Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Bouw zelf of samen je eigen TANDEM!!!

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bouw zelf of samen je eigen TANDEM!!!

Bericht door Rob Rock » ma sep 11, 2017 8:50 pm

Bouw zelf of samen je eigen TANDEM op een relatief eenvoudige manier!

Het bouwen van een tandem verschilt niet zoveel van het bouwen van een gewoon windsurfboard. Het board is veel langer en heeft dus ook een sterkere constructie nodig. Met stringers is dit probleem makkelijk te ondervangen.
Bijzonder eigenlijk dat vroeger alle boards 1 of meerdere stringers hadden.
De tandem in de filmpjes heb ik gemaakt van een bestaand board. Deze is doormidden gezaagd en daarna verlengd. Bij het doorzagen bleek dat de bodem van voor tot achter was gedelamineerd. Daarbij was de huid niet los gekomen van het schuim, maar was het schuim eigenlijk vlak onder de huid gescheurd. Heb wel eens een board gehad waarbij je dit heel goed kon voelen. Bij dit board niet en dat was een onaangename verassing die ook wel wat gewicht toename tot gevolg had.
(De boot die af en toe in het filmpje is te zien is ook verlengd en tevens verbreed. Ooit een Kameleon boot gemaakt voor mijn jongens, maar zij hadden er na een paar keer varen geen lol meer in. Nu met kajuit is het een boot voor mij en mn vrouw, zodat we in windloze weekenden toch het water op kunnen. Ik hou van bouwen.)

In filmpje 1; een paar bouw fotos en actie/vaar impressies waaronder ook enkele met een drone. Tevens de afmetingen van het board/posities masttracks en de vin boxen. (in plaats van een zwaard heb ik gekozen voor een extra vin box)
Filmpje 2; Start van de bouw. De zaag gaat er in en de shape wordt bepaald. De zaag gaat door het board op het breedste punt, zodat de outline soepel loopt. Of dat voor de bodem; scoop/ rocker lijn ook het zelfde is maar de vraag. Een precies klusje! Nadat het tempex is verlijmd tijd om te gaan shapen en de inserts maken en verlijmen.
In filmpje 3; lamineren en afwerken. Met name bij het lamineren heb ik een andere techniek toegepast dan wat heden ten dage gebruikelijk is. Het laminaat heb ik afgedekt met een enigszins flexibele folie, waardoor het overtollige hars en ook de lucht er uitgedrukt kon worden met een squeegee. Met als resultaat een gesloten vlak en verzadigd oppervlak zoals bij een vacuüm laminaat. Onder het antislip is met afwasmiddel en een spuitbus rode verf op een eenvoudige wijze een decoratief dek ontstaan.
Natuurlijk is er ook een lekker stukje gitaar muziek bij de filmpjes. Hoewel “filmpjes” Alles bij elkaar 50 minuten!
Het was een fantastisch project en de fun op het water zeker niet minder.
Mocht je niet de tijd of ruimte hebben om zoiets te bouwen! Je kan er ook een bij mij bestellen. (Rock Foil Composites)

keesd
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: RRD WaveCult 85, Fanatic Eagle 100, JP SlalomIV 76 en Bic Bamba

Re: Bouw zelf of samen je eigen TANDEM!!!

Bericht door keesd » ma sep 11, 2017 10:03 pm

Rob gefeliciteerd, het is weer een fraaie creatie geworden, zowel board als filmpjes :clap: .
Best wel benieuwd hoe de vaar eigenschappen zijn. Hoe heb je de bodemshape doorgezet?
Hier en daar heerlijk "out of the box". Splash design 2.0.
Het volgende object misschien dippen?
(warning: meer guitaar muziek :whip: )
https://youtu.be/zPlbKUt0W9k

Rwuijster
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Rwuijster » vr sep 15, 2017 1:16 pm

Ziet er echt chill uit Rob!
Goed werk. Surf je trouwens meestal op het zuidlaardermeer? Want dat is in dit filmpje te zien toch?

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast

Bericht door Rob Rock » za sep 16, 2017 12:50 pm

@Rick Het is inderdaad het Zuidlaardermeer.
@Kees Het swirlen is inderdaad een prachtige, maar vooral eenvoudige manier om kleinere objecten decoratief te decoreren. Maar een surfboard langzaam onderdompelen onder een hoek van 45 graden is wel een enorme uitdaging.
Toen ik je bericht las en het filmpje had bekeken kon ik het niet laten om zelf eens iets te swirlen. Werkzaamheden aan de kant, emmer water gevuld met steenkoud water en een paar kleuren uit de spuitbus via een plasticbekertje in het water gegoten. Beetje geroerd toen twee vinnen geswirld. Prachtig resultaat! Dit zou de vinnen mode weleens drastisch kunnen veranderen.
Helaas, nadat de verf was uitgehard bleek de laag dikte onregelmatig en is daarmee ongeschikt voor vinnen. Erg leuk om te doen. Op You Tube staan mega veel filmpjes. Gewoon proberen. (spiegels van de auto, lampvoet, vaas, etc.)

