Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

JP Freeride finbox herstellen

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
PMKoning
Deur-surfer
Deur-surfer

JP Freeride finbox herstellen

Bericht door PMKoning » za jun 03, 2017 7:10 pm

Dag klussers,

Mijn oude vertrouwde JP heeft al veel jaartjes terug er de brui aan gegeven. Een V8 9.4 met goed 5bft en bump and jump omstandigheden vond de finbox uiteindelijk niet OK meer.
Resultaat een volledig uitgebroken box :roll:

Na vele jaren aan het plafond van de schuur recent besloten om te zien of ik m toch weer tot leven kqn brengen.
Dus n nieuwe box gekocht en gaan 'slopen'. Zie hier het resultaat
Afbeelding
Afbeelding

De meeste stappen heb ik wel helder, Enige echte uitdaging vind ik het juist uitlijnen van de box! :lolno:
Omdat het hele vlak rondom de box gekraakt was heb ik een groot gedeelte leeg gemaakt en zag ik bovendien dat het een oude herstelde schade was. Destemeer reden om t nu dus goed te doen.

Wie kan me vertellen hoe ik het beste de box kan uitlijnen in de as van het board zodat het perfect haaks staat?

Thanks PM

Ps ik probeer nog ff wat foto's te uploaden :silent:
Bijlagen
2017-06-03 16.25.31-01.jpeg
Laatst gewijzigd door PMKoning op za jun 03, 2017 7:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Re: JP Freeride finbox herstellen

Bericht door Ron Gijzen » za jun 03, 2017 7:37 pm

Ik zou er een zo lang mogelijk fin in steken, en die gebruiken om de box tov van het board uit te lijnen. Je kunt van een paar houten latten, of een in de bouwmarkt haaks gezaagde plaat een grote winkelhaak maken.

PMKoning
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door PMKoning » za jun 03, 2017 7:57 pm

Dag Ron,

Dank voor je reactie. Dat had ik idd ook al bedacht. Waar ik echter nog een oplossing voor zoekmis hoe het horizontale vlak te vinden??

ron.vandijk
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 SX Silberpfeil LTD, de 69, de 77, de 82 en de 85 met Loftsails Racing Blades 7.0, 7.8, 8.6,9.

Bericht door ron.vandijk » zo jun 04, 2017 9:19 am

Met een rechte strip van 1m gaat dat prima. Die gebruik je om je vinkast in de lengterichting van je board uit te lijnen.
Die strip plak je in lengterichting vast op je board om je vinkast te kunnen controleren: of die in lengterichting recht is aangebracht. Belangrijk is dat je je nieuwe schuim goed pas maakt voor de vinkast, dan kan het al bijna niet verkeerd.
Ik heb zo ooit bij een slalomboard de vinkast opnieuw aangebracht omdat die door de fabrikant scheef was aangebracht. Dat merkte ik omdat ik in één bepaalde vaarrichting heel vroeg spinouts had.
succes,
Ron.
Laatst gewijzigd door ron.vandijk op zo jun 04, 2017 4:10 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Rob Rock
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » zo jun 04, 2017 9:47 am

PM@;Wie kan me vertellen hoe ik het beste de box kan uitlijnen in de as van het board zodat het perfect haaks staat?

Als ik dit project zo bekijk vind ik het wel bijzonder dat deze vraag je het moeilijkste lijkt, maar goed de rest is helder.

De center lijn meet je door van rail tot rail te meten en daar de helft van te nemen. Dat is aan de achterzijde makkelijker dan bij de boeg, maar een winkelhaak tegen de rail aan leggen vergemakkelijkt het een en ander.
De fin er perfect recht in krijgen doe ik met een waterpas die op het board wordt gelegd. Bij een V bodem gebruik je bijvoorbeeld twee lego steentjes. (ook even checken of de waterpas oké is). Vervolgens een dun touwtje met gewichtje aan het plafond spijkeren en bij de tail/centerlijn laten hangen. Een tweede bij de boeg kan, maar hoeft niet.
Er zijn meer manieren om dit tot een goed einde te brengen, maar deze is voor iedereen te doen.

Wellicht is het ook leuk om plan van aanpak met het forum te delen, zodat anderen met een vergelijkbaar project daar van kunnen leren dan wel een andere werkwijze kunnen opperen.

Succes.

PMKoning
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door PMKoning » zo jun 04, 2017 2:00 pm

Dank voor de tips heren, daar ga ik eens verder mee!

@Rob, waar ik eigenlijk op doelde met de rest Is helder is dat daar eigenlijk wel van alles over te vinden Is. Dit uitlijnen daarentegen vond ik toch niet zo 123 en is zoals Ron ook al aangaf natuurlijk best n dingetje. Natuurlijk zijn alle stappen belangrijk, maar omdat deze me wel heel fundamenteel leek wilde ik dat eerst eens snappen. 8-)
Ik moet idd nu verder eens alle stappen uitwerken zodat ik een soort bouwplan heb. Tijd is echter schaars, dus ik heb zo'n vermoeden dat het wel ff gaat duren :-o
Natuurlijk deel ik e.e.a. als ik zover ben!

watermonster
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Slalom 49, 59, 69 (85cm is nu in de maak :-)..) - Gun GS-R 5,6 tot 8,7
Contacteer:

Bericht door watermonster » di jun 06, 2017 9:07 am

Vanaf 2:54 zie je een methode

Ik persoonlijk zou trouwens eerst het gat opvullen met schuim, dat afwerken t/m sandwich en voordat je de laatste laag\lagen vezel gaat lamineren de box plaatsen.

Plaats reactie