Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Board bouwen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Board bouwen

Bericht door De_smits » wo sep 27, 2017 8:44 pm

Goeiendag Arjan, jij hebt de vaart erin! Ik kom er echt niet aan toe zeg. Om jaloers op te worden.
Ik zal eens kijken of het lukt een plaatje te uploaden van mijn kern ca. 80% klaar met vormen. 247x80 lichtweer ca. 140L.

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits » wo sep 27, 2017 8:51 pm

20170913_213728.jpg
20170913_213716.jpg
Ik heb te weinig tijd, waardoor het niet interessant is om nu een topic te starten. Toch leek het mij wel leuk om dit even te posten. Ik zal je topic niet verder vervuilen. Veel succes met weer een creatie!

Gr. Frank

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Bericht door Arjen herintreder » do sep 28, 2017 9:47 pm

Top! Nu nog afmaken.. :D

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » vr okt 13, 2017 9:48 am

Eh.., en nummer 3.. en nu even genoeg...maar al wel weer ideeen voor nummer 4.., volgend jaar misschien :razz:
A13EBE51-3A7B-4CB7-8014-776AF95C3AD0.jpeg

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » vr okt 13, 2017 3:43 pm

mooi man! hoe ziet de onderkant er uit met cutouts? en wat zijn de afmetingen en het gewicht?

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za okt 21, 2017 2:36 pm

Barth,
Geen cut outs ( wel overwogen..., next time). Afmetingen 200 cm bij 60,5. Gewicht 6,9 kg ik schat 100 liter
Nu 1 keer op gevaren. Heel erg wennen. Valt nog veel aan te tunen. Omdat hij zo kort is heb ik de achterste voetbanden recht boven de vin zitten, dat vaart heel bijzonder. Het boardje gaat als de brandweer maar is ook wispelturig.. kort en heel stijf. Ik durfde eigenlijk nog niet helemaal voluit te gaan...bang voor de crash.. Gijpen is een stuk lastiger dan op de andere twee boards. Ik heb dit keer 2 lagen carbon gebruikt en 1 laag glas, plus extra lagen op de kwetsbare plekken. Helaas bleek het board lek bij de vinbox en de masttrack. Het water is er inmiddels wel uit. Nu nog even kijken hoe ik ‘m weer waterdicht krijg..

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za okt 21, 2017 2:40 pm

De vinbox
F7A81A02-5F12-4D64-9843-94EF3BBF59ED.jpeg

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » wo okt 25, 2017 6:51 pm

Bijzonder board Arjen. Vooral de lengte maat van twee meter. Een van je vorige boards had heel veel scoop. Deze ook?
Erg jammer van de lekkages.

In de post van 13 juni 2017 schreef ik; Aan de inserts zou ik zeker een flens maken. Net zoals de powerbox die ook heeft, omdat je dan ook zeker weet dat het niet alleen veel sterker wordt, maar ook water dicht. Het randje op de mastrail is maar 5mm en onder carbon zie je niet of deze wel volledig aansluit.

Zoals de foto hierboven (jou post) is te zien dat de lijm laag van de powerbox (daar waar de schroef door gaat) minimaal is. Als je dan ook nog met carbon lamineert dan kan je nooit zien of deze goed contact maakt. Naar mijn idee was het beter geweest om voor het lamineren er een of twee lagen glas erop aan te brengen, eventueel in combinatie met verdikte hars, te laten uitharden en dan daarover heen lamineren. Op die manier weet je zeker dat de kans op lekkage minimaal is. Trouwens ook bij de mast rail en de voetband inserts. Maar goed daar heb je nu niets meer aan.
De lekkages zijn misschien te dichten door een stofzuiger op het ontluchtingsventiel te zetten en hars op die manier bij de lekken naar binnen te laten "zuigen". (heb onlangs iets soortgelijks gedaan met een board met een zachte plek)

Het bouwen is wel een ding..........Ik heb ook alweer wat ideeën en plannen.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » vr okt 27, 2017 12:55 pm

Bob,

Ik heb op de vinbox zowel boven als onder 2 lagen glas gedaan voordat ik met lamineren begon. De vinbox was lek aan de onderkant dus niet aan de kant van de foto maar wel zoals verwacht bij een randje van de vinbox. Op de foto zie je dat ik de vinbox heb gevuld met pu schuim. Anders krijg je daar een holle ruimte onder het laminaat, dat leek mij niet handig. Zeker niet nu daar ook de achterste voetpositie zit. Dit board heeft net zoveel scoop als de eerste alleen start deze eerder dus het ziet er wat minder extreem uit. Beide boards hebben een gangbare scoop (rond 21 cm) hoewel het eerste board juist heel makkelijk vaart door het nog relatief lange planeervlak vanwege de laat startende scoop, heb je met dat board wat sneller last van golven bij korte gijpen. Het grappige aan beide boards is dat ze allebij iets snowboards-achtigs hebben in hun vaargevoel. Ze liggen echt op het water. Hoewel het laatste board (nr 3) nog niet voldoende is getest. Slechts 1 keer op een matige winddag.

Wat ik wel weet is dat ik de volgende keer de flenzen er weer aanmaak voordat ik ze in het schuim plaats. Bij de eerste twee boards ging het goed maar bij deze pech..

Ik heb bij de masttrack een heel dun laagje glas aangebracht over de rand van de box en ook een halve centimeter binnen de box, daarmee dekt het dus de naad af alwaar de lekkage was. Vervolgens heb ik voorzichtig geschuurd en er nog een laagje dd lak overheen gedaan. Ik hoop dat het nu dicht zit. Bij de vinbox alleen een laagje epoxy tegen de zijkanten aan de binnenkant, daar waar het glas op de rand van de vinbox (zou moeten) aansluiten. Ik kon daar geen glasmatje gebruiken omdat die speling er niet is en de vin er dan niet meer in kan.
Lekkage is balen maar toch is het leuk om zo weer naar oplossingen te zoeken en weer bij te leren.

Plaats reactie