Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Gieken hergrippen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
medano
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: alles verkocht geen tijd meer

Gieken hergrippen

Bericht door medano » di sep 24, 2013 8:28 pm

Wie weet waar ik grip kan bestellen voor een neil pryde x9 giek en voor 2 maui sails gieken/

Vast bedankt

robert67
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: 3 slalom/speed boards 58-68-85-cm en 4 slalom/race zeilen van 6.0-9.3

Re: Gieken hergrippen

Bericht door robert67 » di sep 24, 2013 9:11 pm

Nautix setje ( grip en lijm) bij Boarderzone ( windsurfparts) was prima te gebruiken. Zit nog steeds strak om mijn x9.

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » di sep 24, 2013 9:51 pm

medano schreef:Wie weet waar ik grip kan bestellen voor een neil pryde x9 giek en voor 2 maui sails gieken/

Vast bedankt
voor de mauisails grip .kan je Barry zelf een mailtje sturen.
zo ben ik ook aan mijn grip gekomen toenertijd.

hier nog een link met handige tips.
http://www.calema.com/forums/viewtopic.php?id=117

Frank-363
Surfspullenverzamelaar
Surfspullenverzamelaar
Zeilnummer: ned=363
Surf spul: speed, slalom & wave NoveNove ChallengerSails

Bericht door Frank-363 » di sep 24, 2013 10:13 pm

Grip van Aquatrends doet het prima op mijn MauiSails carbon giek ....

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » do nov 21, 2013 11:49 pm

Een duidelijke video waarin een Severne giek vernieuwd wordt:
[/vimeo]

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » vr nov 22, 2013 5:58 pm

Ziet er wel erg simpel uit.
Ik ga het in de Kerstvakantie toch maar eens uitproberen met Al 360.
Niet de hele giek, maar het stukje waar geen grip meer zit door het rubber onder de trapeze touwtjes. (witte Da Kine's)

Soul surfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Veel te veel
Contacteer:

Bericht door Soul surfer » vr nov 22, 2013 6:01 pm

De tip om de grip er mooi af te krijgen met thinner is wel een goed idee.
DAn weet je zeker dat je de buizen niet beschadigd met de grip te verwijderen.

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Bericht door Marcello » vr nov 22, 2013 6:37 pm

Mooie instructievideo. Wat ik ook toch wel grappig vind is dat de meeste toch redelijk snel zeil en plank wisselen als het beschadigd raakt maar een goede giek gewoon gaan hergrippen bij beschadiging.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » ma dec 09, 2013 11:11 pm

Marcello schreef:Mooie instructievideo. Wat ik ook toch wel grappig vind is dat de meeste toch redelijk snel zeil en plank wisselen als het beschadigd raakt maar een goede giek gewoon gaan hergrippen bij beschadiging.
ik heb nog nooit een giek van nieuw grip voorzien, en deze winter wordt het de eerste keer. Mijn beschadigde boards heb ik eigenlijk altijd gerepareerd en de zeilen met schade door de zeilmaker laten repareren. Ik ben trouwens zeker niet de enige die dat doet :shh:

jurgenj
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jurgenj » ma feb 17, 2014 8:40 pm

Om die grip te verwijderen, dat ging echt wel snel.
Is dat gewoon verfverdunner of iets anders ?
En waar zou je zo een plastiek kunnen vinden, ik heb ook wat gieken die ik zou willen hergrippen.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, SXL, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » di feb 18, 2014 10:44 pm

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » za feb 22, 2014 12:02 pm

TEST REPORT.

