Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Bouw zelf je windfoil/ hydrofoil

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Re: Bouw zelf je windfoil/ hydrofoil

Bericht door Ron Gijzen » di mar 14, 2017 9:23 pm

Vleugel is eindelijk klaar. Zie filmpje:

Ben met de romp al aardig ver, verwacht die binnen 2 weken ook af te hebben.
Ik krijg haast, met dat lente-weer de laatste tijd!

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Bericht door Ron Gijzen » vr mar 17, 2017 2:58 pm

Romp is nu ook klaar (afgezien van de inserts voor vastzetten staart):

iSonic
Windsurf guru
Windsurf guru

Bericht door iSonic » vr mar 17, 2017 6:39 pm

Ziet er goed uit!

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ron Gijzen » zo apr 02, 2017 9:14 pm

De staart (stabilo en vin) is klaar, inclusief de bevestigingen op de romp.
Eerste droge montage:
tail 100- dry assy small.jpg
Zie fotoverslag op youtube:

Ben nu bezig met de bevestiging mast aan board en van romp aan mast.
Bijna klaar nu :)

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ron Gijzen » do apr 06, 2017 10:17 pm

Bij deze fotoverslag van laatste bouwstap: verbinden mast met board en romp.

Het was woensdag-middag redelijk weer (8-12 knoopjes) dus gelijk maar de eerste test.
Kort samengevat: hij doet het!
Alleen kan ik er geen hout van.
En hij is nu kapot. Of in elk geval de mast.
Kwam niet door het varen, maar doordat ik bij een val de vleugel-tip raakte. Mast is overbelast op torsie en ingescheurd (en deels gedelamineerd).
Heb vanmiddag de schade beter bekeken. Reparatie lijkt me niet zinvol. Ik ga een nieuwe, veel sterkere mast bouwen.
Waarschijnlijk met multiplex kern (zoals Rob) en met een tweede laag diagonaal carbon. En ik moet de aansluiting van die driehoek op de mast anders doen, dat geeft nu een spanningsconcentatie.
Afijn, het was wel even gaaf, misschien wel een beetje te eng voor mij.
smaller.jpg

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » vr apr 07, 2017 5:53 pm

Frustrerend hoor,om na zoveel uren werk die je in de bouw van je foil hebt gestoken dat je hem alweer kan afschrijven.
Ben benieuwd of de volgende beter wordt,ik blijf het volgen! :thumbup:

ssc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: ff 131 north ram f9 7,8 en 9.0 daytona 6.0 hot s.o. 1,2

Bericht door ssc » vr apr 07, 2017 7:21 pm

Falcon 131 is van 2006 hi hi

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » vr apr 07, 2017 9:17 pm

Na zo veel werk en dan door een ongelukkige val partij averij oplopen is wel erg jammer. Aan de andere kant denk ik dat de mast vroeg of laat aan de voorzijde zou zijn gaan scheuren, omdat de verbinding van de ene met de andere kant te weinig vlees heeft. Bij doorbuigen of torsie is dat de zwakke plek. Heb het maak filmpje nog eens bekeken en aan de voorzijde zitten twee smalle lagen glas en 1 carbon. Daar over heen vallen de lagen carbon van de zijkanten. Bij mijn masten gaan de lagen carbon er helemaal om heen.
Echter de schade aan de mast is volgens mij goed op te lossen door er drie lagen carbon over heen te plakken eventueel nog een diagonale er tussen voor de torsie en dan gewoon weer het water op. Gewoon kijken hoe het allemaal werkt/functioneert en dan kan je altijd nog het een en ander verbeteren.
Als tip voor op het water een iets kleiner zeil met heel weinig loose leach en varen zonder achterste voetbanden. En probeer net boven de waterspiegel te blijven. Wanneer dat goed gaat kan je langzaam aan hoger gaan vliegen.

Afgelopen weekend heb ik een Starboard en een JP foil bekeken en ook deze foils hebben meer twist in de mast als dat je zou verwachten. Tevens nog een leuk gesprek gevoerd met Sebastian Kornum (Deense JP foiler) die behoorlijk onder de indruk was van mijn nieuwe prototype.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ron Gijzen » vr apr 21, 2017 8:21 pm

Ik heb reparatie van de mast wel overwogen, maar de neuslijst was van onder tot boven opengescheurd en er was ook water tussen kern en huid gekomen, dus ik denk het geen goede reparatie zou zijn geworden. Bovendien was hij sowieso te zwak, met slechts 1 diagonaal laagje carbon, en nog half doorgeschuurd op de neuslijst ook.
Dus, nieuwe mast gemaakt, nu met multiplex als kern. Naar voorbeeld van Rob speciaal een bandschuurmachine gekocht. Bij de LIDL omdat ik dacht het ding verder toch nooit te gebruiken. Hield het precies 10min vol, toen sneuvelde het achterste aandrijfwiel en liep het hele ding in de soep. Volgende keer toch maar iets meer aan uitgeven wellicht.
Maar goed, na enig gevloek en gezweet toch het schuurwerk gedaan, nieuwe mast gemaakt, board-interface en verbinding met romp hersteld. Mast is nu veel sterker in torsie, met drie lagen diagonaal carbon (ook op de neuslijst).
Filmpje lijkt veel op deel 1 van mast v1), maar nu wel met meer filmpjes erin van het uit de mal halen van de tuttle en het afpellen van de mylars van de huid:

Vanmorgen bij Windsurfcenter Roermond afgeleverd. Er was een demo-model van het JP windfoil-board (zonder foil nog, helaas), dus gelijk maar even getest of de mijne daar ook zou passen. Het pastte wel min of meer, maar het board heeft een niet al te diepe deep-tuttle, ik zou 4-5mm van de bovenkant van mijn tuttle-mast moeten afschuren om hem goed aan te laten liggen. Maar als het moet zou het kunnen.

Ik kan zelf de komende 2 weken niet varen, dus ik hoop dat John, Chris of anderen er mee gaan testen.
Hopelijk blijft hij nu in elk geval lang genoeg heel om echt uitgebreid te kunnen testen.

Eric GvE
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: slalom/race\speed/b&J\wave 2.5 - 9.0

Bericht door Eric GvE » zo apr 23, 2017 7:33 am

Heel Gaaf Ron,
leuk om te volgen en leerzaam. Jij werkt super netjes man!
Dank je wel voor het delen en heel veel plezier bij de proefvaarten.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ron Gijzen » za mei 13, 2017 8:52 pm

Zo, weer een paar weken en er is getest; door John en later nog eens door Tim (van WSC Roermond).
Het goede nieuws is dat de nieuwe mast het heeft gehouden, ook bij de sessie van Tim met vlagen tot 6bft en naar ik heb begrepen een flink aantal stevige crashes.
Het slechte nieuws is dat de romp-vleugel bevestiging het niet heeft gehouden:
assembly 30 small.jpg
De messing inserts voor de M6-schroeven zijn uit het hout gebroken, waarschijnlijk bij een landing met 1 vleugelhelft op het water.

Bij nader inzien was dit ook wel een zwakke plek, en gezien de enorme hefboom van de vleugel kunnen de krachten erg groot worden.
Ik heb de bevestiging gewijzigd, nu met messing bussen overdwars door de romp mer M6 draad erdoor, eigenlijk net zoals bij finnen, alleen met een langere messing bus:
assembly 33 small.jpg
en met de vleugel gemonteerd:
assembly 34 small.jpg
John en Tim klaagden allebei dat de foil zeer gevoelig is in pitch, dwz hij wil de hele tijd omhoog schieten of omlaag duiken, en valt bijna niet stabiel te houden. Ik herken dit van modelvliegtuigen, er is dan een groter instelhoekverschil nodig tussen vleugel en stabilo (=vaste hoogte 'roer'), met een meer naar voren gelegen zwaartepunt. De staart gaat dan meer downforce leveren. In principe geeft dit meer stabiliteit en iets meer weerstand. Als je sneller gaat wil de foil dan vanzelf omhoog, en als je langzamer gaat omlaag. Bij versnellen zul je dus iets naar voren moeten leunen en bij vertragen iets naar achteren om dit te compenseren. Te veel stabiliteit is dus ook niet goed, dan kan de foil eigenlijk maar bij 1 snelheid vliegen.
Afijn vandaag de foil weer naar de Oolderplas gebracht en zelf maar eens getest, weer op het Falcon Slalomboard.
Ik schat zo'n 9 tot 13 knopen, zeil een 6,7 Severne Focus (camberloos free-ride).
Wig tussen stabilo en romp geplaatst voor meer negatieve invalshoek (ca. -1 graad).
Na 20minuten terug gekomen om ook nog een wig tussen vleugel en romp te plaatsen, dwz nog meer instelhoekverschil en nu ook een grotere invalshoek vleugel tov board. Doel hiervan is om de vleugel bij 'snel varen' al wat meer lift te laten leveren, zodat je minder extreem de tail in het water hoeft te drukken om op te stijgen. Op aanraden van Jeroen ook meteen de mastvoet wat naar achteren verplaatst.
Dit leek wel te helpen. Ik heb stukken (>10s) 'net niet los' gevaren, waarbij het board nog heel lichtjes het water raakte. Om echt op te stijgen moest ik iets OP de voetbanden gaan staan (nog iets naar achteren). Maar dan wordt het meteen moeilijk. Het board stijgt op en versneld. Plotseling moet je dan het evenwicht om de drie rotatie-assen controleren. Omdat de tail van de Falcon nogal smal is, en je veel druk op de achterste voet hebt om op te stijgen, is het moeilijk om te voorkomen dat het board naar lijk wegkantelt. In nood kun je het zeil openen maar dan land je weer op het water. Met de achterste voet IN de voetband gaat het beter maar dat durfde ik niet. Ik vind het erg fijn om direct van het setje weg te kunnen springen als ik een crash voel naderen. Ik vaar dus ook zonder trapeze, en dat is het volgende probleem: vermoeide armen. Acute stress, gebogen armen, witte knokkels etc helpt natuurlijk ook niet echt.
Ik heb denk ik 4-5x een vluchtje van enkele seconden gemaakt, in ongeveer een uur proberen. Testen kun je het eigenlijk niet noemen, omdat ik eerst nog moet leren foilen. Ik kreeg erg zin om met m'n grote board en een 9.2m zeil lekker te gaan planeren, en ben dus gestopt.
Ik kan niet zeggen dat het foilen mij echt te pakken heeft; ik vind het nogal veel stress. Een enorm contrast met bv dat promo-filmpje van Naish waar je die gasten heel relaxed bij 'geen' wind over het water ziet zoeven !?
Maar goed, het ging beter dan de eerste keer en ik heb de indruk dat hij nu inderdaad minder nerveus was in pitch. En hij is heel gebleven!
Hopelijk gaan anderen verder testen de komende week.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » zo mei 14, 2017 8:55 am

Enige frustratie op foil gebied is mij ook niet vreemd.
Het is natuurlijk ook niet eenvoudig zelf een windfoil te bouwen en dan zonder ervaring het water op en niet te weten of het aan de afstelling ligt of aan incorrecte techniek.
Ik heb aan de waterkant ook niemand die me helpt, maar onderhand wel veel bij geleerd door te proberen en kleine veranderingen uit te proberen. Wat op mijn home spot (Zuidlaardermeer) echt een nadeel is ten opzichte van de foilers in het Naish filmpje is de vlagerige wind.
Constante wind geeft stabiele druk en dan is de controle veel eenvoudiger.
Een ander punt, en dat geldt ook voor surfers die een nieuwe windfoil kopen is dat de voetpositie ook een belangrijk onderdeel is van het balans punt. Wanneer een board veel of weinig rocker heeft, dan heeft dat ook effect op de positie van de hoofdvleugel!
Een test vaart zonder voetbanden is misschien het proberen waard.
Overigens is het wijzigen van de hoek waaronder de mast aan de fuselage is bevestigd een betere oplossing om de juiste voet/hoofdvleugel positie te vinden. (kiters doen dit wanneer er aan de voetband positie niets gewijzigd kan worden.) Een andere oplossing kan zijn de hoofdvleugel naar voren of naar achteren te verplaatsen. De windfoils die ik heb gebouwd hebben allemaal een verstelbare hoofdvleugel.
Succes Ron.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rob Rock » za mei 20, 2017 9:46 pm

Wat mij is overkomen!

Een maandje geleden heb ik mn foil uit de bus gehaald om deze even te demonteren, wat ik normaal gesproken niet doe, omdat ik ruimte genoeg heb. maar de maten van deze foil had ik nodig voor mn nieuwste creatie. Na het meten snel weer in mekaar en terug in de bus.

De eerst volgende keer dat ik met mn foil het water op ging wilde het niet zo goed. Erg rusteloos en kon ook maar kleine stukjes op hoogte blijven. Gaf natuurlijk eerst de schuld aan me zelf en daarna aan het zeil waar ik de trim van had gewijzigd.
De tweede keer dat ik het water opging voelde evenmin goed. Had steeds het gevoel dat mn achterste voet achter de voetband moest staan. En een snelheid alsof de handrem er op stond. Frustratie alom.
Gistermiddag heerlijk gesurft en nadat de wind afnam toch maar weer de foil uit de bus gehaald en geïnspecteerd op mogelijke schade, maar tot mijn ontsteltenis zag ik dat de stabilisatie vleugel weliswaar in de juiste hoek stond, maar de verkeerde kant op. (dus in plaats van schuin naar beneden-schuin omhoog)
Direct de fout hersteld en de rest van de middag heerlijk kunnen foilen. Uit eindelijk zelfs de negatieve hoek van -2 gewijzigd in 0 graden (hoofdvleugel 0 graden en de stabilisator 0 graden) en dat ging verbazing wekkend goed. Met name de snelheid was enorm. Binnenkort maar even een helmpje ophalen (die heb ik toch ook nodig voor de tandem).

De moraal van dit verhaal? Het heeft me verbaasd dat ondanks een foute afstelling het board soepel wilde opstijgen. Weliswaar niet presteerde, maar toch.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ron Gijzen » za jun 17, 2017 4:18 pm

Gisteren is de vleugel van m'n hydrofoil doormidden gebroken:
broken wing #2 small.jpg
broken wing #1 small.jpg
Niet precies duidelijk wat de breuk veroorzaakte. De surfer die er toen mee voer, was net op ruime wind een stukje op gestegen, voelde de plank plots terugvallen en zag toen 2 vleugelhelften achter zich in het water drijven.
Nooit een goed teken natuurlijk.

Hoogstwaarschijnlijk was de breuk al eerder ontstaan. Ik denk dat breuk is veroorzaakt door het landen op het wateroppervlak, met 1 vleugelhelft eerst, na een korte sprong.
De 'wrik'-belasting op de romp-vleugelverbinding is dan enorm omdat de spanwijdte zo groot is tov de breedte van de klemverbinding. Dit is wat de vorige keer de inserts uit de romp trok -die heb ik sterker gemaakt - en nu zijn de inserts uit de vleugel gerukt.
Ik zal dit bij de volgende vleugel een stuk sterker moeten maken.

Of en wanneer die volgende vleugel gaat komen weet ik nog niet. Het doel was om te zien of ik een foil kon bouwen die het ook echt doet. Dat is op zich gelukt; diverse mensen hebben er aardige stukjes mee kunnen foilen. Met het vergroten van het instelhoek verschil (staart meer downforce) werd de foil een stuk minder nerveus. Volgens surfers die ook de foils van BIC, Neilpryde en Starboard hebben getest deed hij het niet merkbaar onder voor die professionele produkten (althans, niet merkbaar voor een beginnende foiler, en afgezien dan van het feit dat de mijne breekt :cry: ).
Verder is het foilen mij tegengevallen in 3 opzichten:
1) Het is tamelijk moeilijk (ook ervaren surfers die meerdere uren en sessies met de foil hebben getest, heb ik niet soepeltjes het meer heen en weer zien oversteken, zoals de promo-filmpjes suggereren)
2) Je moet bereid zijn af en toe te crashen en daarbij schade en blessures te riskeren (in ca. 12 sessies zijn 2 zeilen gesneuveld en diverse blauwe plekken en kneuzingen ontstaan
3) Foilen met een 8.0m zeil en een 80cm vleugel is pas mogelijk bij een windsterkte waarbij ik (72kg)met een 76cm freerace board en 9.2m zeil al regelmatig in plane kan komen. Voor mij is de belofte van 'foilen met een klein zeil, bij wind waarbij je nog niet kunt planeren' niet waargemaakt. Ook niet met de professionele foils. Aangezien ik nog niet ben uitgekeken op traditioneel licht-wind planeren, voegt een hydrofoil voor mij dus niets toe.

Maar, als het eventjes goed gaat, is foilen wel ontzettend gaaf!

Ik wacht even wat de ervaringen zijn met de Starboard foil en de JP/Neilpryde foil de komende maanden aan de Oolderplas.
Als er vraag naar is (bv omdat er geen professionele foils meer beschikbaar zijn voor mensen die willen testen) maak ik een nieuwe vleugel. Zoniet, is dit het einde van het project.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rob Rock » vr jun 23, 2017 9:01 pm

Ontzettend jammer Ron dat je vleugel is gebroken. Nu is een spanwijdte van 80cm ook wel aanzienlijk en kan je van te voren niet berekenen hoe sterk deze exact moet zijn. Mijn vleugels zijn allemaal rond de 60cm en houden zich wonder wel. Schade aan materieel of mezelf heb ik ook niet gehad.
Het punt is dat je aan de waterkant van niemand feedback kan krijgen, omdat er niemand is die het je kan vertellen.
Het vliegen gaat best goed, ook het gezwabber van het board heb ik nu onder de knie en de afstellingen; mastpositie, stabilizatorvleugel, zeil afstelling en trapeze koorden hebben voor mij geen raadsels meer. Of ik goed kan foilen…..Eh nee vergeleken met de you tube filmpjes heb ik nog wel het een en ander bij te leren, maar goed een kilometer lang redelijk relaxed boven de waterspiegel vliegen heb ik al wel in de pocket.
Onlangs gevaren op het Lauwersmeer en daar stond een zeer constante zeewind. Wat dan direct opvalt is dat het foilen dan veel eenvoudiger is. Diverse malen zeer grote afstanden afgelegd. Heerlijk. Ondanks de toch wel harde wind (kleine 5 beaufort) weer veel geleerd. Nu voer ik ook op mn nieuwste foil die wel een paar aardige voordelen heeft namelijk; een verstelbare voor vleugel (naar voren/-achteren) , een freeride achtige vorm (=makkelijker) en een stabilisator vleugel met geïntegreerde vin.
Wat voor mij helpt is; geen zit trapeze, klein zeil met geen tot nauwelijks loose leach en de kortste trapeze koordjes.

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » vr jun 23, 2017 10:14 pm

Gaaf rob! You rock!

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » za jun 24, 2017 8:43 am

Naast het feit dat ik Rob z'n progressie met z'n geweldige foil project "live" mee mag maken, zie ik de laatste tijd regelmatig de SB foils in verschillende omstandig heden door verschillende piloten gebruiken. Het valt me echt tegen hoe de 'leercurve' van in mijn ogen echte toppers soms is en zijn de crashes en de gevolgen daarvan soms niet mals. Wel beschrijven ze allemaal de kick/sensatie van het moment van op de foil staan.

Laatst tijdens een stevige 10.0 sessie gelijktijdig met een foiler op het water in zeer choppy en vlagerige omstandigheden en dan heb ik toch het idee dat mijn setje bruikbaarder is/was.....

Feit blijft dat foils gewoon een hele mooie extra dimensie voor het windsurfen is en ben wel nieuwsgierig hoe deze ontwikkeling voor Nederlandse omstandigheden verder gaat.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ron Gijzen » za jun 24, 2017 12:18 pm

Wow, Rob, you the man!
Super gebouwd, super gefoiled, en zoals altijd super muziek-keuze 8) 8) 8)

Didge40
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou Manta FR 75, Mistral Screamer 104

Bericht door Didge40 » za jun 24, 2017 4:52 pm

Ride like the wind Rob. :clap:

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rob Rock » za okt 07, 2017 6:49 pm

De voet positie op je foilboard is van groot belang, omdat wanneer je uit het water bent de vlieghoogte deels door voetdruk wordt bepaald. De Falcon 125 in het filmpje is voor mij vanaf het begin een lastig board geweest om mee te foilen. Een enorme onrust en voortdurend corrigeren. Dit komt deels doordat de Falcon de voetbanden dichter bij elkaar heeft staan, maar vooral omdat de voorste ten opzichte van de lengte as veel verder naar buiten staat als de achterste voetband. Bij het vliegen gaat bij lichte druk op de voorste voet niet alleen het board weer na beneden, maar loeft het ook op ! Zodat dit weer met het zeil moet worden gecorrigeerd. Om moe van te worden. In het filmpje wordt de voorste voetband eigenlijk meer recht gezet (tenen van beide voeten gericht naar lij zijde), zodat bij het varen je ook nog eens een stuk comfortabeler vaart. Het is toch een andere houding, dat foilen.

(Een voetband plug verplaatsen is overigens ook iets voor surfers met hele grote voeten of het aanpassen van een board voor je kinderen, dus doe er je voordeel mee)
Veel kijk plezier.

Plaats reactie