ cm2 foils met korte fuses waarvan de vleugels dicht tegen de mast zitten waardoor je langer doorvliegt en al dan niet eerder vliegt.

Welnu, waarom bestaat er daar niet een kruising tussen? Zeg maar een 110-120 fuse waar de vleugel van 20 tot 40 cm voor de mast zit met een 1200 of 1600cm2 vleugel

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ik wil de discussie niet dood slaan, maar de vragen die hier worden gesteld zijn zo breed, het onderwerp zo complex, dat het onmogelijk is via korte Posts op een forum te antwoorden cq uit te leggen. Als je echt wilt begrijpen waarom vleugels er uit zien zoals ze doen en hoe ze werken, kun je het beste een paar boeken over aerodynamica en toegepaste stromingsleer gaan lezen. Spelen met software als XFLR (gratis) geeft als 2e stap inzicht in de praktische toepassing en de voor- en nadelen van bepaalde ontwerpkeuzes.
Overigens ben ik van mening dat, hoe interessant ook, als je zelf een foil (of vliegtuig) gaat bouwen dan zijn wordt het succes bij de eerste exemplaren vooral bepaald door de kwaliteit van de constructie en het gebruik van de materialen (dus: stijfheid en sterkte).
Elk redelijk profiel (zoals Ilja zei: niet te dik en niet te veel camber), en een redelijke verhouding van koorde, spanwijdte en romplengte zal vliegen.
Optimaliseren naar een bepaalde toepassing wordt pas relevant als je de beginselen van bouwen in composiet onder de knie hebt. Trek daar maar gerust een jaar of twee, een paar projecten en >1000,- aan materiaal en gereedschappen voor uit.
Laatst gewijzigd door Ron Gijzen op di jan 12, 2021 8:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Ron Gijzen voor dit bericht:
Ilja85

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Ik ken geen boeken specifiek over hydrofoils, maar heb wel veel gehad aan dit boek vanuit het modelvliegen:
“Model aircraft aërodynamics” van Martin Simons. Isbn1-85486-190-5
Zeer toegankelijk, weinig wiskunde, praktische voorbeelden.
Over XFLR is veel op het web te vinden, alsmede een database met bekende profielen.
Deze gebruikers waarderen Ron Gijzen voor dit bericht (totaal 2):
eckerdtjoris van den hurk

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door eckerdt »

Nou, lekker dan @Ron Gijzen , je hebt al mijn aspiraties voor zelfbouw de grond in geboord! :+ :wink:

Om het aantal variabelen beperkt te houden en het voor mij als amateur uitvoerbaar te maken, beperk ik mij tot alleen het bouwen vd frontwing voor mijn huidige (Manta) foil. Als ik zie hoeveel kiters zelf een foil in elkaar klussen met huis-tuin-en-keuken materiaal dan geeft mij dat wel vertrouwen dat er best een redelijke wing te bouwen moet zijn met weinig. Uiteraard wordt het geen high performance maar in low wind en met mijn niveau hoeft dat mijn inziens ook niet.

Ben overigens ook benieuwd waarom er geen tussenvorm lijkt te zijn zoals @Nicooodc zich afvraagt. Misschien omdat je dan juist de slechtste eigenschappen combineert? (Beperkt inzetbereik met beperkte snelheid?)

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

eckerdt schreef: di jan 12, 2021 11:53 am Nou, lekker dan @Ron Gijzen , je hebt al mijn aspiraties voor zelfbouw de grond in geboord! :+ :wink:
Dat was niet mijn bedoeling en dat zou jammer zijn.
Als je als doel hebt een leuk bouwproject van 3-6 maanden te hebben en het al als 'geslaagd' beschouwd als je er een paar vluchtjes op kunt maken: go for it! Zie sommige projecten van Rob Rock: met pragmatische benadering en basis-tools kun je een heel eind komen.
Als je als doel hebt iets te bouwen dat beter presteert dan wat commercieel verkrijgbaar is, of net zo goed presteert maar goedkoper is:
grote kans dat dit niet gaat lukken.

