Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Bouw van twee nieuwe custom boardjes

Tips, vragen en of problemen die je tegenkomt bij het doe-het-zelven aan je surfspullen. Bespreek ze hier.

Moderator: Hansie

Nicooodc
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: Bouw van twee nieuwe custom boardjes

Bericht door Nicooodc »

Echt knap werk!
Ik krijg er zelf enorm veel zin van om aan de slag te gaan, al zal ik al bijna tevreden zijn als ik iets heb dat drijft :oops:

Wat ik me afvroeg is of zelf een shape3d tekenen en laten uitsnijden, veel goeikoper is dan bijvoorbeeld die Horue blank te kopen.

Was zelf ook al aan het denken om een 3D-geprinte foil te maken en te verstevigen.
Heb hier nog een K4 freestyle vin liggen, dus wou daarmee al eens beginnen om te zien of het pakt.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Highwinds
Surf spul: Highwinds, Severne, Moses
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Nicooodc schreef: di mei 12, 2020 6:46 pm Echt knap werk!
Ik krijg er zelf enorm veel zin van om aan de slag te gaan, al zal ik al bijna tevreden zijn als ik iets heb dat drijft :oops:

Wat ik me afvroeg is of zelf een shape3d tekenen en laten uitsnijden, veel goeikoper is dan bijvoorbeeld die Horue blank te kopen.

Was zelf ook al aan het denken om een 3D-geprinte foil te maken en te verstevigen.
Heb hier nog een K4 freestyle vin liggen, dus wou daarmee al eens beginnen om te zien of het pakt.
Thanks, die blank is 60 euro duurder dan zelf tekenen als ik uitga van mn laatste bestelling. Scheelt niet zo veel dus.
Had er wel twee tegelijk gekocht dus weet niet of ik korting heb gehad of niet.

Vind het de moeite wel, ik vind ontwerpen in 3D een stuk makkelijker dan "in-het-werk" omdat ik heel veel vooraf kan checken en de kern in orde maken is zo 80 keer makkelijker en alles is symmetrisch en strak. En geen troep en malletjes enzo.
En uiteindelijk is het 30% van de kostprijs.
:)

theArthurrrr
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Witchcraft Ouija 102; PD Slalom 125 v2 GET; Freeks 4.0->5.2; Loftsails SB 7.8 8.5

Bericht door theArthurrrr »

Dat freestyle board! Kan ik er 1 bij je bestellen, ha ha.

Super interessant om mee te lezen en bevestigd mijn onwetendheid op gebied van zelfbouw.
Deze gebruikers waarderen theArthurrrr voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Ah kak, na het opstellen van een excelletje om board gewicht door te rekenen en paar controle metingen erachter gekomen dat Atua waarschijnlijk niet de sandwich diktes van de cores heeft afgehaald. In ieder geval, als ik de EPS kern van het waveboardje na weeg kom ik op 1450gram, das 97L bij 15kg/m^2.
Plan was 98L inclusief het sandwich.

Kom nu inc. sandwich voor het waveboard uit op 107 liter en voor het Freestyle-Foil board kan ik het niet goed meer checken want bodemplaat zit erop, maar mogelijk 120L !

Sandwich bodem + dek is ongeveer 10-11 liter aan volume dus dat voegt aardig wat toe.

Specifiek na gevraagd en op dag van frezen nog over gehad. :problem:

Nouja, misschien is het ook wel prima zo... kwa outline is het allemaal heel compact en ik verwacht dat het waveboard 6.7-7kg gaat wegen en het freestyleboard 7.0-7.2kg. Dus wellicht geeft t wat extra comfort. :+

Verder deksandwich gevormd, moet nog even in de zak en de oven alvorens lamineren maar heel eind.
Ging wel okee zo met 3mm spul, wel tricky.. had ergens een breuk doordat tape los schoot. :+
16.jpg
17.jpg
18.jpg

Ron Gijzen
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Futura 117, Rocket 115, 3S 96; Severne Turbo 9.2, 8.1, 7.0 & 6.0 Vandal Enemy 5.3, 4.7 & 4.2

