Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Re: DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Bericht door Barbatruc » wo jun 20, 2018 1:51 pm

Rare jongens die chinezen. Bestel en betaal je dek pad op 6 juni, verzenden ze pas op de 19e na rappél... :-(

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jun 20, 2018 10:27 pm

Vanavond gefinetuned zodat de box er zo op het oog vrij netjes in past. De montage doe ik net zoals de andere inserts met microballoons gemixed door langzame (300 min.) epoxy.

De onderkant moet zo strak mogelijk op het hardschuim van de sandwich zodat de flens precies aansluit op de buitenkant. Dan een grote mat glasvezel of carbon er over en weer glad schuren. Daarnaast moet die box zoveel mogelijk echt haaks op de bodem staan, dat probeer ik dan ook met een touwtje aan t plafond en een lange vin in de box, de box zet ik bij t drogen vast met extra lange M6 bouten zodat ik de vin in de box kan vastzetten met dwarsliggers (plintjes) op het dek, zie foto. Hopelijk wordt het goed recht, haaks, precies op de middellijn van het board en stevig, maar ik denk het wel.
Bijlagen
CollageMaker_20180620_221756320.jpg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Bericht door WhiteofHeart » wo jun 20, 2018 10:40 pm

Slim die plankjes! Vraag me af of het zn ding doet!

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do jun 21, 2018 7:40 am

Interessant om de box aan de dek zijde vast te zetten.
Dan kan je het board ook omdraaien en vanaf de bovenkant verder vullen. (weet niet of dat wel wijs is)

Wellicht ten overvloede/tip; Zet de vin niet alleen goed haaks, maar ook precies in de lengte richting. Het wil nog wel eens gebeuren, omdat de focus vooral ligt op het haaks stellen de box soms de ruimte heeft langzaam weer die halve millimeter (scheef) naar links of naar rechts te glijden. Ook kan je, omdat de hars erg langzaam is deze een kwartier van te voren al mengen en regelmatig roeren, zodat deze ook echt goed gemengd is.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr jun 22, 2018 10:48 pm

Hoe lamineer je carbon op t dek als de inserts er al in zitten..? Met glas is t makkelijk, daar kijk je doorheen, maar bij carbon..?

Ik zit te denken het carbon er op te lamineren terwijl er koploze spijkertjes in de insert-gaatjes zitten. Dan weet ik precies nog waar de gaatjes zitten. Maar ik weet niet of dat lekker gaat als ik tegelijk de "poor man s vacuüm" toe wil passen...

@Rob Rock: heb jij daar ideeën over / tips voor?
Laatst gewijzigd door Barbatruc op za jun 23, 2018 8:53 am, 1 keer totaal gewijzigd.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » za jun 23, 2018 12:16 am

Ik heb het dek voornamelijk glas gedaan, carbon dus idd met koploze spijkertjes.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za jun 23, 2018 8:02 am

Het terug vinden van de voetband insert openingen bij een carbon laminaat is goed te doen zonder spijkertjes.
Bij een laminaat waarbij vacuüm is gebruikt tekent zich elke onregelmatigheid zich af en zo ook de inserts gaatjes. Zo zal je wanneer er een laag carbon over de openingen is gelamineerd deze ook altijd kunnen voelen en er dan een prikkertje er in duwen. Dit kan je ook even testen door er carbon zonder hars er over heen te leggen. Bij meerdere lagen wordt dit steeds moeilijker. Om meer "gevoel"" te hebben kan je met een verzinkboortje het gat iets groter maken. (een heel klein beetje)
Wanneer een gat is gevonden kan je de tweede ook met meten vinden (en daarnaast heb je uren de tijd met langzame hars.(ha ha)).

In theorie is de methode met spijkertjes een prima idee, maar in mijn beleving is de kans dat er hars in de gaten kruipt door capillaire werking erg groot. Als je toch liever voor de spijker methode kiest, dan zou ik een spijker nemen die vrij secuur in het gat past. Op maat zagen en vettig maken met zonnebloem olie (alle olie is goed). En er uit halen voor dat het laminaat volledig is uitgehard.

