Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Windsurfing on rails DIY

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Plaats reactie
Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Teamrider: Rock Foil
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Windsurfing on rails DIY

Bericht door Rob Rock » do dec 13, 2018 7:27 pm

Windsurfing on rails.

Na een rusteloze nacht wakker geworden met het idee dat ondanks dat we best hard over het water gaan er toch nog heel veel energie verspild wordt. (hoewel het voor mij een oud idee is. Ik heb eind jaren zeventig ook al eens zoiets gemaakt)
Het idee; minderweerstand door minder waterverplaatsing en minder wrijving/meer lift door water op water.
Gebruikmakend van het spray water die zijdelings het board ontwijkt en die achter het board weer aangevuld moet worden en daarbij is waterverplaatsing de verloren energie. Er wordt natuurlijk altijd water verplaatst, maar hoe minder hoe beter. De hekgolf die bij sommige surfers zelfs nog weleens uit wil monden in een fontein is daar een voorbeeld van.
Het water dat onder het board doorgaat is een mix van meer water en lucht. Je zou het een beetje kunnen vergelijken met een hovercraft, maar dan toch anders.

Gemaakt en de volgende dag getest met een kleine 5 beaufort.
Zoals verwacht en proefondervindelijk vaart het fantastisch.
Daarnaast voelt de weerstand door water op water vermengd met lucht ook lichter! Bijzonder is dan ook dat de hekgolf heel vlak is en de (boeg)golven veel lager zijn. Helaas is dat in het filmpje niet te zien.
In het filmpje; DIY + een vaar impressie.
De muziek in deze video is ook nog eens goed te verteren.
Een instrumentaal nummer van Michael Schenker-Captain Nemo!
Ik zou zeggen; veel plezier en inspiratie gewenst!

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Re: Windsurfing on rails DIY

Bericht door oossie71 » do dec 13, 2018 9:09 pm

gaaf! en oude ideeën uitwerken in de praktijk is toch wel het mooiste :)

hoe lang knaagde dit al?

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Rock Foil, Zelfbouw boards, Zeilen;North Sails warp, ram. Vinnen; Zelfbouw/aangepast
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » do dec 13, 2018 10:22 pm

Nou, dit knaagde niet lang hoor.
Dit kwam even tussendoor voorbij, omdat ik met een ander idee rondloop. Een bodem van een bestaand board aanpassen voor veel wind, maar ook geschikt om mee te foilen. Het wordt een bijzonder allround board.

Het board op rails was maar een uurtje werk, want momenteel en eigenlijk het hele afgelopen jaar erg weinig tijd gehad voor de leuke projecten. Het wingzeil staat ook nog hoog op de lijst. (een ander idee; ochtends een windfoil bouwen in 4 uur tijd en er middags mee het water op gaan! er moet wel een beetje uitdaging in zitten)

Barbatruc
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Quatro, 5-Oceans, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » do dec 13, 2018 10:52 pm

Geweldig leuk weer! Grappig idee dat innovatie nog steeds mogelijk blijkt. Complimenten!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » do dec 13, 2018 11:04 pm

:cheer: :cheer: :cheer:

Ennuh... hoe gijpt dat nou met twee van die rails eronder? Als je die rails optioneel kunt vastschroeven en losmaken, zou het best leuk kunnen zijn om zelf te kiezen en het karakter van je board te bepalen denk ik.

_Dekker
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door _Dekker » vr dec 14, 2018 8:53 am

Kijkend naar het plaatje van de video dacht ik even dat je de rails compleet met bielsen aan het board hebt geplakt..
Maar wat zijn nou de nadelen, groter nat oppervlak dus minder hoge topsnelheid?

Nelson Foils
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Nelson Foils » vr dec 14, 2018 10:15 am

Hoover effect ? druk blijft beter onder board (kan niet naar de zijkant weg) dus zweef je op een lucht/water/schuim kussen met minder wrijvingsweerstand ...

