Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Sterk en licht sandwich board bouwen voor €225,--

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Re: Sterk en licht sandwich board bouwen voor €225,--

Bericht door Rob Rock » za mar 12, 2016 7:05 pm

Tof videoverslag van de bouw van je boards! Ik ben ook wel benieuwd naar de uren die je in een plank steekt. Daarnaast is het wel goedkoop! Moet je al wel de gereedschappen hebben. btw, die cycloon stofzuiger is ook leuk gebouwd! Is dat een ton waar je een stofzuiger aan hebt gekoppeld?
Voor mij is het een uitdaging om het anders te doen dan anderen en vooral het kosten aspect vind ik interessant.
Online is er heel veel vinden bij bijvoorbeeld voor glas/epoxy/vacuüm artikelen;Carbonwinkel,Mr boat ,Harjon, Polyservice etc...De onderdelen;mastrail,tuttlebox, footstap inserts(van Chinook) even googelen.
Materialen+prijs;
Tempex Gamma/Praxis 20 euro(alleen geschikt voor sandwichbouw!!),hardschuim Styrodur (zelf in dunne plakjes snijden) 20 euro (in plaats van de dure sandwich materialen), Epoxy 3 kilo 45 euro,glas 165gr 50 euro,tuttlebox, footstraps en mastrail 60 euro, verf watergedragen van de Gamma 20 euro (ja dat kan).microballoons/plamuur 10euro
Totaal zo,n €225,00

De ton is inderdaad aangesloten op een stofzuiger.

surfinglexie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door surfinglexie » za mar 12, 2016 8:18 pm

Wat gaaf! Hele sequence bekeken. Enige waar ik graag nog wat meer informatie over zou willen hebben is de vacuum pomp en hoe je dat gedaan hebt met die pvc pijpen. Maar dat was misschien niet de bedoeling van de posting.... Heb er in ieder geval met volle teugen van genoten :)

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za mar 12, 2016 8:35 pm

Enige waar ik graag nog wat meer informatie over zou willen hebben is de vacuum pomp en hoe je dat gedaan hebt met die pvc pijpen. Maar dat was misschien niet de bedoeling van de posting.... Heb er in ieder geval met volle teugen van genoten
De vacuümpomp heb ik gevonden op/via marktplaats (nieuw) voor zo,n 125 euro. Het is een relatief simpel apparaatje die het qua vermogen prima doet.
De pvc pijpjes zijn in elke bouwmarkt te koop. De dikste heb ik op een tafelzaag machine in de lengte een stukje er af gezaagd,zodat de dunnere er zich in kan klemmen(wel even glad schuren). Mocht je het niet vertrouwen op de dichtheid ervan, dan kan je er altijd nog een beetje goedkope acrylaat kit tussen de folie lagen spuiten.

Ik heb ook met volle teugen van het bouwen genoten!

bartws
Deur-surfer
Deur-surfer
Contacteer:

Bericht door bartws » za mar 12, 2016 8:51 pm

Leuk project, nodigt enorm uit om ook een zelf aan de slag te gaan.

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » zo mar 13, 2016 8:45 am

Mooi gedaan!,ben zelf ook in de weer geweest met schuimplaten aan elkaar te lijmen van de Hornbach met pur en heb ook styrodur platen gekocht om er een sandwichbodem van te maken maar had mijn twijfels over het materiaal dus mijn plannen staan effe in de ijskast .
Ik vond styrodur als sandwichmateriaal te zwaar in vergelijking met airex en ook niet erg drukvast en is lastig te vormen mocht je bijvoorbeeld een diepe v shape in je bodem willen hebben,beter alternatief zou industriële kurk zijn,goedkoper dan airex en kan meer druk per vierkante cm hebben dan airex.
Ben zelf van mening dat een blank(wel duurder) uit 1 stuk beter is doordat het homogener is dan eps platen die aan elkaar gelijmd zijn met pur,je zal algauw 500 cc aan pur aan je kern hebben toegevoegd wat weer extra gewicht betekend en tijdens het shapen kom je die pur( die harder is dan eps en dus lastiger is om in vorm te krijgen)telkens weer tegen.
Voor een beetje heen en weer varen zal het gebruikte materiaal wel voldoen maar voor boards die harde klappen moeten opvangen of stijf moeten zijn, zal wel ander materiaal moeten worden gebruikt.
Ik hoop niet dat dit als kritiek wordt gezien want dat is het zeker niet,neem mijn petje af voor de creatieve bouw van deze boards en ik moet nog maar zien of ik ze zo mooi kan maken :P .
Enig puntje dan..............doe voortaan wel een koolstofmasker op als je weer gaat lamineren want hoewel epoxy bijna reukloos is is ze wel kankerverwekkend .