In mijn tandem bouw filmpje doe ik de prikker methode (op 12.50 min.). Door de folie op de tast door twee lagen 400 gr carbon.
In dit filmpje is ook de "poor" mans vacuum te zien. (voor de liefhebbers)

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 23, 2018 9:51 pm

Update:
- DT box zit er in: constructie met 2 plintjes als dwarsliggers werkte naar tevredenheid, aanrader! Lange vin lijkt loodrecht te staan (peildraadje aan plafond gebruikt, zie evt foto).
- holtes rondom de base track: opgevuld met plamuur (mix microballoons en epoxy). Toen nog wat extra Solarez epoxy fill rondom gesmeerd en glad geschuurd met dek.
- alles uitgehard door board in kleine kamer te leggen waar een kleine radiator dubbelhard aan stond.
- dek opnieuw geschuurd, egaal gemaakt overal.
- bovendeks carbon buisjes van de DT box heb ik rond de buisjes wat hardschuim bij weggesneden: die ruimtes vul ik straks met microballoons plammuur, net als rest van de hardschuimoppervlakte aan het dek.
- gaatjes van de voetband inserts mooi rond gemaakt door kruiskop ff paar slagen op t gat rond te draaien (glasvezel randjes zo weggedraaid).
- bodem stickervrij gemaakt en licht opgeschuurd met korrel 40 om te kunnen verven. Niet alle bestaande verf helemaal weggeschuurd, hopelijk is dit voldoende zo.
- onderkant box zelf (flens aansluiting met bodem) redelijk egaal geschuurd met rest van bodem. Je voelt nog wat overgang, ik weet nog niet wat ik zal doen:
. 40 grams glasvezeldoekje er over voor het idee en dan schuren (en dan botenlak er over)
. alleen plamuren en schuren (en dan botenlak er over)
. vanaf achter, 1 meter glasvezel of carbon over de bodem en dan schuren en lak

Eerst doe ik het dek met 1 laag 160 gr. carbon, dan kan ik nog nadenken over de bodem. 2 lagen carbon of de 2e laag met glas kan trouwens ook, ik heb zat liggen, maar ja dan wordt t board ook zwaarder... Keuzes...
CollageMaker_20180623_181153230.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo jun 24, 2018 3:36 pm

Dek met 1 laag 160 gr's carbon belegd en +-140 gr (snellere/normale) Epoxy. Huishoudfolie werkt prima en spul ligt nu uit te harden.

Ontluchtingsventiel met Pritt posterplakkers beplakt en mast track met smalle schilderstape. Insert gaatjes doorgeprikt en bovenkant DT box incl "gleuven" rond de uiteinden van de schoefbuisjes ingesmeerd met microballoon plamuur tbv gelijk maken aan dek plus hechting aan carbon.

Ik twijfel nu of er misschien nog een extra laag carbon en/of glas op moet voordat ik het schuur, aflak en EVA dek er op zet. Het carbon is nu wel dun.. A.d. andere kant er zat geen carbon op en de woodsandwich er onder is in prima staat.
CollageMaker_20180624_152332003.jpg

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo jun 24, 2018 6:28 pm

De vaart zit er nu al goed in.
De twijfel of er nog een laag glas/carbon over heen had gemoeten is vaak een dilemma. Het is beter om alle lagen in een keer te lamineren, maar als je toch besluit om nog iets van sterkte toe te voegen, dan zou ik dat plaatselijk doen. Onder de voeten en verder waar het er op aan komt. De neus? (Niet te droog lamineren. Op de foto ziet het er vrij droog uit)
Wat ik niet had gedaan is het afplakken van de masttrack. Je wil een sterke en waterdichte verbinding die wanneer je er gewoon overheen lamineert meer lijm oppervlak geeft. (De hars loopt er niet in, tenzij je drijfnat lamineert.)
Dat geldt eigenlijk ook voor de tuttlebox. Goed beschouwt is de feitelijke verlijming (laminaat op laminaat) slechts het cirkeltje met een dikte van minder dan 1 mm. Natuurlijk geeft het epoxy/microballoons mengsel ook lijm oppervlak. Ik zou met het laminaat bij de schroef bussen naar binnen hebben geplakt om meer verbinding te maken met laminaat/dek.