Terug naar de tandem. De vaar eigenschappen zijn uitstekend te noemen. De test vaart met alleen 1 vin in de achterste box beviel ons mindergoed dan met 2 vinnen. Achter 45cm en daarvoor 36cm. Hoogte varen valt niet tegen. En ondanks dat het board smal is komt het snel in planee. Het overstag gaan en het gijpen is vooralsnog het lastigste onderdeel net als het zeil optrekken wanneer de zeilen aan de verkeerde kant liggen. Hoe dan ook, tandem varen is erg leuk!
Als je een keer in de buurt bent mag jij en je zoon de tandem gerust een keer proberen.

De bodem shape is vergelijkbaar met een gewoon board; De scoop is ongeveer 20cm en de achterste 2 meter zijn bijna recht met op de laatste 80cm een rocker van ongeveer 0,5cm.
Wanneer je niet in golven vaart wil je zo min mogelijk rocker. Testje voor thuis; Als je een theelepeltje met de bolle kant onder de stromende kraan houd dan trekt het lepeltje zich in de straal. Bij een surfboard resulteert dat in "blijven plakken". (voor een waveboard in de golven heeft dat wel voordelen. Een board zonder rocker gaat dan harken)

Zijn er al enthousiastelingen die ook aan de slag willen gaan?

agr64
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB IS107, IS124 & P299 / GA Vapor 5.6-11.0 / KA Race 10.8

Bericht door agr64 » zo sep 17, 2017 9:24 am

:thumbup: ...wederom heerlijk en interessant kijkvermaak op een regenachtige zaterdagmiddag!

Arjen herintreder
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou 3S, JP Allride Pro, NP Hellcat, Gaastra cross, manic

Bericht door Arjen herintreder » wo sep 27, 2017 8:42 am

Mooi werk weer!

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door Rob Rock » za okt 07, 2017 6:35 pm

Deze vraag kreeg ik per mail. Dat vind ik op zich niet een probleem, maar sommige vragen/antwoorden zijn soms ook interessant voor anderen die dit (doe het zelf) forum als naslag werk gebruiken;

Hallo Rob, top al die films! Ik kijk met veel bewondering en probeer het eea ervan op te steken, zogezegd alvast voor een toekomst project. Want heb ideeën genoeg, alleen nu nog verwezenlijken...
Vraagje: tijdens de bouw van je "paarse" board maakte je flenzen aan de mastrail en de voetbandpluggen -zo te zien met glasvezel en epoxy - om deze beter te kunnen lijmen/groter contactvlak. Dit zag ik ook bij de ombouw van het oldschool-speedboard.
Bij de tandembouw meen ik glasvezelmatten te zien, gebruik je hierbij polyesterhars?
Deze lijm je in je board met purschuim en een gele lijmbus, lijkt wel van UHU. Wat voor lijm gebruik je hier, gewone contactlijm? Acrylaatlijm beslist niet, dan blijft er niets van het styropor over (behalve met UHU CA 202, ideaal lapmiddel voor de haarscheurtjes in mijn Equipe op vakantie).
Heb je later dan geen probleem met hechting als je er met epoxy overheen gaat?
Groeten ???

Goed gezien! Voor mij is bouwen/ knutselen iedere keer weer kijken hou het anders kan. Van uit het verleden werk ik liever met polyester dan met epoxy. Zoals je goed hebt opgemerkt gebruik ik bij de tandem inserts glasmatten. Die zijn inderdaad alleen geschikt voor polyester. (epoxy lost niet het bindmiddel op) De hechting van polyester op epoxy is zeer matig. Echter omgekeerd is de hechting uitstekend. Om de inserts in het board te verlijmen gebruik ik meestal epoxy verdikt met microballoons, maar de purschuim en de bruislijm (gele bus) werken ook uitstekend. Bruislijm /pur hechten heel goed aan tempex en polyester/epoxy. Hierbij is het natuurlijk van belang dat het schuim niet te veel uit zet. Met voldoende gewicht (stenen) is dit goed te doen.
Veel bouw plezier allemaal!

Plaats reactie