Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Board bouwen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Re: Board bouwen

Bericht door Arjen herintreder » zo jun 11, 2017 9:52 pm

Veel scoop maar niet te veel. Het lijkt meer omdat deze pas laat begint, dus het krult een beetje. Verder houd ik van boards met voldoende scoop, waarschijnlijk overgehouden uit de tijd dat ook ik nog met NW 7 op Scheveningen voer. Een board moet zich niet vastbijten in een golf... de hoogte van de maximale scoop is overigens 21 cm als je het board plat neerlegt. De 3s die ik heb heeft ook 20 cm. Ik heb de kern even gewogen, hij is nu 1.8 kilo.
Deze week, als er voldoende tijd is, maak ik de kern helemaal af, inclusief het plaatsen van de inserts, mastrail en powerbox

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » ma jun 12, 2017 3:14 pm

Vandaag was spannend, ik wilde de powerbox inbouwen. Heb niet de Chinook gebruikt maar ik kon van iemand een veel lichtere box krijgen met hardschuim er omheen. Ik moet zeggen, het was wel even zweten.., eerst de box afgeketend op de schuimkern en daarna met een gloeipen langzaam het gat gecreëerd (ik heb geen bovenfrees), voorzichtig met een puntig schroevendraaiertje het schuim weggeschraapt in de juiste vorm, dit ging eigenlijk best goed. En wat kwam ik onderweg tegen..jawel, de laag carbon. Ik had mazzel, ik kon de vinbox mooi op maat maken zodat hij op de carbonplaat rust. Heb de juiste hoogte bepaald en een beetje geschuurd en geschaafd totdat deze volledig vlak in het gat kon. Daarna met 2 * 160 gram en 1 klein carbonmatje (160 grams) en epoxy in het gat gestopt en morgen kijken of het mooi is uitgehard en dan de randjes wegschuren.

Wat ik nu lastig vind.., hoe zorg ik dat ik vanaf het bovendek de schroef mooi in de vin kan draaien, oftewel, hoe kan ik hier het beste een stevige constructie van maken? Er zit geen schroefbuisje op deze vinbox maar ik heb al wel de exacte plaats voor de schroef bepaald op het bovendek. Bij de serieboard is het meestal zo'n mooi rond gaatje/buisje waar je dan met je schroevendraaier in gaat.. iemand een idee hoe ik dit mooi kan doen? Of gewoon een cirkeltje maken vanaf het bovendek in het schuim tot op de vinbox en het gat weer vullen met epoxy en stukjes glasmat en er na uitharden een gat in boren ter grote van de vinschroef..?
Hier wat foto's:
IMG_0352.JPG
IMG_0351.JPG
IMG_0350.JPG
IMG_0347.JPG

windydave
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: old school: three discipline, raceboard, slalom en wave

Bericht door windydave » ma jun 12, 2017 3:18 pm

Even een paar tips, gratis en voor niets:

- markeer meetpunten op de blank. Als je van te voren de contouren kan uitplannen dan is het eenvoudiger om met een schaafmachine in banden weg te schaven. Dan *blend* je de banden tot curves met je schuurplaten.

- gebruik sidelighting, daarmee kan je specifiek de hoogspots/laagspots zien in je schaaf/schuurwerk.

zoiets:

Afbeelding

licht is heel belangrijk om uiteindelijk de juiste vorm te krijgen.

- sandwich is een moeilijk woord voor iets eenvoudigs, namelijk het lijmen van verschillende materialen aan elkaar.... bijvoorbeeld een plankje modelbalsa...

Afbeelding

en het vacumeren kan ook simple, immers je moet geen hele atmosferen wegzuigen. 0.2 atmosfeer vacuum is al gelijk aan 100'den kilos gelijke druk....

en de beste website om te leren shapen: http://www.swaylocks.com/

zonder twijfel....

veel success!!!!

PS een zelfgemaakte plank is zo veel leuker om te surfen dan welke een je ook koopt....

