Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Deuk.....

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Deimos
Deur-surfer
Deur-surfer

Deuk.....

Bericht door Deimos » za apr 22, 2017 10:24 pm

Vanmiddag heeft mijn giek in een windvlaag mijn board opgezocht..... Met als gevolg een flinke deuk.

Afbeelding

Kan ik dit repareren met een epoxy zoals
ding-all-super-epoxy-repair-kit?
Het gaat om een mistral equipe uit 1992

En moet er eerst een vuller in?

Iemand mij hier wat info over kan geven?

Reindt
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Genoeg! of?????

Re: Deuk.....

Bericht door Reindt » za apr 22, 2017 11:59 pm

Hoho dit is serieuze schade wat niet zomaar even met een fillertje dichtsmeert en voila.
Het is wel zelf te doen, want laten doen is voor jou de vraag of het jou dat nog waard is, een reparatie zal vermoedelijk duurder zijn dan de waarde van het board.
Los van de eventuele emotionel waarde natuurlijk.
Kijk even op de site van the boardlady en zoek daar even wat en je hebt een mooie handleiding over hoe en wat.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, 2XSXL, SXXL, Gun Sails GS-R 2014/2016 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » zo apr 23, 2017 11:13 am

Dit is geen deuk, dit is een gat en een behoorlijke constructieve schade.
Dichtsmeren met wat dan ook is absoluut niet de juiste oplossing.

Het is een mooi raceboard en reparatie lijkt me de juiste weg.
Ik zou het board laten repareren want dit is geen makkelijke reparatie.

Deimos
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Deimos » zo apr 23, 2017 11:58 am

Bedankt voor de link.

Ik ben idd bang dat reparatie laten doen duurder zal zijn als een andere plank.

Nu kwam ik op dit forum een topic tegen waarbij Van den Berg het advies had gegeven om eerst wat op te vullen met PU-schuim. Daarna epoxy er over heen.
Jibb schreef:
ma jul 11, 2005 2:20 am
ohw en je boardje is waarschijnlijk een sandwich wat dus inhoudt dat wil je repareren je het vacuum moet zuigen wil het goed gebeuren...

in het kort hoe te repareren:

1. met hoogfrequent schuurmachine alle kapotte huid wegschuren tot op het piepschuim, daarbij mooie vlakke randen met groot contact vlak makend.

2. al het verbrokkelde en gebarsten piepschuim verwijderen en het board minimaal 1 week laten drogen.

3. Board goed aftapen rond de beschadeging en het gat opvullen met 2 componenten PU foam.

4. PU foam vlak schuren met het dek en daarna 3 tot 4 lagen glasvezelmatten en epoxy aanbrengen. Dit goed uit laten harden.

5. Reparatie goedschuren en afwerken met epoxyplamuur (epoxyhars met toeslagmiddel) dit vervolgens schuren en plek spuiten met primer gevolgd door uiteindelijke verf laag.

Let wel op dat je alles zeer secuur doet bij dit soort reparaties, dus alle hoeveelheden foam en harsen goed afwegen, draag altijd een mondkapje en zeker bij het aanbrengen van de foam en epoxyhars handschoenen. Let er wel op dat 2 comp PU foam een verwerkingstijd van 30 sec heeft en epoxyhars maar 20 min verwerkbaar blijft, dus nooit teveel aanmaken.

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, 3X SXM, 2XSXL, SXXL, Gun Sails GS-R 2014/2016 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » zo apr 23, 2017 1:05 pm

Deimos schreef:
zo apr 23, 2017 11:58 am
Ik ben idd bang dat reparatie laten doen duurder zal zijn als een andere plank.
Hmm, dat denk ik niet. Je hebt een 1992 Mistral Equipe en die zijn toch nog best wel wat waard (in tegenstelling tot de andere boards uit die periode) een reparatie zal zeker niet goedkoop zijn, maar het gaat echt geen honderden euro's kosten.

RonaldvT
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door RonaldvT » zo apr 23, 2017 1:21 pm

Zie dat je in Zuid-Holland woont. Zou dan eens bellen/langsrijden bij Brunotti in Scheveningen.
Die willen er best even naar kijken en kunnen je zo vertellen wat het gaat kosten.
Denk zelf dat je voor 100-150 euro klaar bent.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » zo apr 23, 2017 1:38 pm

Heb soortgelijke schade gehad aan de onderkant op de punt van een custom boardje (frontale aanvaring met een puntig boardje). Weggebracht bij Gearfreak Katwijk (denk dat zij het naar Brunotti hebben gebracht?) en die hebben het toen laten repareren voor € 70,- . Omdat het een customboardje was heb ik zelf de kleur gespoten anders was ik denk iets meer kwijt geweest.

