Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

(Deels) holle planken

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

(Deels) holle planken

Bericht door De_smits » wo aug 22, 2018 12:25 am

Er zijn vele topics en meningen over holle- of deels holle planken. Ik kwam echter volgende video tegen en kon het niet laten om te delen. Wellicht ter inspiratie en anders ter vermaak. Op de een of andere manier zette het mij aan het denken voor een windsurf board op basis van een relatief sterk schuim, denk aan xps, maar dan deel uitgehold. Een sandwich laag zou het weer strak kunnen maken, mits de eerste lagen met beperkt vacuüm worden aangebracht.
Maar goed ter vermaak en inspiratie dus...
https://m.youtube.com/watch?v=eev71msS4OU

Gr. Frank

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Ron Gijzen
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 4.7

Re: (Deels) holle planken

Bericht door Ron Gijzen » wo aug 22, 2018 8:46 am

Ziet er leuk uit maar niet echt zinvol naar mijn mening.
Typische dichtheid van EPS schuim is 25kg/m3, oftwel 25gram per liter.
Een 120 liter surfboard heeft dus ca. 3kg EPS-schuim in zich.
Met ronde gaten kun je daar max 30% vanaf halen (anders valt de zaak uit elkaar), dus ca. 900 gram besparing.
Daarentegen zal er bij het lamineren hars gedeeltelijk in de gaten lopen wat extra gewicht toevoegd.
Ook moet je een EPS met hogere dichtheid nemen ter compensatie van de gaten.
Het ergste lijkt me vooraal het risco van water-opname bij schade aan het laminaat.
Als je dan toch gewicht wilt besparen op het schuim zou ik eerder denken aan schuim met een lagere dichtheid, desnoods alleen in de kern.

jabo1
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: (Deels) holle planken

Bericht door jabo1 » wo aug 22, 2018 1:18 pm

Polystyreenschuim lost op in aceton. Door een liter in je board te gooien lost alle schuim op en laat je het uit je board lopen.

Plaats reactie