Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Project Woodwinds

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Net voldoende!

Project Woodwinds

Bericht door Marcello » di mei 27, 2014 9:27 pm

Afgelopen jaren heb ik een drietal houten surfplanken gekocht. Gewoon omdat ik dat mooi vind en omdat het ooit begonnen is met een vriend in de jaren 80 die een Woodwinds surfplank had, en ik dat zo ontzettend mooi vond.

Ik heb reeds een houten speed needle, een houten rondbodem ala Lechner en een soort zelfbouw houten Dufour plank.

Onlangs kwam ik op marktplaats een Woodwinds plank tegen. Mijn hart ging sneller slaan; die wilde ik hebben want een oude jeugddroom. Na wat over en weer schrijven met de verkoper heb ik hem afgelopen week kunnen kopen.

De onderkant was prima. Hier en daar natuurlijk wel wat gebruikerskrassen maar geen beschadigingen. Van de bovenkant schrok ik wel. De verkoper had de plank met een foto van de onderkant op marktplaats gezet. Ik begreep nu wel waarom; de hele bovenkant was helemaal wit vlekkerig uitgeslagen. De laklaag was broos en wit. Maar afijn, ik wilde mijn jeugddroom gestalte geven dus toch maar gekocht.

Het plaatje dat op een Woodwinds zit was volkomen gecorrodeerd. Ik kon amper het nummer lezen. Na een flinke poetsbeurt met koperpoets kon ik het nummer lezen: nummer 238. De plank is ongeveer 299 cm lang bij ongeveer 65 breed. Op de bovenkant zit een normale us box die op ongeveer 170 zit van de achterkant (huidig meestal zo rond 130). De onderkant heeft 3 us box vinkasten dus ik heb er ook gelijk een trifin bij 8) . Of het nu een wave, slalom of freeride plank is weet ik. Wie het weet mag het zeggen.

Toen ik thuis kwam dacht mijn vrouw wat moet je met zo'n barrel. Onderkant was ok maar de bovenkant was echt vreselijk. Hoe krijg je dat nou goed.

Voorzichtig ben ik met afbijt van Alabastine begonnen. Daarna met wasbenzine en zowaar kon ik de mooie houtnerf zien. Op de houtnerf zit een soort glazenmat in weefstructuur.

Ben nu op ongeveer op de helft. Heb de mastvoet eraf moeten slopen want de schroefjes waren helemaal vastgeroest. Voetbanden eraf gehaald en nu hele plank aan de bovenkant schoonmaken. Hierna zal ik moeten beslissen hoe ik de bovenkant ga afwerken; of lakken met antislip of een laag epoxy erop laten aanbrengen (maar kan dat zelf niet). Tips en adviezen zijn welkom!

Onderkant is op zich goed maar als iemand tips heeft op te polijsten zodat krasjes verdwijnen hou ik me aanbevolen.

Zal proberen wat piccies te plaatsen. Hoe dat moet, moet ik nog even uitvogelen.

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru

Re: Project Woodwinds

Bericht door Marcello » di mei 27, 2014 9:39 pm

Zo gekocht ik hem. De donkere plekjes zijn druppels van de regen.
Bijlagen
20140526_173032.jpg
20140526_173007.jpg
20140526_173012.jpg
20140526_173017.jpg

windmill
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: 99Novenove en PC2 49, ka koncept, Hurricane, C3

Bericht door windmill » di mei 27, 2014 9:44 pm

en de onderkant?

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Marcello » di mei 27, 2014 9:47 pm

Het lukt niet sommige bestanden te uploaden. Afijn na 4 x proberen weer 3 piccies.
Bijlagen
DSCN0785.JPG
20140526_193707.jpg
20140526_172931.jpg

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Marcello » di mei 27, 2014 9:49 pm

en weer 3 gelukt
Bijlagen
DSCN0801.JPG
DSCN0787.JPG
DSCN0802.JPG

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Marcello » di mei 27, 2014 9:58 pm

en de laatste 3 voor vandaag
Bijlagen
DSCN0807.JPG
DSCN0812.JPG
DSCN0810.JPG

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Angulo boards powered met P7 ACX en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob » di mei 27, 2014 10:10 pm

Is dit hem niet? http://hitthewave.wordpress.com/tag/woo ... ndsurfing/
Bij Van den Berg in Hoorn ligt nog een woody van Mistral. Misschien hebben de VDB mannen ook nog tips.
Jan is van origine meubelmaker en Derk werkt ook al een tijdje in deze wereld.
Ik zou het zo zonde vinden dat het board verloren zou gaan.
Succes met het opknappen. (Wel even andere voetbanden erop toch?)
Groet, Rob
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op wo mei 28, 2014 6:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Marcello » di mei 27, 2014 10:17 pm

Ik heb natuurlijk ook al gezocht op internet en kwam ook op de link die jij hebt doorgezonden. Dat is niet dezelfde want die heeft 2 voetbanden voor terwijl ik er in theorie 4 voor kan hebben.