Huub. Lees dit niet als kritiek, maar als een positieve bijdrage. (er zijn meer knutselaars die dit ook volgen dan je zou denken)
Met name de tuttlebox is ook achteraf veel sterker te maken door er smalle streepjes glas of carbon in de schroef buizen te lamineren. En toch nog een laagje glas over de mast track.
Maar/en over het geheel ziet het er al erg goed uit.

Als je aan het EVA plak dek toe bent zou ik deze verlijmen op een gladde ondergrond. Het dek aflakken met epoxy of eventueel verf. Daar hecht dit zelfklevende schuimspul beter op dan een glad geschuurde onder grond.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » zo jun 24, 2018 6:48 pm

Mijn boardje is bulletproof met 5 lagen 160gr carbon op de bodem en 3 lagen 160gr glas op het dek en nog 2 lagen plaatselijke versterking in 160gr carbon. Box gaat nergens heen 😂. Gewicht is minder een issue dan je zou denken, zeker omdat het toch onder je voeten zit is het wel prima voor de balans.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo jun 24, 2018 6:54 pm

Hahaha nou kritiek als deze (opbouwend) is juist heel welkom! De hars is nog niet uitgehard dus ga ik zo nog een laagje doen dan :-)

Masttrack was trouwens niet echt afgeplakt, een miniem reepje had ik geknipt, alleen voor t gat zelf en ietsiepietsie omdat t natuirlijk wat houvast moest krijgen. Neus had ik nog niet gedaan, ik denk aan een enkel laagje glas ipv carbon voor de neus

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo jun 24, 2018 8:54 pm

Net nog een extra laag carbon er op gedaan (1m. vanaf achterkant) plus licht (40grs) glas tot en met de neus. Nu laten uitharden, ben benieuwd...

Idee is dan de bodem nog te doen, ik denk aan 1 laag carbon plus 1 laag glasvezel, beiden 160 grs en 1 meter vanaf de achterkant (dat is nl precies het vlakke stuk).
[Edit: of misschien bijna niks, de bodem is al goed zo namelijk. Alleen moet ik iets om de flens netjes aan te laten sluiten. Misschien doe ik er anders een klein stuk 160 grs glasvezel op, gewoon om de overgang/naad vervolgens netjes glad te schuren en waterdicht, hoewel het dat al lijkt]

Daarna art-work en EVA foam op t dek... :-)
Bijlagen
CollageMaker_20180624_204929098.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di jun 26, 2018 5:37 pm

Oei.... Ik heb de MrBoat epoxy hars gemengd met de langzame harder van Carbonwinkel.nl..... (Ipv met de snelle 40 min harder van MrBoat zelf...).

Ik weet niet of dit nog hard gaat worden, het is nu nog plakkerig. Board probeer ik in de volle zon te laten uitharden (bij wijze van alternatief voor een oven)

[Edit: droogt voor geen meter... Dus ik heb de bovenste lagen carbon + glas verwijderd en nieuw carbon en epoxy besteld. Hopelijk krijg ik de kleverige laag er netjes af. Eerste kleverige laag heb ik met azijn verwijderd. Rest met "eco-Aceton vervanger" dat ging refelijk. Het plakt nog wel wat, ik weet niet hoe erg dat is aangezien er nog een laag overheen gaat...]

