Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

XPS of EPS

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

XPS of EPS

Bericht door Arjen herintreder » ma jul 17, 2017 7:19 am

Is XPS een goed alternatief voor EPS bij zelfbouw? Zo ja, zo nee, wat zijn de voor- en nadelen?
Iemand ervaring met beide producten?

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Re: XPS of EPS

Bericht door Ron Gijzen » ma jul 17, 2017 7:48 am

Ik heb vooral ervaring met XPS, als kern voor composiet-vleugels van modelvliegtuigen.
XPS heeft is drukvaster (harder), heeft kleinere cellen en een hogere dichtheid (zwaarder) dan EPS. En het is duurder.
XPS is in verschillende dichtheden verkrijgbaar, maar in de doorsnee bouwmarkt ligt meestal rond de 40-50 kg/m3 (alhoewel 120kg/m3 ook bestaat, bv als vloer in koelcellen waarover heftrucks moeten rijden).
EPS zit rond de 25 kg/m3.
Een 100-liter board -kern zal dus in EPS 2.5kg wegen en in XPS 4-5kg.
Bewerkbaarheid van XPS is denk ik beter dan EPS; het brokkelt minder snel af bij schuren. Ik denk dat je ook een iets minder dikke huid nodig hebt omdat de drukvastheid hoger is dan van EPS.
Disclaimer: ik heb nog nooit een surfboard gebouwd en weinig ervaring met het bewerken van EPS>

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits » ma sep 11, 2017 10:42 pm

Beste Arjen, XPS is idd zeer goed te bewerken en drukvaster. Daarom gebruikt bijv. Rob Rock (zie diverse topics) dit schuim als sandwich materiaal. Ik heb ooi een vol XPS board gemaakt. Mega sterk, maar zeker zonder ontluchting zeer gevoelig voor delamineren. Voordeel is dat het schuim geen water op neemt door de gesloten cel structuur. Dat is ook direct de oorzaak van het risico op delamineren door drukopbouw van het nog steeds opgeschloten gas waarmee geschuimd is. Advies: prima voor versterkingen of dergelijke. Gr. Frank

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Bericht door Arjen herintreder » za sep 16, 2017 12:37 pm

Dank voor de info. Heb inmiddels weer een board gebouwd en dit keer EPS100 genomen en de scoop/punt aan de bovenkant aangevuld met PUR 40 kg/m3 Dit werkte erg goed. Misschien ook nog eens een board bouwen met XPS. Met ontluchter dus.. :D

Plaats reactie