Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Board bouwen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Re: Board bouwen

Bericht door barth » za jun 24, 2017 5:03 pm

mooi ding !! ik ben benieuwd.

flapie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD, HotSails, LoftSails
Contacteer:

Bericht door flapie » za jun 24, 2017 7:24 pm

Nice 👍👍👍

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » ma jun 26, 2017 7:04 am

mooi board geworden zeg

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Bericht door Arjen herintreder » ma jun 26, 2017 7:54 am

Dank!! Eh..,waar is de wind..? zucht, geduld, geduld

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » ma jun 26, 2017 10:31 am

Vrijdag, zaterdag, zondag ook nog. Heb je niet een paar kansen laten lopen? Ik ook hoor...

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » ma jun 26, 2017 10:43 am

I know, maar ik had andere verplichtingen..
Vandaag en morgen had ik wel gekund maar waait het echt niet..misschien volgende weekend..

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za jul 01, 2017 6:03 am

Geduld wordt danig op de proef gesteld.., heel misschien kan ik vanmiddag met het board het water op, even de voorspellingen goed volgen. In de tussentijd toch nog wat gedaan. Ik maakte mij wat zorgen over de plek waar je staat tussen de vlagen door, dus recht voor de mastvoet. Ik heb hier nog 2 lagen glas en 1 laag carbon opgedaan en vervolgens nog een 'pad' gemaakt voor die plek. Die laatste pad maakt het wel wat minder mooi maar het doel heiligt het middel. Ik was bang dat ik daar te snel deuken op zou lopen ( nadeel van no-sandwich :-))Op de sta-posities zitten nu overal ongeveer 6 a 7 lagen + dikke pads van 11 mm. Board weegt nu 7.5 kg schoon aan de haak. Ik vind dat nog steeds een prima gewicht. Verder heb ik twee vinnetjes gemaakt. 1 wat meer standaard (32 cm), freeride en de ander wat meer bijzonder (25 cm). Bijzonder board, bijzondere vin..,
IMG_0465.JPG
IMG_0466.JPG

barth
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door barth » za jul 01, 2017 8:05 am

Ziet er stoer uit!
hoe heb je die vinnen gemaakt?

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za jul 01, 2017 8:25 am

De freeride vin komt uit een mal en bestaat dus uit lagen glas en carbon (ongeveer 12 lagen)
De 'bijzondere' vin is hand lay-up en de kern is van hardhout. Dus het hout in de juiste vorm geschuurd en vervolgens enkele lagen glas en carbon. De voetjes gemaakt in een siliconen-rubber mal. Het vin'blad' er recht ingezet en gevuld met chopped strands van glas en carbon en epoxy. Daarna gaatjes boren voor schroef. De messing 'moer' in het gat vastgemaakt met druppeltje secondenlijm, laagje zwarte acrylverf over de vin gespoten. Bij de freeride vin geen verf er over op wat blanke lak na.

barth
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door barth » za jul 01, 2017 12:51 pm

Ben benieuwd hoe de vinnen werken. Dat lijkt me nog eens een leuk project om te proberen. Voor mij haalbaarder dan een hele surfplank

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » ma jul 03, 2017 5:30 pm

:D :) :D :D :D :D :D :D :D :D :) :) :D :D :D

En dan eindelijk gevaren vandaag! Ik heb er een bijzonder boardje bij met mooie vaareigenschappen.
Pluspunten: verassend snel, snel in plane ( vraagt wel wat aktie), gijpt echt superrrrr! Gijpt Kort maar planeert ook super door bij een langere bocht. Is ook eenvoudig te gijpen, heel stabiel in de bocht. Ondanks korte lengte vaart het zeer stabiel, althans in plane..

Minder:
Tussen de vlagen door dobberen is het board erg loefgierig, t vaart als een wave board bij het uitvaren door de brandingszone, dus voet tegen de mastvoet, benen stuk uit elkaar en dan kun je m redelijk recht houden tijdens het dobberen. Om 'm in plane te krijgen moet je 'm volledig ruim trekken en een beetje lostrappen. Hoogtelopen gaat minder goed dan bij mn andere boards behalve bij echt harde vlagen wind, dan gaat t wel ok.