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc »

Ron Gijzen schreef: di jan 12, 2021 1:18 pm
eckerdt schreef: di jan 12, 2021 11:53 am Nou, lekker dan @Ron Gijzen , je hebt al mijn aspiraties voor zelfbouw de grond in geboord! :+ :wink:
Dat was niet mijn bedoeling en dat zou jammer zijn.
Als je als doel hebt een leuk bouwproject van 3-6 maanden te hebben en het al als 'geslaagd' beschouwd als je er een paar vluchtjes op kunt maken: go for it! Zie sommige projecten van Rob Rock: met pragmatische benadering en basis-tools kun je een heel eind komen.
Als je als doel hebt iets te bouwen dat beter presteert dan wat commercieel verkrijgbaar is, of net zo goed presteert maar goedkoper is:
grote kans dat dit niet gaat lukken.
Dat eerste spreekt me ten zeerste aan. Al doende leren en er mogelijks meer TOW aan over houden klinkt als een leuke aanvulling van de hobby. Mijn RRD wh alu heeft een 80 hybrid wing, maar ze maken nu ook een 100 full carbon dus het is misschien leuk om in die richting te denken (al ben ik nog steeds benieuws naar de low aspect, long fuse setup).
Ik dacht aan 3 lagen 3mm plywood met daar 2x 200gr/m2 carbon tussen gesandwiched en elk een laag boven en ondee (dus 4 lagen), afgewerkt met een dun laagje glas om op te schuren. Hoe lijkt deze lay-up jullie? Sterk genoeg/ te sterk/ glas zinloos? Zou allicht voor een 100 brede flatwing zijn. Ik hoor het graag!

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

De wing heeft vooral buig-sterkte & stijfheid en torsie-stijfheid nodig.
Voor buiging wil je vezels in lengte richting (dus in de richting van de spanwijdte) hebben, zo ver mogelijk van elkaar. Het meest effectief is dus boven en onder, ter hoogte waar het profiel het dikte is.
Voor torsie wil je vezels onder 45graden met de spanwijdte hebben, waarbij ze een zo groot mogelijk oppervlak moeten omsluiten. Dat is dus rondom de huid, waarbij ze ook echt op elkaar moeten aansluiten.
3 lagen plywood als kern is prima-beetje zwaar maar dat boeit niet echt. Door de laagjes kun je het profiel er gelijkmatig inschuren. Omdat het hard is (harder dan foam) krijg je een robuuste vleugel (vezels knikken niet naar binnen en geen deukjes). Rob heeft op filmpjes diverse wings zo gemaakt.
Carbon tussen het plywood heeft geen zin.
Wat fijner glas (bv 105grs weefsel) als buitenste laag heeft zin als afwerklaag (grof carbon weefsel laat putjes in het oppervlak na curen, zeker als je het niet verzuipt in de epoxy).
Wat betreft hoeveelheid weefsel: ik zou uit gaan van 800-1200 g/m2 UD-carbon in het midden van je vleugel, afbouwend naar 200g/m2 richting de tips.
Daarbovenop diagonaal 200g/m2 carbon overal, in het middenste 3e deel verdubbeld.
Reken op 75-100 euro aan weefsel en epoxy.
Waar de bouten tussen romp en vleugel zitten zal je het plywood moeten versterken, anders breekt de bout uit bij een scheve landing. Stukje hard eiken of beuken of zo. Of aluminium.
Nogmaals: probeer niet alle fouten zelf te maken, profiteer van anderen: viewtopic.php?t=13895647

Het valt me op dat Rob Rock nog niet heeft gereageerd, die is meestal wel te porren voor het beter DIY.
Ik hoop dat alles goed met hem gaat.

Ilja85
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Je komt wel een eind met enige inventiviteit en vernuft, maar makkelijk is het niet.
Ben ook met mast en fuselage bezig op het moment en er gaat echt een bak werk in zitten indien je echt wat moois wil maken. Zowel in het uitdenken als in het maken.

Hopelijk dit jaar een keer een CNC bouwen...das wel hendig. :+

Dit was mn laatste prepreg vleugeltje van 550 gram, 1050cm^2 en 94cm span (ofja, mn oom heeft em in elkaar gezet met m'n mallen ;-) ).
Heeft wel wat kopfschmerzen gekost maar hij werkt perfect!
138880191_251481269753571_6458015886080058479_o.jpg

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc »

Ron Gijzen schreef: di jan 12, 2021 8:10 pm De wing heeft vooral buig-sterkte & stijfheid en torsie-stijfheid nodig.
Voor buiging wil je vezels in lengte richting (dus in de richting van de spanwijdte) hebben, zo ver mogelijk van elkaar. Het meest effectief is dus boven en onder, ter hoogte waar het profiel het dikte is.
Voor torsie wil je vezels onder 45graden met de spanwijdte hebben, waarbij ze een zo groot mogelijk oppervlak moeten omsluiten. Dat is dus rondom de huid, waarbij ze ook echt op elkaar moeten aansluiten.
3 lagen plywood als kern is prima-beetje zwaar maar dat boeit niet echt. Door de laagjes kun je het profiel er gelijkmatig inschuren. Omdat het hard is (harder dan foam) krijg je een robuuste vleugel (vezels knikken niet naar binnen en geen deukjes). Rob heeft op filmpjes diverse wings zo gemaakt.
Carbon tussen het plywood heeft geen zin.
Wat fijner glas (bv 105grs weefsel) als buitenste laag heeft zin als afwerklaag (grof carbon weefsel laat putjes in het oppervlak na curen, zeker als je het niet verzuipt in de epoxy).
Wat betreft hoeveelheid weefsel: ik zou uit gaan van 800-1200 g/m2 UD-carbon in het midden van je vleugel, afbouwend naar 200g/m2 richting de tips.
Daarbovenop diagonaal 200g/m2 carbon overal, in het middenste 3e deel verdubbeld.
Reken op 75-100 euro aan weefsel en epoxy.
Waar de bouten tussen romp en vleugel zitten zal je het plywood moeten versterken, anders breekt de bout uit bij een scheve landing. Stukje hard eiken of beuken of zo. Of aluminium.
Nogmaals: probeer niet alle fouten zelf te maken, profiteer van anderen: viewtopic.php?t=13895647

Het valt me op dat Rob Rock nog niet heeft gereageerd, die is meestal wel te porren voor het beter DIY.
Ik hoop dat alles goed met hem gaat.
Bedankt voor die info! Heb de filmpjes van jou en rob al enorm veel bekeken.

Nog wel een vraag betreffende al die soorten carbon. Waarom niet een enkele soort en consistente lagen? In een vin begrijp ik dat je een bepaalde flex wilt, maar wil je een foil over de hele lijn niet zo stijf mogelijk? Hoe stijver hoe voorspelbaarder en controleerbaarder lijkt me

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc »

Ilja85 schreef: di jan 12, 2021 8:37 pm Je komt wel een eind met enige inventiviteit en vernuft, maar makkelijk is het niet.
Ben ook met mast en fuselage bezig op het moment en er gaat echt een bak werk in zitten indien je echt wat moois wil maken. Zowel in het uitdenken als in het maken.

Dit was mn laatste prepreg vleugeltje van 550 gram, 1050cm^2 en 94cm span (ofja, mn oom heeft em in elkaar gezet met m'n mallen ;-) ).
Mooi ding man! Ik ga zelf in de lijn van een 100x15 denken voor zo een 1300m2 al zit er op mijn schetsen en handvaardigheid wel enige variabele met de realiteit.

Succes met je mast en fuse! Lijkt mij nog een heel andere uitdaging.

Wat me trouwens ook opvalt is dat veel merken kiezen voor een alu fuse ipv carbon. Zit er meer logica achter dan dat he goedkoper is?

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Nicooodc schreef: di jan 12, 2021 9:09 pm Nog wel een vraag betreffende al die soorten carbon. Waarom niet een enkele soort en consistente lagen? In een vin begrijp ik dat je een bepaalde flex wilt, maar wil je een foil over de hele lijn niet zo stijf mogelijk? Hoe stijver hoe voorspelbaarder en controleerbaarder lijkt me
Foil wing wil je idd zo stijf mogelijk.
Vezels zijn echter alleen maar stijf en sterk in de richting waarin je ze aanbrengt.
Voor buiging dus in de richting van de spanwijdte en voor torsie diagionaal (onder 45gr met de spanwijdte).
In de richting van de koorde (loodrecht op spanwijdte) heb je nauwlijks stijfheid en sterkte nodig.
De belasting op buiging is vele hoger dan op torsie, en in het midden veel hoger dan aan de tippen (uiterste tip is belasting zelf 0).
Daarom heb je meer vezels evenwijdig aan spanwijdte nodig dan diagonaal, en heb je meer in het midden nodig dan richting de tippen.
Het meest effectief is dus flink wat UD-carbon voor de buiging en wat 'normaal' weefsel diagonaal aangebracht voor de torsie.
Je kunt idd in plaats van UD weefsel ook het gewoon weefsel gebruiken voor de buigsterkte, door het evenwijdig aan de spanwijdte aan te brengen. Dit betekent echter dat de helft van dat weefsel de vezels haaks op de spanwijdte heeft en dus vrijwel voor jan l@l in je layup zit, zonde van het geld, het gewicht en de ruimte.
Het mooie van composieten is nu juist dat je de vezels zo kunt plaatsen waar je ze het meeste nodig hebt. Door gewoon maar klakkeloos weefsel op elkaar te gooien benut je niet het potentieel van composiet-materialen.

