
De zijkant van de neus was van boven tot onder gescheurd en alles wat er tussen zat, zat nu een cm of 2 lager. Een reparatie van 150 euro was me wat te veel dus heb ik alles goed afgeplakt met ducktape om zo het seizoen uit te varen.
Momenteel dus in de winterstop en aangezien het formula varen zeker een blijvertje is heb ik besloten om de plank maar te laten repareren of om het zelf te doen. Na wat rond te hebben gelezen leek het me allemaal niet zo moeilijk en financieel kwam zelf repareren ook beter uit dus heb ik bij Mr. Boat wat materiaal ingeslagen om in de kerstvakantie even flink te beunen.
Helaas heb ik niet van alle stappen foto's gemaakt maar wel van de meeste.
Hier heb ik met de haakse slijper al het los zittende, gescheurde, en gedeukte oppervlakte materiaal (hout) weg gehaald.
Van de onderkant in deze fase helaas geen foto.
Hier de randen opgeschuurd plus al het los zittende/gescheurde piepschuim verwijderd en wat nieuw schuim erin
Onderkant (behoorlijk wat meer schade dan de bovenkant)
Het schuim was PUR en nadat het uitgehard was heb ik de goede vorm erin gezaagd/geschuurd. Dit was een drama omdat er allemaal luchtbellen etc in zaten dus heb ik al het pur er weer uit gepulkt. Vervolgens heb ik met gehakte glasvezels en wat epoxy een lekker plamuurtje gemaakt en daarmee de schuimkern herstelt, plus nog wat stukjes piepschuim omdat het anders misschien wat te zwaar zou worden. Toen dit eenmaal klaar was zag het er al stukken beter uit en was de plek van zowel boven als onder keihard.
Hier de opnieuw opgebouwde kern, het karton dient om ruwweg de ronde vorm van de rail erin te krijgen omdat daar een aardig stuk van het piepschuim (kern) miste.
Onderkant:
Nadat dit een paar dagen goed was uitgehard werd het tijd om de vorm er weer in te schuren. De epoxy was echter zo hard dat een schuurmachine weinig uitrichtte. Ik ben overgestapt op de flex met een lichte slijpschijf en heb alles perfect vlak gekregen. Het moeilijke was om vooraf in te schatten hoe diep je moest schuren zodat met de glasvezelmatten erop het 1 vloeiend dek was zonder hobbels en kuilen.
Dit is achteraf heel erg goed gelukt.
Nu werd het tijd om te lamineren. Ik had een vierkante meter 180 gram glasweefsel besteld en een vierkante meter 240 gram. Heb besloten om boven en onder niet in 1 keer te doen maar om en om. 4 lagen boven en 4 lagen onder. Maar wel zo dat de lagen elkaar op de rail overlappen. Op de rail zitten dus 8 lagen overelkaar heen voor maximale sterkte. Dit was dus de theorie, ik heb heb het verder ook nog nooit gedaan.
Als eerste heb ik 4 matjes voor de bovenkant uitgeknipt, steeds ongeveer 1.5 cm groter rondom zodat de laag erboven steeds over de andere laag heen valt. Hetzelfde daarna voor de onderkant. Jammer genoeg heb ik bij het aftekenen gebruik gemaakt van een zwarte viltstift, dit is duidelijk terug te zien in het resultaat


Foto's:
Afgezien van de zwarte stippen en streep ben ik echt super blij met het resultaat, het lamineren is perfect gelukt, de vorm zit er heel mooi in vind ik zelf. Ik heb eerst 2 lagen 180 gram en daarna 2 lagen 240 gram. Het geheel is echt heel strak geworden. Het bovensta matje zit tot zover het nat is ( op de foto niet echt goed te zien dat daar nog een matje zit).
Rest nu alleen nog het uitharden en de afwerking. Afwerking wordt denk ik wel moeilijk, plank is al oud en heeft de nodige invloeden van buiten gekend dus eigenlijk moet het een beetje die verweerde look krijgen. Ik denk dat ik het mooi vlak schuur en daarna een beetje bruin-geel verf met de rand wit. Het gaat mij echter vooral om een degelijk repareerde plank die helemaal hard is. Optisch 100% maken kan en wil ik niet.
Ben benieuwd naar jullie reacties!