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di jun 13, 2017 9:22 am

Arjen herintreder schreef: Wat ik nu lastig vind..,Bij de serieboard is het meestal zo'n mooi rond gaatje/buisje waar je dan met je schroevendraaier in gaat.. iemand een idee hoe ik dit mooi kan doen? Of gewoon een cirkeltje maken vanaf het bovendek in het schuim tot op de vinbox en het gat weer vullen met epoxy en stukjes glasmat en er na uitharden een gat in boren ter grote van de vinschroef..?
Zou er zelf niet zo veel werk van maken en je schroef gewoon op het dek zoals je bijv. hier http://boardlady.com/jppowerbox.htm ziet. Als je je voetpads eroverheen laat vallen zie/voel je er niks van. Als je het iets mooier wil dan gewoon wat laagdikte (in de diepte en breedte) creeeren door wat matjes op elkaar en daarna soevereinen zodat de schroef verzinkt in het board en vlak ligt met je dek. En anders zou ik het maken op/aan de box (voordat je hem plaatst) zodat het 1 geheel wordt en je het in 1 keer kan plaatsen....maar je hebt de box al geplaatst dus dat kan niet meer:-).

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » di jun 13, 2017 1:16 pm

Watermonster, zo kan het ook! Ik moet alleen wel zorgen dat het rondom die schroef sterk is en inderdaad gewoon de voetpad er overheen. Vandaag de inserts en mastrail gedaan. Komt er direct weer een vraag... als ik straks ga lamineren dan leg ik de glasmatten over alle inserts en mastrail en aan de bodemkant over de vinbox.
Vraag 1, is dat de juiste manier, dus als het glas is uitgehard dan boor ik de inserts weer open en zo ook de mastrail en vinbox?
Mocht dat de juiste manier zijn, hoe doe ik dat dan bij een laag carbon? Ik wil er 1 laag carbon op doen maar dat is niet doorzichtig, hoe kan ik dan de inserts weer open krijgen en de mastrail/vinbox? Of zie je dat ook wel door de carbonlaag?
Of moet het helemaal anders..? Iemand advies?
IMG_0360.JPG
IMG_0356.JPG

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di jun 13, 2017 2:29 pm

De kans is groot dat je na het schuren van carbon de insert gaten vanzelf wel tevoorschijn ziet komen door kleur verschil. bij vacuum methode worden ze wat ingedrukt en zie je ze zo verschijnen en bij geen vacuum zul je ze ongetwijfeld ook wat indrukken ter plaatse van het gat en gaan ze afsteken als je de rest schuurt. En als je dat niet aandurft.
- Maak een sjabloon van de inserts met overtrekpapier (grote rol voor weinig te koop bij Action) waar ook je mastbox en gat van finbox op staan (dat zijn grotere openingen en vind je altijd wel) die je er naderhand zo overheen legt en dan met een naald zoek je het precieze gat die je daarna opboort.
- Steek er direct na het lamineren naalden in (bij vacuum methode gaat dat lastig:-)).
- Draai er een schroef in die je eerst even inspuit met siliconen en die een maat kleiner is als de schroef waarmee je je voetbanden vastzet.

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door watermonster » di jun 13, 2017 2:30 pm

De kans is groot dat je na het schuren van carbon de insert gaten vanzelf wel tevoorschijn ziet komen door kleur verschil. bij vacuum methode worden ze wat ingedrukt en zie je ze zo verschijnen en bij geen vacuum zul je ze ongetwijfeld ook wat indrukken ter plaatse van het gat en gaan ze afsteken als je de rest schuurt. En als je dat niet aandurft.
- Maak een sjabloon van de inserts met overtrekpapier (grote rol voor weinig te koop bij Action) waar ook je mastbox en gat van finbox op staan (dat zijn grotere openingen en vind je altijd wel) die je er naderhand zo overheen legt en dan met een naald zoek je het precieze gat die je daarna opboort.
- Steek er direct na het lamineren naalden in (bij vacuum methode gaat dat lastig:-)).
- Draai er een schroef in die je eerst even inspuit met siliconen en die een maat kleiner is als de schroef waarmee je je voetbanden vastzet.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » di jun 13, 2017 2:43 pm

Goeie tips! Thanks!

