Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Board bouwen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Board bouwen

Bericht door Arjen herintreder » wo mei 24, 2017 11:01 am

Het gaat dan toch echt gebeuren..
Heb een lijstje met spullen besteld en ik heb een plek waar ik kan bouwen.
Ik deel graag mijn plan met jullie, misschien dat ik mensen kan enthousiasmeren of dat er nog goede tips zijn.. :D

- Kern EPS 150 (board maken van rond de 2.30, 95 liter, freeride/freestyle wave ( niet voor op zee )
- Geen sandwich..
* De kern gaat in de lengte doormidden en wordt dmv 1 laag carbon (165 gr) weer aan elkaar gemaakt, dit geeft sterkte en lengte stijfheid.
- 1 laag carbon onder en boven(165 gr)
- 3 lagen glas onder en boven
- onder voetbanden versterking 1 laag carbon en 1 laag glas
- gebruik Hochlast epoxy potlife 55 min.
- powerbox vinbox
- mastrail
- 3 voetbanden ( 6 inserts)
- Mastrail en vinbox plaatsen zoals in de filmpjes van Rob Rock

Tips, opmerkingen, ideeen?

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Re: Board bouwen

Bericht door watermonster » wo mei 24, 2017 3:53 pm

Misschien toch sandwich bouwen. Uiteraard is het meer werk maar qua exta kosten valt het mee. Ik zou eerder sandwich zonder carbon doen als wel carbon maar geen sandwich.
Speur ook eens http://www.guidedupetitshapeuramateur.fr/ hier.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » wo mei 24, 2017 4:17 pm

Ik heb de meeste sites en filmpjes wel bekeken en inderdaad denk ik dat sandwich een grotere garantie geeft voor een sterk en licht board alleen wil ik juist graag zonder sandwich bouwen zoals het vroeger ging, alleen dan net iets sterker.., dus wat zwaarder schuim (geen eps 60 maar eps 150). De kern al versterken met carbon in het midden. Verder zou ik niet weten hoe ik die sandwich zou moeten uitvoeren want de kosten zitten in een vacuümpomp. Ik heb gekeken naar de prijzen..Het wordt dan wel een heel duur board..

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » wo mei 24, 2017 6:48 pm

Een vacuumpomp heb je al voor minder dan 100 euro, die van mij was €89,- uit china. Perfect ding. Ik heb bij mijn eerste boards een stofzuiger gebruikt (die overleeft overigens niet meer dan 2 boards) . Waarom een loeizwaar board bouwen, ik snap dat niet. Koop dan een tweede hands board en stop je tijd in surfen.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » wo mei 24, 2017 7:14 pm

Speedsurfer142 schreef:
wo mei 24, 2017 6:48 pm
Waarom een loeizwaar board bouwen, ik snap dat niet.
Makkelijker en (mogelijk) sterker?

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » wo mei 24, 2017 7:30 pm

Ai, wat een negativiteit speedsurfer.., waren jouw boards niet gelukt?
Een tweedehands board kopen is niet hetzelfde als zelf een board bouwen en als dat voor jou wel zo is snap ik niet waarom je zelf boards hebt gebouwd..

Het gaat mij er om dat ik iets kan creeeren, iets unieks, het shapen lijkt me mooi. Ik heb het board volledig op schaal uitgetekend, zo ook de scoop rocker ( overgenomen van de 3S ) ik maak alleen een stubby neus. En misschien wordt het geen topboard. Het hele proces vind ik leuk. Jouw advies, stop je tijd in surfen...tja, dat kan alleen als het waait..en dat gaat al weken een stuk minder

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mei 24, 2017 8:03 pm

Het creeeren snap ik volkomen maar ik zou zeggen...doe het gelijk goed en maak een top board. https://www.bol.com/nl/p/vacuumpomp-1-t ... 0058301603

Speedsurfer142
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2's - 3x Missile, SXXS, SXS, SXM, SXXL - Equipe II, Gun Sails GS-R 2014 5,6-9,5
Contacteer:

Bericht door Speedsurfer142 » wo mei 24, 2017 9:10 pm

Arjen herintreder schreef:
wo mei 24, 2017 7:30 pm
Ai, wat een negativiteit speedsurfer.., waren jouw boards niet gelukt?
Een tweedehands board kopen is niet hetzelfde als zelf een board bouwen en als dat voor jou wel zo is snap ik niet waarom je zelf boards hebt gebouwd..
Je slaat de plank helemaal mis? Ten eerste is mijn opmerking helemaal niet negatief bedoelt, maar juist als advies van iemand die redelijk wat ervaring heeft. Ik wil je behoeden voor een tijd en geldverspilling. Juist als je wilt creeren, doe het dan goed, dat is veel leuker.

