Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Vervangen pees mastbase

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Frenk21
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD X-fire 108, 122, Fanatic falcon79, Tabou3s, NP evoX en meer

Vervangen pees mastbase

Bericht door Frenk21 » zo jul 15, 2018 8:54 pm

Ik heb een streamlined base waar de pees van vervangen moet worden. Helaas zijn deze moeilijk te krijgen. Weet iemand of de chinook tendon past in de streamlined base.

Ook wil ik de pees van mijn NP base vervangen. Helaas zijn de inbus moertjes kapot gedraaid. Weet iemand waar ik de zogenoemde “sex bolts” voor NP kan krijgen

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Re: Vervangen pees mastbase

Bericht door Reindt » zo jul 15, 2018 9:39 pm

Even naar de betere surfzaak, daar moet het lukken, neem je oude pees mee als voorbeeld.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire V10&Avanti Machine M4, M5 Sonntag fins

Bericht door PieterW » ma jul 16, 2018 7:54 am

www.vinnetjes.nl

Die verkoopt ook de streamlined pees, kijk even bij mastverlenger daar staan ze bij

www.murrays.com

shop/windsurfing daar staat alles wat te krijgen is van streamlined

EdwinR
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Freestyle/wave en superfreaks

Bericht door EdwinR » ma jul 16, 2018 9:36 am

Frenk21 schreef:
zo jul 15, 2018 8:54 pm
Ik heb een streamlined base waar de pees van vervangen moet worden. Helaas zijn deze moeilijk te krijgen. Weet iemand of de chinook tendon past in de streamlined base.
Peesjes zijn uitwisselbaarm, alleen zit niet bij alle pezen de gaten op dezelfde manier. En een streamlined pees is natuurlijk soepeler dan de zwarte exemplaren. Gewoon bestellen bij essentialstore, kan dat niet?

Frenk21 schreef:
zo jul 15, 2018 8:54 pm
Ook wil ik de pees van mijn NP base vervangen. Helaas zijn de inbus moertjes kapot gedraaid. Weet iemand waar ik de zogenoemde “sex bolts” voor NP kan krijgen
Inbus moertjes? Schroeven bedoel je (waar een moer op zit)?
Sex bolts ken ik ook niet. je bedoelt denk ik hex bolts, ofwel inbusschroeven. Gewoon bij de bouwmarkt of schroevenwinkel te krijgen.

WhiteofHeart
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: F-ONE Foils + S2Maui NL
Surf spul: F-One / S2Maui

Bericht door WhiteofHeart » ma jul 16, 2018 11:14 am

Hex en imbus is niet hetzelfde, maar als je bij de bouwmarkt een willekeurig schroefje van de juiste maat vind zal het wel gaan.

Frenk21
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: RRD X-fire 108, 122, Fanatic falcon79, Tabou3s, NP evoX en meer

Bericht door Frenk21 » ma jul 16, 2018 6:46 pm

Ze noemen ze toch echt “sex bolts”
99E50F27-17DD-4200-BD33-229BA0B550DA.jpeg
99E50F27-17DD-4200-BD33-229BA0B550DA.jpeg (7.8 KiB) 1551 keer bekeken
Moet dus ook de goede maat zijn.
Ik heb via Jacques vd Hout al het artikelnummer gekregen zodat ik deze kan bestellen bij de surfshop.

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » di jul 17, 2018 11:10 pm

Denk dat deze gewoon via Windsurfparts.nl te bestellen zouden moeten zijn.

Ironnsonic
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ironnsonic » di apr 09, 2019 7:11 pm

Iemand al eens het idee gehad om zelf een Urethaan/ Polyurethaan pees te maken🧐
Had een site gezien waar ze deze voor +- 8 ,- euro per mtr. verkopen😉

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: T1 CrossX 97 Witchcraft Custom Shaman 83. Set Ezzy Elite,s
Contacteer:

Bericht door Ouwe » di apr 09, 2019 8:18 pm

Streamlined pees is 3 mm langer dan de chinook.
Diameter is het zelfde en de gaten zitten op dezelfde afstand als chinook.Vanuit de einde bekeken.
Heb nooit een chinook pees in de streamlined gehad , maar ziet er naar uit dat het moet passen.
Ik vervang elk jaar mijn pees bij chinook , wordt aangeraden door een betrouwbare verkoper.
Wel wat ellende gehoord van een streamlined gebruiker die de roze pees na vervangen al 2 keer in korte tijd stuk had, dus zorg dat je touwtje er wel goed in zit, hij is daarmee 5 km terug komen varen.
viewtopic.php?f=57&t=13881428&p=7284732 ... n#p7284732

Ik gebruik ook gewoon de oude boutjes met borg, nooit mee gemaakt dat deze los werken.
Pees geeft geen draai effect op het boutje, dus kan in mijn beleving niet los werken.
Laatst gewijzigd door Ouwe op di apr 09, 2019 8:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » di apr 09, 2019 8:23 pm

Ironnsonic schreef:
di apr 09, 2019 7:11 pm
Iemand al eens het idee gehad om zelf een Urethaan/ Polyurethaan pees te maken🧐
Had een site gezien waar ze deze voor +- 8 ,- euro per mtr. verkopen😉
Klinkt leuk inderdaad , maar ik wil voor 20 euro per jaar geen risico lopen.
En zal best wel werken, maar ik begrijp dat er wel verschil in materiaal zit tussen pezen.
Bij 1 surfshop hadden ze 2 soorten, verschil 2 euro, maar wat het verschil in materiaal was weet ik niet meer, al een paar jaar geleden,

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » di apr 09, 2019 11:02 pm

Vervangen per jaar, euhhh mijn NP tikt de drie jaar aan maar ziet er perfect uit, moet ik me zorgen maken ?

Reindt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg! of?????

Bericht door Reindt » di apr 09, 2019 11:16 pm

Flowmaster schreef:
di apr 09, 2019 11:02 pm
Vervangen per jaar, euhhh mijn NP tikt de drie jaar aan maar ziet er perfect uit, moet ik me zorgen maken ?
Heb je de pees al eens helemaal los gehad? Want dan pas kun je zien of hij nog OK is, de gaten waarmee de boel aan elkaar zit kunnen wat uitgelubbert zijn en dat zie dus pas als je de pees helemaal los maakt.
Ik verving ze ook ieder jaar maar heb inmiddels een stuk of vier van die dingen en wissel ze dus regelmatig af en mijn zoon heeft vorig jaar niet veel kunnen surfen dus die pees heeft ook nog niet veel te lijden gehad, dus sla ik nu een jaartje over maar controleer wel regelmatig.

Ironnsonic
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Ironnsonic » wo apr 10, 2019 6:54 am

Begrijpelijk doe ik ook allemaal, maar had het idee zelf deze rubbers te maken
https://www.technirub.nl/polyurethaan-staf.html
Lijkt mij enigszins dezelfde eigenschap te hebben

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo apr 10, 2019 7:48 am

Ja lekker gaan pionieren met de pees... het belangrijkste onderdeel van je set.

Goedkoop lijkt het, maar je moet het nog op lengte maken en de gaten netjes boren.
Succes

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: PD, Loftsails

Bericht door KidxRude » wo apr 10, 2019 9:07 am

Voor het eerst een keer een mastbase met zo'n pees i.p.v. zo'n dik rubberen mastbase gekocht toen ik op vakantie was bij een willekeurige shop ter plekke. Deze was van het merk AL360, dus ik dacht dat het wel goed zou zijn. Nog geen half jaar later zat er al een zichtbare scheur in de pees. Die andere soorten mastbases vaar ik al tien jaar zonder een enkel probleem. De pees dus maar vervangen. Maar is dit normaal voor die pezen? Ik lees veel over dat mensen die dingen vervangen, maar wat is een normale levensduur van zo'n pees. Dan kan ik daar rekening mee houden.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » wo apr 10, 2019 9:58 am

levensduur is verschillend.
ik heb een pees die al jaren in een zelfgemaakte Alu baseplate zit en die ik af en toe nog steeds gebruik, die pees is al zeker 15jr oud.
Mijn RVS baseplate van Chinook gaat ook alweer 2jr mee, die ga ik wel vervangen omdat ik geen risico meer wil lopen bij wedstrijden ed.

Die dikke diabolos heb ik al heel veel van versleten (droogte,inscheuren ed)

Je kunt er weinig van zeggen, enige is dat zeewater, zon ed veel invloeden hebben op de levensduur. En afhankelijk van je niveau (lees belasting), aantal sessies per jaar kun je tussen de 1-3jr een pees vervangen.
Laatst gewijzigd door oossie71 op wo apr 10, 2019 7:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Boarderzone
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Angulo KA Tribal MUF Nautix
Surf spul: Angulo KA MUF Tribal
Contacteer:

Bericht door Boarderzone » wo apr 10, 2019 1:38 pm

Arrows baseplates met diabolo heb ik rond 20 jaar gebruikt en vroeger windsurfte ik echt veel. Mijn huidige Nautix baseplates met pees en diabolo gaan ook al een jaar of 5 mee en zien er prima uit. Maar ik ken ook surfers die de ene na de andere baseplate kapot hebben. Geen pijl op te trekken dus. Bij een diabolo kun je makkelijker zien wat de staat is denk ik. Een pees is lastiger te zien maar elk jaar vervangen lijkt me voor de gemiddelde huis tuin en keuken surfer erg vaak.

Ouwe
Windsurf guru
Windsurf guru
Contacteer:

Bericht door Ouwe » wo apr 10, 2019 8:50 pm

Boarderzone schreef:
wo apr 10, 2019 1:38 pm
Arrows baseplates met diabolo heb ik rond 20 jaar gebruikt en vroeger windsurfte ik echt veel. Mijn huidige Nautix baseplates met pees en diabolo gaan ook al een jaar of 5 mee en zien er prima uit. Maar ik ken ook surfers die de ene na de andere baseplate kapot hebben. Geen pijl op te trekken dus. Bij een diabolo kun je makkelijker zien wat de staat is denk ik. Een pees is lastiger te zien maar elk jaar vervangen lijkt me voor de gemiddelde huis tuin en keuken surfer erg vaak.
En waar je vaart .
Op horst is het niet fijn om terug te lopen, maar op zee is het wel even anders.
Vaar bijna altijd op de bdam, en veel naar de zandplaat , 5 km, dan wil je wel veilig voor je gevoel varen.
En voor 20 euro wil ik geen risico lopen.
En ja alles kan kapot.

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door KidxRude » do apr 11, 2019 8:55 am

Ja en voor 20 euro geen risico lopen snap ik, maar die van mij was nieuw. :thumbdown:

De afgelopen jaren gemiddeld 80 sessies per jaar. Dus dat is niet weinig en ik vaar een derde daarvan op zout water.

Ik hou deze nieuwe pees wel even goed in de gaten de komende tijd. 8)

coen76
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Witchcraft Chakra 114 & Chakra Custom 95 + ezzy (legacy/tiger/panther 7,5-6,0-5,2-4,7-4,2)

Bericht door coen76 » do apr 11, 2019 9:25 am

KidxRude schreef:
do apr 11, 2019 8:55 am
Ja en voor 20 euro geen risico lopen snap ik, maar die van mij was nieuw. :thumbdown:

De afgelopen jaren gemiddeld 80 sessies per jaar. Dus dat is niet weinig en ik vaar een derde daarvan op zout water.

Ik hou deze nieuwe pees wel even goed in de gaten de komende tijd. 8)
Misschien was hij minder nieuw dan jij dacht, en lag hij al een paar jaar uit te drogen in de winkel?

Mijn ervaring is ook dat wel dat een pees sneller stuk gaat dan een diabolo. Het fijne van een diabolo is dat je vaak kunt zien dat hij gaat scheuren. Een pees scheurt op het boutje en dat is niet zichtbaar tenzij je hem uit elkaar haalt.

KidxRude
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door KidxRude » do apr 11, 2019 10:21 am

coen76 schreef:
do apr 11, 2019 9:25 am
Misschien was hij minder nieuw dan jij dacht, en lag hij al een paar jaar uit te drogen in de winkel?

Mijn ervaring is ook dat wel dat een pees sneller stuk gaat dan een diabolo. Het fijne van een diabolo is dat je vaak kunt zien dat hij gaat scheuren. Een pees scheurt op het boutje en dat is niet zichtbaar tenzij je hem uit elkaar haalt.
Deze was zeer zeker niet op het boutje gescheurd. Maar zou kunnen dat ie al wat ouder was. Dat weet je niet precies.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » do apr 11, 2019 10:59 am

Bij een diabolo kan ook de metalen insert uitbreken. Heb dit een keer meegemaakt met een oude boge diabolo. De insert is van aluminium, en door corrosie komt deze los van het rubber. Aan de buitenkant is hiervan niets te zien, en ook de stoffen "backup" aan de buitenkant is in dit geval nutteloos !
Bijlagen
boge_1.jpg

Flowmaster
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: veel

Bericht door Flowmaster » do apr 11, 2019 7:49 pm

Vandaag reserve mastvoet gekocht, nieuwe pees en drie jaar oude NP mastvoet uit elkaar genomen.
Deskundig onderzoek gedaan en.... ik kan geen enkele reden verzinnen om de pees al te vervangen voor zijn opvolger.
Ik zag niets van slijtage, verdroging , scheurtjes of wat dan ook, dus ik ga de gok maar aan, reserve is stand by, nieuwe pees in de onderdelen bak en varen met die hap

Jeroensurf
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Teamrider: Zuidwest6
Surf spul: Hotsails 6.0 tot 3.4 Witchcraft Flextail 104 + V4 95, div SUPS

Bericht door Jeroensurf » vr apr 12, 2019 7:35 am

Dan is de jouwe gewoon nog goed flow. niks aan doen.

Ik heb 3 mastvoeten en vervang ook niet alle jaren de pezen, maar alles gaat wel elk half jaar uit elkaar ter controle en ik bekijk ze wel altijd ff goed voordat ik ze op een board schroef+heb reserve in mijn tas zitten.
Een voordeel van de pezen vind ik dat je schade relatief makkelijk ziet en ze relastief goedkoop vervangt.
Ik heb met zowel Boge als de duurdere en dikke Kinetec diabolos gehad dat ze van binnen gebroken waren en de buitenkant nog intact was wat er als een soort van fiets binnenbandje omheen zit. De laatste was in 2015 waar ik 2x!! op de Kaappunt met koud water,goed masthoog,side-off en plenty gespotte haaien lag te zwemmen met een intern gebroken diabolo...dan word ik niet blij van terug zwemmen dus toen geswitcht naar pezen.

Plaats reactie