Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: F-ONE
Surf spul: JP/Severne/Foils!

Re: DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Bericht door WhiteofHeart » di mei 22, 2018 11:27 pm

Barbatruc schreef:
di mei 22, 2018 6:45 pm
Plan:
- 28cm Chinook mast track op 85 cm vanaf voorkant vinbox (check?)
- DT vinbox vervangen door Horue (zit al flens aan), zie pic
- iets om te voorkomen dat board breekt (carbon van voor-achter? evt onder EVA dek later)
- achteraf pas voetbandposities bepalen(heb ik geen idee van. Die rus van de ml70 vond dat ze al goed zaten bij zijn board)

Doel is light wind bump & jump, géén race. Wel evt board gebruiken voor surfles met 1,5 m2 aan de kids (klein).

IMG_1779_clipped_rev_1.png
Ik heb zelf de pryde flight box gebruikt, daar heeft Tom kettler van vinnetjes er nog een paar van liggen, zijn ook van hoge kwaliteit! Zelfde afmetingen alleen helemaal opgevuld met hardschuim en prijs vergelijkbaar. Als je je masttrack op 85cm maakt zal je merken dat de voetbandposities zoals oorspronkelijk, zeker voor, op een gekke plek zitten een beetje naast de mast. Kiters hebben een veel bredere stance om het gebrek aan mastvoetdruk te kunnen compenseren.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » wo mei 23, 2018 7:35 am

Ik zag het, maar die pryde kost €136 en heeft geen flens. De Horue kost €76 en heeft een grote flens.

Hebbjij nog stringers naast je mast track? Daar zweert deze man bij geloof ik:
http://www.alphalanding.com/rc-track/ad ... ostco-sup/
Laatst gewijzigd door Barbatruc op do mei 24, 2018 9:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo mei 23, 2018 7:46 am

neem je dat serieus?

vroeger kocht je een blank met stringers, daartussen paste de masttrack. Het deck rondom moet sterk zijn, dus als je daar extra lagen overheen doet zit je goed. Stringers ernaast zeker zoals de beste man doet in je link voegt niet zoveel toe.

Enige kracht feitelijk is de kracht van het aandraaien en zorgen dat de base niet verschuift, die vervolgens de krachten over het dek laminaat verspreid. Je deck laminaat zal dus wel goed aan de kern verbonden moeten zijn. Daar helpen stringers niet bij.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 23, 2018 9:34 am

Ik heb helemaal niks naast mijn masttrack, ook echt niet nodig hoor. Hij zit wel heel goed vast als je kan zien ergens 2 pagina's terug.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo mei 23, 2018 12:48 pm

Voor degenen die óók zo'n kite raceboard willen ombouwen, hier de link naar de zoekopdracht die ik gebruikt heb:
https://www.marktplaats.nl/z.html?query ... s=S%2C8362

Ofwel, deze zoekterm:
monaro OR sector OR raceboard OR race OR rapida OR lightning OR vmg OR cr OR xr OR olive OR jet OR nk OR ml OR mk OR foka OR venturi OR cf6 OR stealth OR rc70lg OR evoluzione OR hm OR rd12 OR cf6 OR temavento OR mk70 OR mikes
Wel opletten voor je gewenste breedte van t board. Kosten: €150-250 moet lukken (die van mij was na onderhandelen €150).

Hier specs in de IKA complete list of registered series production boards:
http://formulakite.com/images/documents ... boards.pdf

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 23, 2018 1:14 pm

Die onderste heb ik ook gebruikt, goed om die even te delen inderdaad!

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo mei 23, 2018 11:50 pm

1e bestelling van materialen voor mast track en voetbanden (die eerst mknteten, pas daarna bestel ik die Horue vinbox en carbon)

1x Chinook mast track 28 cm
4x Chinook voetband inserts 5 voudig
------
€42 bij Windsurfparts

€52 bij MrBoat voor epoxy en glas:
CollageMaker_20180523_233923994.jpg

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do mei 24, 2018 10:39 pm

Een board aanpassen aan jou wensen. Het blijft in mijn ogen echt een optie die voor menigeen goed te doen is en ook nog eens de portemonnee bodem uit het zicht houd.
Zaterdag een oud formulaboard gekocht voor een nette prijs. Starboard formula 155.
Zondag er mee gevaren met de foil en ook even zonder. Super snel in planee en ook met de foil prima. Alleen de ouderwetse voetbanden waren een drama. Er heel moeilijk in en als je er inzat bijna niet meer uit te komen.
Dinsdag de neus eraf gezaagd. Board was 270 cm en dat past niet goed in de bus+ extra gewicht zo ver naar voren is voor het foilen niet gunstig. Is nu 240 cm en heeft nog een scoop van 12 cm. Net voldoende. Daarnaast achter de mastrail nog een mastrail van 28 cm gemonteerd voor royale trim mogelijkheden. Ik verwacht dat de vinbox sterk genoeg is. Deze loopt van de bodem geheel door naar het dek, zoals ik het graag zie.
Woensdag bijgewerkt, geplamuurd en geverfd + andere voetbanden.
Vandaag uit geprobeerd op het Lauwersmeer. De twee rakken die ik kon maken waren veel belovend, maar de (paaiende) vissen gooiden roet in het eten.
Met een achter vleugel minder toch met een glimlach huiswaarts gereden.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » do mei 24, 2018 11:42 pm