christiaan1111
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Teamrider: Ka Sail
Surf spul: KA Sail, KA board Team member DFS.nl

Bericht door christiaan1111 » zo mar 13, 2016 9:37 am

Bedoel je dat de voorste voetband schuiner moet staan en meer naar buiten?
Schuiner bedoelde ik ja.
Maar zal dus een eigen voorkeur zijn dus :D

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo mar 13, 2016 9:41 am

Mooi gedaan!,ben zelf ook in de weer geweest met schuimplaten aan elkaar te lijmen van de Hornbach met pur en heb ook styrodur platen gekocht om er een sandwichbodem van te maken maar had mijn twijfels over het materiaal dus mijn plannen staan effe in de ijskast .
Ik vond styrodur als sandwichmateriaal te zwaar in vergelijking met airex en ook niet erg drukvast en is lastig te vormen mocht je bijvoorbeeld een diepe v shape in je bodem willen hebben,beter alternatief zou industriële kurk zijn,goedkoper dan airex en kan meer druk per vierkante cm hebben dan airex.
Ben zelf van mening dat een blank(wel duurder) uit 1 stuk beter is doordat het homogener is dan eps platen die aan elkaar gelijmd zijn met pur,je zal algauw 500 cc aan pur aan je kern hebben toegevoegd wat weer extra gewicht betekend en tijdens het shapen kom je die pur( die harder is dan eps en dus lastiger is om in vorm te krijgen)telkens weer tegen.
Voor een beetje heen en weer varen zal het gebruikte materiaal wel voldoen maar voor boards die harde klappen moeten opvangen of stijf moeten zijn, zal wel ander materiaal moeten worden gebruikt.
Ik hoop niet dat dit als kritiek wordt gezien want dat is het zeker niet,neem mijn petje af voor de creatieve bouw van deze boards en ik moet nog maar zien of ik ze zo mooi kan maken :P .
Enig puntje dan..............doe voortaan wel een koolstofmasker op als je weer gaat lamineren want hoewel epoxy bijna reukloos is is ze wel kankerverwekkend .
Het totale gewicht van de schuimkern met Styrodur sandwich is voor mijn board 3500 gram (filmpje 3 op het eind). De drukvastheid is inderdaad niet heel erg groot, maar de harde huid van het board verdeeld de druk weer over een veel groter oppervlak. Een diepe V moet geen enkel probleem zijn, omdat het sandwich schuim slechts 5mm dik is.
Kurk heb ik ook overwogen, maar bij de Bouwhaus stond een rolletje die ik heb opgetild en was verbaasd hoe zwaar dit kurk is.
De pur die ik heb gebruikt is voor '"schuim blokken verlijming" en wordt niet zo hard als constructie pur. Merk je niets van bij het shapen.
Positieve kritiek op een forum lijkt me uitstekend!

Het koolstofmasker is inderdaad wel een punt.

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » zo mar 13, 2016 12:00 pm

Ik heb al langer nagedacht om eens zelf een surfplank (na) te bouwen.
Maar het nauwkeurig shapen van de blank lijkt me zo'n lastige klus...

zou het niet mogelijk zijn om een goede bestaande plank als basis te gebruiken:
- de buitenkant van deze plank strak met plastic inpakken (of lossingsmiddel gebruiken) en hieromheen een eenvoudige mal aanschuimen met zoiets als pur of zo.
- en dan deze buitenmal delen; de bestaande plank er uit halen en de 2 delige mal insmeren met lossingsmiddel.
- Dan heb je een nauwkeurige mal waarin je eenvoudig een shape kan schuimen. met 1 of ander schuim; dan heb je direct de concave en bodemborm en dekvorm er in. (je zou zelfs de voetbandpluggen, vinbox en mastrail aan de binnenkant van de mal kunnen plaatsen, dan zit dit al in de schuimkern.
- De mal weer delen en de de complete plank er uit halen; schuren en sandwichen en afwerken. (de mal kan je hergebruiken en eventueel iets aanpassen)

Gebruiken fabrikanten met serieproductie niet deze methode?

