Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Dakdragers

Hier kan je al je sterke surfverhalen kwijt zoals afgelopen zaterdag mega hoge golven bij windkracht 12 etc.

Moderators: christiaan1111, Jeroensurf, super_ik

Plaats reactie
Nilsini
Wind Stoot 2004-2005
Wind Stoot 2004-2005
Surf spul: JP FW 91, Fanatic Skate, Tabou Wave, NP Expressions - Search - Zone, Gaastra Echo
Contacteer:

Dakdragers

Bericht door Nilsini » do jun 22, 2006 12:04 pm

Gister een heerlijk dagje gesurf op herkingen. Bij sjanie-banie voetbal gekeken. Daarna naar bed op de volgende ochtend (red. vandaag) naar huis te rijden na de spits.

Voor dat ik mijn board en sailbag op het dak had gegooit nog even aan de dakdragers gevoeld of die goed vast zaten, niks mis dus alles op het dak. In capelle ad ijssel mijn plank nog eens stukje naar achter geschoven omdat ik de stoplichten niet kon zien :roll: Nog steeds zal alles goed vast.

Hup de A16 af naar de A15 richting Nijmegen. Nog geen 200 meter hoorde ik metaal tegen metaal tikken op het dak. Ik dacht eerst dat het de rits van mijn boardbag was, maar die zat in het midden dus dat kon het nooit geweest zijn. Alarm lichten aan en de auto in de berm gewapend met mijn inbussluitel stap ik uit. Ik voel aan mijn dak dragers en ik voel aan mijn voorste dakdrager en ik heb hem gewoon in de hand :x Dat was even schrikken, maar een kant mag niet direct een probleem zijn.
Aan de berm kant doe ik de deur open en de dakdrager komt me bijna te goed met een beetje hulp van een langs rijden de vrachtwagen.... :x :evil:

Het had dus niet veel gescheelt of mijn hele hebben en houwen was met 120km p/u over de A15 gevlogen. Kan dus wel zeggen dat ik aardig geluk heb gehad vandaag :-?

Moraal van die verhaal het maakt niet uit hoe vaak je iets ook controleerd het komt altijd weer los :r

Submarine Action
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: PD, Quatro, Loft

f

Bericht door Submarine Action » do jun 22, 2006 2:35 pm

Ja dan heb je echt geluk gehad. Ik vertrouw die dingen ook nooit. Elke keer als ik ga (zeker bij langere reisjes) check ik geregeld. Altijd het gevoel dat ze losraken (gelukkig nooit gebeurd)
Maar zou er ook nog een verschil zitten tussen bijvoorbeeld dure Thule dakdragers en goedkope varianten? Ik heb zelf dakdragers die horen bij een berlingo. Maar echt vertrouwen doe ik ze maar half.

bobby
Deur-surfer
Deur-surfer

Re: f

Bericht door bobby » do jun 22, 2006 2:45 pm

Submarine Action schreef:Ja dan heb je echt geluk gehad. Ik vertrouw die dingen ook nooit. Elke keer als ik ga (zeker bij langere reisjes) check ik geregeld.
Daar heb ik mijn ma voor :lol:

Maar heb blijven rare dingen, laatst een knal gehoord maar er was niks aan de hand.

Het zou een raar gezicht geven als je spullen over de snelweg zweefden :roll:

Maar hoe is het afgelopen? Je hebt het opnieuw vastgezet en er was verder niks meer aan de hand?

Tiki
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: SB iSonic 135-115, SOS R99-Classic 88, Loft O2 9.6-8.4-7.4, Loft Lip 6.2-5.7-5.2-4.3
Contacteer:

Bericht door Tiki » do jun 22, 2006 3:30 pm

Bij mij is het noodlot vorig jaar dus toegeslagen

er zaten 2 planken en een zeilzak (vol) op het dak zoals die er al jaren op zaten. Ik reed net tussen axel en terneuzen richting de westerscheldetunnel, op zo'n eenvaksbaan waar aan weerskanten 100 mag gereden worden. Ik reed dus 100, en geen probleem tegengekomen, totdat er een camion tevens aan 100 in tegengestelde richting voorbij vlamde. Ik voel heel mijn auto door elkaar schudden van de windverplaatsing, en mijn voorste dakdrager schiet los, alle materiaal schiet de lucht in, scheurt de achterste dakdrager van mijn dak, en alles valt 20 meter achter mij. gelukkig reed mijn maat op veilige afstand. was wel een kostelijke grap: De carrosserie van de auto was verwrongen, de dakdragers waren om zeep, en de tails van beide planken waren kapot... Het waren van die dakdragers die in de deur vastzitten. Echt geen leuke ervaring. Voor hetzelfde geld vliegen de planken op de achterligger

Zerocool
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: SB Carve 151, SB HS 105, Sputnik 265 zeilen 4.4,5.4,5.8,6.7,9.3
Contacteer:

Bericht door Zerocool » do jun 22, 2006 3:37 pm

Eens temeer blij dat ik een "vast" imperial op mn wagen heb. als dat weg wil vliegen. vliegt waarschijnlijk mn hele auto ook weg.

