Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Board bouwen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Re: Board bouwen

Bericht door Arjen herintreder » vr jun 02, 2017 11:17 am

Dat was wel mn plan echter houd ik dezelfde vraag. Moet ik een gat maken volledig door de kern? En daar het blok schuim met powerbox inplaatsen met een aantal laagjes glas of moet ik er voor zorgen dat het gat voor de vinbox met schuim nog wat schuim van de kern boven zich houdt?
Alvast dank voor de tip..

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr jun 02, 2017 12:00 pm

zie vanaf 2:00 min...

Of deze http://boardlady.com/jppowerbox.htm

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » vr jun 02, 2017 12:13 pm

Eh..ok, wel tuttle geloof ik maar goed ik zal het op die manier doen, zal wel werken, dank!
Laatst gewijzigd door Arjen herintreder op wo jun 21, 2017 9:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Inmiddels een aanhanger vol....
Contacteer:

Bericht door Speedpete » vr jun 02, 2017 12:21 pm

Gebruik nooit turtle boxen! die maken je board extreem langzaam.... :)

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr jun 02, 2017 1:25 pm

:lol: :clap:

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Speedpete » vr jun 02, 2017 2:03 pm

Heb nog een S.O.S Classic 88 in de kar die ooit ernstige misbruiksporen vertoonde.......

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » vr jun 02, 2017 3:21 pm

@ Arjen schreef; Ik maak me nog wel enige zorgen over het inbouwen van de powerbox...ik heb er 1 van Chinook. Ik vraag mij af wat ik het beste kan doen. De box in zijn originele vorm is te hoog dus ik moet er een stuk afzagen. Is het verstandig om deze volledige door de kern (schuim) heen te plaatsen zodat deze aansluit op de lagen glas van het bovendek...of moet ik 'm korter afzagen zodat hij aan de bovenkant ( dus net onder het bovendek) nog een laagje kern (schuim) overhoudt..?

De Chinook boxen hebben soms niet een goede pas form. Deze worden gemaakt uit een kunststof die heet in een mal gaat en soms nog vervormd. Is zeker niet bij allen het geval, maar wel even checken.
De box is van zich zelf sterk genoeg en behoeft dan ook geen hardschuim om extra te versterken. (Je kan je trouwens ook afvragen wat hardschuim nog toevoegt.) Ik heb er al een stuk of 6 ingebouwd in bestaande en nieuwe boards en deze zijn allen nog heel.
Wat ik echter wel een punt vind van deze boxen is dat wanneer je ze in het schuim verlijmd het lijm oppervlak slechts enkele millimeters is. Daarom maak er een flens aan van een paar centimeter (glas/epoxy). Als de schuimkern helemaal af is gaat de box volledig door de kern en wordt afgezaagd net onder het dek. Aan de bodem kant heb je dan een verbinding die beresterk is en aan de dek kant kan je met epoxy/microballoons een grotere lijmverbinding maken. Alle krachten van de vin worden op die manier over het dek en de bodem verdeeld.
Veel knutsel plezier.

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 86 , div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr jun 02, 2017 5:27 pm

@Speedpete, die is zwaar misbruikt, maar was niet traag!
@Rob Rock Ik heb altijd begrepen dat het voordeel van hard schuim de vergroting van het oppervlak is.
Je verstevigd dus niet zozeer de box maar voorkomt dat een relatief klein oppervlak met wrik krachten het schuim er omheen wegduwt door die krachten te verdelen over een groter oppervlakte.
Maar goed, ik moet mijn 1e plank nog bouwen dus het is puur boekjes en meekijk kennis.

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » vr jun 02, 2017 6:05 pm

Bouw gewoon je eigen box ipv die Chinook meuk....scheelt nog gewicht ook.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za jun 03, 2017 9:33 am

Rob,
Was al van plan om een 'flens' om de box te bouwen van een paar centimeter voor de bodem, had dat al goed afgekeken uit je filmpje :D
Ik denk dat hardschuim inderdaad ook bedoeld is om de kracht wat te verdelen en vooral te absorberen voordat de sterke krachten in 1 keer op het wat zachtere schuim terecht komen. Wel denk ik dat de verlijming het belangrijkst is dus dat de wanden rondom de powerbox in de kern tot aan het bovendek stevig zijn en hard zijn. Een epoxy-glasmat verbinding tussen onder en bovendek is denk ik een goed doel, dan worden de krachten maximaal verdeeld.
Ik heb contact opgenomen met hp textile en op hun aanraden glas besteld met een satin finish en de hochlast epoxy, deze is volgens hen erg goed te gebruiken zonder vacuum. Ik heb alle spullen binnen en ben eerst begonnen met wat schuurgereedschap maken en ik moet een bok maken (twee) waar het board op kan liggen. Ik heb de scooprocker al gezaagd uit triplex, 2 stuks om tegen het schuim aan te zetten en de juiste lijn te kunnen branden/schuren. Hierna ga ik de powerbox voorzien van de Bob Rock Flenzen :D en ook zo met de mastrail en inserts. Daarna.....shapen...dat wordt spannend!