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo jun 27, 2018 9:30 pm

Rework = done... Vandaag 200 grs carbon plus 160 grs glas er op gelamineerd. Morgen/overmorgen hoop ik de bodem te kunnen doen.
Bijlagen
CollageMaker_20180627_212923152.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jun 28, 2018 3:44 pm

Bodem verstevigd en side vinboxen gedicht. Nu uitharden en dan schuren.
CollageMaker_20180628_154210430.jpg

barth
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP - Starboard - Goya - Gun - Naish - North

Bericht door barth » do jun 28, 2018 4:41 pm

Hoe zwaar is tie ondertussen?

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » do jun 28, 2018 5:16 pm

8.0 kg. Tja superlicht is dat niet, wel oersterk.. Minder lagen carbon/glas en/of alleen wat lokaal had wel gekund denk ik, maar ik wilde een sterke plank..

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za jun 30, 2018 1:35 pm

Wat is dat veel schuurwerk... Pffff inmiddels heb ik de buren op tompoesjes getracteerd om t goed te maken. :crazy:
Gisteren glasballoon-plamuur gesmeerd en vanmorgen glad geschuurd.

Dacht ik..

Tot ik begon met lakken, dan zie je hoe oneffen het nog is op veel plekken (zie onderste 2 fotos). Ik vrees dat ik dus wéér moet plamuren en schuren, hopelijk blijft dat bij één keer want ik wil het graag een keer af hebben (en strak)!

En dan te bedenken dat ik vandaag echt graag had willen varen. Ken je dat gevoel: dat je er bijna denkt te zijn, je echt eager wordt en vervolgens nog aan de bak moet, maar je weet niet voor hoe lang..?
CollageMaker_20180630_132800186.jpg

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za jun 30, 2018 2:55 pm

Kan aan de hand van de foto's niet goed zien wat en hoe je het gedaan hebt, maar heel veel schuurwerk zou het niet moeten zijn.

De kunst van het plamuren is allereerst het aan brengen.
-Hoe netter/strakker des te minder hoeft er geschuurd te worden.
-Meerdere keren plamuren met dunnere lagen.
-tussen tijds grof schuren met korrel 60.
-Aanbrengen met een stuk plastic (squeegee) op de rondingen.

Dit kost wel veel tijd in dagen (tenzij je met polyester plamuur werkt), maar de schuurtijd is minimaal. Ik steek vrij veel tijd in het aanbrengen van de plamuur en zo min mogelijk in het schuren. (de eerste keren schuur ik handmatig. Pas op het eind machinaal. Wordt veel strakker)
De laatste keer/laag werk ik af met epoxy hars om de schuur krassen te vullen en om de plekken waar je tot op het glas/carbon laminaat is geschuurd weer te herstellen. Je hebt dan gelijk een gesloten oppervlak die zich prima laat lakken.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma jul 02, 2018 10:26 am

Whehooooooo! Gisteren m'n boardje uitgeprobeerd met de foil van Bart en hij vliegt! Wow da's wel gaaf om dan met je eigen gemaakte ding echt te varen :-) De winds was erg weinig (7-12kn geloof ik maximaal) en met 6.0 m2 leverde dat maar een paar keer echt vliegen op, maar ik heb al lol gehad en ben heel blij. Nu kan ik rustig aan de finishing touch doen en gewoon al varen.

Met natte voetbanden er op weegt het board nu 8.5 kg. Dat is niet extreem licht, maar het board is wel extreem sterk en ik kan er dus met weinig wind al plezier mee beleven.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma jul 02, 2018 8:04 pm

Ik haal met 7m de 8 knopen met goed pompen, dus dat moet voor jou met 6m ook zeker haalbaar zijn! Ff oefenen daarop en dan komt dat zeker goed ;).

barth
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door barth » ma jul 02, 2018 10:09 pm

Gaaf om je project mee te beleven!

rvdhorst
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door rvdhorst » di jul 03, 2018 8:10 am

Barbatruc schreef:
ma jul 02, 2018 10:26 am
Whehooooooo! Gisteren m'n boardje uitgeprobeerd met de foil van Bart en hij vliegt! Wow da's wel gaaf om dan met je eigen gemaakte ding echt te varen :-) De winds was erg weinig (7-12kn geloof ik maximaal) en met 6.0 m2 leverde dat maar een paar keer echt vliegen op, maar ik heb al lol gehad en ben heel blij. Nu kan ik rustig aan de finishing touch doen en gewoon al varen.