Is dat ook jou ervaring na het testen Rob ?

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL125 Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » vr dec 14, 2018 10:37 am

Weegt die opbouw van het “hoover”effect wel op tegen de wrijvingsweerstanden van de rails?
Het is niet dat je nu enorm hard gaat in de video.

Met cijfermatige feiten kun je meer aantonen dan een gevoel op de plank ;) dat dit principe werkt voor highaspect slalomboards.

sandervg
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door sandervg » zo dec 16, 2018 9:31 am

eckerdt schreef:
do dec 13, 2018 11:04 pm
:cheer: :cheer: :cheer:

Ennuh... hoe gijpt dat nou met twee van die rails eronder? Als je die rails optioneel kunt vastschroeven en losmaken, zou het best leuk kunnen zijn om zelf te kiezen en het karakter van je board te bepalen denk ik.
hi komen mijn berichtjes aan?

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo dec 30, 2018 7:58 pm

Of het nu harder gaat of moeilijker gijpt, of het demontabel of helemaal niks is.
Tja,.. Het is een extreme concaaf die zeker zn voordelen heeft, maar of ze in Luderitz er harder mee zouden gaan....
Ik heb nu diverse test vaarten gemaakt en kan niet anders zeggen, dan dat het fantastisch vaart. Enerzijds zou je kunnen zeggen dat er meer nat oppervlak is, anderzijds kan je ook op deze manier met een smaller board uit de voeten. (dit board is 67,5 cm breed) Verhoudingsgewijs zou het board zonder rails 75 cm breed zijn. Wat op heel vlak water geen nadeel hoeft te zijn, maar met enige golfslag wel. Met de rails geeft dit board op alle koersen controle en vooral ook in de chop. (en geen spin outs!!!)
Maar gaat het ook harder? Voor als nog durf ik wel te stellen dat bij het aanplaneren en het doorplaneren zeker plus punten te melden zijn. Boven de 50km denk ik dat alle water recht onder het board doorgaat en de "concaaf"functie minimaal is, echter nog steeds met veel controle.
Op de foto hier onder een concaaf gemaakt van hardschuim+een laagje glas (links en rechts) op een Mistral SLE. Soortgelijk idee gemaakt door een doe het zelfer zoals ik zelf. Varend op dezelfde home spot. Iemand die zijn eigen zeilen maakt! en dan ook echt van het begin tot het eind) en een absoluut vakman is op het gebied van ideeën, materiaal gebruik en deze uiteindelijk ook daadwerkelijk verwezenlijkt.
Er is maar weinig mooiers, dan ideeën te verwezenlijken. Er is nog veel te doen!
Bijlagen
IMG_6509.jpg

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo mar 03, 2019 4:24 pm

Dit is geen windsurfing on rails, maar een andere variant waarbij het natte oppervlak wordt gereduceerd door..... eigenlijk cut outs die tot aan de boeg door lopen.
Gemaakt van een oude falcon 110 (2006 denk ik) en bedoeld als mid/high wind foil board en speed needle! Op deze needle heb je dus ook niet belachelijk veel wind nodig om weg te komen. (Ik kon mijn zeil op dit board niet optrekken, maar nu wel. Wellicht ook interessant voor een negen meter zeil)
Vanochtend voor het eerst getest (rond de 18 knopen) en mijn eerste bevindingen; makkelijk in planee, soepel in de chop, voelt lichter, geen hak die de golf raakt en een directere acceleratie.
Voor het foilen (iets wat nog niet getest is) verwacht ik een soepelere landing, als het onverhoopt hard naar beneden gaat en minder wind effect als het board in de lucht hangt.
Voor de liefhebbers; Hier komt natuurlijk een doehetzelf film van + actie beelden! (zeker voor de lamineerders interessant, omdat er op een andere manier van lamineren wordt toe gepast. (heel zuinig met hars))

De evolutie van het windsurfen is nog lang niet voltooid.

