Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Starboard Isonic 2011 Wood (haarscheurtjes)

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Lauw 73
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP SuperSports, JP Superlichtwind, Serie NP Atlas en Serie NS Ram's en nog wat

Starboard Isonic 2011 Wood (haarscheurtjes)

Bericht door Lauw 73 » ma sep 05, 2016 11:34 pm

Aloha,

Onlangs heb ik mijn eerste Starboard gekocht (iSonic 137 Wood model 2011) als grootste lichtweer board voor 8.0 tot 9.5 zeilen.
Ik heb lang gezocht naar een board voor die dagen met wat minder wind, maar dat toch breed inzetbaar is, dus was blij met de aankoop.

Het board oogde in zeer goede staat, het dek helemaal hard (ook onder de voetpads en tussen de voorste en achterste voetbanden), de neus op een minuscuul barstje na helemaal gaaf, en ook de rails rondom en de viskast...
Echter bij een wat grondigere inspectie in het volle licht constateer ik dat er op een aantal plaatsen op de bodem kleine haarscheurtjes zitten, het lijkt alsof de grijze laklaag op een aantal plaatsten flinterdun of zelfs helemaal weg is, waardoor het fineer bloot komt te liggen in is gaan werken. De bodem is verder helmaal hard en vrij van deuken en butsen en heeft geen zichtbare reparaties.

Ik heb diverse JP FWS boards (gehad), maar ik heb zoiets nog nooit gezien...productie fout misschien? Of is de kwaliteit van Starboard zorgelijk?

Mijn vragen:
Zijn er mensen die dit al eens hebben gezien?
Hoe zou dit komen?
Is het board rijp voor de sloop, of is dit goed te repareren?
Wat zou het ongeveer kosten om te laten repareren?

Omdat ik echt hoopte mijn board gevonden te hebben, wil ik graag weten of dit echt goed te repareren is...het is de bedoeling om het board minimaal een paar seizoenen te gebruiken.

Zal ook even wat foto's plaatsen.

Alvast bedankt voor reacties.

Lauw 73
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP SuperSports, JP Superlichtwind, Serie NP Atlas en Serie NS Ram's en nog wat

Re: Starboard Isonic 2011 Wood (haarscheurtjes)

Bericht door Lauw 73 » di sep 06, 2016 12:08 am

Een paar foto's
Bijlagen
image.jpeg
Dunne lak
image.jpeg
De bodem
image.jpeg
Een wat langere, maar niet openstaande nerf
image.jpeg
Nog wat scheurtjes
image.jpeg
Een paar cm lang
image.jpeg
Haarscheurtjes

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » di sep 06, 2016 8:25 am

Oorzaak lijkt inderdaad vochtopname van het hout doordat de laklaag te dun is geworden en daardoor vocht doorlaat. Zorgen dat het goed droogt dan glad schuren, plamuren en zorgen voor een goede laklaag. Heb dit zelf ook gehad bij een iSonic speed die door de vorige eigenaar "getuned" is geweest......

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di sep 06, 2016 10:13 am

Als je het board meerdere jaren wil gaan gebruiken zou ik het naar een goede reparateur als Boardrepair in haarlem of vdBerg in hoorn brengen.
Er zullen er vast meer zijn, maar zeker met boardrepair alleen maar hele goede ervaringen.
http://www.boardrepair.nl/

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Zeilnummer: NED-160
Teamrider: North Fanatic ION
Surf spul: North Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Bericht door RaymondW » di sep 06, 2016 10:18 am

Haarlem is niet echt in de buurt

Overzichtje
https://www.google.com/maps/d/viewer?hl ... _l9G8QuNXk

Surfrepair zit in de buurt en OTF gaat bijna elk weekend richting de Grevelingen.

Lauw 73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Lauw 73 » di sep 06, 2016 11:47 am

Maar het is eigenlijk toch bizar dat het hout dat gebruikt wordt water kan opnemen...zou dat niet 'doordrenkt' moeten zijn met epoxy of zo...
Mijn JP Boards hebben een veel dikkere laag lak (of zelfs een laagje glas om het wood fineer zitten...

Iemand enig idee wat het ongeveer zou kosten om de hele bodem te laten fixen?

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Fanatic Freewave / Witchcraft Wave / Starboard Futura / Ezzy Elite & Lion

Bericht door edwingr » di sep 06, 2016 12:17 pm

Lauw 73 schreef:Maar het is eigenlijk toch bizar dat het hout dat gebruikt wordt water kan opnemen...zou dat niet 'doordrenkt' moeten zijn met epoxy of zo...
Als je het zou 'doordrenken' hef je naar mijn idee de specifieke eigenschappen van het laagje hout op.

Aan de hand van onderstaand plaatje zou je toch zeggen dat het hout ook echt de laatste laag (onder de lak) is.
wood.jpg
Ik heb ook altijd wel het idee heb dat de wood constructie bij starboard de meest kwetsbare is. Maar dat is slechts afgaand op m'n eigen boards (dus geen representatieve steekproef ;)).

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » di sep 06, 2016 12:54 pm

Kosten: geen idee, maar met deze foto,s moet elke reparateur je een redelijke prijs indicatie kunnen geven, en die hebben ook meer inzicht in de logica achter de constructie.

Ik kan me best voorstellen dat het hout best geïmpregneerd is maar door 4 jaar gebruik en klappen op de wel murw gebeukt en daardoor scheurtjes zijn ontstaan. Ik spring zo min mogelijk maar heb in dezelfde periode bij waveboards het carbon, glass en sandwich op bodem en dek kapot gebeukt vooral door de chop op zee.

Zelf vind ik het altijd wel een lastig onderwerp helemaal bij raceboards omdat die gemaakt worden om maximaal te presteren.
Dat betekent dus snel en licht, wat ongeveer haaks staat op sterk en duurzaam.
Zeker met raceboards gaan de ontwikkelingen volgens mij nog steeds best snel, dus waar leg je de compromis tussen nieuw optimaal presteren en levensduur want op een gegeven moment zijn ze ook gewoon verouderd.
De meeste freeriders van hetzelfde volume zijn iets zwaarder als de slalomboards vanwege de extra versterkingen en om langer mee te gaan en presteren voor de meeste mensen net zo goed.

Op de site van Starboard zag ik laatst trouwens een repair guide voor het geval dat je het zelf wil doen.
http://www.star-board-windsurfing.com/2 ... air_guide/

Lauw 73
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Lauw 73 » di sep 06, 2016 4:01 pm

Bedankt voor de reacties tot dusver...heel fijn.

@jeroensurf: als ik het board bekijk ziet het er toch niet intensief gebruikt en murw gebeukt uit..., in tegenstelling...het board ziet er verder echt nog top uit, geen reparaties, zachte plekken etc....vandaar dat het mij zo verbaasd.

De bodem ziet er trouwens ook niet 'getuned' uit...dat zou inderdaad een logische verklaring kunnen zijn.

Maar de tips tot nu toe zijn goed...ik zou zelf de plekken kunnen fixen met de instucties van de Starboard site...maar eigenlijk denk ik dat ik beter de hele bodem kan (laten) behandelen, om niet over een tijdje met hetzelfde probleem te zitten op andere plekken...beter gelijk goed dan half werk... :P

Hoop een indicatie van de kosten te kunnen krijgen...hopelijk valt het mee. :eh:

SjorsVdLeest
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: sb isonic 101, np h2 & h2 racing

Bericht door SjorsVdLeest » di aug 08, 2017 11:19 pm

Dag lauw,
Ik had precies hetzelfde als jou met een goed gebruikte isonic uit 2010. Ik heb de bodem goed opgeschuurd tot deze weer helemaal vlak was op de plaats des onheils en zo ver er omheen dat het mooi weg blende ( halve board) en daarna een goede dikke laag epoxy aangebracht, dit netjes laten drogen en weer goed strak geschuurd zonder door je net aangebrachte laag heen te gaan.
Tip: zet wat poloot lijnen op je te schuren oppervlak en schuur die langzaam weg dan zie je heel goed wat he doet.
Ik vaar hier nu alweer 2 jaar mee met veel plezier en zonder verdere gevolgen.
Vooral veel handwerk en weinig materiaal kosten

Plaats reactie