Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

IN HOUSE Nose Job Starboard Formula *finished*

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Albert88
Freeride pro
Freeride pro

IN HOUSE Nose Job Starboard Formula *finished*

Bericht door Albert88 » za dec 27, 2008 9:00 pm

Sinds oktober ben ik de trotse bezitter van een 7 jaar oude Starboard Formula 175liter. Tijdens mijn eerste formula ervaring een week later was het echter al raak. Het waaide een stevige 5 met beste vlagen. 1 vlaag werd mn 9.0 wat te veel en voordat ik het wist was de hele set los van het water. Het was geen sprong meer te noemen eerder een gecontroleerde vlucht, prachtig gevoel :z . De landing was echter kort en bondig, ik ging full speed met het hele zaakje voorover, met de mast dwars door de neus.

De zijkant van de neus was van boven tot onder gescheurd en alles wat er tussen zat, zat nu een cm of 2 lager. Een reparatie van 150 euro was me wat te veel dus heb ik alles goed afgeplakt met ducktape om zo het seizoen uit te varen.

Momenteel dus in de winterstop en aangezien het formula varen zeker een blijvertje is heb ik besloten om de plank maar te laten repareren of om het zelf te doen. Na wat rond te hebben gelezen leek het me allemaal niet zo moeilijk en financieel kwam zelf repareren ook beter uit dus heb ik bij Mr. Boat wat materiaal ingeslagen om in de kerstvakantie even flink te beunen.

Helaas heb ik niet van alle stappen foto's gemaakt maar wel van de meeste.

Afbeelding
Hier heb ik met de haakse slijper al het los zittende, gescheurde, en gedeukte oppervlakte materiaal (hout) weg gehaald.
Van de onderkant in deze fase helaas geen foto.

Afbeelding
Hier de randen opgeschuurd plus al het los zittende/gescheurde piepschuim verwijderd en wat nieuw schuim erin

Afbeelding
Onderkant (behoorlijk wat meer schade dan de bovenkant)

Het schuim was PUR en nadat het uitgehard was heb ik de goede vorm erin gezaagd/geschuurd. Dit was een drama omdat er allemaal luchtbellen etc in zaten dus heb ik al het pur er weer uit gepulkt. Vervolgens heb ik met gehakte glasvezels en wat epoxy een lekker plamuurtje gemaakt en daarmee de schuimkern herstelt, plus nog wat stukjes piepschuim omdat het anders misschien wat te zwaar zou worden. Toen dit eenmaal klaar was zag het er al stukken beter uit en was de plek van zowel boven als onder keihard.

Afbeelding
Hier de opnieuw opgebouwde kern, het karton dient om ruwweg de ronde vorm van de rail erin te krijgen omdat daar een aardig stuk van het piepschuim (kern) miste.

Afbeelding

Onderkant:

Afbeelding

Afbeelding

Nadat dit een paar dagen goed was uitgehard werd het tijd om de vorm er weer in te schuren. De epoxy was echter zo hard dat een schuurmachine weinig uitrichtte. Ik ben overgestapt op de flex met een lichte slijpschijf en heb alles perfect vlak gekregen. Het moeilijke was om vooraf in te schatten hoe diep je moest schuren zodat met de glasvezelmatten erop het 1 vloeiend dek was zonder hobbels en kuilen.

Dit is achteraf heel erg goed gelukt.

Nu werd het tijd om te lamineren. Ik had een vierkante meter 180 gram glasweefsel besteld en een vierkante meter 240 gram. Heb besloten om boven en onder niet in 1 keer te doen maar om en om. 4 lagen boven en 4 lagen onder. Maar wel zo dat de lagen elkaar op de rail overlappen. Op de rail zitten dus 8 lagen overelkaar heen voor maximale sterkte. Dit was dus de theorie, ik heb heb het verder ook nog nooit gedaan.

Als eerste heb ik 4 matjes voor de bovenkant uitgeknipt, steeds ongeveer 1.5 cm groter rondom zodat de laag erboven steeds over de andere laag heen valt. Hetzelfde daarna voor de onderkant. Jammer genoeg heb ik bij het aftekenen gebruik gemaakt van een zwarte viltstift, dit is duidelijk terug te zien in het resultaat :cry: ;)

Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgezien van de zwarte stippen en streep ben ik echt super blij met het resultaat, het lamineren is perfect gelukt, de vorm zit er heel mooi in vind ik zelf. Ik heb eerst 2 lagen 180 gram en daarna 2 lagen 240 gram. Het geheel is echt heel strak geworden. Het bovensta matje zit tot zover het nat is ( op de foto niet echt goed te zien dat daar nog een matje zit).