Mbt de voetbanden. Ook dat is nostalgie. Ik ga ze eerst eens in de wasmachine doen om te kijken hoe ze er dan uitzien. Nieuwe kan altijd nog en het is alsof je een autoradio met cd speler in een T Ford plaatst :lol:

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » di mei 27, 2014 10:25 pm

Werd dit merk niet geĆÆmporteerd door De Jong, (Vader van Herma) ergens in Zeeland.

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Marcello » di mei 27, 2014 10:33 pm

Nog een link naar de oprichter van woodwinds; http://www.bamboosurfboardshawaii.com/review-ch1.html

Gijserati
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Starboard Futura155, Woodwinds 1983

Bericht door Gijserati » di mei 27, 2014 10:37 pm

Hoi Marcel, mooi ding hoor! Ik heb zelf nr 198, ook een wavemodelletje zoals die van jou met 3skegkasten.

In deze link staat nog een mooi plaatje van de woodwinds surfboards, onderin de gallery.

http://www.bamboosurfboardshawaii.com/gallery.html

Afbeelding

Gr Gijs

Radical Rob
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: RRD & North shizzel.

Bericht door Radical Rob » wo mei 28, 2014 10:11 am

Great Out of the box denker Jan de Jong (R.I.P.)van de iconische Windmill surfshops heeft hier inderdaad hand in gehad!

Erres
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Starboard iSonic 94 & Kode 86 | HOT Superfreak

Bericht door Erres » wo mei 28, 2014 6:39 pm

Mooi ding man!
Ik neem aan dat je 'm aan de muur gaat hangen? Of wil je 'm ook testen?

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Kapitein Rob » wo mei 28, 2014 7:02 pm

Gelukkig zijn de houten versie's nog in omloop.
http://forum.windsurfing.nl/viewtopic.php?t=13855725

Marcello
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door Marcello » zo jun 01, 2014 10:05 pm

Inmddels is de oude laklaag eraf. Met alabastine afbijt. Daarna met 240 waterproof geschuurd en uieindelijk vetvrij gemaakt met universol.

Onder de loslatende epoxylaag zit een glaslaag die er nog keurig opzit. Onder deze glaslaag zitten ook de decals en het houten fineer. Dat is dus niet beschadigd geraakt. Het hout heeft een prachtige tekening :D

Volgende klus wordt dus aflakken. Ik heb besloten eerst eens met epifanes boot vernis af te lakken. Kijken of de glaslaag transparant wordt omdat hij nu toch een beetje wittig is maar zodra je het nat maakt komt de volle kleur weer terug. Van zoiets ga ik ook uit als ik vernis gebruik. Als ik hem direct in epoxy zet en het resultaat is niet mooi krijg ik de epoxy er lastig af. Met vernis zal dit een stuk makkelijker gaan als het niet mooi is.

Planning is paar lagen vernis en als laatste een anti sliplaag erop.

De oude voetbanden inmiddels gewassen maar zien er toch nog een beetje groezelig uit. Dat moeten dus toch maar nieuwe worden. Ga er geen footpads opdoen want dat had de originele ook niet.

Inmiddels ook achter gekomen dat er een paar gaten voor voorste voetbanden zijn bijgezet door de oude eigenaar. De voorste voetband pluggen zijn namelijk blauw itt de anderen want die zijn allemaal wit. Verder geen reparaties, gaten etc tegengekomen en board is overal hard. Kwalitatief is het dus prima voor elkaar!

Wil plank zeker eens gaan gebruiken. Dus moet ook op zoek naar vinnen. Het is een thruster en daar heb ik geen ervaring mee. Nog iemand suggesties voor maat vinnen?

Wordt vervolgd.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » zo jun 01, 2014 10:36 pm

Marcel, met morderne zeilen is het onvaarbaar (been there done that) vanwege de mastvoet die zo ver naar voren zit.
Mocht je ermee willen varen, zoek dan dus een oud zeil erbij en een 22cm fin + 2x 10. Dat was toen hip.

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » zo jan 14, 2018 1:00 am

Leuk project , woodwinds zagen er fraaier uit dan de kwaliteit werkelijk was, ik heb er drie gehad, twee productie van destijds en 1 custom.
Kwalitatief.... het is vrij dun fineer met glas over P 15 polystyreen schuim (Piep schuim) in de volksmond, bovenzijde fineer en onderzijde ontmoeten elkaar op de rails, waarover is gelamineerd en geplamuurd, het bruin gespoten deel. Er was geen sprake van sandwich of toevoeging van carbon of kevlar wat op de rails e.a beslist sterker had gemaakt. resultaat deuken bij de voeten en kwetsbare rails, vaareigenschappen voor die tijd redelijk. Woodwinds had zijn vestiging in Zwijndrecht, en ik ben er zeker van dat er niets Amerikaans in zat en dat ook Jan de Jong met het bouwen niets te maken had. Windmills boards was een compleet andere bouwwijze , holle boards op een frame namelijk en compleet afwijkende shapes, dus echt appels en peren .

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » zo jan 14, 2018 10:27 am

Heb je naar de datum van de post gekeken ?

šŸ˜Š

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Flowmaster » zo jan 14, 2018 10:44 am

Nou ik dacht misschien is hij nog niet af :)

Plaats reactie