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » zo mar 13, 2016 12:13 pm

Je kan anders ook naar dat Franse forum gaan waar amateur shapers samenkomen en hun modellen delen. Deze kun je prima openen en bewerken in shape3d, als je wilt. Dit model kun je opsturen naar een van de vele freesbedrijven die grote blokken xps schuim kunnen frezen met cnc apparatuur. Hoef je alleen nog maar dit model af te werken en te lamineren

Mark
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-413
Teamrider: Fanatic North ION
Surf spul: Vanalles :-)
Contacteer:

Sterk en licht sandwich board bouwen voor €225,--

Bericht door Mark » zo mar 13, 2016 12:17 pm

Hier ook een mooie serie van Nelson Factory:

Of deze in één video van het bekende tV programma How it's made:

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » zo mar 13, 2016 1:47 pm

FroukeW schreef:Je kan anders ook naar dat Franse forum gaan waar amateur shapers samenkomen en hun modellen delen. Deze kun je prima openen en bewerken in shape3d, als je wilt. Dit model kun je opsturen naar een van de vele freesbedrijven die grote blokken xps schuim kunnen frezen met cnc apparatuur. Hoef je alleen nog maar dit model af te werken en te lamineren
Zijn er in Nederland ook bedrijven die dit kunnen? Wat zou zoiets kosten?

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » zo mar 13, 2016 3:03 pm

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » zo mar 13, 2016 5:34 pm

Surfrider schreef:
FroukeW schreef:Je kan anders ook naar dat Franse forum gaan waar amateur shapers samenkomen en hun modellen delen. Deze kun je prima openen en bewerken in shape3d, als je wilt. Dit model kun je opsturen naar een van de vele freesbedrijven die grote blokken xps schuim kunnen frezen met cnc apparatuur. Hoef je alleen nog maar dit model af te werken en te lamineren
Zijn er in Nederland ook bedrijven die dit kunnen? Wat zou zoiets kosten?
Voila! Zat bedrijven, wat het mag kosten weet ik niet. Dan zou je eens contact op moeten nemen. Ik geloof wel in mass cusomisation doormiddel van robots. Deze robots, vaak economisch en niet technisch afgeschreven, worden nu in grote getale tweedehands aangeboden. zoals hier: http://www.irsrobotics.com/ Tis wachten op iemand met een zak geld en een goed business plan.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » ma mar 14, 2016 8:16 am

Hoewel de charme van het zelf bouwen natuurlijk zelf de schuimkern shapen is kun je ook een prefeb kern kopen.
Wanneer je twijfelt aan je capaciteiten kun je ook een stuk tempex kopen van 10cm dik en zaag/schuur je alleen de laatste meter/achterkant van het board. Als dat lukt dan lukt de rest ook wel!
De mogelijkheid om andere bouwers te bekijken op you tube is het grote voordeel van deze tijd. Ik heb ze ook allemaal bekeken en de trucs af gekeken.(hoewel ik toch een paar dingen anders doe)
In mijn jonge jaren deed je maar wat, hoewel het een fantastische tijd was heeft het veel leer geld gekost, maar ook een schat aan ervaring.

FroukeW
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door FroukeW » ma mar 14, 2016 8:43 am

Ik vind jouw filmpje prettig en bemoedigend, je laat het bouwen van een board op een zeer laagdrempelige wijze zien. Dit maakt de stap voor de handige onder ons wel kleiner om eens te proberen :)

Rop
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Wave + Hot Sails KS3
Contacteer:

Bericht door Rop » ma mar 14, 2016 10:05 am

surfingshrink schreef: Zo'n filmpje van Witchcraft of Flikka zou wel leuk zijn ter vergelijking....
Het Witchcraft proces in 3 delen:
https://youtu.be/NA8Oyhlx9ns
[/youtube]
https://youtu.be/Uvnl-R5Pkjg
[/youtube]
https://youtu.be/SgMGTEhspZ4
[/youtube]

djfries
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door djfries » ma mar 14, 2016 11:53 pm

mooi gedaan!!