Met natte voetbanden er op weegt het board nu 8.5 kg. Dat is niet extreem licht, maar het board is wel extreem sterk en ik kan er dus met weinig wind al plezier mee beleven.
Gefeliciteerd Huub! :cheer: :cheer:
Wat wordt je volgende project :lol:

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr aug 03, 2018 6:46 pm

Deze Mike'a Lab ML70 moet t nieuwe "project" worden. Ultralight ex board van wereldkampioene
foruma kite 2014 Astrid Bertz. Full carbon is al voorzien van DT en ik denk dat alleen mast track en voetbandinserts plaataen voldoende moet zijn.

Board weegt kaal 6.3 kg.
Bijlagen
2018-08-03_18.40.15.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za aug 11, 2018 9:31 pm

Surgery just started.. Ik was benieuwd of een Stanley mes net zo makkelijk zou werken bij carbonsandwich als bij woodsandwich en ja hoor, snijdt er soepeltjes doorheen! :-)

Verder zal ik niet meer zoveel posten als de eerste keer, dit zou een kwestie van masttrack plaatsen moeten zijn, verder ben ik niks van plan (behalve er mee varen..)

Eerste board vaart heel lekker trouwens en is echt mega-sterk. Ik heb er op vakantie veel in de chop mee gevaren. Voordeel van zo'n kort (1.85cm) plankje is onder andere dat je vrijwel nooit de neus aantikt. Dat is wel anders bij een slalomboard welke je als windfoil gebruikt en een tik kan een duur geintje zijn...
Bijlagen
CollageMaker_20180811_211708443.jpg

barth
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door barth » zo aug 12, 2018 5:50 pm

Lijkt. Me een leuk project!
Om te maken en te varen

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo aug 12, 2018 7:03 pm

Doen dan! :-) mijn eerste plank verkoop ik trouwens mogelijk tzt als mn tweede goed lukt.

To surf or not to surf
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Fanatic falcon + AC1, Skate + vanalles, f2 wave + 3.7

Bericht door To surf or not to surf » wo aug 22, 2018 2:48 pm

Dit ziet er prima uit! Denk je te kunnen ophalen met dat board?

Ik ga ook maar eens zoiets maken voor het meer achter mijn huis... 8) Lijkt me veel leuker dan grote slalomsets!

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-5.0-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » wo aug 22, 2018 3:07 pm

Damn, ziet er toch wel heel tof uit dit.

Zit ff te dagdromen, ik heb nog ene Naish Ripper liggen, zou ik daar een low budget foil onder kunnen krijgen om gewoon eens ff te klooien.
De aanschaf van een dedicated foil board gaat het niet worden, ombouw van een board zou een optie kunnen zijn echter.

Echter ik dacht aan de Ripper omdat ik hier wel mogelijkheden in zie om zonder verstevigingen aan het board toch veilig een foil onder te schroeven.
Hoe dan?

Nou de Ripper heeft ook een powerbox kast in het midden van het board, er zou iets gemaakt kunnen worden van de voorste kast naar de achterste onde rhet board waardoor de krachten niet alleen op de achterste box en board komen te staan.

Zal het aanplaneren misschien iets verlangzamen maar zodra je vliegt maakt het niet meer uit.

Zou dus puur gaan om de krachtverdeling ter voorkoming van board break op de kont.

Droom idee??

Plaats reactie