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » di jun 13, 2017 5:59 pm

Ik heb het gat wat ik gemaakt had van ongeveer 1 cm doorsnee, wat rechtstreeks leidt naar de vinbox, dus het gat waar de schroef in moet vanaf het bovendek, voor ongeveer 1.5 cm gevuld met epoxy gemixt met chopped strands. Ik ga er vanuit dat dat na uitharding ( en na het boren van een gat voor de schroef die naar de vinbox moet) voldoende sterk is om de schroef met ring stevig op aan te draaien. Daarboven, dus richting bovendek zit nog een laagje schuim, ik zal dit rondom een laagje glas geven aan de binnenkant en dan moet het wel werken denk ik.
Op de tweede foto van mijn 1 van mijn vorige posts zie je het gaatje zitten direct achter de insert

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » di jun 13, 2017 8:45 pm

Wat ga je hard Arjan. Ga je niet te hard.
Het schroef gat had ik er voor die tijd aan gezet. (Wat watermonster ook al aan gaf.) Omdat zoals je het nu doet met een gat boren in epoxy/strands heel gemakkelijk scheurtjes kunnen ontstaan die je niet ziet. Wanneer je er een aluminium buisje in had gelijmd zou het in ieder geval makkelijker zijn geweest en de kans op lekkage minder. (vin er in schroef +buisje en eventueel rvs ringetje. Dan weet je ook zeker dat het gat precies recht staat.)
Aan de inserts zou ik zeker een flens maken. Net zoals de powerbox die ook heeft, omdat je dan ook zeker weet dat het niet alleen veel sterker wordt, maar ook water dicht. Het randje op de mastrail is maar 5mm en onder carbon zie je niet of deze wel volledig aansluit. Ook zijn de krachten op een mastrail niet te onderschatten. Zeker wanneer je het zeil uit het water optrekt.
Wat WindyDave bedoelt te zeggen met de blauwe shape ruimte die op de foto staat is dat je niet secuur genoeg kan zijn met de laatste schuur handelingen. Ik zie op de foto's ook nog diverse onvolkomenheden. Kijk er nog even goed naar desnoods met een looplamp. Het vergemakkelijkt de latere afwerking en veel gewicht.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » do jun 15, 2017 1:53 pm

Rob,

Wat ben je streng.. :D
Ik heb er gisteren een gootje van gemaakt dmv een dubbel rolletje glas en daaronder een rvs ring. Vanochtend er een schroef ingedraaid met de vin er in. Dat voelde solide!

Vandaag was uitermate spannend. Ik heb de bodem gelamineerd. Eerst een strook van 20 cm breed carbon over de lengte in het midden. Verder nog 1 extra verstevigingsmatje carbon over de vinbox. Daarna een laag glas 200 grams, een laag carbon 160 grams, en weer een laag glas. Bij de eerste mat merkte ik dat het lastig is om de randen die over zijn te laten plakken op het bovendek, dat was even zweten maar toch gelukt. Daarna de mat carbon en ik was bang dat dat nog veel lastiger zou zijn maar dat bleek weer heel erg mee te vallen, het plakte goed op de eerste mat glas. Vervolgens de laatste mat, deze een tijdje laten liggen, daar ging al vrij veel epoxy in van de vorige twee matten. Vervolgens nog 150 gram epoxy aangemaakt en de droge plekken en randen aangesmeerd. Nu wachten hoe het morgen is uitgehard..
IMG_0372.JPG
IMG_0371.JPG
Laatst gewijzigd door Arjen herintreder op do jun 15, 2017 4:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » do jun 15, 2017 3:50 pm

Ja Arjen, Ik ben streng.
Maar omdat dit een forum is en voor sommige ook een naslag werk en we van mekaar kunnen leren, dus ook af en toe een kritische noot.
Had je genoeg potlife bij het lamineren met deze tropische temperaturen! Het board ziet er al top uit!
Bouw je er wel een air vent in?
Doe op dit moment vrijwel het zelfde als jij. Zo doe ik het;
Gisteren heb ik de onderkant van mijn tandem gelamineerd. De hars is in drie/vier keer aan gemaakt om voldoende tijd te hebben. De eerste laag ging 4cm over de rand. Elke volgende laag kreeg er 2 cm bij. Op die manier wordt de zijkant van het board vloeiender en kan er na het uitharden met een scherp mes langs het afgeplakte dek het overtollige worden afgesneden. Dus op die manier snij je maar 1 laagje en dat wil zelfs wanneer de hars volledig is door gehard. (voor het snijden heb ik eerst de rand geschuurd. Als je eerst snijdt dan loop je de kans dat je het schuim raakt met alle gevolgen van dien) Vandaag het dek gedaan. Eerst een laag carbon en bij de voetbanden nog een laag. Op dat moment waren de gaatjes van de inserts nog te voelen en heb ik er kleine stukjes papier erop gelegd. Daarna de lagen glas en toen alles naar tevredenheid was met cocktail prikkers de voetband gaatjes gevonden. De mastrails sleuf heb ik uit gesneden toen de hars half hard was.
Dit board is voor mij te groot om te vacumeren en lamineerde dus net zoals jij. Maar deze keer heb ik het laminaat afgedekt met dunne folie en in het geval van de bodem de folie er strak omheen getrokken en vast geplakt. Vervolgens met een squeegee de lucht en het overtollige hars er uitgeduwd/gestreken. Met als resultaat een super strak laminaat. Het was een experiment, maar ben zeer tevreden over het eind resultaat.
Wat is boards bouwen toch mooi. Genieten in de werkplaats en op het water. Wat wil je nog meer.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » do jun 15, 2017 5:10 pm

