Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

windsurftuig gezonken Veerse Meer

Hier kan je al je sterke surfverhalen kwijt zoals afgelopen zaterdag mega hoge golven bij windkracht 12 etc.

Moderators: christiaan1111, Jeroensurf, super_ik

Plaats reactie
yohenk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door yohenk » ma aug 16, 2010 2:36 pm

Hallo allemaal

Gisteren was een bijzondere surfdag. Een leerzame en een bijzonder dure ook. Het waaide lekker gisteren, dus we besloten een dagje te knallen op het Veerse Meer. Ik had alleen een 5.7 meegenomen, dus de keuze aan het water welk zeil op te tuigen was snel gevallen. Ik had flink power in m'n zeil, voer soms behoorlijk op het randje en ging dan ook regelmatig hard genoeg. Een paar stevige crashes zaten er dan ook bij, maar dat mocht de pret niet drukken. Totdat het even misging.

Tijdens een rak schoot m'n baseplate/mastvoet los of kapot (wat weet ik niet). Ik had er toen al 5 stevige crashes op zitten, dus ik kan me achteraf best voorstellen dat er hier en daar iets niet helemaal goed meer zat. Maar goed, ik kwam boven en zag m'n plank op een 5 meter afstand liggen. Eerste gedachte was dat ik die moest halen, want daar kun je immers op drijven. Als een gek borstcrawl gedaan, maar de plank lag met de punt met de wind mee. En die pakte al snel net zoveel snelheid als dat ik zwom en ik kon 'm dus net niet bijhalen. Op den duur maar besloten dat ik me beter niet kapot kon zwemmen achter die plank aan. En toen zag ik hoe ver ik aan alle kanten van de oever verwijderd was. Inmiddels vind ik het Veerse Meer vrij klein om te varen, maar ik kan je vertellen dat als je er in het midden ligt zonder drijfvermogen, met vermoeide armen, het ineens weer wat groter lijkt. Uiteindelijk besloten om de verste route naar de kant te pakken, maar met de wind wel half in de rug.

Surfers zagen me niet, tot net een paar honderd meter van de kant. Toen kwam een behulpzame surfer me direct tegemoet toen hij me zag. Even uitrusten op het board en hij sleepte verder richting kant. Daar werd ik opgepikt door een bootje die me even heeft helpen zoeken naar m'n board. Uiteindelijk had een paar kilometer verder een Duitse jongen m'n board uit het water gehaald voordat ie op de stenen sloeg. Hulde.

Lang verhaal kort: blij dat ik dit niet op zee had, blij dat ik dit kan typen, blij dat ik m'n board terug heb. De behulpzaamheid van de medemens was top. Maar als echte Hollander toch stiekem ook wel balen dat ik m'n complete tuig kwijt ben. Net een nieuwe NP giek gehaald waarmee ik voor de tweede keer voer en verder m'n favoriete tushingham zeil met wavemast, pleite. Toch wel behoorlijk zonde.

Ik ben gisteren en vanmorgen nog een heel stuk Veerse Meer af wezen struinen op zoek naar het zeil, maar niks gevonden. Ik acht de kans groot dat dit zich dan ook ergens onder water bevind... Maar.. mocht iemand nu toevallig een gele tushingham rock 5.7 volledig opgetuigd met een rood met grijze NeilPryde X3 vinden langs het Veerse Meer... of tegenkomen bij het duiken, of er iets over horen, dan zou ik het enorm waarderen als je me wil informeren hierover. Dit kan op yohenk - en dan een apestaart - hotmail punt com.

Alvast dank.

--
yohenk

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Witchcraft / Starboard / Ezzy

Bericht door edwingr » ma aug 16, 2010 2:59 pm

Balen dat je je tuig niet meer gevonden hebt!

(ik was die gast die je naar dat bootje sleepte ;))

RaymondW
Beheerder
Beheerder
Teamrider: Duotone Fanatic ION
Surf spul: Duotone Warp & Fanatic Falcon
Contacteer:

Re: windsurftuig gezonken Veerse Meer

Bericht door RaymondW » ma aug 16, 2010 3:15 pm

Vervelend om te lezen, maar misschien toch nog wat goed nieuws voor je.

Eind Sept 2009 hadden we op onze spot een redelijk voorspelling, 4 mensen van het werk vandaan gehouden en gaan surfen.
1 van de jongens ging vrij snel in het water en na een rakje opkruizen hadden we snel door waarom.
Er dreef een zeiltje in het water, vreemd.... wij waren de enige 4 surfers en er was niet veel wind geweest die week.
Iedereen een deel van de tuigage op het board en terug naar onze opstap plek
Bij ons clubhok hebben we alles weer in elkaar gezet en laten staan.

2 weken later komt er een franse jongen bij ons langs dat hij zijn setje in ons hok heeft zien staan.
Hij heeft dat zelf bijna 2 maanden eerder in een goeie/dikke avond wind moeten laten gaan.
Zeiltje heeft dus meer dan 1 1/2 maand rondgedreven voordat wij het tegen kwamen.

Mijn advies is dan ook om langs de jachthavens en andere watersportplekken of shops te gaan en daar een briefje op te hangen. Heel misschien is het niet gezonken en krijg je er nog wat van terug.

yohenk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door yohenk » ma aug 16, 2010 4:17 pm

Dankjewel voor de tip Raymond, ga ik doen!