Bericht door Ron Gijzen »

Ilja85 schreef: vr mei 15, 2020 1:13 am Ah kak, na het opstellen van een excelletje om board gewicht door te rekenen en paar controle metingen erachter gekomen dat Atua waarschijnlijk niet de sandwich diktes van de cores heeft afgehaald. In ieder geval, als ik de EPS kern van het waveboardje na weeg kom ik op 1450gram, das 97L bij 15kg/m^2.
Is die 15kg/m2 wel exact correct? Kan me voorstellen dat daar wel 10% tolerantie op zit en dan heb je ook zo'n beetje de afwijking die jij meet. Kun je het niet checken aan de hand van de afmetingen? die 6mm verschil op de breedte moet toch te meten zijn.
Deze gebruikers waarderen Ron Gijzen voor dit bericht:
Rob Rock

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Ron Gijzen schreef: vr mei 15, 2020 7:32 am
Ilja85 schreef: vr mei 15, 2020 1:13 am Ah kak, na het opstellen van een excelletje om board gewicht door te rekenen en paar controle metingen erachter gekomen dat Atua waarschijnlijk niet de sandwich diktes van de cores heeft afgehaald. In ieder geval, als ik de EPS kern van het waveboardje na weeg kom ik op 1450gram, das 97L bij 15kg/m^2.
Is die 15kg/m2 wel exact correct? Kan me voorstellen dat daar wel 10% tolerantie op zit en dan heb je ook zo'n beetje de afwijking die jij meet. Kun je het niet checken aan de hand van de afmetingen? die 6mm verschil op de breedte moet toch te meten zijn.
Ja, ik had ook wel wat nagemeten toen ik het gewichtsverschil constateerde.
Rail breedtes, neus en staart diktes zijn exact zo als in shape3d INC. sandwichlaag.

Wat inderdaad wel kan is dat het er gedeeltelijk af is gehaald van het dek (een paar mm over het hele board) en dat het nu voor mij niet zichtbaar is, en dat het EPS 16,5 kg/m^3 is.

Snap wel waarom, als je de sandwich huid eraf trekt krijg je bij het waveboard overal mes-scherpe naden, dus dat is dan niet heel te houden. Bij het freestyle board was wel voldoende marge overgebleven, alleen in de neus misschien beetje tricky.

Is dus wel iets om rekening mee te houden met ontwerpen en bestellen, ik zou de volgende keer gewoon het ontwerp 10L kleiner maken en er zelf vanuit gaan dat er nog een 10L sandwich van een bepaalde dikte op komt, en verder niet meer over sandwichlagen beginnen. En de dunne stukken (tail-rails, neus) dan even handmatig shapen.

Zal eens een EPS blok van de verpakking precies uitsnijden en dat op de weegschaal leggen, geeft wel een indicatie denk ik.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Had trouwens nog een foilbox mal gemaakt tussendoor. MIsschien wel leuk :)

claus3
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Ilja85 schreef: vr mei 15, 2020 1:13 am Nouja, misschien is het ook wel prima zo... kwa outline is het allemaal heel compact en ik verwacht dat het waveboard 6.7-7kg gaat wegen en het freestyleboard 7.0-7.2kg.
Ja ik denk ook dat volume/omtrekverhouding gunstig is dat is een voordeel van het korte neusje. Tegelijkertijd zou ik mij niet druk maken om die paar ons. Ik heb graag een wat steviger board omdat ik niet na elk foutje op of naast het water het board moet repareren (misschien is dat anders als je zelf kan repareren). Het is fijn als de neus tegen een stootje kan en de mastvoet en vinbox enorm sterk zijn. Succes keep us posted :cheer:
Deze gebruikers waarderen claus3 voor dit bericht:
Ilja85

De_smits
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door De_smits »

Je kunt toch prima controleren of de sandwich er afgehaald is of niet door op een bekend punt de dikte te meten? 3 latten als een soort grote schuitmaat op elkaar schroeven en je hebt je antwoord.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

EDIT: Ah, goed nieuws.... net wat metingen gedaan en het lijkt erop dat ze toch wat weg extra weg hebben gehaald, maar een freesbaan rondom de rail-outline hebben laten staan.