Gezien de plek van de deuk, is dit trouwens een ideale positie om hier meteen een bevestigingspunt voor de Gopro in te laten lamineren :lol:

knollie
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Isonic 117W, PD100, F2 XS SX, NP RS:S, RS:R, Loft RB

Bericht door knollie » zo apr 23, 2017 5:44 pm

[quote=eckerdt post_id=7398643 time=1492947509 user_id=8591
Gezien de plek van de deuk, is dit trouwens een ideale positie om hier meteen een bevestigingspunt voor de Gopro in te laten lamineren :lol:
[/quote]

Inderdaad. Dan weet je zeker dat die gopro naar de galemiesen is als je je giek weer eens op de plank laat pleuren. :lol:

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » zo apr 23, 2017 6:22 pm

Heb je wel fantastisch mooie beelden van die crash!

Deimos
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Deimos » zo apr 23, 2017 7:26 pm

Dan maar liever geen mooie beelden van me zelf....

Overweeg trouwens om het eerst zelf te proberen.
Mocht het niet zelf lukken zal hij naar een shop moeten...

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo apr 23, 2017 10:04 pm

De meest eenvoudige reparatie: De deuk goed schuren met korrel P40 of P60 + een centimeter of 3 rondom de deuk. Vervolgens drie laagjes glas (160gr.) met hars verzadigen en laten uitharden. Daarmee is alles weer met elkaar verbonden en waterdicht. Vervolgens vlak plamuren en een beetje lak er over of een stikker.

Jurjen
Meer een lezer
Meer een lezer
Surf spul: RRD xfire 90 112 135 Goya quad 118 simmer freewave 85 Loft sails Switchblade Simmer Apex & Icon

Bericht door Jurjen » ma apr 24, 2017 3:47 pm

phoe, beste "deuk" helaas is er meer aan de hand dan alleen een deuk.

Het laminaat is gebroken en over een redelijke lengte.
Om als knutsel opstartproject wellicht wat veel van het goede.

Een reparatie is je equipe meer dan waard.

Kirpeknots
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Mistral Equipe II, Thommen Experience 165, Vandal Mission 6.8/8.8
Contacteer:

Bericht door Kirpeknots » wo apr 26, 2017 11:18 pm

Shit man. Echt vet zonde van de Euipe. Deze Equipe heeft een ASA huid. Ik heb een tijd geleden een Fanatic Cat Raceboard gerepareerd (ook met ASA huid met vergelijkbare schade.

Zie: viewtopic.php?t=13867449&p=7147629

Jammer man. Want die Equipes worden steeds duurder. Ik ga overigens binnenkort 1 van mijn Equipe's weg doen want ik heb net een Equipe 2 gekocht die ik aan het opknappen ben. Mijn Equipe 1.5 is 2 jaar ouder dan die van jou. Zelfde shape maar dan met Eurobox ipv powerbox. (Dat is het overgangs model wat 1 jaar is gemaakt van de Equipe 1 naar de 1.5.

Raparatie zou ik zo doen.
- losse asa huid deeltjes en gebroken lagen er uit snijden
- Gat goed opschuren
- Epoxy maken. Mixen met witte kleurstof en microbaloons filler. Dat er in gieten met lagen waartussen ook glasmatjes zitten en afdekken met plastic/melkpak materiaal.
- Daarna weer veeeeeel schuren en een extra laag met epoxy met witte kleurstof.
Ik denk niet dat de reparatie mooi kan worden want hij zit midden in het zicht dicht bij het logo waar ook nog eens anti-slip op hoort te zitten.
Kijk maar naar mijn Cat reparatie topic voor het idee. Het is veel werk.

Ik had mijn epoxy spulletjes voor de Fanatic Cat reparatie bij Mister Boat gehaald.

Als je hem niet meer kan repareren heb ik misschien nog wel interesse in deeltjes uit je masttrack en je zwaard.

Deimos
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Deimos » vr apr 28, 2017 7:22 pm

Dank je voor de link.
Netjes gedaan.

Plaats reactie