Ten tweede is een sandwich board bouwen niet zo moeilijk, wel lichter en zeker sterker. Als je nog nooit een board gebouwd hebt dan is de kans heel groot dat je eps board erg zwaar zal uitvallen. Een goed lichtgewicht eps board bouwen is namelijk wel moeilijk.

Ik bouwde mijn boards zelf omdat de boards die ik wilde hebben niet te koop waren en de goede customs waren voor mij toen onbetaalbaar. Ik heb mijn boards in de jaren '90 gebouwd en toen al in full carbon sandwich. Enkele ervan heb ik nu zelfs nog. Serie boards waren toen nog niet goed genoeg voor wat ik er mee wilde (speedsurfen). Ik bouw nu geen boards meer omdat ik van mening ben dat de serieboards tegenwoordig zo goed zijn dat ik ze zelf niet beter kan bouwen. Daarom bouw ik niet meer.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » wo mei 24, 2017 10:41 pm

Ok, helder, point taken, ik ga er nog een keer over nadenken en misschien toch de investering doen om een sandwich te kunnen bouwen.watermonster, die pomp is inderdaad niet duur, echter wel belangrijk dat j precies de onderdruk kunt meten anders gaat het mis. Ik moet dan ook nog iets verzinnen om de scoop/rocker te behouden..
Wel denk ik dat zonder sandwich er ook mogelijkheden zijn. De customs in de jaren 80 waren ook licht en redelijk sterk..

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » do mei 25, 2017 9:53 am

Hoi Arjen,
Je mag mijn vacuum pomp wel lenen, hij staat nu toch maar stil te staan. Het is een motor van een vriezer met een drukvat met membraan en is af te stellen tot welke onderdruk je wilt gaan. Heb zelf 0,1 gebruikt.
Om de scoop-rockerlijn goed te houden zul je een contramal van de bodem moeten maken om hem op te leggen. Als je de kern van je board uit een grote blok snijdt kun je als je precies kunt snijden gelijk je contramal overhouden......
Succes met je project, niks mooier dan met een eigen bouwsel over het water knallen!

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » do mei 25, 2017 5:39 pm

Speedpete, dat is heel sympathiek, dank voor je aanbod! Mocht ik er gebruik van willen maken laat ik het je weten!
Als ik toch voor de sandwich kies waar kan ik dan het beste de pvc platen halen...? Eps wordt overal wel aangeboden maar pvc wat plooibaar is zie ik niet 1,2,3.

zero-7
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door zero-7 » vr mei 26, 2017 6:45 am

Een beetje scheepsbouwbedrijf (pleziervaart) heeft vaak wel pvc

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr mei 26, 2017 8:13 am

Bij poly service in amsterdam staat het niet op de site maar in de winkel liggen grote platen pvc...eerst even bellen. Bij carbonwinkel.nl hebben ze het maar zeker niet de goedkoopste, bij https://www.bacuplast.de/sandwich/pvc-h ... latte.html in Duitsland, bij Vandenberg in Hoorn ook weleens wat gehaald en als je googled is er zeker meer te vinden.

Hier https://www.atuacores.com/surfshop/ kan je je board uit laten frezen....eerst 3d uittekenen....2d doen ze ook maar dit soort bedrijven zijn ook in nl te vinden.

En kijk deze http://www.guidedupetitshapeuramateur.fr/videos/ en http://www.nelsonfactory.com/en/the-factory/video1.php en deze https://www.youtube.com/channel/UCUCl_R ... NoSaQgWLgw carbonart factory talk eens voordat je begint.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » zo mei 28, 2017 10:24 am

Het plan zoals je die hebt omschreven in de opening van deze topic is helder. Een op eenvoudige manier net als vroeger een board bouwen. Hoewel in die tijd de vinbox,mastrail en voetband pluggen nader hand werden ingebouwd zijn de materialen niet veel veranderd. Zo evolueert zich het een en het ander. Tegenwoordig is sandwich bouwen niet meer weg te denken uit het productie proces. Ook voor de hobby bouwer is dit te doen.
Naast de financiële investeringen zijn echter ook extra skills nodig om dit tot een goed einde te brengen. Gewicht besparing is het grootste voordeel van sandwich bouwen. Doordat er op de buitenste huid veelal minder lagen worden aan gebracht is deze uiterst kwetsbaar voor puntbelasting. Een extra laag glas of carbon is dan de oplossing, maar dat is weer een gewicht toename van ca.400gr.
Ik vind dat het bouwen zonder sandwich nog steeds een goede optie is. Zojuist mijn 120 literboard gewogen en die is een nette 7,5 kg. Het laminaat is echter wel met vacuüm aan gebracht waardoor er toch een betere hars – glas verhouding ontstaat=sterker/lichter.
Voor vacumeren is een potlife van een uur niet voldoend! (met z’n tweeën misschien wel)
Veel plezier bij het bouwen. En zoals Speedpete schrijft; niks mooier dan met een eigen bouwsel over het water knallen!