Springen nog niet geprobeerd, t water was erg vlak vandaag en wat een bak k..wier!

zeldenrust
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Veel oude meuk dat het nog prima doet

Bericht door zeldenrust » ma jul 03, 2017 5:41 pm

Wat een topverhaal! Leuk om te lezen. Veel plezier ermee.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Eurofun
Surf spul: JP Speed / Neil Pryde Evo6-7, vinnen C3/IFins/Z / SUPs JP en zelfbouw quad

Bericht door Loop » di jul 11, 2017 4:39 pm

Echt heel gaaf!

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za sep 16, 2017 12:46 pm

En dan nog maar een board gebouwd. Te leuk om te doen en de meeste spullen had ik nu toch al in huis.
Nu EPS100 gebruikt, iets zwaarder schuim maar drukvaster. Wederom een carbonlaag van 20 cm breed in het midden van de kern. 2 schuimplaten voor isolatie van 5 cm dik op elkaar en daartussen het carbon. De scoop en punt gemaakt van een laag PUR schuim op het eps, met nog iets meer drukvastheid. Dat als twee componenten op het eps gevloeid en dit wordt dan schuim, ongeveer 20 keer het volume van wat je hebt aangemaakt. Makkelijk te schuren en meteen een extra sterke neus. Board is 222 cm bij 60 cm, ongeveer 85 lt. 6.5 kg. Weer veel bij geleerd. Ga zeker nog een keer een derde bouwen :-)
IMG_0559.JPG
IMG_0558.JPG
IMG_0557.JPG

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits » za sep 16, 2017 1:02 pm

Kijk je hebt het virus nu dus ook. Mooie vooruitgang geboekt. Het wordt steeds mooier en leuker. Veel vaarplezier!

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits » za sep 16, 2017 1:05 pm

Bedoel je trouwens dat je 20cm carbon horizontaal in het midden van je plank hebt? Als dat zo is, overweeg dan eens een strook van 10cm in je dek en een strook van 10cm in je bodem. Geeft veel meer stijfheid dan iets in het hart. Alternatief is je kern doormidden zagen en met glas/carbon een dunne stringer (verticale versteviging) maken. Zou allemaal met sandwich technieken niet nodig moeten zijn, maar geeft wel veel stijfheid.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » za sep 16, 2017 5:12 pm

Mooi man.
ARJEN@ citaat ;Ga zeker nog een keer een derde bouwen !
Ik concludeer hieruit dat je het bouw virus ook te pakken hebt. Heerlijk, gefeliciteerd, fantastisch.
Eigenlijk is het net als windsurfen. Je kan het allang en toch ga je elke keer weer het water op. Met je maten, voor de gezelligheid , in de natuur, je grenzen verleggen, marktplaats afspeuren op koopjes. WINDSURFEN is zoveel meer, dan alleen windsurfen.
Het bouwen is iets wat naar mijn idee in iedere windsurfer zit. Alleen wordt het soms onderkend, weg gedrukt of gewoonweg geëxcuseerd; geen tijd, geen ruimte, mag niet van mn partner, het geeft veel troep, geen fut, lig liever op de bank .........etc. etc.
Het geeft je leven zoveel meer waarde door zelf dingen te maken. Te creëren en het water op te gaan en daarbij surfers in te halen met hun peper dure setjes van carbon van vele euro's met veel bla bla en met exotische prijzen. (Nee, Rob dat laatste is geen goede reden, maar wel leuk)
Stijg boven je zelf uit en ga bouwen! En of je de stringer er wel of niet goed in lijmt, met vacuüm of zonder, met carbon of glass, het maakt niet uit. De voorbeelden op You Tube zijn eindeloos.

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » za sep 16, 2017 5:40 pm

Heren, mooie reacties! Ja, dat hele windsurfen is natuurlijk een bizar virus wat je niet meer kwijt raakt. Ik vind het bouwen prachtig. de_smits, hele maal eens, maar die bouwwijze zit ook in dit board, zo ook in de eerste, zie eerdere tekst. Dus in het midden, op het bovendek en op de bodem een extra 20 cm laag carbon in het midden. Dat zorgt vooral voor stijfheid en daar houd ik van. Voor goede vaareigenschappen een stuk belangrijker dan gewicht!

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits » zo sep 17, 2017 9:13 pm

Hoi Arjen, duidelijk. Daar had ik overheen gelezen. Veel plezier ermee. Net wat Rob zegt: bouwen is fun en erop varen helemaal. Ongeacht de bouwwijze. Gr. Frank

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Arjen herintreder » wo sep 27, 2017 8:45 am

Virus....damn ja! De volgende in aantocht! Voor de 15-17 knopen omstandigheden 😀
IMG_0584.JPG

Plaats reactie