Goed verhaal! Helemaal eens, het is prachtig om te doen! En de kritische noot is goed, daar leren we van.
Ook ik heb ongeveer 4 keer epoxy aangemaakt. De potlife was op die manier helemaal prima. Voor elke laag afzonderlijk. Voor de eerste had ik het meeste nodig. Ik heb eerst de kern ingesmeerd met de roller en vervolgens de mat er op. Daar waar de 20 cm laag carbon zat pakte het glas natuurlijk al wat epoxy. De laag carbon ging boven verwachting goed en ligt er voor zover ik kan zien behoorlijk straks op.
De laatste mat had ik nog maar weinig epoxy nodig. Deze heb ik op de laag carbon gelegd, goed glad en strak gestreken ( niet met een strijkbout :-) ) en een tijdje gewacht. Vervolgens nog wat epoxy aangemaakt en de rest aangesmeerd. Ik had wel de eerste mat de langste overlap rand gegeven maargoed zodoende leert men. Ik ben blij dat het er strak op zit, dit betekent minder schuurwerk. Wel zal ik de neus van het board nog een keer apart moeten behandelen en daar denk ik speciaal wat glas voor moeten knippen en er goed op plaatsen.
Overigens heb ik een paar keer het glas iets ingeknipt aan de randen om het mooi weg te kunnen plakken. Dit werkte prima.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » do jun 15, 2017 5:14 pm

Wat de air vent betreft, eh ja die heb ik liggen maar het leek mij verstandig om die in het bovendek te plaatsen :-)

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za jun 17, 2017 2:04 pm

Ok, dek ook gedaan, het is nu 1 zwart gebeuren.. De vin en de mastrail uitgezaagd/geschuurd, die zijn ok.
De keiharde randjes en opstaande carbon stekeltjes afgezaagd en een beetje bijgeschuurd.

Hoe kan ik nu het beste verder gaan? Weer een laag epoxy aanbrengen en deze mooi glad schuren?
De bodem heeft aan de randen een beetje overlap van het dek, geen carbon maar wel glas.
Bij de achterkant zie je duidelijk waard de glas en carbonrand ophoudt.

Rob, ik zag op 1 van jou filmpjes dat je alles aansmeert met plamuur ( micro balloons ). Is dat de manier om bijvoorbeeld de bodem aan de achterkant weer helemaal strak te krijgen? Geld dit ook voor plekken waar bijvoorbeeld een lichte sleufvorm zit?
Kortom, hoe kan ik nu alles zo strak mogelijk krijgen?

Alvast dank voor de tips!
IMG_0377.JPG
IMG_0376.JPG
Bijlagen
IMG_0377.JPG

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » za jun 17, 2017 2:41 pm

Voordat je met plamuur aan de slag gaat moet je het board met een niet te grove korrel opschuren,zodat je een betere hechting krijgt van je plamuur/epoxy.
Onderkant zou ik opschuren(licht ) met een vlakschuur machine,deukjes raak je hiermee niet dus die blijven mooi glanzend en zo weet je precies waar je moet gaan opvullen met epoxyplamuur.
Bovenkant idem.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Rob Rock » za jun 17, 2017 4:57 pm