zie nog wel makkelijke manieren om wat gewicht te besparen een voorbeeld is bijvoorbeeld het binnenlaminaat 165gr is behoorlijk stevig zou ook 80gr kunnen zijn en dan onder een andere hoek nog een extra punt vanaf de tail tot net voor de mastvoet hiermee bespaar je redelijk wat gewicht in de neus waar je het het meeste merkt en het niet nodig bent en 2x 80 verdraaid tov elkaar is ook nog eens een betere krachtverdeling dan 1 x 165 aangezien je vezels in meerdere richtingen komen te liggen. misschien buitenlaminaat ook iets voorzichtiger met waar nodig versterkingen en idd wat carbon hier en daar voor de drukvastheid onder de hakken en tenen bijvoorbeeld. maar nogmaals vet gedaan maar altijd leuk om over constructies na te blijven denken

at rop
dat kleine cutje waar even een decksandwich word aangebracht zit al gauw 3 uur werk in met sandwich rond de rails en dan moet het board nog helemaal gelamineerd en afgewerkt dit is maar een klein gedeelte van het proces. totaal zat er in de tijd dat ik bij witchcraft werkte ongeveer een uur of 40 werk in een board met alle middelen zoals diverse schuur en spuitcabines voorhanden.

at iedereen die geinteresseerd is in cnc gefreesde blanks
zoals in het filmpje van rop te zien is word een blank meerdere keren in een cnc frees geplaatst eerst voor de bodem dan komt de sandwich er op en dan worden de rails op de bodem geshaped vervolgens het dek en in het geval van witchcraft nogmaals voor de inserts maar dat is redelijk uniek. rob rock doet ook eerst de bodemsandwich voor hij verder gaat met dekshape dit om wat stijfheid in de blank te houden het is namelijk redelijk onmogelijk om een board in zijn geheel te frezen vooral bij waveboards zou dan de tail te dun zijn en gaan vervormen/afbreken, hou er dus rekening mee dat als je een blank wil laten shapen dat je hem een keer heen en weer moet sturen/rijden nadat je de bodemsandwich er op hebt gedaan, misschien dat bij grote slalomboards het nog gaat maar dan nog blijft het een erg kwetsbaar product om te vervoeren.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85 en 63cm zijn nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di mar 15, 2016 11:39 am

Zeer zeker geen kritiek want ik blijf het super vinden dat iemand het gewoon doet, het vervolgens ook nog documenteert en deelt met ons, echt top.…………..maar meer een andere (mijn) invalshoek en net als Djfries zie ik ook nog wel wat gewichtsbesparingen.

Ik denk dat door het gebruikte type Styrodur (en de beperkte druksterkte ervan van 0,03kg/mm2) je teveel aan lagen glas (is zwaar) moet toevoegen om het geheel sterk genoeg te maken (met name in het stavlak). Er worden bijna 3 lagen glas (165gr doek) toegevoegd als schil (wat sowieso wel wat minder kan...zeker in punt en/of bodem). 165gr doek weegt in combinatie met hars grofweg 300gr/m2. Uitgaande van het oppervlak van een board van ca. 1m2 (per zijde, bovenzijde is iets meer maar gaat om het idee) wordt er meer dan 2,4 kg (8 lagen van 1m2 x 300gr) aan weefsel en epoxy in gestopt.

Er is bijvoorbeeld ook een Styrodur variant met een druksterkte van 0,07kg/m2 waardoor je je schil lichter kan maken terwijl het extra gewicht van de iets zwaardere variant Styrodur te verwaarlozen is. Om te visualiseren wat het verschil is.
Stel dat mijn hiel een diameter heeft van ca. 50mm dan is het oppervlak ervan 1962mm2, bij dat oppervlak kan ……
Eps 60 (het gebruikte piepschuim heeft een druksterkte van 0,006kg/mm2) = 12kg druk hebben
Styrodur 3000cs (=> 0,03 kg/mm2) = 58 kg druk hebben
Styrodur 5000cs (=> 0,07 kg/mm2) = 137 kg druk hebben
Airex C 70.55 (=> 0,09 kg/mm2) = 176 kg druk hebben
Rohacell (=> 0,1 kg/mm2) = 196 kg druk hebben
Airex C 70.75 (=> 0,145 kg/mm2) = 284 kg druk hebben.

