Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Ladingstangen gesloten aanhanger

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Ladingstangen gesloten aanhanger

Bericht door iSonic » ma feb 12, 2007 12:55 pm

Binnenkort krijg ik mijn gesloten aanhager welke als surfkar dienst moet gaan doen. Enige wat er nog in moet is ladingstangen. Deze zijn gewoon verkrijgbaar bij de aanhangerboer maar zijn prijzig; zo'n 200 - 250 euro voor 4 geleide rails + 12 liggers. nadeel is ook dat de ligger 'maar' om de 7 cm te verplaatsen zijn en een diameter hebben van 42mm wat wel erg dik is!

Wil dus zelf iets maken en heb wel wat ideeen maar vroeg me af hoe jullie erover denken. Moeilijk constructies in ijzer hebben niet de voorkeur (kan niet lassen en daarnaast wordt galvaniseren me te duur) . Verdere eisen:

- Verticaal verplaatsbaar om de 5 cm
- Vocht bestendig
- Diameter liggers niet te groot (zo'n 2cm)
- ????

Wie????

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 12, 2007 1:30 pm

Galvaniseren is een beetje onzin, er gaan toch nog rubbers om heen. Lakken is meer dan voldoende.
Mijn liggers zijn houten balkjes (4x4 cm2), wel gevat in een vrachtwagen-stangen system, maar ik weet niet zeker of ik dat nu weer zou kiezen. De verstelbaarheid in stappen van 10+ cm is voor mij nauwkeurig genoeg.
Veel plezier met je mobiele speelgoedkist!

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » ma feb 12, 2007 3:10 pm

Ik heb een U profiel met om de 2,5cm een gat.
Als dragers heb ik een stapel gegalvaniseerd/geplastiviseerde blaken
Gewoon dakdragers... relatief licht en erg sterk..

stripe
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Surf, Freesex, Start, Mistral Screamer, NS Superstar 4.2, 4.7, NS Duke 5.3, 6.2
Contacteer:

Bericht door stripe » ma feb 12, 2007 4:55 pm

Zijn 2 aluminium V profielen aan de zijkant schroeven en daar een houten plaat op schuiven geen idee voor je? desnoods vol met gaten boren met een gatenzaag. of anders 20cm? plaatjes erop schuiven.

op deze manier kun je indelen wat je maar wil.

Sebastiaan Mulder
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: NoveNove StyleWave99 // JP Single Thruster 82 // Challengersails 4.0 - 7.8
Contacteer:

Bericht door Sebastiaan Mulder » ma feb 12, 2007 7:16 pm

Ik krijg (als het goed is) binnenkort mijn aanhanger ook binnen. Dan ga ik zelf nog bezig met het "railsysteem".

Dat eerste systeem waar je het over hebt is inderdaad ontiegelijk zwaar en onnodig. Ga eens langs een aanhagerzaak.
Wij hebben een hele goeie oplossing gevonden. Makkelijk verstelbaar (meende per 5 cm), ik kan er gewoon houten balkjes tussen zetten (zodat ik in de balkjes ook nog een aantal haken kan bevestigen. En ik kan het systeem makkelijk verstellen.

Ik hoop hem binnenkort te ontvangen. Dan kan ik er wellicht wat foto's van maken.

lively
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Falcon 130 (2015), RRD 114 (2014), S-Type 104 (2007)

Bericht door lively » wo feb 14, 2007 12:09 pm

Ik heb gewone verstelbare boekenplankdragers aan de zijkanten geschroefd. Die zijn er ook in verzinkt ijzer. Kost geen drol. Om de 5 cm verstelbaar. Overal verkrijgbaar.

Als liggers gebruik ik ijzeren kokerprofielen die ik vastschroef (met zelftappers of bout/moerverbindingen) aan die standaard (dubbele) boekenplank-insteek-draagarmen (die bij de boekplankdragers horen).

Leidingisolatie eromheen getaped..... klaar is kees. 8) 8)

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » do feb 15, 2007 4:00 pm

Bedankt voor de tips!

Het worden verwarmingbuizen (zijn gegalvaniseerd). Als staanders schroef ik 4 latten van ongeveer 15mm dik tegen de wanden waar sleuven ingefreesd zijn. Daar kunnen dan de stangen in. Goedkoop en makkelijk...

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life
Surf spul: 4 boards, 6 sails.