Dus waarschijnlijk klopt het toch wel een heel eind en is het EPS iets zwaarder inderdaad. :)

Hier de aangepaste gewicht berekeningetjes.... ben benieuwd. :-)

Zitten wel wat schattingen in, maar als ik het vergelijk met mijn vorige board klopt t wel aardig denk ik.
Gewicht FS110.JPG
Gewicht Waveboard.JPG
Laatst gewijzigd door Ilja85 op vr mei 15, 2020 10:01 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Loop
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Smartleash
Surf spul: NP Atlas HD / Flikka quad 92/110 / SUPs Gong Mob 83 en Fatal 77

Bericht door Loop »

:cheer: super tof project
Deze gebruikers waarderen Loop voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Goed nieuws, net nog wat nagemeten en het lijkt toch wel dat er rekening is gehouden met het sandwich, maar ze hebben extra materiaal bij de rails laten staan en bij het waveboard vooral in de tail.

Hoeveel liter extra het is..... tsja, ergens tussen +0 en +5 waarschijnlijk. :+

Gewichtberekeningetjes hierboven even erop aangepast.. we gaan het zien!

Net alles klaar gezet want morgen gaat het dek erop! :-) :cheer:

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti »

ben benieuwd ik vind het een heel gaaf project, gaat wel kriebelen....
Deze gebruikers waarderen jeti voor dit bericht:
Ilja85

joris van den hurk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door joris van den hurk »

Cool Ilja! is het de bedoeling dat het 3d geprinte buisje altijd blijven zitten?

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

joris van den hurk schreef: za mei 16, 2020 8:30 pm Cool Ilja! is het de bedoeling dat het 3d geprinte buisje altijd blijven zitten?
Nee, das puur malletje om de pijpjes mee te maken naar het dek. Komt lossingswax op of mylar / folie of iets dergelijks.
Dus zo kenne we de tuttle bekleden en er dan direct twee carbon buisjes op plakken en dat dan weer mee lamineren en baggen in 1x. :)
Laatst gewijzigd door Ilja85 op za mei 16, 2020 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Nou vandaag met mn oom het dek erop geplakt en na een paar uur in de oven ook nog meteen een heel eind afgewerkt. Ideaal, die "high performance" epoxy van HP-textiles met 111min potlife. Zonder oven blijft ie 48 uur zacht maar met 55 graden enkele uren. 8)

Deze stap (het deklaminaat+verstevigingen / sandwich laag) heeft het gewicht met circa 1kg verhoogd (van 2880 gram naar 3978 gram)

Railtjes netjes afgewerkt
19.jpg
Kern bekleed met 115 grams biax carbon en dan het gedeelte vanaf de mastbox dubbel (biax is minder ideaal hoor, maar keper van deze dikte is gruwelijk duur) en de boel met rockermal in de zak gedaan en een uur of 5 in de oven gehad op 55 graden.

20.jpg
In de sak met rockermal (heel belangerijk met het dek erop plakken) en in de oven!

22.jpg
23.jpg
En paar uur later alweer klaar om af te werken!
24.jpg

Eerst met een grove schuurflap op een tol de randen schoon geslepen (schilderstape eronder heel belangerijk, anders gaat je bojjem eraan)
25.jpg

26.jpg
27.jpg

Rockerlijntje heel eind to-spec. 8)
Tailkick moet ik ietsie verminderen, komt door de T-stringers... dat zie je hier terug.
29.jpg

Minimal V erin terug in schuren (T-stringers zorgen voor een "bult" van paar tiende mm)

30.jpg
Verder best tevreden!
31.jpg

32.jpg
Gewicht is ook goed! 900 gram minder in deze fase dan het foilboardje wat ik vorig jaar heb gemaakt.
Dekplaat hebben we deze keer niet ingesmeerd met microballoons, omdat we toch niet direct op de plaat konden lamineren en er met handlaminaat toch wel wat extra epoxy in zit. Bij de bodemplaat hebben we dat wel gedaan.