Iedereen ziet dat een materiaal onder je hielen wat maar 58kg druk kan hebben net te weinig is waardoor je een zeer sterke (zware) schil moet creëren om het gewicht van je hiel over het oppervlak te spreiden (anders druk je de Styrodur stuk)….iets meer evenwicht tussen deze 2 zou (in mijn ogen) wenselijk zijn. Voor de bodem of in de punt kan de minder stevige Stryrodur misschien nog wel maar zou zelf voor meer evenwicht in het totale laminaat kiezen. Gezien het bovenstaande kan je, schat ik, zomaar naar 40% minder gewicht aan glasvezel (en dus ook hars) bij gebruik van een ander type Styrodur waardoor je board zomaar 1000gram!! lichter zou kunnen zijn zonder extra kosten.

Als je het met Styrodur en alleen glas (neem dan wel S-glas i.p.v. E-glas) wil doen, zou ik zelf de Styrodur 5000 variant pakken, dan zogenaamd 80gr H-glas (= hol glas wat een fractie duurder is maar wel 40% lichter bij een hogere druk en trek sterkte) tussen EPS en Styrodur doen en in het stavlak (misschien) nog een extra laag. Gewichtsbesparing is dan al grofweg 325gr (2m2 x300gr/m2 tegen 2,5m2x110gr/m2). Bodem dan 1 laag 160gr/m2 en een afwerklaag van 80gr/m2 (scheelt ook plamuur)…gewichtsbesparing is daarop 470 gr (3m2x300gr/m2 tegen 1m2x430gr/m2). Dek 2 lagen 160gr/m2 en een afwerklaag van 80gr/m2….gewichtsbesparing is daarop 188gr (3m2x300gr/m2 tegen 1m2x712gr/m2).
Totaal grofweg 325gr+470gr+188gr=983gr gewichtsbesparing!! (en misschien ook nog wel kosten besparing door minder materiaal verbruik maar zeer zeker niet meer)

Verder kan je natuurlijk nog meer spelen met materialen, zoals Airex in het stavlak gebruiken en de rest van het board Styrodur, wat koolstof in het stavlak en onder de voetbandjes, beetje Kevlar in de punt en tail….als je dat sporadisch doet en geen hele m2 gebruikt kom je misschien op €300,- uit maar de gewichtsbesparing is dan ook aanzienlijk….het is een keuze.

Ik zelf ben ver gevorderd met mijn boardje en heb in het begin mijn EPS kern (na shapen) in de lengte in 2’en gezaagd waarna ik ze weer aan elkaar gelijmd heb met een laag van 200gr/m2 carbon weefsel ertussen (oftewel gebruik gemaakt van de hoogte). Het geheel werd iets van 80gr zwaarder maar de stijfheid die ik je er voor terug krijgt in alleen de kern al was echt bizar….tuurlijk wil je dit in een fabrieksproces niet maar als je het zelf doet kan je mixen wat je wil. Overigens is ontwerpen achter een computer en het vervolgens laten shapen misschien leuk maar lekker klooien met mallen en piepschuim vind ik leuker. Mallen heb ik overigens wel met de computer gemaakt door een mal outline 1 op 1 op papier af te drukken, deze te plakken op multiplex om ze vervolgens uit te zagen.

Sorry voor het misschien lange en/of technische verhaal en/of een eventueel reken/opzoek/interpretatie foutje(s).

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 95, 115 & 135 GA Vapor 5.6 - 11.0

Bericht door agr64 » di mar 15, 2016 8:50 pm

Filmpjes zijn helemaal leuk als je de boards ook in het echt hebt gezien :D

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mar 16, 2016 9:44 am

Op deze http://www.guidedupetitshapeuramateur.fr/ site staat overigens heel veel zeer nuttige informatie. Filmpjes maar ook bouwwijzen beschreven, uitleg van materialen, krachten in een board....echt de mooiste en leerzaamste site die er is (vind ik dan).