Ilja85
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Nicooodc schreef: di jan 12, 2021 9:14 pm
Ilja85 schreef: di jan 12, 2021 8:37 pm Je komt wel een eind met enige inventiviteit en vernuft, maar makkelijk is het niet.

Mooi ding man! Ik ga zelf in de lijn van een 100x15 denken voor zo een 1300m2 al zit er op mijn schetsen en handvaardigheid wel enige variabele met de realiteit.

Succes met je mast en fuse! Lijkt mij nog een heel andere uitdaging.

Wat me trouwens ook opvalt is dat veel merken kiezen voor een alu fuse ipv carbon. Zit er meer logica achter dan dat he goedkoper is?
Alu is robuust, makkelijk goedkoop te maken in series (kun je overal uitbesteden en middels CNC serie productie geautomatiseerd, rap goedkoper bij hogere aantallen), is stijf en heeft daardoor dus een klein frontaal oppervlak. Minder gezeur met garantie etc.

Carbon kan ook prima, maar is voor een fuselage niet persee nodig, kwa productie meer arbeids intensief en veel meer kans op problemen met inserts en daardoor garantie claims.
Ik ga em wel van carbon maken, maar das meer omdat ik niet verwacht heel veel foils te maken en het voor mij makkelijker is om hem van carbon te maken.
Alu fuse is wel best zwaar, de 838mm fuse van m'n moses weegt 1kg op zichzelf.

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc »

Ron Gijzen schreef: wo jan 13, 2021 8:48 am
Nicooodc schreef: di jan 12, 2021 9:09 pm Nog wel een vraag betreffende al die soorten carbon. Waarom niet een enkele soort en consistente lagen? In een vin begrijp ik dat je een bepaalde flex wilt, maar wil je een foil over de hele lijn niet zo stijf mogelijk? Hoe stijver hoe voorspelbaarder en controleerbaarder lijkt me
Foil wing wil je idd zo stijf mogelijk.
Vezels zijn echter alleen maar stijf en sterk in de richting waarin je ze aanbrengt.
Voor buiging dus in de richting van de spanwijdte en voor torsie diagionaal (onder 45gr met de spanwijdte).
In de richting van de koorde (loodrecht op spanwijdte) heb je nauwlijks stijfheid en sterkte nodig.
De belasting op buiging is vele hoger dan op torsie, en in het midden veel hoger dan aan de tippen (uiterste tip is belasting zelf 0).
Daarom heb je meer vezels evenwijdig aan spanwijdte nodig dan diagonaal, en heb je meer in het midden nodig dan richting de tippen.
Het meest effectief is dus flink wat UD-carbon voor de buiging en wat 'normaal' weefsel diagonaal aangebracht voor de torsie.
Je kunt idd in plaats van UD weefsel ook het gewoon weefsel gebruiken voor de buigsterkte, door het evenwijdig aan de spanwijdte aan te brengen. Dit betekent echter dat de helft van dat weefsel de vezels haaks op de spanwijdte heeft en dus vrijwel voor jan l@l in je layup zit, zonde van het geld, het gewicht en de ruimte.
Het mooie van composieten is nu juist dat je de vezels zo kunt plaatsen waar je ze het meeste nodig hebt. Door gewoon maar klakkeloos weefsel op elkaar te gooien benut je niet het potentieel van composiet-materialen.
Super duidelijk, bedankt!!

Als ik jouw layup volg: "Wat betreft hoeveelheid weefsel: ik zou uit gaan van 800-1200 g/m2 UD-carbon in het midden van je vleugel, afbouwend naar 200g/m2 richting de tips.
Daarbovenop diagonaal 200g/m2 carbon overal, in het middenste 3e deel verdubbeld." dan doe je dat zeker aan elke kant van de vleugel? Het diagonaal carbon is dan best gewoon carbon ipv UD als ik het goed begrijp?

Zometeen een bestelling plaatsen by easycomposites!

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Ja, boven en onderhelft van de vleugel krijgen exact dezelfde layup.
Voor de diagonale lagen kun je gewoon 200g/m2 'plain weave' gebruiken, dus geweven met 2 richtingen onder 90 graden.

Dit verhaal hierboven is erg samengevat/kort door de bocht.
Je moet best wel even goed nadenken over hoe je je layup gaat maken.
Je kunt bv niet zo maar 6 lagen 200g/m2 carbon over de volledige koorde op elkaar leggen, dan krijg je een achterlijst van 3mm dik!
Je moet het UD in zowel lengte als breedte getrapt opbouwen om al te grote stappen in het oppervlak te voorkomen.
Het diagonale weefsel moet wel rondom aansluiten omdat anders bij een flinke torsie belasting je vleugel als een ritssluiting op scheurt op de 'naad'.

Als je nooit eerder zoiets hebt gedaan zou ik eerst een klein test-stukje maken voor je voor veel geld aan materialen op het spel zet.
Kies ook voor een lamineer-epoxy met een lange pot-life, minstens 60, beter nog 90 minuten. Geeft rust tijdens lamineren.
Pas op met epoxies die bv 2 of 3 uur pot-life hebben: het kan zijn dat die niet volledig uitharden bij kamertemperatuur, dan moet je dus ook nog een oventje bouwen (cure-schema staat erbij).

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc »

Had er idd ook aan gedacht dat de lagen getrapt moeten aangezien je anders dikte krijgt op plekken waar je ze niet wil.

Bedoel je met 'rondom aansluiten' dat je als het ware een doek carbon rond de vleuge wikkelt? Of versta ik dat verkeer?

Ik heb momenteel 2 epoxies in huis: een winter epoxy (voor m'n foilboard dat er aankomt) en snelle verharder dus als het te warm wordt, bestel ik nog wat langzame bij om in huis te verwerken ipv garage.

Vacuüm jij trouwens? Heb al beide gezien, dus weet niet wat aangeraden is.

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Zie filmpjes in andere draadje voor details.
Ik gebruikte methode van een kern, op de neuslijst een strook weefsel geplakt.
De layup van onder en boven op een mylar film aanbrengen en overlappend met de strook de neus aanbrengen. aan achterlijkst steken de mylars voorbij de kern zodat ze daar ook aansluiten .
Heel de boel in een zak en onder vacuüm om goed aan te drukken op de kern.
Zonder vacuüm wordt het lastig het dikke pakket weefsel de kern goed te laten volgen, vooral waar de kromming sterk is. Risico op blazen en zakkers. Het wordt dan al snel een zooitje. Kan wel als je layup niet te dik is (in stapjes verdelen) en je bv plastic folie en zacht schuim oid gebruikt om pakket aan te drukken. Moet je wel eerst ff oefenen.

higusi
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door higusi »

ik heb een alu mast maar deze is te slap vind ik. Is al eens gebroken net onder board ondankt een glas-carbon versteviging en ik heb hem dan maar ingekort en beter verstevigd (bij formulaboard zijn de krachten duidelijk groter)
zou ik hem stijver kunnen maken door er 2 lagen carbon langs beide zijden op te leggen?
frontwing heb ik zelf gemaakt uit triplexhout met UD carbon, carbonweefsel en glasmat aan buitenzijde.
20200604_204516[1].jpg

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Nicooodc »

Nu vraag ik me ook wel af: waarom geen biax carbon gebruiken? Lijkt me logischer dan diagonaal carbon leggen.
Is dat ook niet wat jij hebt gebruikt @Ilja85 (als ik het juist gezien heb in jouw topic)?

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

higusi schreef: wo jan 13, 2021 12:47 pm ik heb een alu mast maar deze is te slap vind ik. Is al eens gebroken net onder board ondankt een glas-carbon versteviging en ik heb hem dan maar ingekort en beter verstevigd (bij formulaboard zijn de krachten duidelijk groter)
zou ik hem stijver kunnen maken door er 2 lagen carbon langs beide zijden op te leggen?
Vindt je de mast niet STIJF genoeg of niet STERK genoeg? In torsie of in buiging of allebei?

Een laag carbon op het aluminium helpt zeker voor de stijfheid (UD voor buiging, weefsel diagonaal voor torsie).
Punt is alleen dat het carbon zo veel stijver is als het aluminium, dat alle belasting door het carbon gaat lopen en bijna niets door het aluminium. Je moet dan dus genoeg carbon aanbrengen om de gehele last te dragen, ander breekt het carbon en daarna (alsnog) het aluminium.
Als verstijving werkt het dus altijd, als versterking alleen als je genoeg aanbrengt.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Surf spul: Ezzy,s 2 Witchrafts, div Sups en een Wingset.

Bericht door Jeroensurf »

Omdat er wat vragen over vleugels en fuselages voorbij komen:
Armstrong is binnen de Surf/wing foils een grote naam en legt in het onderstaande filmpje uit wat o.a dikte en dergelijke doet:
Deze gebruikers waarderen Jeroensurf voor dit bericht (totaal 2):
Ron Gijzeneckerdt

Plaats reactie