Arjen@ Kortom, hoe kan ik nu alles zo strak mogelijk krijgen?
Je schuurt de schuimkern zo strak mogelijk, je lamineerde zo strak mogelijk en nu komt het erop aan. Mijn werkwijze is altijd wanneer er gelamineerd is; grof schuren met een schuurplank (P40/P60). Het is eigenlijk weer shapen, maar dan op de harde schil. Zodra je schuurt zie je al dat niet alles wordt geraakt door het schuurpapier. Er zijn heuvels en dalen. Van de heuvels mag wel 1 laagje glas worden door geschuurd, maar ook niet meer dan dat. En natuurlijk proportioneel ten opzichte van de rest. Dit is allemaal handwerk om een zo strak mogelijk resultaat te krijgen. Vervolgens de dalen licht op schuren en vullen met epoxy/microballons voor de diepere dalen en voor de oppervlakkige dalen met plamuur. (ik gebruik altijd polyester plamuur, omdat het en goedkoper is en sneller uithardt)
De truc om zo min mogelijk te schuren is; Het dal vullen en helemaal vlak strijken met het (brede) plamuur mes. Daarmee is het dal inderdaad nog niet volledig gevuld, maar na even licht geschuurd te hebben wordt dezelfde handeling herhaald. Net zolang totdat alle dalen zijn gevuld en dus gelijk met de heuvels waar feitelijk niets meer van af is gegaan. Dit is eigenlijk de kern van een strak laminaat.
Maar wanneer je dit hoogglans zou spuiten, dan zou je toch weer heuvels en dalen ontdekken. Minimaal weliswaar maar toch. Dit komt omdat de hardheid van de materialen verschillend zijn. Spuitplamuur is een eenvoudige manier om de laatste minimale verschillen weg te werken, maar ik gebruik meestal een laagje verf.
Tenslotte; Op het dek waar de antislip komt hoeft niet veel geschuurd te worden daar zie je nauwelijks iets van. En een excentrische schuurmachine maakt het veel strakker als een vlakschuurmachine. Hoewel de naam vlakschuurmachine suggereert dat deze vlak schuurt is dat (zeker) niet het geval.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za jun 17, 2017 5:35 pm

Ok, helder, ik ga volgende week verder. Ik heb ook nog niet nagedacht over striping. Is dit goed te doen met spuitlak?
Welke? Ik weet dat ze bij de Action hee goedkope lak hebben maar werkt dit op een board? Of mettalic lak gebruiken van de Gamma?

Iemand nog een tip waar ik dikke pads kan halen? Ik zie alleen de iets dunnere bij de divese surfwinkels..?

Komende week meer

pale rider
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door pale rider » za jun 17, 2017 7:28 pm

Als je lak gebruikt uit een spuitbus dan moet het wel acryllak zijn van bijvoorbeeld motip,moet wel een paar dagen drogen voordat je hem weer aflakt met een blanke dd(2K )lak om oplossen van je design te voorkomen.
Tegenwoordig kun je ook 2K lak in spuitbussen kopen(Crop nonpaints in Rotterdam) ,heb zelf een paar bussen gekocht voor een niet windsurf gerelateerd project en dit beviel mij uitstekend!
Footpads met een dikte van 5 mm kun je bij Boarderzone kopen,heeft trouwens uitstekende antislip lak beiden van Nautix.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » zo jun 18, 2017 6:44 pm

Ik heb het board vandaag even gewogen. 6.3 kg ( zonder voetbanden en vin) Daar komt nog een beetje bij, extra laag epoxy op de bodem en een laag dd lak en nog de voetpads. Het board heeft nu de volgende materialen:
- EPS 60 kern
- 3 keer een horizontale stringer van carbon over de gehele lengte, 20 cm breed.
* 1 in het midden van de kern (op 6 cm dikte)
* 1 op het bovendek in het midden
* 1 op de bodem, in het midden
- op het bovendek 2* glas 200 gram en 1* carbon 165 gram
- op de bodem idem

Extra:
- de vinbox met 2 matjes glas 200 gram en 1 matje carbon 165 gram
- onder de voetbanden 3 matjes glas 200 gram en 1 mat carbon.
- op de neus 2 matjes glas 200 gram, 1 matje carbon

Komende week, schuren, lakken, striping? en afwerken, footpads plaatsen ( nog niet gekocht) en voetbanden er op en dan hopen dat er wind komt.... :eek:

Plaats reactie