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » ma mei 29, 2017 1:48 pm

Rob,
Dank voor je bericht. Ik zou 7,5 kg voor mijn 95 liter board ook prima vinden :D !
Het vacuum bouwen heeft zo zijn voordelen begrijp ik.., ook los van het gebruik van sandwich..
Ik wacht nu op mijn bestellingen en dan 'I make up my mind'. Als ik begin zal ik proberen her en der wat plaatjes te schieten en deze te posten. Ik heb er vooralsnog erg veel zin in. Ik verwacht wel enige discussie met mijn vrouw over de troep in de schuur maar zij weet nu nog niet hoe erg dat wordt.. :)

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door watermonster » wo mei 31, 2017 11:00 am

Dit http://www.iceblanks.com/de/online-shop.html is trouwens een hele leuke aanbieder van piepschuim e.d. kunnen ook 2d vormen en binnenkort 3d. Helaaas zitten ze wat ver weg.

djfries
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door djfries » wo mei 31, 2017 10:20 pm

een potlife van 55 minuten is niet heel lang pas op met inbouwen van de diverse inserts dat het niet te warm word en je kern weg gaat smelten, dit kan gebeuren doordat de chemische reactie bij het uitharden warmte genereert en als de hars grotendeels opgesloten zit kan dit nogal oplopen en je piepschuim wegsmelten. een en ander is nog wat te sturen met omgevingstemperatuur dus ga niet met 30gr lekker buiten in de tuin je vinbox inbouwen. ook de reden waarom injecteren van zachte plekken om de juiste aanpak vraagt, laatst een board binnen in de werkplaats die ook door een hobbyist geinjecteerd was, na het wegschuren van de opnieuw gebroken sandwich op het dek keek ik zo tegen het binnenlaminaat van de bodem aan.

een normaal windsurfboard is al gebouwd van piepschuim met een gewicht van 15kg per kuub en dat is deze van jou volgens mij ook of niet? zo ja dan is 1 laag carbon en een paar lagen glas denk ik nogal minimaal mbt de sterkte, zou dan eerder iets zwaarder en sterker schuim nemen en wat glas lagen minder, sowieso zou ik ook geen carbon in de neus doen, carbon is stijf hard en redelijk bros en dus minder geschikt voor puntbelasting dus een mast op de neus lijd sneller tot breuk dan bij een paar lagen glas die net iets meer mee kunnen veren.

een vacuumpomp ook bij niet sandwichbouw is wel aan te raden om eerder genoemde reden dat je hars/weefsel verhouding beter word en je overtollige hars kan opvangen en dus gewicht besparen.

cool dat je zelf gaat bouwen, idd niks leukers dan op een eigen gebouwd board staan.
succes.

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » wo mei 31, 2017 10:22 pm

Mocht je nog een vinbox nodig hebben, heb nog een powerbox en een tuttlebox liggen die je voor weinig over mag nemen.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » vr jun 02, 2017 9:04 am

Surfrider, dank je..., ik had al besteld..
DjFries, dank voor de tips, zal oppassen met de epoxy. Heb er wel wat ervaring mee vanwege de bouw van vele vinnen dus ga er van uit dat het lukt. Ik bouw binnen in een schuur, geen zon daar..

Ik maak me nog wel enige zorgen over het inbouwen van de powerbox...ik heb er 1 van Chinook. Ik vraag mij af wat ik het beste kan doen. De box in zijn originele vorm is te hoog dus ik moet er een stuk afzagen. Is het verstandig om deze volledige door de kern (schuim) heen te plaatsen zodat deze aansluit op de lagen glas van het bovendek...of moet ik 'm korter afzagen zodat hij aan de bovenkant ( dus net onder het bovendek) nog een laagje kern (schuim) overhoudt..?
Iemand advies?

Groet,
Arjen

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr jun 02, 2017 9:35 am

Plaats je hem niet in een blok hard schuim?

Plaats reactie