Ik zou ook nog iets dikker glas kopen, zeg 160 of 240 grams.ik had 1,5m2 dun, 1m2 dikker en 1-1,5m2 carbon (denk 160gr). Was grofweg afgesneden en hebgeen idee hoeveel het echt was, Is ondertussen in ieder geval allemaal op 🙈

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » vr mei 25, 2018 10:22 pm

Ai tegenvaller.. Vandaag de footpads verwijderd. Nu blijkt de constructie zo dom dat net voorbij de side vineboxen het carbon wat op de.sandwich ligt stopt. Dat betekent: geen versteviging onder de voorste voetbanden.. Dek is aan beide zijden dus gescheurd. Als je er op drukt veert het wat mee. Zie pic hieronder.

Nu moet ik nadenken:
A) sandwich laten repareren door DJ
C) zelf de bovenste laag sandwich daar verwijderen en dan 3 carbon matjes er op lamineren (sowieao wilde ik al een flinke lap carbon extra op t dek van 1.5m vanaf achterkant.
(D) zelf sandwich maken durf ik nog niet aan met nul ervaring en geen zwaar gereedschap)

Tja dit heb ik wel gelezen
viewtopic.php?f=35&t=13883776&p=7302566#p7301832
maar ik ben er nog niet uit
CollageMaker_20180525_211624573.jpg

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za mei 26, 2018 9:10 am

Geen paniek, dit zijn tegenslagen die je bij dit soort knutsel projecten veel tegen komt.
Het probleem lijkt groter dan het is. Constructief was het kennelijk al niet goed gebouwd, maar alvorens allerlei inwendig constructieve / moeilijke oplossingen te zoeken zou ik een paar kleine gaatjes boren en met een injectie spuit de ruimtes onder het laminaat vullen.
Dit laten uitharden,(ik denk dat je versteld zal staan hoe sterk de schil dan alweer is) vervolgens de huid versterken met glas en eventueel 1 laag carbon. Denk ook om de draad/vezel richting. Niet alles in 1 richting en vervolgens plasic er over / overtollig hars er uit duwen.

(gaatjes net zo groot als de spuitmond van de injectiespuit. vullen en dicht zetten met cocktail/saté prikker. Natuurlijk zo min mogelijk gaatjes en van onderen beginnen met injecteren en het bovenste gaatje om de lucht er uit te laten ontsnappen)

Veel plezier.

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za mei 26, 2018 5:32 pm

Daarnaast wil ik aan wat ik hier boven heb geschreven nog wel even toevoegen dat de hars bij voorkeur langzaam dient te zijn.
De warmte ontwikkeling die kan ook ontstaan is onvoorspelbaar. Piepschuim houd de warmte vast en wanneer eenmaal de kettingreactie is ontstaan is er bijna niets meer aan te doen. Koelen met koud water in een zakje kan een beetje helpen.
(vanochtend iets gelamineerd en het restant in het blikje (ca. 3 mm) ging aan de kook. Had het blikje ook geruime tijd vast gehouden en de omgeving temperatuur was 22 graden.)
Dit is iets wat je niet wil in het board!

In z,n algemeenheid; Ben je niet zo ervaren, dan is het raadzaam om langzame hars te gebruiken. Je hebt alle tijd om het goed te doen en uiteindelijk wordt het net zo sterk als snelle hars. Wanneer de langzame hars behoorlijk is uitgehard kan je de volledige door harding bespoedigen met zonnewarmte/radiator warmte/elektrische deken warmte. etc.. etc.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za mei 26, 2018 8:16 pm

Hoe maak ik de hars langzaam.. Of moet ik die "injection epoxy" kopen?

http://www.mrboat.eu/injection-epoxy/

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » za mei 26, 2018 8:47 pm

Barbatruc schreef:
za mei 26, 2018 8:16 pm
Hoe maak ik de hars langzaam.. Of moet ik die "injection epoxy" kopen?

http://www.mrboat.eu/injection-epoxy/
Je hebt snelle en langzame harder. ik heb zelf west systems epoxy met harder 205 (snel) en 206(langzaam) is wel wat duurder, maar het spuitflesjes systeem is echt top! Ik heb ook van dat merk de silicabolletjes.

Als je nog geen ervaring hebt met het spul raad ik je aan ffte oefenen met matjes en poxy enzo op een stukje hout oid, kijken of je het er netjes omheen gelegd krijgt enzo.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » za mei 26, 2018 9:32 pm

Ik heb wel wat kleine reparaties gedaan, alleen met snelle harder (40 min.) maar als ik Rob goed begrijp is voor deze schade langzame nu nodig. Prima so far.

Daarnaast kwam ik die "injection" variant hier tegen. Dat klinkt goed voor de job van inspuiten zoala Rob beschrijft, alleen moet ie dan niet heet worden.... En dat weet ik niet want deze heeft een hardingstijd van 45 min... Daarom twijfel ik of er misschien iets is wat en dun en langzaam is (beide eigenschappen dus).

Rob Rock
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za mei 26, 2018 9:59 pm

MR Boat heeft volgens mij geen langzame verharder.
Polyestershoppen , polyshop en carbonwinkel bijvoorbeeld wel. Er zijn meer aanbieders en de meesten geven voor diverse producten ook nog eens een uitgebreide uitleg.
In z,n algemeenheid is het wel goed om je in te lezen over de diverse materialen, maar ook voor de prijzen.
Zelf gebruik ik de hars van de carbon winkel, omdat je snelle en langzame verharders kan mixen. Dus een potlife van 30 minuten tot wel 240 minuten en alles wat daar tussen zit. Temperatuur heeft ook veel invloed op het reactie proces.
Nog even een tip; meng de componenten en wacht 5 minuten voordat je deze gaat verwerken! (tussentijds af en toe even roeren)

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo mei 27, 2018 10:42 pm

Kleine update want druk met de kids (kanoën, mooie weer..).

Rob laat in zn filmpje mooi zien hoe hij extra lijmoppervlak verkrijgt bij de mast track. Klein detail misschien, maar toch: daarvoor heb je dan wel een passend EPS blokje nodig. Hieronder hoe ik die denk te gaan maken.

Ik heb 6 veel te grote en te dikke (4cm) platen Polystyreen EPS bij de Horbach gehaald voor €7,75. Helaas is de Chinook mast track +-2,5 cm breed en bestaat die dikte maat plaat niet. Dan maar op maat snijden. Daarvoor heb ik nu een malletje gemaakt.

Idee is dat ik vooraf eerst de omtrek (28 cm breed en +- 10/11 cm hoog) uit smelt (gewoon zonde mal, langs een lineaal met een heel heet standlymesje of met de hieronder op foto afgebeelde gespannen ijzerdraad tussen ijzerzaag verhit boven t fornuis.
Daarna leg ik dat te dikke stuk in deze mal en haal de verhitte ijzerdraad er overheen. Voilá, dat zou mn blokje op maat moeten opleveren :-)
Bijlagen
CollageMaker_20180527_222654041.jpg

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma mei 28, 2018 11:03 pm

Avondvierdaagse... Wel wat spullen bijbesteld nav jullie tips. Naast de Horue "Deep Tuttle box carbon with wings" ook bij Carbonwinkel deze spullen:
CollageMaker_20180528_225359154.jpg
5 uur droogtijd voor deze Epoxy, dan moet ik het wel netjes gaan vastzetten tijdens drogen denk ik..

P.s. Mocht iemand tzt nog een goede betaalbare foil te koop weten dan mag je wel PBen trouwens :-) Géén race/speed, maar wel supersterk, wendbaar en snelle acceleratie want ik hoop op bump & jumpfun... Maar goed, eerst t boardje maar..

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » ma mei 28, 2018 11:11 pm

Ik weet niet hoe betaalbaar je het zoekt, maar de horue H10 en de mantafoils freeride zijn beide goede opties nieuw. De eerste is denk ik iets meer rigide en getest op springen door de mannen van horue zelf, de tweede heeft een stuk bredere range trimmogelijkheden.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di mei 29, 2018 8:41 am

Ik zou idd de Horue ook overwegen.
Russell op Lanzarote is erge tevreden over de Horuefoils op een bump jump board in dito condities

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di mei 29, 2018 11:03 am

Wat ik vaker doe als ik minder budget wil besteden is tweede hands kopen, maar dan wel kwaliteit. Alternatief is een freeride set van Bug Foils.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » di mei 29, 2018 11:35 am

https://www.leboncoin.fr/vi/1438310317.htm/

Als je zin hebt in met een fransoos handelen en misschien een weekendje op vakantie naar frankrijk te gaan is dit denk ik een hele goede set. ik gebruik dezelfde, maar die is al onder voorbehoud verkocht. Erg rigide foil,enige minpunt is dat hij met meer wind snel te veel druk geeft (je kan dus ook sneller een kleiner zeiltje opzetten) de extra vleugels ondervangen dat probleem. Het is een hele stabiele en makkelijk te varen freeridefoil. Balz Müller gebruikt dezelfde.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » di mei 29, 2018 8:08 pm

Barbatruc schreef:
wo mei 23, 2018 7:35 am
De Horue kost €76 en heeft een grote flens.
Zonder BTW en verzendkosten :wink:

Als je board v in de tail heeft word je trouwens ook niet perse gelukkiger van die brede flens.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » di mei 29, 2018 9:45 pm

Terug on topic..

Net het schuim uitgesneden voor onder de mast track. Makkelijker dan met de snijdraad, namelijk gewoon door zo'n breekmesje te verhitten en eerst de omtrek uit te snijden (langs een ijzeren lineaal) daarna de te dikke omtrek tussen 2 latjes in de dikte van de mast track.

Het is zeker niet loepzuiver, maar ik denk/hoop dat dat ook niet hoeft. Zie plaatje hieronder:
CollageMaker_20180529_213825312.jpg
Glasweefsel er straks omheen en dan in t board schuiven nadat ik daar een gat in gemaakt heb (dat duurt nog ff ivm andere activiteiten ook).

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 12:43 pm

Ik zou de inserts enzo met epoxy met glasbubbels of bruislijm oid gelijk met de schuimkern verlijmen en geen laag glas ertussen doen. Dat heb ik gedaan bij mijn eerste paar inserts, die heb ik uiteindelijk over gedaan.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: RE: Re: DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Bericht door Barbatruc » wo mei 30, 2018 1:10 pm

WhiteofHeart schreef:Ik zou de inserts enzo met epoxy met glasbubbels of bruislijm oid gelijk met de schuimkern verlijmen en geen laag glas ertussen doen. Dat heb ik gedaan bij mijn eerste paar inserts, die heb ik uiteindelijk over gedaan.
Dit is de mast track.. Ik overweeg het board eerst "strapless" te laten, hoewel ik wel 8 inserts heb liggen. Die kunnen er dan later nog in na wat varen. Is nog een idee, ik weet t nog niet zeker.

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Re: RE: Re: DIY Foilboard conversion, iemand Tips?!

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 3:44 pm

Barbatruc schreef:
wo mei 30, 2018 1:10 pm
WhiteofHeart schreef:Ik zou de inserts enzo met epoxy met glasbubbels of bruislijm oid gelijk met de schuimkern verlijmen en geen laag glas ertussen doen. Dat heb ik gedaan bij mijn eerste paar inserts, die heb ik uiteindelijk over gedaan.
Dit is de mast track.. Ik overweeg het board eerst "strapless" te laten, hoewel ik wel 8 inserts heb liggen. Die kunnen er dan later nog in na wat varen. Is nog een idee, ik weet t nog niet zeker.
Weet ik, maar daarvoor hetzelfde.

Jeroen T
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: go4watersport
Surf spul: Originele Echtzoslecht boards
Contacteer:

Bericht door Jeroen T » wo mei 30, 2018 5:41 pm

Ik heb zelf wat meer vertrouwen in de waterdichtheid als de inserts of mastrail in een blokje hardschuim zitten.

Voordeel van strapless is dat je alle vrijheid hebt om te gaan staan waar je wil. Dit is ook meteen een nadeel omdat je niet echt een referentie hebt. Als je steeds net ergens anders staat is het wat moeilijker om te oefenen en consequent te foilen.

P.S. Koop geen Kerfoils/bic foil. Die valt vrijwel gegarandeerd uit elkaar... :x
Bijlagen
20180422_195640.jpg
20180418_190503.jpg

WhiteofHeart
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door WhiteofHeart » wo mei 30, 2018 6:15 pm

Voor foilen zijn de voorste straps wel echt van belang. De positionering daarvan is ook niet heel lastig als je de 5 gats inserts hebt. Zonder voorste voetbanden is het foilen echt significant lastiger, omdat met een masttrack/zeil het board eigenlijk altijd wilt kantelen. Kitefoilers hebben daar geen last van. Je kan het natuurlijk altijd eerst proberen, maar ik denk zeker gezien je niveau dat je jezelf een plezier doet door tenminste met de voorste straps te beginnen, de compactheid van het board maakt het denk ik al lastig genoeg (nerveus/speels).

Op het franse forum staat ergens een diagrammetje met de voetbandposities tov de vinbox voor de verschillende foilboards.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » wo mei 30, 2018 6:40 pm

Tnx voor de tips, ik vind t positie bepalen een uitdaging en lees dat dat nogal belangrijk is. Onderstaand plaatje ken ik wel, maar een diagrammetje heb ik niet gevonden.
Bijlagen
voetbandposities.jpg

Plaats reactie