Ik blijf dus bij mijn initiële plan en bouw zonder sandwich maar plaats een laag carbon precies in de lengte doorsnee van het board voor lengte stijfheid en verdeling van krachten (druk en trekkracht). Ik hoop dat dat de extra sterkte geeft zoals ik denk dat het gaat doen.. :eek:

En wordt het een board wat bij de derde binnenwater sprong doormidden breekt dan zie ik maar als een mooi experiment en leertraject en bouw ik daarna zeker nog een board met sandwich constructie
IMG_0304.JPG
IMG_0303.JPG

oossie71
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Flikka SL88 Starboard Isonic 97/117 VdB Wave Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za jun 03, 2017 9:37 am

mooi! een goede voorbereiding is het halve werk :)

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » do jun 08, 2017 10:33 am

De eerste contouren zijn zichtbaar...
IMG_0316.JPG
IMG_0315.JPG

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Speedpete » do jun 08, 2017 1:43 pm

Jeroensurf schreef:
vr jun 02, 2017 5:27 pm
@Speedpete, die is zwaar misbruikt, maar was niet traag!
Ziet er weer super uit nu......

Speedpete
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Speedpete » do jun 08, 2017 3:06 pm

Arjen herintreder schreef:
do jun 08, 2017 10:33 am
De eerste contouren zijn zichtbaar...
IMG_0316.JPGIMG_0315.JPG
Heb je ook een mal gemaakt van de scoop-rockerlijn om op de bodem te kunnen leggen? voordat je teveel weg schuurt....

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » vr jun 09, 2017 7:45 am

Oei... Ik schrok wel een beetje van de tweede foto.
De bokjes een workmate en een pedaal emmer!!! Hier zou ik echt tijd in investeren, omdat deze tijd zich ruimschoots terug verdient in het shape/schuur gemak. (met wat creativiteit heb je ook nog twee sta tafels voor bij de barbeque) De U vorm zoals de meeste shapers gebruiken hoeft niet perse. Wanneer de rails aan de beurt zijn kan je het board ook schuin op twee stoelen leggen. Om het schuiven tussen bok en schuim (blank) te verminderen gebruik ik geluidsisolerende schuim (eierdoos profiel)
De schuimkern op de foto.......... Je had al twee hele mooie stringers gemaakt die je aan de zijkant had kunnen bevestigen en dan met een hete draad de scoop /rocker/dek lijn kunnen uitsnijden. Dan de bodem schuren en dan pas met de outline aan de gang.
Maar op jou manier kan het ook. Het is alleen moeilijker en meer werk en maakt veel meer rommel.
Om de sfeer in huis goed te houden zou ik wel het een en ander afdekken met wat folie/oude lakens.
Je hebt er in ieder geval wel een lekker tempo in de bouw...... De moraal van mijn verhaal; haastige spoed is zelden goed.
Succes.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za jun 10, 2017 12:10 pm

Rob, Ik denk dat de foto ook een iets vertekend beeld geeft. Dit was de nog vrij grove outline van het board maar nog zonder enige shape. Op de foto is wel de carbonlaag in de lengte al aangebracht. Ik merk dat dit wel prettig is met shapen, het board heeft al een bepaalde stijfheid. Ik doe elke dag een klein beetje en heb geen haast. Vanochtend wel een paar uur bezig geweest met 'shapen'. Ik heb een kleine gloeidraad waar ik steeds voorgetekende stukken op de kern mee heb weggegloeid. Daarna ben ik gaan schuren. Hieronder het resultaat tot dusver. Nog zeker niet klaar..maar het begint op een board te lijken :D
IMG_0323.JPG
IMG_0321.JPG

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti » zo jun 11, 2017 9:54 am

leuk project, lijkt me ook echt leuk om te doen, misschien ooit!
suc6

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » zo jun 11, 2017 10:56 am

Jeti (het verschrikkelijke sneeuwmonster :) ),

Dat was eigenlijk ook een deel van de reden om hier het vervolg van het 'project' te plaatsen. Ik vind het super leuk om te doen tot dusver..
Met een laagje carbon en verder glas kun je voor €450 klaar zijn. Maar voor het geld moet je het denk ik niet doen. Het is gewoon echt leuk.
Vanochtend ben ik weer verder gegaan met shapen en het boardje is qua vorm bijna daar waar ik 'm wil hebben. Misschien met een beetje geluk maar tot dusver lijkt alles aardig symetrisch.
Tijdens het shapen wel weer iets van gedachten veranderd betreffende de shape. Ik wilde een heel kort board bouwen. Ik heb daarom de rocker vrij laat laten starten om nog een zo groot mogelijk planeervlak te houden. Verder laat ik de neus vrij volumineus om het duiken vanwege de beperkte lengte van het board te voorkomen. In zijn geheel maak ik het board met wat meer volume dan dat ik eerst in mijn hoofd had. Ik ben ook niet de allerlichtste meer en vaar vooral op Horst. Het zou jammer zijn als ik er dan 3 keer per jaar op kan staan..
nog een paar foto's;
IMG_0332.JPG
IMG_0334.JPG

Robbie-79
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » zo jun 11, 2017 8:42 pm

Tof zulke projecten ben benieuwd naar het eindresultaat! Veel succes nog even. In de tijd dat ik nog aquaria had, bouwde ik ook altijd zelf mijn achterwanden, met tempex of styrisol platen cement en epoxy :)

ron.vandijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 SX Silberpfeil LTD, de 69, de 77, de 82 en de 85 met Loftsails Racing Blades 7.0, 7.8, 8.6,9.

Bericht door ron.vandijk » zo jun 11, 2017 9:13 pm

Heb je niet veel te veel scoop?

Plaats reactie