Bericht door VolvoSurfer » do feb 15, 2007 7:32 pm

Verwarmingsbuizen lijken stevig maar dat zijn ze niet. Ik heb ze zelf ook in de kar maar ze buigen wel door en blijven zo.

daantjuh
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: zie profiel

Bericht door daantjuh » do feb 15, 2007 8:45 pm

als je eraan kunt komen zijn misschien verwarmings/waterleidings buizen van 28 mm een goed optie, deze zijn steviger dan de standaard maten :)

NED-873
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door NED-873 » za feb 17, 2007 6:55 pm

Mijn trailerbouwer heeft aluminium balkjes gebruikt, zowel horizontaal als verticaal. Balkjes zijn dacht ik 3*6 cm. Gewoon gaten boren en met bouten/moeren vastzetten. De achterste horizontaal heb ik plat gelegd (meer ruimte nodig voor voetbanden). Beetje vloerbedekking erover en klaar. Super licht waardoor je meer gewicht overhoudt voor surfspullen.

Verstellen vind ik niet nodig. Je hebt toch altijd dezelfde boards bij je. Mocht je ooit een nieuw boardje kopen, kun je altijd nieuw gaatje boren.

Het plaatsen heb ik met alle boards erbij gedaan. Met de onderste beginnen. Dan de lat erboven op positie zetten (dat nog net voetbandjes) ertussen passen). En zo naar boven werken.

Succes.

dirkv
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door dirkv » za feb 17, 2007 6:57 pm

Ik heb gewoon alu U-profielen op de zijkanten geriveteerd, daar waar de constructiekokers van de aanhanger zitten. Ik meen een profiel van 25x25mm. Om de 5cm gaten doorgeboord en als dragers 20mm alubuis. De aanhanger heeft ondertussen al ruim 3000km gereden en nog steeds geen doorbuiging. De liggers zijn bijna 125cm lang en op sommige liggen toch 2 planken. Profiel kan ook 30x30 en de liggers 25mm zijn, dat weet ik nu even niet juist meer. Het enige probleem dat ik tegen kwam bij de montage, was dat de aanhanger niet overal even breed bleek te zijn. O ja, de liggers worden bevestigd met 6mm inox (rvs) bouten en moeren.
Groeten en sukses,
dirk

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » di feb 20, 2007 10:07 am

VolvoSurfer schreef:Verwarmingsbuizen lijken stevig maar dat zijn ze niet. Ik heb ze zelf ook in de kar maar ze buigen wel door en blijven zo.
Dat klopt wel! Het viel me op dat de kar van jeroenmarcia/marciajeroen ook de buizen gebogen zijn..... Hmzz misschien toch maar een andere soort buis! Zou gewoon PVC buis werken??? tis natuurlijk wel superlicht en best wel stijf... maar het is wel een lengte van 150cm...

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life

Bericht door VolvoSurfer » di feb 20, 2007 10:09 am

Ik weet dat je bij de ijzerhandel wel buizen kan krijgen met dezelfde diameter als die van de verwarmingsbuizen maar of die niet doorbuigen, dat weet ik niet.

Ik heb er wel eens aan gedacht om in de verwarmingsbuizen een houten kern te slaan.

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: RRD avantglide M, F2 max2air 254, F2 wave 254 en 7 zeilen van 3.2 tot 8.5

Bericht door Snowie » di feb 20, 2007 7:55 pm

Ronde buizen zijn natuurlijk het best te verkrijgen maar buigtechnisch gezien niet erg handig... ze hebben bij hetzelfde oppervlak een kleinere sectiemodulus (weerstand tegen buigen) dan vierkante profielen, deze zijn bij dezelfde doorsnedeoppervlakte al 20% minder buigzaam. Tegen het buigen wil je eigenlijk dat een zo groot mogelijk deel van het te besteden oppervlak zo ver mogelijk weg zit van de middellijn van het profiel. Ideaal zouden daarom kleine I-profielen zijn, dit scheelt je afhankelijk van de uitvoering bijna 300% buigstijfheid. De eerder genoemde U-profielen lijken ook een aardig alternatief.
Door een houten buis in de legger te slaan zoals Volvo wil doen vergroot je het oppervlak dus ook dat is een goede optie. Ook dikkere buizen nemen en dus het oppervlak vergroten is een idee.

nathan F2
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard iSonic / North Sails Warp F2013
Contacteer:

Bericht door nathan F2 » di feb 20, 2007 8:56 pm

Is het niet gewoon handig om draadeindes te gebruiken, dat heb ik in me surfkar met een pvc buis erom heen. :lol:

VolvoSurfer
Volvo 4 life
Volvo 4 life

Bericht door VolvoSurfer » di feb 20, 2007 9:01 pm

Snowie schreef:Ronde buizen zijn natuurlijk het best te verkrijgen maar buigtechnisch gezien niet erg handig... ze hebben bij hetzelfde oppervlak een kleinere sectiemodulus (weerstand tegen buigen) dan vierkante profielen, deze zijn bij dezelfde doorsnedeoppervlakte al 20% minder buigzaam. Tegen het buigen wil je eigenlijk dat een zo groot mogelijk deel van het te besteden oppervlak zo ver mogelijk weg zit van de middellijn van het profiel. Ideaal zouden daarom kleine I-profielen zijn, dit scheelt je afhankelijk van de uitvoering bijna 300% buigstijfheid. De eerder genoemde U-profielen lijken ook een aardig alternatief.
Door een houten buis in de legger te slaan zoals Volvo wil doen vergroot je het oppervlak dus ook dat is een goede optie. Ook dikkere buizen nemen en dus het oppervlak vergroten is een idee.