Verder zijn er natuurlijk nog talloze sites te vinden en op verschillende modelbouwfora, zoals http://forum.r-g.de/, worden ook prachtige dingen gemaakt.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do mar 17, 2016 5:04 pm

Gewichtsbesparing te koste van sterkte was voor mij geen optie, omdat mijn kinderen dit board ook gaan gebruiken en de giek kop nog weleens op het dek komt.
Het streef gewicht voor dit board was 7,5 kilo en daar ben ik netjes onder gebleven.
Het gebruik van de sterkere Styrodur 5000cs was wellicht gunstig geweest voor de hardere schil eventueel met een laag glas minder.

Mooi/goed technisch verhaal WATERMONSTER! Dacht alles al te weten van glas/schuim.......... en ga met deze info/kennis zeker aan de slag voor mijn volgende board. (Eerst aan de slag met mn hydrofoil)
Ik ben benieuwd wat jou board gaat wegen. Misschien leuk om een foto te plaatsen? + technische info.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr mar 18, 2016 8:37 pm

Vers van de pers...grappig om te zien dat in het filmpje de piep in 3 delen aan elkaar geplakt is. Aan het eind is te zien dat ie het een 'ipn stringer' noemt.

[/vimeo]

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » vr mar 18, 2016 9:40 pm

Gewoon piepschuim en verder geen sandwich?,monolithic technologie?,nog niet eerder van gehoord :-?

surfinglexie
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door surfinglexie » za mar 19, 2016 9:59 am

Dat is geen gewoon piepschuim in het laatste filmpje, dat brokkelt veel meer bij het schuren. Grappig om te zien dat er linnen in verwerkt wordt. Cool filmpje!

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » za mar 19, 2016 1:36 pm

Ben wel benieuwd wat dat dan voor schuim is,lijkt mij een harde persing van piepschuim waardoor die dan weer geen sandwich hoeft te gebruiken.
Wordt geen linnen bedoeld met Lin maar vlas,geeft nog meer sterkte aan carbon dan enkel carbon gebruik.

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » za mar 19, 2016 1:46 pm

Effe monolithic gegoogeld,kort gezegd uit 1 materiaal iets maken,dus oldskool bouwwijze in dit geval met nieuw materialen gemaakt dat dan weer wel.

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » za mar 19, 2016 1:50 pm

Dit is wel een stuk simpeler dan sandwitch te construeren lijkt me.
en hij gebruikt eigenlijk weinig verschillende materialen.

Martin Weststrate
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: GA Sails-Tabou Boards

Bericht door Martin Weststrate » za mar 19, 2016 3:43 pm

Nog eentje...
Is van Stone surf designs

[/vimeo]

surfingshrink
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ja

Bericht door surfingshrink » ma mar 21, 2016 9:01 am

Mooi man!! Keep them coming :clap:

keesd
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD WaveCult 85, Fanatic Eagle 100, JP SlalomIV 76 en Bic Bamba

Bericht door keesd » ma mar 21, 2016 10:13 pm

watermonster schreef:Vers van de pers...grappig om te zien dat in het filmpje de piep in 3 delen aan elkaar geplakt is. Aan het eind is te zien dat ie het een 'ipn stringer' noemt.
Feitelijk gezien is de benaming IPN stringer niet correct, het had eigenlijk IPE moeten zijn. De flenzen van de I-profielen de er gecreëerd worden in dit board zijn namelijk vlak en niet schuin. De 3 brokken piep zijn dus niet simpelweg aan elkaar gelijmd, maar naar alle waarschijnlijkheid aan elkaar gelamineerd met een strook carbon ertussen dat fungeert als lijf voor het uiteindelijke IPE profiel. Het heeft inderdaad wel wat oldskools met nieuwe materialen.
Gelet op de stijfheid die je op deze manier creëert, zal het wel een knetterstijf board zijn. Enige vorm van demping door wat flex zal ver te zoeken zijn. Doordat het uiteindelijke I-profiel een dubbel uitgevoerd lijf heeft zal torsie om de lengte as van het board zeker ook uitgesloten zijn. Het board zal elke rimpel in het water aan je laten voelen. :(
Gelet op de waarschijnlijke breedte van 41cm gaat het hier om een speed board en dan is comfort al snel ondergeschikt aan performance. :devil:

Plaats reactie