Rest nu alleen nog het uitharden en de afwerking. Afwerking wordt denk ik wel moeilijk, plank is al oud en heeft de nodige invloeden van buiten gekend dus eigenlijk moet het een beetje die verweerde look krijgen. Ik denk dat ik het mooi vlak schuur en daarna een beetje bruin-geel verf met de rand wit. Het gaat mij echter vooral om een degelijk repareerde plank die helemaal hard is. Optisch 100% maken kan en wil ik niet.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Albert88 op vr jan 09, 2009 10:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Re: IN HOUSE Nose Job Starboard Formula

Bericht door Albert88 » za dec 27, 2008 9:12 pm

Oja misschien handig om te weten,
de totale kosten waren 50 euro maar ik heb nog ruim de helft van het materiaal over dus ik denk ongeveer 25 euro plus een uurtje of 10 werk.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » zo dec 28, 2008 9:03 am

http://www.boardlady.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

hier kan je veel info vinden over boardreparaties.

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » zo dec 28, 2008 12:03 pm

Ja op die site had ik alles al doorgelezen maar ik heb niet al die tools en het materiaal om het zo perfect te krijgen. Het gaat mij vooral om de sterkte en de houdbaarheid.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe » zo dec 28, 2008 12:18 pm

Ziet er goed uit.
Je kan hier over ook nog blanke hars smeren,als plamuur zeg maar om de mat structuur te vullen.
Of evt epoxyplamuur .
Wel als toplaag dd lak gebruiken om zoninvloeden tegen te gaan.
Je kan ook de helft van je board een kleur geven,kant van beschadiging van voor tot achter.
Rood bijvoorbeeld,en als je dan artisiek bent met witte biezen je starboard teken door laten lopen :wink:

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » zo dec 28, 2008 1:04 pm

Ouwe schreef:Ziet er goed uit.
Je kan hier over ook nog blanke hars smeren,als plamuur zeg maar om de mat structuur te vullen.
Of evt epoxyplamuur .
Wel als toplaag dd lak gebruiken om zoninvloeden tegen te gaan.
Je kan ook de helft van je board een kleur geven,kant van beschadiging van voor tot achter.
Rood bijvoorbeeld,en als je dan artisiek bent met witte biezen je starboard teken door laten lopen :wink:
De helft van het board een kleur geven is echt een goed idee. De onderste helft heeft namelijk ook al zoiets:

Afbeelding

Helaas zit dit grijze gedeelte aan de rechterkant en de beschadiging links. Maar misschien kan ik er een soort blokstructuur van maken.

Als ik blanke hars als plamuur gebruik, moet de mat dan ook licht geschuurd worden voor een betere hechting of niet?
Nu de matjes een nacht hebben uitgehard zie je ook dat het nog niet perfect vlak is, er moet nog wel wat geplamuurd worden.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s

Bericht door Ouwe » zo dec 28, 2008 7:06 pm

Licht schuren kan nooit geen kwaad, niet te lang maar een beetje opruwen is altijd beter.
Vroega toen ik bij een poly bedrijf werkte werd dat gedaan met korrel 28.

En idd voor ook grijs aan links is ook leuk.

Sucses en laat het resultaat maar zien :wink: :wink:

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » zo jan 04, 2009 3:23 pm

Het project is op deze druilerige zondagmiddag afgerond. De uiteindelijke afwerking is me ook nog eens 100% meegevallen. Je blijf het zien maar om die houtstructuur/kleur erbij te krijgen is bijna niet te doen. Heb de plek met twee componentenlak 2 keer geverft. Aan de onderkant met een kwast om het zo strak mogelijk te krijgen en aan de bovenkant met een roller om het een beetje mat te krijgen. Vervolgens met wit de rand opnieuw aangezet. In eerste instantie wilde ik het zo laten, had geen zin om nog tijd en geld in het logo te steken. Uiteindelijk heeft mijn vader van de restanten van het logo op de boven en onderzijde op een groot papier het logo geherconstrueerd en uitgeknipt. Daarna op de plank gelegd, overgetrokken, en met rode auto lak over geverft. Ik vind het resultaat echt prachtig. Zowel esthetisch als qua constructie ben ik dik tevreden. De reparatie is keihard, kan ook niet wachten om hem weer te water te laten.

Foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » zo jan 04, 2009 7:50 pm

Dat heeft die pa van jou netjes gedaan....!

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » ma jan 05, 2009 4:42 pm

Dat valt mee, het poppetje op de onderkant zit scheef :roll:

skyworker
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic/Sailboardstarifa/Angulo en Tushingham/Attitude sails

Bericht door skyworker » ma jan 05, 2009 5:35 pm

Knap werk voor iemand zonder ervaring, zo zie je maar wat je zelf al niet kan doen. En dat je nog lang plezier mag hebben van dit (custom)boardje. :)

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starboard - F2 - AHD - Gun XR/XS - Nautix - MFC
Contacteer:

Bericht door Bogus » di jan 06, 2009 10:02 am

Zeker een nette reparatie hoor, ziet er netjes uit met de logo's er zo terug op.