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » ma aug 16, 2010 5:45 pm

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door edwingr » ma aug 16, 2010 5:47 pm

Internet op z'n best :)

kerrefen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: jazeker

Bericht door kerrefen » di aug 17, 2010 8:43 am

Mooi dat ie gevonden is. En mazzel dat er geen ongelukken zijn gebeurd. Gevaar zit in een klein hoekje en zeker met harde wind is de kant dan een end weg. Afgelopen jaren diverse surfers gered zien worden (gebroken masten, kapotte baseplates) en dan ben je heel blij dat er mensen met motorbootjes rondvaren. Overigens is de ongeschreven regel op het water natuurlijk altijd dat je andere watersporters als het moet helpt, en op het veerse meer houdt men zich daar goed aan.

Zelf in 2003 of zo bij de dam een gebroken mast met m'n formulazeil. Het was een doordeweekse dag in het najaar, weinig andere watersporters. Dan ben je echt niet zomaar terug op de Schotsman, dat is een paar kilometer. Gelukkig toen door mensen met een speedboot teruggesleept. Pas achteraf ga je nadenken wat er had kunnen gebeuren als je alleen was gebleven.

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Bartsurft » di aug 17, 2010 6:56 pm

Jammer dat Yohenk nog niet heeft laten weten hoe het is afgelopen en of het tuig inmiddels weer bij hem terug is. Ben wel benieuwd....

kerrefen
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: jazeker

Bericht door kerrefen » wo aug 18, 2010 8:40 am

Ik sprak gisteren de eerlijke vinden, Henk heeft het tuigage inmiddels bij hem opgehaald.

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer

Bericht door Bartsurft » wo aug 18, 2010 4:05 pm

Mooi, alles goed gekomen dus :D

yohenk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door yohenk » vr aug 20, 2010 1:38 pm

Yes, hij is terecht inderdaad. Dank voor alle hulp van alle kanten. Aangezien het al in de sectie sterke verhalen stond, zal ik 'm nu maar even goed afmaken, want het verhaal werd inderdaad vrij sterk. Ongelofelijk.

Ik had gebeld naar de surfschool en daar kreeg ik het telefoonnummer van Jacco, de vinder van het spul. De reddingsbrigade had het tuig aan de kant gebracht en hij was de enige nog over om het mee te nemen. Net na sluitingstijd heeft hij nog z'n nummer achter kunnen laten bij de surfschool.

Ik belde op en kon 'm inderdaad op komen halen. Na enig geouwehoer over surfspullen viel er op een gegeven moment een kwartje bij Jacco.. 'Aaaah, maar jij bent toch niet het broertje van..?!!' zei hij. 'Ja inderdaad, dat ben ik!'

Wat bleek nou, hij is de tennispartner van m'n zwager. En m'n zwager en m'n zus hadden het nog geen drie weken al eens tegen mij gezegd: 'we stellen je binnenkort nog wel eens voor aan Jacco, want die is ook surfleip.'
Jacco had die dag een tennistoernooi met m'n zwager, maar wilde halverwege kappen omdat het waaide. M'n zwager zei 'm dat als ie nu zou stoppen, dat ie dan nooit meer met hem zou tennissen. 'Ok' zei Jacco en maakte trouw z'n potjes tennis af. Einde van de middag zei m'n zus tegen Jacco: 'M'n broertje was nu alsnog gaan surfen, die is die-hard.' Jacco geprikkeld en toch nog even gaan varen. En hij was door dit hele gebeuren juist als enige laat over op de plaats waar het zeil aan de kant werd gebracht. De cirkel was rond.

Zoals ik al zei: ongelofelijk. Maar wel gaaf, dus we gaan binnenkort maar eens een rondje varen.
Hulde voor Jacco voor de absolute onbaatzuchtigheid en de hulp. Top.

edwingr
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door edwingr » vr aug 20, 2010 3:23 pm

En ze leefden surften nog lang en gelukkig ;)

yohenk
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door yohenk » vr aug 20, 2010 4:28 pm

Haha juist :)

viske
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: gaastra charger 6.0 ezzy wave 5.0 ezzy wave 4.0 neilpryde diabolo 8.2 fanatic eray 150l

Bericht door viske » ma aug 23, 2010 12:07 am

heb jij heel veel geluk gehad :)

Martijn K.
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Puls Boards
Surf spul: Pulsboards

Bericht door Martijn K. » di sep 14, 2010 11:52 pm

lucky bastard :D... Gelukkig ben ik nog nooit iets kwijt geraakt. ( naast een vergeten trapeze die ik de volgende dag bij mn maatje kon ophalen ). Laten we hopen dat het ook niet gaat gebeuren, maar als het wel gebeurd. wil ik het op jou manier >D

danielh
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: 62 tot 84 liter - 3.3 tot 5.3
Contacteer:

Bericht door danielh » ma okt 04, 2010 12:48 pm

na het lezen van de beginpost en de tweede post dacht ik het mysterie al opgelost te hebben: vond het wel erg toevallig dat de redder (edwingr) ook een tushingham rock 5.7 in z'n quiver had zitten! :lol:
Maar het bleek anders te zijn.. mooi mazzel!

Plaats reactie