Lijkt met beetje geluk toch wel (ruim) onder de 7kg uit te gaan komen.... :cheer:

Buitenlaminaat wordt wel vergelijkbaar, 200 C + 80 G.
Bij het foilboard was het 115 C + 160 G en aan de buitenkant kun je je hars percentage beter onder controle houden. Dus looks promising! :)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Gisteren nog even de bodem van mn waveboardje erop geplakt.
Hierbij gekozen voor 5 stringers van 1m lang en 5cm diep met 115gr carbon en 80gr glas, een algehele laag 115gr biax carbon en een flap 240gr bij de tail.
Heb bij deze bodemplaat maar het zekere voor het onzekere genomen en de plaat geplamuurd met microballoons. Weet niet zeker of het nodig was of niet, maar het zit dan wel perfect vast.

Gemeten gewichten:
Bodemplaat C70.75 6mm sandwich 1.1m^2 = 530 gram
Microballoons+epoxy plamuur = 160gr

Carbon 100grams biax volledige plaat 1.1m = 113gr
205gr epoxy

Stringers 5x 1x0.15m carbon 100gr = 75gr
Stringers 5x 1x0.15m glas 80gr = 75gr
220gr epoxy

Verstevigingsflap 240gr carbon = 45gr
50gr epoxy

Beetje 60/40 dus, vooral die grote flap 100 grams op de bodemplaat was voor mijn gevoel aardig droog maar theoretisch ruim voldoende :4eyes:

Blijft tricky op gevoel, daarom maar alles afgewogen. :+

33.jpg
34.jpg
34a.jpg
35.jpg
36.jpg
37.jpg
38.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Vandaag mn waveboard in de sandwich gezet... ging wel stuk beter dan de vorige.
Je moet wel opletten met 3mm sandwich, als er een stuk tape los schiet of als je niet snel genoeg bent na het verhitten gaat je flappie er meteen aan als een stuk kroepoek. :D

Zit te twijfelen wat ik met de vin setup zal doen.... sowieso thruster en 2x slotbox maar als center US-box of toch powerbox....... het zal een vrij snel waveboard worden dus misschien is singlefin ook wel leuk, beetje "compact freewave" idee. Maar verstelbaarheid is ook wel fijn denk ik. Voorheen altijd US-box gehad in mn waveboards maar had em altijd op dezelfde plek.
39.jpg
40.jpg
41.jpg
42.jpg
43.jpg
44.jpg
Deze gebruikers waarderen Ilja85 voor dit bericht:
joris van den hurk

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Op de achtergrond wordt er nog steeds gewerkt.. mijn oom heeft een nieuwe foilbox gemaakt van mn mal (en dat ziet er :9 uit) en ik heb nog een eerste versie carbon mastrail in mekaar gezet. Was wel ff een brain-cracker voordat ik erachter was hoe het te doen. :-)
Nummer twee maak ik morgen, met een paar kleine verbeterpuntjes en dan kan die van de week meteen in mn freestyle/bump&jump-foil board. Ofja... als je de voetbanden buitenop zou zetten zou het ook een slalom kanon kunnen zijn met die rails en rockerlijn.

Das het mooie van custom bouwen, precies wat je wil. :-)

101047342_3791907614169639_8849020724535361536_o.jpg
WhiteofHeart

jeti
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: fanatic quad 76,Fanatic triwave 88, naish force ,session,all terrain

Bericht door jeti »

Hoi Ilja, als waveboard toch wel fijn als je nog wat kan schuiven met je centerfin? (us)
heel gaaf om te zien zo je klus
Deze gebruikers waarderen jeti voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Ja, het wordt een US boxie (van x...? cm) + 2x slotbox 12cm. :-)

Vandaag 2e carbon mastrail ingepakt, met wat verbeterpuntjes. Wat scherpe hoeken in de mal veranderd naar fillets met modelleerklei en wat randjes volgesmeerd met epoxy + BAUMMMflocken (stewatix) en beetje thixo poeder. Denk dat deze wel netjes wordt als er niks geks mee gebeurt. :-)))

nr2.jpg
nr2_2.jpg
nr2_3.jpg

Morgen waveboard dek erop plakken!