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » di jan 06, 2009 3:21 pm

Dankje wel voor de positieve reacties :D

Ik had nog een vraag: Volgens mij was er geen water in het board gekomen maar voor de reparatie heb ik de plank nog bijna 2 maandjes op de zijkant op een kast gehad te drogen. Na ongeveer 1 maand kwam eropeens wat vocht uit 2 gaatjes waar je je voetband in vastschroeft :-?
Ik vond dit wel heel apart, het waren overigens wel de gaatjes waar de voorste voetband in zat toen ik hem kocht, heb zelf toen de voetband wat naar achter gezet (voor de eerste keer varen omdat ik dat beter varen vind). Heeft iemand een verklaring waarom juist daar vocht uit komt? De ontluchtingsschroef was er gewoon uit en het board kon ook via de scheur 'ademen. Toen het vocht opgedroogd was bleef er een streep zout achter. Hoe kan ik die gaatjes het best dichtmaken met behoud van alle voetband posities? Beetje kit?

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Bogus » di jan 06, 2009 3:38 pm

Nu ben je toch lekker bezig, lamineer er ff een paar nieuwe inserts in :wink:
Ik denk dat een beetje kit hier inderdaad voldoende zal zijn, wellicht is er 'ooit' een te lange schroef gebruikt.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » di jan 06, 2009 4:18 pm

-Iets uitboren (alleen maar om de oude schroefdraad te verwijderen) tot iets dieper (dus echt maar IETS dieper) dan de schroef normaal steekt.
-Schroef licht invetten, moet geheel dekkend zijn met een dun laagje
-Uitgeboorde gat vullen met epoxy.
-Schroef erin en laten uitharden. Je kan m recht laten staan door een paar ringetjes onder de schroefkop. Bedenk dat je de schroef niet helemaal in het gat draait.
-Schroef eruit.
-Voila.

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » di jan 06, 2009 4:36 pm

@ Tiga, dat is inderdaad wel de professionele manier :) Zal iig even alle schroeven controleren op hun lengte en kijken wat ik nog aan kit of epoxy heb liggen. Deze wat oudere starboard voetbanden vind ik sowieso trouwens niets waard vergeleken met bv jp of f2 voetbanden. Als je ze goed monteert gaat aan één kant dat klittenband steeds los door het water en ze zijn lastig zo vast te zetten dat ze niet draaien. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar om die reden de schroef er zo strak en diep ingedraait.

sanderke
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: BOARD: Starboard Isonic 125 ZEILEN: Tushingham Lightning 8,5; Gaastra Vapor 7,6 & 6.7

Bericht door sanderke » di jan 06, 2009 5:47 pm

Heb wel al eens ergens gelezen dat dit mogelijk is. Te testen door het board in de volle zon te leggen (met dicht ventiel) en als het warm is een beetje water op de gaatjes van de voetbanden te doen. Als er een lekje is zie je dus luchtbelletjes ontsnappen.
Als oplossing deden ze er toen een druppeltje secondelijm in. Als de gaatjes dan nog bruikbaar zijn kan ik je niet vertellen.

Bogus
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Bogus » di jan 06, 2009 5:59 pm

Albert88 schreef:@ Tiga, dat is inderdaad wel de professionele manier :) Zal iig even alle schroeven controleren op hun lengte en kijken wat ik nog aan kit of epoxy heb liggen. Deze wat oudere starboard voetbanden vind ik sowieso trouwens niets waard vergeleken met bv jp of f2 voetbanden. Als je ze goed monteert gaat aan één kant dat klittenband steeds los door het water en ze zijn lastig zo vast te zetten dat ze niet draaien. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar om die reden de schroef er zo strak en diep ingedraait.
Is dat niet gewoon een kwestie van twistlockplaatjes eronder????

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » wo jan 07, 2009 11:53 am

Ja maar die puntjes daarop zijn ook 8 jaar oud, versleten en 'grijpen' de voetband niet meer optimaal vast, de onderkant van de voetband waar ze in moet grijpen heeft zijn beste tijd trouwens ook wel gehad. Gezien de geslaagde reparatie vind ik de plank nog wel een paar nieuwe voetbanden waard, zal eens rondkijken voor een paar dakines.

Tiga 26
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Tiga 26 » wo jan 07, 2009 5:00 pm

Voor 2 e per stuk heb je bij windhouse dubbele voetbandpluggen. Ze erinzetten is niet heel lastig, zie boardlady. Waar ze moeten weet je al, je bent toch al aan het klussen, en het is te koud om te varen...

Albert88
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Albert88 » wo jan 07, 2009 5:23 pm

Haha ja maar ik vind het zo ook wel goed. Heb alweer een ander project lopen dat aanzienlijk groter is en genoeg tijd en geld gaat kosten :roll:

Plaats reactie