Afbeelding
Afbeelding
Bijlagen
IMG_6765.jpg
IMG_6760.jpg

watermonster
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Genoeg ;-)..
Contacteer:

Bericht door watermonster » ma mar 04, 2019 3:47 pm

Leuk....heb je hem vlak gemaakt of zit er nog iets van V of concaaf in?

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » ma mar 04, 2019 9:55 pm

Het planeer vlak van de needle is helemaal vlak. 27,5 cm breed over de volle lengte en totaal 4,5 cm dik. Dit geeft het board overigens ook het extra drijfvermogen om het zeil te kunnen optrekken.( wel zo fijn voor het foilen)

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » za mar 09, 2019 5:49 pm

Nu na drie sessies bij verschillende omstandigheden is mijn liefde gegroeid naar echt verliefdheid. Wouw wat een alleskunner.
Woensdag gevaren met matige wind condities met een 7.0 en samen met een andere surfer van ongeveer het zelfde niveau/breedte board met een 7.8 kwamen we net zo snel in plane en vergelijkbare snelheden. (rond de 15 knopen wind)
En het aanplaneren was voor mij toch wel een zorg, want de waterverplaatsing is heel anders. De hekgolf valt reuze mee en ik schat dat met een snelheid van dertig kilometer al op de needle wordt gevaren!
Vandaag met 25 knopen en dikke vlagen ook weer een smile van oor tot oor. Gestart met de mastvoet helemaal voorin voor controle, maar dat was totaal niet het geval. Terug naar het midden waarbij alles weer samen viel. Op alle koersen comfortabel. Aanvankelijk alleen dicht onder de wal gevaren voor vlak water, maar de wind was daar erg ruw. Later gewoon in de chop (30-40 cm) met veel controle.
Om een beetje een idee te geven; menigeen zal wel eens gevaren hebben met een board met een uitgesproken V bodem en dat als comfortabel hebben ervaren. Toch? Dat doet dit board ook, maar dan zonder het kleef gevoel.
Een surfmaat heeft er ook op gevaren en vond het gemak, controle en de acceleratie verrassend.
Ik kan niet wachten om weer het water op te gaan!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » zo mar 10, 2019 10:59 am

Leuk om te lezen! Denk dat je inmiddels een flinke collectie boards hebt opgebouwd met al die experimenten en zelfbouw....?

agr64
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Starboard Phantom 299 3DX Angulo Magnum 115 & 135 GA Vapor 6.4 - 11.0

Bericht door agr64 » zo mar 17, 2019 6:45 pm

.... staat inmiddels nieuw filmpje van Rob op z'n YouTube kanaal.

RP6conrad
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: F2 Sputnik, NP Slalomzeil
Contacteer:

Bericht door RP6conrad » zo mar 17, 2019 7:04 pm

Het idee van Rob Rock heeft al navolging gekregen ! JP heeft een kopie gemaakt :
Hopelijk heeft Rob een patent genomen, en kan hij de rechten claimen !

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo mar 17, 2019 9:43 pm

Ach patent, het is een fun sport en zo zie ik dat ook. Zo worden vaak in het zelfde tijdbeeld door verschillende mensen vergelijkbare ideeën uitgewerkt.
@eckert. Het is inderdaad zo dat ik een aanzienlijke partij boards heb, maar in ons gezin varen we met zn drieën en dan valt het gemiddeld gezien wel mee. Bijna iedereen heeft toch meerdere boards.

Maar wat mij in mijn drang naar verbetering, opleuken, en wat ik zoal nog meer doe lastig vind is dat de productie hoger ligt dan de mogelijkheid om alles goed te testen. Vond vorige week nog een vin die nooit is uit geprobeerd.
Ook mijn high aspect zeil (luff 602 cm, giek 155 cm) heeft vier jaar op zolder gelegen en is nog niet echt getest. In ieder geval niet in de juiste omstandigheden. Ligt wel klaar in de bus.