:roll: :roll: jeetje wat een technische uitleg zeg, dat had ik nooit van je verwacht.

Concluderend kunnen we dus beter een vierkante paal gebruiken. Maar ja daar rolt je board dan weer niet lekker over.

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » di feb 20, 2007 10:49 pm

Iets in mijn vermoed dat Bas achter Snowie's bericht zit. :wink:
Een extra buis welke precies in de verwarmingbuis past verstekt de boel ook aanzienlijk.

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: RRD avantglide M, F2 max2air 254, F2 wave 254 en 7 zeilen van 3.2 tot 8.5

Bericht door Snowie » wo feb 21, 2007 10:34 am

Bas heeft het hele topic niet gezien, soms hebben meisjes ook wel ns hun portie mechanica gehad...

Back on topic: een extra buis in de buitenbuis maakt het geheel inderdaad stijver omdat het oppervlak vergroot en de binnenste buis bij het buigen de buitenste tegenkomt waardoor deze niet goed verder kan buigen. Er ontstaat echter wel een schuifspanning, dus als met wat pech gaat de binnenste buis in de buitenste buigen en iets schuiven, dit gebeurt als de buizen niet strak in elkaar zitten en dus de schuifspanning groter is dan de wrijving tussen de buizen. Verlijmen kan helpen, de uiteindes van de buizen met een plaatje aan elkaar lassen ook.

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Snowie » wo feb 21, 2007 10:34 am

Bas heeft het hele topic niet gezien, soms hebben meisjes ook wel ns hun portie mechanica gehad...

Back on topic: een extra buis in de buitenbuis maakt het geheel inderdaad stijver omdat het oppervlak vergroot en de binnenste buis bij het buigen de buitenste tegenkomt waardoor deze niet goed verder kan buigen. Er ontstaat echter wel een schuifspanning, dus als met wat pech gaat de binnenste buis in de buitenste buigen en iets schuiven, dit gebeurt als de buizen niet strak in elkaar zitten en dus de schuifspanning groter is dan de wrijving tussen de buizen. Verlijmen kan helpen, de uiteindes van de buizen met een plaatje aan elkaar lassen ook.

Hansie
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Contacteer:

Bericht door Hansie » wo feb 21, 2007 5:09 pm

Snowie schreef:Bas heeft het hele topic niet gezien, soms hebben meisjes ook wel ns hun portie mechanica gehad...
Oepsss , sorry snowtje. :oops: :wink:
Wat hier ook niet vergeten mag worden is de afstand die overbrugt moet worden ook erg belangrijk is mbt het door buigen natuurlijk.

Snowie
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Snowie » wo feb 21, 2007 10:43 pm

De afstand is ook een hele belangrijke parameter idd, was er vanuit gegaan dat deze al vast lag. Moet trouwens zeggen dat ik er persoonlijk nooit vanuit was gegaan dat buigstijfheid n probleem zou zijn bij surfplankrekken, maar n gewaarschuwd vrouw telt voor twee :z

Sebastiaan Mulder
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: NoveNove StyleWave99 // JP Single Thruster 82 // Challengersails 4.0 - 7.8
Contacteer:

Bericht door Sebastiaan Mulder » zo feb 25, 2007 8:29 pm

Hierbij mijn ladingstangen. Vandaag net gemonteerd.
Zoals al eerder gemeld, makkelijk te verstellen per 5 cm en toch van hout zodat je er nog lekker wat oogjes e.d. in kunt draaien.

http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... 42#6590942

Remko
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 | Fanatic | North |Deboichet | Select | Hurricane

Bericht door Remko » ma feb 26, 2007 12:53 pm

Snowie schreef:Bas heeft het hele topic niet gezien, soms hebben meisjes ook wel ns hun portie mechanica gehad...
ik zou het niet meteen zo teschnisch aangepakt hebben, maar het kopt wel...

dus... "dan ben je weerstands-moment tegen buiging-sgewijs goed bezig"

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Re: Ladingstangen gesloten aanhanger

Bericht door Barbatruc » di apr 03, 2018 10:21 pm

Hoi, mijn oude (voor mij nieuwe) aanhanger heeft aan de binnenkant al één stevig geperforeerd U-profiel met mooie ronde gaatjes. Als ik daar een buisje door doe met een pen dan kan ik spelen qua hoogte van dwarsliggers en ze ook zo verwijderen. Ik heb het niet gemeten, maar schat dat ze 2,5/3 cm zijn (alle zijden) met gaatjes ook op die afstanden. Maarrrr, het is maar 1 strip en dan ook nog eens in 't midden.. Daar heb ik niks aan: voor de surfspullen heb ik natuurlijk voor én achter van die U-profielen nodig...