Ik heb vandaag de grip van mijn X9 giek verwijderd.
Ik heb de manier uit de video gebruikt en het werkt super :clap:

Ik heb de Thinner van de Gamma gebruikt. Deze is iets minder agressief dan de thinner die in de video wordt gebruikt en dat vind ik geen probleem. Ik heb de afgelopen dagen een teststukje carbon-epoxy in een jampot gedaan met thinner om te testen of de epoxy zou beschadigen, nee dus. In de video wordt gezegd dat je per kant ongeveer 100 ml gebruikt en dat is juist. Bij Gamma thinner adviseer ik minimaal 100 ml per buis, gebruik meer bij langere gieken. Verder is het aan te raden om 90 minuten te wachten. Bij mij zaten enkele kleine stukjes na 1 uur nog vast (geen probleem trouwens). Belangrijk is dat je de giek plat laat liggen gedurende die tijd en de thinner moet goed verdeeld worden over de hele buis. Na 45 minuten roteren en opnieuw verdelen van de thinner is aan te raden.

Tip 1: Gamma thinner werkt.

Tip 2: Doe dit buiten en niet binnen. De lucht is niet te harden. Ik vermoede dit al en ik ben blij dat ik het buiten het gedaan.

Tip 3. Draag wegwerphandschoenen want de thinner met de opgeloste lijm is een smerig goedje. Als de thinner verdampt heb je vieze plakkende handen. Ik heb twee handschoenen over elkaar aangehad.

jurgenj
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jurgenj » za feb 22, 2014 7:19 pm

superinfo, tx

waar heb jij die plastieke tube gehaald om errond te doen, ik ben hier al aan het zoeken geweest maar nog niet echt gevonden.
En nu nog de grip vinden ook want de grip van het orriginele merk is echt wel nogal aan de dure kant (140-150 euro per set)

**EDIT**
Ondertussen contact opgenomen met maui sails zelf en via hun heb ik 4 grip sets kunnen bemachtigen aan 142 euro betaald voor de 4 sets + verzendkosten inbegrepen, zeer vlotte mailwisseling en aflevering van het product.
zo zou het altijd moeten gaan.
Laatst gewijzigd door jurgenj op ma mar 10, 2014 10:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » za feb 22, 2014 8:20 pm

Plastic tube in locale surfshop. Zit om elke nieuwe giek. Gewoon vriendelijk vragen.

Grip heb ik bij boarderzone gekocht. Mooi zwart, lang genoeg en inclusief lijm.
De grip staat nog niet op de website van boarderzone.nl dus gewoon even een email sturen aan Hans Schuttert.

jurgenj
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door jurgenj » ma mar 10, 2014 11:44 am

Deze morgen eens het werk begonnen, de grip kon ik blijkbaar gewoon van de giek afpellen, alleen waar de adj. outhaul klem zat was het iets moeilijker, dan plastiek errond, wat van die thinner ingegoten, uurtje laten liggen met af en toe omdraaien en dan gewoon met een vod erover en klaar is kees, echt supermakkelijk dus :)

Nadien was ik eens de giek zelf aan het bekijken en in de kromming naast de kop zag ik iets wat niet pluis was, is dit gewoon een carbon misvorming of zou dit toch een breuk zijn. Dit is wel redelijk ingezoomd, ik denk dat dit stuk maar een 2 cm is in totaal.
Bijlagen
test.jpg

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » ma mar 10, 2014 12:05 pm

Dit is duidelijk niet goed, maar wel te herstellen.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » ma mar 10, 2014 8:11 pm

Ook ik heb bij het hergrippen van mijn X9 een barst in mijn buis ontdekt. De barst zit op de plek waar het kopstuk zit. Aan de binnenkant. Omdat het kopstuk ook op meerderde plekken gebarsten was verwacht ik dat deze buisbeschadiging daar door komt.
Omdat ik toch een nieuwe kop moest aanschaffen heb ik er voor gekozen een Maui Sails kop te plaatsen. Deze heeft een grotere buisdiameter nodig om te plaatsen en dus heb ik ruimte voor reparatie. :9

Ik heb de uiteinden van de barst ingeboord met een 2 mm boor zodat de barst niet verder kan gaan.
Ik heb daarna een gat van 7 mm geboord in de buis en de hele buis ter hoogte van de kop opgevuld met Sicomin epoxyschuim.
Hierdoor is de buis nu massief van binnen zonder dat het gewicht echt is toegenomen.
Daarna heb ik de buitenkant van de buis omwikkeld met 6 lagen carbon zodat deze nu echt niet meer stuk gaat.
Deze week kan ik dan de kop plaatsen en het hergrippen moet ik ook nog steeds doen. :shh:

Bramborocks
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: SB iSonic 107, RRD FSW 100, Tabou Pocket 83, North Sails

Bericht door Bramborocks » zo mar 16, 2014 9:43 pm

Ik ben ook bezig met mn MS giek. Daar zat de grip zo los van dat ik het merendeel er gewoon af kon trekken.
Wat zou ik allemaal kunnen gebruiken om de oude resten lijm/kit en kleine stukjes grip er makkelijk af te halen (die truc uit de video is een beetje overkill en geeft wel heel veel zooi).
Zou ik bv ook Stickerverwijderaar kunnen gebruiken?

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » za mar 22, 2014 2:58 pm

Deze week ook twee wave gieken kaal gehaald met de thinner truc, werkt erg goed.
Ik heb per buis ca 150ml Gamma thinner gebruikt, ruim 90 minuten laten weken en af en toe draaien.

Het viel er niet vanzelf af zoals in het filmpje, maar ik kon de grip er wel eenvoudig afpellen.
Lijmresten die achter blijven op de buis poets je er daarna vrij makkelijk af met een in thinner gedoopte doek.

En als je niet drie dagen wappie :+ :crazy: :shifty: wil rondlopen inderdaad alles in de buitenlucht doen.

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED-202
Surf spul: Synchro 91 Missile S FF80 FF90 FF102 FF125 Gong NFA 12" Hiberna
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » do jun 05, 2014 8:22 pm

Kent iemand de verschillen in giekgrip tussen die van Mystic (Aquatrends) en die van Boarderzone?

http://aquatrends.nl/new/nl/windsurfacc ... ystic.html
http://www.boarderzone.nl/product/giek-grip/

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » vr jun 06, 2014 12:05 pm

j3ro3n schreef:Kent iemand de verschillen in giekgrip tussen die van Mystic (Aquatrends) en die van Boarderzone?

http://aquatrends.nl/new/nl/windsurfacc ... ystic.html
Ken die van mijn collega niet. Die van Nautix welke ik verkoop heeft een afschuining langs de lange kant wat het aanbrengen makkelijker en het resultaat mooier maakt. Daarnaast zijn er dikkere grips in omloop welke minder fijn vastpakken.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » vr jun 06, 2014 3:49 pm

Wat ervaringen met Mystic/Aquatrends grip in deze topics, schijnt dus dikker en spons-achtig te zijn:
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... p&start=20
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.p ... p#p7332221

Heb daarom zelf die van Boarderzone gebruikt en die bevalt heel erg goed.

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » vr jun 27, 2014 8:47 am

Testreport
1. Thinner van de Gamma is tegenwoordig milieuvriendelijk (..er), ruikt minder sterk. Hoofdpijn blijft weg (als je buiten werkt)
2. Na een middag zat de grip op MauiSails giek 1 er nog stevig op. Dwz, daar waar de grip los zat is alle lijm opgelost, maar datgene wat nog vastzat zat ook echt muurvast. Een steakmes bracht uitkomst. Wellicht had de good old wappie wappie thinner een beter resultaat gebracht, maar met het steakmes ging het ook prima.
3. MauiSails giek 2 heb ik volledig met de hand kunnen ontgrippen. Tip - check eerst of je met de hand je grip er met enige moeite vanaf kan trekken, bij mij ging dit verbazingwekkend goed.

jacco1
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door jacco1 » wo jul 02, 2014 10:52 pm

Ik heb ook goede ervaring met de nautixgrip van Boarderzone.
Is hetzelfde spul als op een nieuwe giek zit volgens mij.