Ideeën heb ik altijd al gehad. Zo varen jullie allemaal met een masttrack die ik eind jaren zeventig heb bedacht. Een skegkast in het dek, zodat je meer vrijheid had waar je de mastvoet wilde plaatsen. Ik weet nog precies wat er aan de waterkant werd gezegd. Nee Rob, dat is niet nodig.... de nieuwste boards hebben straks twee mast potjes. 1 voor weinig wind en de andere voor veel wind. Ha Ha.
Tja zelf bedacht, maar zoals hierboven al geschreven; in hetzelfde tijdbeeld zijn er altijd meer mensen met ideeën bezig.

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo mar 31, 2019 6:46 pm

Voor de doe het zelfer; De bouw van een speedneedle/foilboard/windsurfboard.
Nou ja...eigenlijk de ombouw van een bestaand board in een speedneedle/foilboard/windsurfboard.

Het lamineren heb ik niet rechtstreeks op het board gedaan, maar zo zuinig mogelijk qua hars verbruik. Het glas en carbon vooraf gewogen en daar de juiste hoeveelheid hars voor aan gemaakt. Gevoelsmatig was dit te droog, maar nadat de vacuüm erop ging kon je toch zien dat alle glas/carbon doordrenkt was. Wel beduidend meer pinholes.

Wat ik bijzonder vind is dat er klaarblijkelijk veel belangstelling is voor iets nieuws in de windsurf sport. Het filmpje van Nico Pico is al meer als 50.000x bekeken en dit filmpje van mij in 7 dagen tijd al 8.000x! En dat voor een DIY van 14 min.!

Rob Rock
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Rob Rock » zo jun 30, 2019 7:54 am

Dit board is momenteel mijn lieveling board.
Het is een alleskunner. In de golven/vlakwater en bij lichte/harde wind.
Ook met de foil is ondanks dat het board relatief smal is veel controle. De speedneedle onder het board maakt een touch down erg vergeving gezind. Het board glijdt gewoon door en de voeten raken niet het water waardoor een canonball bijna is uitgesloten.
Daarbij moet ik wel opmerken dat voor dit board een speciale vleugel is gemaakt. (de vleugel is niet te zien in de video (nog geheim))De (foil) beelden in de video zijn allemaal van 1 middag en dit was tevens de maiden trip voor deze vleugel. Het idee van deze vleugel is minstens zo out of the box als dit board! En eigenlijk verbaast het mij ook niet echt dat het werkt. In de (surf)foil wereld kijkt men naar elkaar en naar vliegtuig vleugels en vogels, maar zij gaan door de lucht en wij door het water! De America cup zeilboten hebben al een veel logische benadering. Er is nog een lange weg te gaan.
Het gebruikte zeil in de video is een 7.0 meter. (ik heb alle maten wel, maar vaar eigenlijk alleen maar met deze maat) Deze wordt gebruikt met 2 verschillende mast lengtes die verschillend stijf zijn. Door te spelen met de trim en de masten heeft 1 maat zeil een enorm inzet bereik. Ook voor het foil varen, waarbij gespeeld wordt met aangepaste cambers in het race zeil. (daar maak ik misschien ook een keer een video over)
De gebruikte vin is een G10 met een lengte van 32 cm. Een langere vin laat het board angstig vliegen. Hoogte lopen is een makkie alleen gijpen is wel een dingetje.
Aan planeren, controle, acceleratie en snelheid zijn uitstekend. (enkele andere surfers hebben er mee gevaren en beamen het eenvoudige vaar gedrag)
De grote vraag is natuurlijk??? Ga je ook harder! Nou, ik meet mijn snelheid zelden. Ik ben geen speeder. Zolang ik iedereen kan bijhouden en niet ingehaald wordt blijf ik lachen.

De volgende video is weer een echte DIY; Zelf je vin maken op de gemakkelijke manier zoals altijd. De mal maken, spelen met layups en veel lol hebben in de garage en op het water.

Plaats reactie