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat iemand anders dit had, maar geen idee hoe er aan te komen (ik heb me al suf gegoogled en ben ook een paar bouwmarkten afgeweest :-( )

Weet iemand waar ik zulk geperforeerd U-profiel van +/- 2,5 cm alle zijden (betaalbaar) kan halen?

p.s. ik weet dat ik desnoods ook twee geperforeerde hoeklijn profielen tegenover elkaar kan plaatsen, maar dat lijkt me zo'n gepruts en minder stevig. Of dat ik ongeperforeerd kan kopen en dan zelf tig gaatjes kan boren, maar het lijkt me dat die profielen zo kant en klaar verkrijgbaar zouden moeten zijn...

@Grunt
Bijlagen
20140714_90067_2.jpg
20140714_90067_2.jpg (9.63 KiB) 855 keer bekeken

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo apr 04, 2018 8:29 am

Ff zoeken op bindrails en telescoopstangen ;)

Niet goedkoop trouwens.
Ik heb het met Ali steigerbuis gedaan
4 staanders stukje van de wand af 1-2cm
En dan ben je flexibel met hoogte verschuiven van je liggers.
Uitnemen is ook lekker eenvoudig

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo apr 04, 2018 8:54 am

2x 3m Bindrail met borging gaten kost €50 + ladingstangen/telescoopstang a €40 /stuk (prijzen van safeload.nl)
Dat vind ik echt ridicuul.. :-(

Nee, dan ga ik nog liever zelf gaatjes boren in een U-profiel, maar ik zou verwachten dat ik ergens geperforeerd U-profiel zou moeten kunnen kopen.. Hopelijk weet iemand waar en kan dat een beetje betaalbaar. Dan neem ik gewoon bezemstelen als ladingstangen en borgpennetjes om ze vast te zetten

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma apr 09, 2018 12:35 pm

korte update, misschien heeft iemand er tzt wat aan. Ik heb uiteindelijk een heel goedkope en lichte oplossing:
  • 4 staanders: U-profiel 20x20x20x1,5 mm aluminium (KAISERTHAL)
  • 6 Dwarsliggers: U-profiel 15x15x15x1,5 mm aluminium (KAISERTHAL)
RVS boutjes er door en zelfborgende moer zodat het niet los trilt.
Elastieken (ongeveer zoals in andere post gezien) waar ik de neuzen van de boards in schuif en isolatiespul om de dwarsliggers.
Kost samen een paar tientjes bij de bouwmarkt.

Aluminium is super makkelijk te bewerken. Ik heb het gaatjes profiel achterwege gelaten. Als ik de hoogte ooit mocht willen veranderen boor ik er wel nieuwe gaatjes in.

Alu dwarsliggers veren ietsje, dat zou staal vast niet doen. Hopelijk dit sterk genoeg. Ik ben geen expert en heb het niet nagerekend, maar het lijkt prima so far. De kar is 120cm breed en er liggen kleine, lichte boards in (freestyle, wave en op de bovenste dwarsliggers 6 zeilen op rij)

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 Thruster83 P7 AC-One MUF Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » ma apr 09, 2018 3:33 pm

15x15 als ligger is wel erg mager.
Staal zal hetzelfde zijn, soortelijkgewicht is hoger van staal, heb je constructietechnisch geen voordeel van.

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » ma apr 09, 2018 4:03 pm

Je boards en toebehoren hebben echt wel een "bumpy ride" in je aanhanger dus liever wat zwaardere stangen dan aluminium u van 15x15... ook goedkoop is stalen verwarmingsbuis 28mm gegalvaniseerd. Te koop voor rond de 3 euro per meter. Daar past dan weer mooi buisisolatie omheen.Ergens in hewt forum staan nog wel foto's van mijn aanhanger.
Gr. Peter

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma apr 09, 2018 6:48 pm

Tnx, maar: plaatjes ontbreken bij die post:
viewtopic.php?f=35&t=13828408&p=7287111 ... s#p7287111

Ik werd toch even zenuwachtig en ben net nog even gaan kijken en 'wiebelen' maar alles ligt stevig vast. Wat misschien ook uitmaakt is dat het een hele kleine kar is, stangen zijn 112 a 118 cm breed afhankelijk van plek in de kar.

Ik zag overigens net online een breder alu aanbod dan in dw bouwmarkt... ook 15x15x15 van 3mm dik bijv.
Bijlagen
CollageMaker_20180409_215102653.jpg

Plaats reactie