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt »

Hoe heb je dat “inpakken” gedaan? Heb je er wel of geen flens aan gemaakt om deze goed in het board te kunnen verlijmen?
Deze gebruikers waarderen eckerdt voor dit bericht:
Ilja85

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Vandaag nieuwe versie mastrail uit de mal gehaald... deze is netjes genoeg om in mijn board te gebruiken. :D
Deze is trouwens 25cm, 20cm stelbereik ivm foil. Het is namelijk wel fijn om wat extra marge te hebben en hem eventueel op 85-90 van de foilbox te kunnen plaatsen.

Inmiddels wel alweer meteen nieuwe ideeën voor de volgende, die ga ik weer net een beetje anders maken. :z
82400866_3796649943695406_4316236901762727936_n.jpg
83236152_3796710667022667_5487656018764627968_o.jpg
95998398_3796650037028730_7294444774738624512_n.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Verder de kont van mijn FS-Foil boardje een beetje afgeshaped, is wel bijna prima nu. :D

45.jpg
101334983_3797406220286445_6323081179935277056_n.jpg
101389304_3797406310286436_705522960475095040_n.jpg
Nu nog even de box + mastrail er in en alles perfect smooth maken, want hij krijgt een mooie spreadtow bodem en carbon look dek... :9

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

En het dek van het waveboard gedaan.
Wat nummers: 330gr 3mm airex, 380gr carbon (compleet 100 biax + vanaf mastrail tot kont dubbel + 280 grams verstevigingen bij voetbanden) en 500gr epoxy ongeveer.

Gewicht is nu 4200gr, circa 200gr meer dan het freestyleboard terwijl 10L minder volume, maargoed extra sterk uitgevoerd dus. 8)
101699945_3797409396952794_6027561076051148800_n.jpg
101379556_3797409626952771_8545404916535918592_n.jpg
101447699_3797409540286113_5125515491741270016_n.jpg
101484423_3797409486952785_2070269864118845440_n.jpg
101633418_3797409850286082_1495833686384312320_n.jpg

Ging wel netjes!!!Weinig epoxy troep om weg te slijpen, kon bijna alles met de hand eraf snijden.

101710126_3797409573619443_1985766648858017792_n.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

101580115_3797411823619218_8503393728289832960_o.jpg
Dubbel sandwich... :+ maar mooi om het verschil te zien zo in shape terwijl ze maar 10L verschillen.
funride

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Nog wel wat gedaan in de tussentijd, panel V bodempje erin geschuurd, en in samenwerking met mn oompje de carbon mastrail + foil boks afgemaakt en foil boxje gedeeltelijk ingebouwd:

Bodem krijgt een laag spreadtow (textreme) dus ik ga een losse flap carbon als versteviging in en rond de flens-kamer verzinken, daarop de box uitlijnen en vastplakken, dan een paar flappen carbon erover, dan alles weer snaarstrak maken en dan het spreadtow. :)

55.jpg
102666392_3819050521455348_1859551198074803266_n.jpg
102806836_3819050448122022_597136419967338331_n.jpg
102833658_3819050721455328_5873242377937279217_n.jpg
102867416_3822033284490405_8147202155592672475_o.jpg

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Met een tapeje kun je mooi bepaalde vlakken accenturen met schuren. :-)

Ilja85
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja85 »

Mn oom was niet tevreden met mijn mastrail, dus heeft hem even idiot( :cheer: :z )-proof gemaakt.
Bedoeling is er zo inlijmen, zonder hardschuim (of weinig) en met epoxy foam vastplakken.
Blok hardschuim weegt ook al gauw weer 150 gram en opzich....doet het ook weer niet zoveel.

Maar misschien ga ik voor de middenweg. :-)
DSCN6346 (Large).JPG

sgsdebruijn
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door sgsdebruijn »

Ziet er allemaal mooi uit, hoop werk maar ook al een hoop resultaat
Deze gebruikers waarderen sgsdebruijn voor dit bericht:
Ilja85

Plaats reactie