Ik heb het wel eens gehad dat de rolbeugel die achterop het imperial zit bijna eraf viel. Deze heb ik op de vluchtstrook ergens midden in slovenie staan te repareren.

Moraal van dat verhaal: zorg altijd dat je ijzerdraad, ducktape, tie-wraps en stro touw bij je hebt :lol:

JaapvdV
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Naish, Goya, Starboard, Simmer,
Contacteer:

Bericht door JaapvdV » do jun 22, 2006 8:29 pm

Wij hebben zo'n Renault Espace, zitten de dakdragers al op het dak op rails zodat je ze wel kan verschuiven, maar er niet af kan halen.

DD
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: formula, freestyle, wave zie
Contacteer:

Bericht door DD » vr jun 23, 2006 3:40 pm

bobby schreef:Maar hoe is het afgelopen? Je hebt het opnieuw vastgezet en er was verder niks meer aan de hand?
ducktape natuurlijk. :+ :+ :+

je kunt natuurlijk ook helemaal geen dakdragers gebruiken zoal die gast met zn boardje verkeertesom op zn dak (topic is met de crash helaas verloren gegaan)

in mijn dakdragers had ik (tot nu toe) echt het volste vertrouwen, het zijn standaart van opel en ze zijn echt superstevig.

lorchsurfer
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: Lorch, KA, AHD
Contacteer:

Bericht door lorchsurfer » vr jun 23, 2006 4:10 pm

Heb ook ooit eens gehad dat de sailbag er aan een kant afschoot op de snelweg.... Gelukkig geen ongelukken, maar het kan beroerder uitpakken natuurlijk.
Ik heb een auto met een dakrailing waar ik de dragers op monteer. Sinds dit voorval doe ik spanbanden nooit meer alleen om de dakdragers, maar haal ze ook door de dakrailing heen. Better safe than sorry

Sjors v Aalst
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: vd Berg - Starboard - Neilpryde - Aerotech - Select - Lessacher

Bericht door Sjors v Aalst » vr jun 23, 2006 4:40 pm

Vorig jaar ook problemen gehad met dakdragers. Sindsdien ben ik als de dood om met die dingen te rijden.

Reed op een onverlichte snelweg richting Venlo in de stromende regen. Had een board en een equimentbag met 5 setjes erin op het dak. Reed rustig 120 en hoor ineens een harde klap. ALLES van het dak af. Kon niets zien dus wist ook niet waar het terecht was gekomen. We (ik en vriendin) stonden onder aan een heuveltje dus konden aankomende auto's ook niet zien aankomen. Wel zagen we ze steeds seinen.

Uiteindelijk bleek dat heel het spul in de middenberm terecht was gekomen. Ik dus heel het pakket teruggesleept en maar wachten totdat het licht zou worden (het was half 5). Bleek dat 1 dakdrager was gebroken en het pakker wind had gevangen.

Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Forum Opperhoofd
Surf spul: 99NoveNove Slalom, MauiSails TR-X

Re: Dakdragers

Bericht door Opperhoofd » vr jun 23, 2006 10:39 pm

Nilsini schreef:Het had dus niet veel gescheelt of mijn hele hebben en houwen was met 120km p/u over de A15 gevlogen. Kan dus wel zeggen dat ik aardig geluk heb gehad vandaag :-?
Koop AHD boards... Bij mij zijn met een inhaalactie op de snelweg ze er eens afgestuiterd. Een AHD GT85 en een GT62... Geen schade, enkel wat aan een boardbag en de imperial... :lol: :lol: :wink:

Dus er was nog niks aan de hand, je had nog wel gas bij kunnen geven!! :wink:

SurfSmurfin
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Teamrider: KAsail.com
Surf spul: Tabou boards en oneill pakken.
Contacteer:

Bericht door SurfSmurfin » za jun 24, 2006 10:20 am

Speedytwo en ik zijn op de A7 eens 5 boards plus imperiaal verloren op de snelweg.
We zagen de boards al iets bewegen en we hadden zoiets van nog 200
meter en dan gaan we van de snelweg af.
Zit er voor die afslag nog een hobel in de weg en hop zeg de imperiaal en
we zien het hele pakket in de acheruit kijk spiegel over de snelweg vliegen en landen.
Snel de auto in zijn achteruit gezet en Ton heeft het hele pakket naar de berm gesleept.
Gelukkig kwamen er op dat moment geen auto,s aan.
Schade viel bij ons erg mee.
Kromme imperiaal, mijn nieuwe f2 axxis had een scheur in het dek en 2 voetbanden stuk gerafeld en de Copello van Ton had diverse scheuren over het hele board.
Alleen de onderste 2 planken die dus op de imperiaal lagen hadden schade de andere 3 helemaal niks.
Daarna hebben we nog 1 keer gehad dat de imperiaal aan de achterkant weer loszat en sindsdien rijden wij in een bus.
Wij hoeven geen imperiaal meer.
Bij ons was dus de extra stang die op de imperiaal zat los geschoten.
Wij reden toen in een VW Corrade en die is niet zo geschikt om dingen met een imperiaal te vervoeren.

rolandpeelen
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: te weining
Contacteer:

Re: f

Bericht door rolandpeelen » zo jun 25, 2006 12:50 am

Submarine Action schreef: Maar zou er ook nog een verschil zitten tussen bijvoorbeeld dure Thule dakdragers en goedkope varianten? Ik heb zelf dakdragers die horen bij een berlingo. Maar echt vertrouwen doe ik ze maar half.
hmm.. me pa heeft ze zelf gemaakt :lol: :roll: werkt nog steeds goed naar mijn weten :D

SurfSmurfin
Windsurfbabe
Windsurfbabe
Teamrider: KAsail.com
Surf spul: Tabou boards en oneill pakken.
Contacteer:

Bericht door SurfSmurfin » zo jun 25, 2006 10:41 am

Bij ons was het wel Thule drager.

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » wo jun 28, 2006 9:16 pm

Ik reed vorige week van Tilburg naar Eindhoven. Ik moest 3 keer kijken of ik het goed had gezien. Volgens mij reed er een auto met board op het dak waarvan de neus omhoog stak. Wel een raar gezicht. Je zult er maar achter rijden, krijg je het toch aardig benauwd... :roll:

ultraprime
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: F2 Rave 84 + Rebel 75, STB 105, JP107, JP85, Naish Force V, Alpha & Combat, MauiSails Gieken
Contacteer:

Bericht door ultraprime » zo jul 09, 2006 11:33 pm

Jaren geleden (95?), had nog een golf VR6 (typeIII). Thule dragers. Maar zo'n golf heeft niet echt een goede dakgoot, alleen een randje en dan moeten de voeten van de drager naar elkaar toe knijpen...(en het dak licht deuken).
Met 3 planken en masten op het dak terug uit zeeland en bij de A15 een grote klap en in mijn achteruitkijkspiegel zie ik het hele pakket met dragers en al op het asfalt vallen en de berm in glijden. gelukkig zat die grote vrachtwagen op een rijstrook verder....
De planken zaten nog steeds goed vast met de spanbanden op de dragers!
Voetjes helemaal stuk en afgeschraapt en boardbag erg dun bij de neus...
Verder niets van de surfspullen stuk!
Dan alles in de auto proppen, kameraad achterin, overal spanbanden omheen en de klep open, verder naar huis.

Gelukkig heb ik nu dragers die met 4 bouten per drager in het dak geschroeft worden.

PS. ik reed niet eens hard! Eerder wel eens naar portugal geweest met een kist vol zeilen en 2 planken, wel >200 gereden. Oeps. :(

eckerdt
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: van alles en nog wat

Bericht door eckerdt » vr okt 01, 2010 11:48 pm

Ik zocht via google wat informatie over dakdragers voor een opel astra en zag toevallig deze (oude) topic. Ben echt verbaasd van deze verontrustende berichten. Dacht dat het wel veilig was om dakdragers te gebruiken. Wat zijn nu de oorzaken van dit soort ongevallen?

- de dakdragers niet goed vastgedraaid / bevestigd?
- de dakdragers te hoog / te veel beladen?
- de dakdragers zijn onbetrouwbaar?

:roll:

Fokkie
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: NED2411
Surf spul: NS warp F2008 6.3/6.8/7.8/8.3/9.0/9.9 NP RS3 11.0 T1 rs 60,65,75 Mystic Oakley F2 guerilla 84
Contacteer:

Bericht door Fokkie » do okt 21, 2010 4:11 pm

tijdens mijn vakantie op Pozo in 2008 heb ik een Renault clio gehuurd inclusief dak dragers

ik had een naish boardje geleend van Mara van der Schaaf. Deze was meegenomen door Micah Buzianis vanuit Hawaii naar Pozo. ik mocht dit boardje lenen..ik heb hem op de dakdragers gelegd en vastgebonden aan de dakdragers.

Ik rijd ermee van Maspalomas naar Pozo..(het waait hard op Gran Canaria in de zomertijd wind 9 tot 11). Nog niet halverwege de rit vliegt mijn plank met dakdragers en al van de auto..neus van de plank kapot en een hartklopping rijker.. gelukkig geen schade aan derden.

Wat ik geleerd heb...

Dakdragers altijd zelf controleren..ondanks dat ze er al op zaten...
sjorbanden binnendoor de auto spannen...vliegt hij nooit door de lucht..

Plaats reactie