Jibb
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: JP, Neil Pryde, AL360, Z-Fins

Bericht door Jibb » do jul 03, 2014 1:31 pm

j3ro3n schreef:Testreport
1. Thinner van de Gamma is tegenwoordig milieuvriendelijk (..er), ruikt minder sterk. Hoofdpijn blijft weg (als je buiten werkt)
Heb een aantal weken geleden ook mijn giek van nieuwe grip voorzien. Ben daarbij tot de ontdekking gekomen dat je 2 soorten thinner hebt.

Variant 1 is de milieuvriendelijke reinigings/ schoonmaak thinner. Deze ruikt inderdaad minder en heeft ook niet de waarschuwingslogo's op de fles staan. In deze thinner zitten enkel natuurlijke producten. Hier kan je je giek in laten weken tot je een ons weegt de grip gaat er never vanaf. Kan het weten mijn giek heeft bijna 20 uur in die troep gelegen. Kwam nog geen stukje grip vanaf.

Variant 2 is de chemische verf verdunnings thinner. Deze ruikt erg sterk en de fles is keurig voorzien van allerlei waarschuwingslogo's. Deze werkt perfect! De giek een goed uur laten weken en de grip valt er op sommige stukken vanaf en de rest trek je zonder moeite van de giek. Laat ook nauwelijks lijmresten achter. Laatste beetje lijmresten kun je verwijderen met een doek die je doordrenkt met thinner.

Dus ga je zelf hergrippen kijk goed uit welke fles thinner je haalt. Zorg dat je een fles met een chemische variant hebt en met de waarschuwingslogo's! De andere thinner werkt niet!

j3ro3n
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door j3ro3n » do jul 03, 2014 2:36 pm

Uit de praktijk:
1. Als het gemakkelijk gaat heb je toch airbubbels.
2. Het boarderzone schuine randje is handig, maar om te voorkomen dat je met lijmen je hele grip onder smeert kan je wat schildertape gebruiken om het af te plakken.
3. De Nautix grip past niet om het dikke deel bij de kop en einde van een MS 190-240 giek, dus daar moet ik een andere oplossing voor vinden.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » ma jul 07, 2014 8:01 am

Mijn oude x7 160-210 was naast nieuwe grip ook toe aan n x9 kop en plaatselijk versterkingen.
Zal de foto's van t hele process nog plaatsen, dan gaat ook de grip erop.
Laatst gewijzigd door Loop op zo aug 31, 2014 5:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Rop » di jul 08, 2014 11:19 am

j3ro3n schreef:Uit de praktijk:
3. De Nautix grip past niet om het dikke deel bij de kop en einde van een MS 190-240 giek, dus daar moet ik een andere oplossing voor vinden.
Gewoon nog een reststukje overlappend eroverheen plakken, als je het vervolgens opschuurt heb je een mooi flush driehoekje.

kiri-stuff
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door kiri-stuff » do jul 10, 2014 12:14 pm

Iemand ervaring met een north sails silver hd hergrippen?

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / Waveboards Flikka / SUPs Gong en zelfbouw quad

Bericht door Loop » zo aug 31, 2014 1:57 pm

Mijn oude trouwe X7 160+ giek was toe aan een opknapbeurt:

eerst strippen met gewoon losse stukken grip eraf trekken, dan met thinner en met mesje schrapen
Afbeelding

achterste stuk grip en buis waren nog prima, dus dat stukje maar niet gedaan.
Afbeelding

buizen versterken met carbon en de kop met carbon kevlar matjes
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een X9 kop erop, die vind ik persoonlijk veel fijner op de mast te (de)monteren dan de oude X7 waar telkens je vingers tussen komen...
Afbeelding

klaar, afgewerkt en al (netjes genoeg voor mij, maar het kan veel beter!)
Afbeelding

de eerste natte test was prima op de MV2 met ZW5 en mooie bakken om te springen en wat golfjes te raken!
nu wel met een iets dikkere buis, maar geen probleem met mijn kolenschoppen en dit voelt veel stijver en sterker aan :D
Laatst gewijzigd door Loop op zo aug 31, 2014 5:25 pm, 5 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie