Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

KIter valt binnen

Hier kan je al je sterke surfverhalen kwijt zoals afgelopen zaterdag mega hoge golven bij windkracht 12 etc.

Moderators: christiaan1111, Jeroensurf, super_ik

Plaats reactie
Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Fanatic Falcon 104, Sailworks NX 7.8, Boss 38.
Contacteer:

KIter valt binnen

Bericht door Barbie » zo feb 03, 2013 2:05 pm

Niet zo maar een sterk verhaal maar daadwerkelijk gebeurd. Ik voer zo'n 40 meter achter een kiter bij zo'n 12-14 knopen, beide halve wind, beide zelfde koers, maar omdat mijn snelheid iets hoger lag, begon ik hem, met flink wat ruimte tussen ons in, in te halen. Tijdens mijn inhaalactie koos de kiter helaas het luchtruim, met als gevolg dat hij precies op de plek begon te dalen waar ik naartoe aan het surfen was, d.w.z. direct downwind van hem.

Ik zag hem precies op me af dwarrelen, maar had toen al te weinig opties over, los van zo snel mogelijk door m'n knieen gaan. Gelukkig had de kiter de tegenwoordigheid van geest om ondersteboven te hangen, zodat z'n board niet het eerste was wat me raakte.

Uiteindelijk crash-landde hij half op mij en half op m'n zeil, wat vervolgens aan stukken werd gereten.

De kiter lag 5 meter verder en bood meteen zijn verontschuldigingen aan. Ik was te perplex om ook maar 1 woord uit te brengen.

Anyway, lang verhaal kort, omdat m'n zeiltje totalled was, kreeg ik een alternatief zeiltje van hem. Voor mij een toepasselijke oplossing, want m'n KA was sowieso aan vervanging toe.

Los van de schrik, hadden we geen van beide lichamelijke averij en dat is tenslotte het belangrijkste.

Maar nu de vraag. Alhoewel het voor mij voor de hand ligt dat de kiter fout was, zijn er toch mensen hier die niet zeker weten wie nu de schuldige is. En ik begin nu ook wat te twijfelen. Ik moet er eerlijkheidshalve namelijk bij zeggen dat de kiter, vlak voordat hij airborne ging, even achterom keek en mij achter hem zag surfen. Rechts van hem was toen dus ruimte voor hem om te landen. Maar ja, ik was tegen de tijd dat hij zijn landing wilde inzetten naar die open landingsplek gesurft.

Hoe dan ook, volgens mij ben je altijd fout als je vanuit vlucht op iemand landt, want voordat je de lucht in gaat moet er ergens ruimte zijn om safe te landen. En daar hoort ook de anticipatie bij dat bovenstaande kan gebeuren.

Kortom, voor mij is het de kiter die fout zit. Is dat ook officieel zo?

Madje
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Twister 100L 2013, Gaastra Pure 2013 4.4, 4.8, 5.4
Contacteer:

Re: KIter valt binnen

Bericht door Madje » zo feb 03, 2013 4:06 pm

Wat ik weet van de zeilsport (wedstrijd) is dat wanneer je een manoeuvre uitvoert je ten alle tijden vrij moet blijven. Dus dan zou de kiter fout zijn, ondanks dat hij een inschatting maakt enz. Hij heeft dus een verkeerde inschatting gemaakt.

Daarnaast ben ik een freestyle surfer en wil ook graag springen, maar ik zorg ook dat ik altijd ruimte heb en niemand in het gevaar breng. Ik denk dat dit de belangrijkste regel is: goed zeemanschap.

patricksurfgek
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: mistral escape starboard go 155 drops 88l zeilen north l/gaastra/neil pryde

Bericht door patricksurfgek » zo feb 03, 2013 4:16 pm

de kiter is fout!! hij had beter om zich hen moeten kijken voordat hij de lucht in ging .
echter haal jij hem ook aan de verkeerde kant in als jij up wind ipv down wind had ingehaald was een botsing zeer waarschijnlijk voorkomen .

groetjes patrick

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » zo feb 03, 2013 5:00 pm

Kiters zijn altijd fout, hoe moeilijk wil je het hebben... 8)
Maar, ondanks deze grondregel, zijn er nog wel wat haken en ogen. "Een oplopend vaartuig dient vrij te blijven van het oplopende vaartuig."Om er maar eens één te noemen.
Je bent oplopend als je binnen een segment van 135 graden achter het voorste vaartuig zit. Voor mensen die wel eens in het donker op het water zijn: dat is precies het segment dat uitzicht geeft op het heklicht van het voorliggende vaartuig terwijl je de boordlichten en het toplicht niet kan zien, want die bestrijken precies het andere deel van de wereld.
Nog een regel is dat je koers moet houden als je wordt opgelopen, maar wanneer wordt die regel van kracht? Voor of na de inzet van de sprong?
Als onregelmatig Noordzee piloot maak ik er een gewoonte om de mensen voorbij te gaan waar ze me niet zo snel zullen raken, aan loef dus.

nickyb
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Nog niet genoeg!
Contacteer:

Bericht door nickyb » zo feb 03, 2013 8:25 pm

Een kiter inhalen aan lij zijnde is sowieso toch een rare actie? Als je op dezelfde hoogte komt en hij valt krijg jij of de touwen of de kite op je gezicht.

Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Barbie » ma feb 04, 2013 4:28 am

Normaal gesproken heb ik instictief ook de voorkeur voor de loefzijde als het gaat om (kiters) inhalen, maar in dit geval voeren we beide op de kant af en was er noch de ruimte, noch wind genoeg om er aan loefkant voorbij te gaan. Daarnaast was er nog wel genoeg ruimte tussen hem en mij, ook omdat hij oploefde, vermoedelijk om druk op te bouwen voor z'n sprong.

Overigens is deze kiter niet echt een superdikke maat van me, maar we zien elkaar regelmatig en babbelen wel eens over het wel en wee van de wind etc. Dus no hard feelings of zo.

Afijn, kan indderdaad haast niet anders dan dat de kiter in dit geval fout zit. Vraag me af of de kiters zelf er ook zo over denken.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 04, 2013 10:32 am

Barbie schreef:... Vraag me af of de kiters zelf er ook zo over denken.
Daar heb je weer een ander forum voor

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » ma feb 04, 2013 11:06 am

patricksurfgek schreef:echter haal jij hem ook aan de verkeerde kant in als jij up wind ipv down wind had ingehaald was een botsing zeer waarschijnlijk voorkomen .
Er staat nergens beschreven dat je niet aan lijzijde mag inhalen dus deze stelling gaat niet op. Je moet echter wel voldoende ruimte creeeren om veilig te kunnen passeren, maar de ander moet ook voldoende ruimte geven zoals Huug al aangeeft.
Of het verstandig is om een kiter op lij in te halen ligt aan de hoeveelheid ruimte die je laat :wink: .

De kiter is verplicht om ten alle tijden een botsing te voorkomen, dat is goed zeemansschap en regel 1 van de vaarregels. Hij heeft wel eerst gekeken of hij ruimte had voordat hij sprong en vervolgens een inschattingsfout gemaakt. Vervolgens heeft hij wel aan schadebeperking gedaan door ondersteboven te gaan hangen maar helaas toch niet genoeg om de botsing te voorkomen.

Al met al heeft de kiter het in mijn ogen toch netjes opgelost door je een ander zeiltje te geven.

Madje
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Madje » ma feb 04, 2013 11:55 am

Huug schreef:Maar, ondanks deze grondregel, zijn er nog wel wat haken en ogen. "Een oplopend vaartuig dient vrij te blijven van het oplopende vaartuig."Om er maar eens één te noemen.
Dan moet je ook erbij vertellen dat van belang is dat koers en snelheid wordt behouden. Daar was hier geen sprake van.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 04, 2013 12:10 pm

Madje schreef:... Daar was hier geen sprake van.
Of daar sprake van was hangt nogal van de timing af. Als Barbie naast de kiter vaart moet die zich even koest houden, als Barbie een stipje aan de horizon is mag de kiter alles. En ergens daartussenin draait de toestand om. We waren er allemaal niet bij, dus ik er niet zo'n mening over, anders dan dat het niet precies zwart-wit is.

Zevenplasser
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou Manta 80, 64 en 54; Vapor 9,2; 7,9; 6,4; 5,5 Manic 5,0 & 4.2
Contacteer:

Bericht door Zevenplasser » ma feb 04, 2013 12:13 pm

Oplopen doe je langs loef, zeker bij een kiter. En anders is niet passeren of keren ook een optie.

Neemt niet weg dat de kiter in mijn ogen hoofdschuldige is. Volgens mij is vliegen niet in het scheepvaartreglement opgenomen. Maar goed zeemanschap dwingt om dit soort manoevres alleen in te zetten wanneer op geen enkele wijze anderen (of jezelf) in gevaar gebracht kan worden.

martijn van wees
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 axxis 262/85ltr. F2 stoke 107. Bic Techno 153. Tabou rocket 105 . NP 4.2-4.7-5.5-6.0-6.7

Bericht door martijn van wees » ma feb 04, 2013 2:07 pm

Die kiter is zowiezo fout.... je mag daar niet kiten.

Aangezien het hier gaat om ( citaat)
De Westeinderplassen, met een oppervlakte van ca. 20 km2, behoren tot het grootste bevaarbare binnenmeer van Nederland.

kun je er 99,9% zeker van zijn dat dit water onder het B.P.R. valt en het daardoor dus off. verboden is om te kitesurfen. In dit geval kun je dus het beste informeren bij de plaatselijke watersportmensen.

Dussss.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Contacteer:

Bericht door Huug » ma feb 04, 2013 2:36 pm

martijn van wees schreef:Die kiter is zowiezo fout.... je mag daar niet kiten.

Aangezien het hier gaat om ( citaat)
De Westeinderplassen...
Waar staat dat Barbie op de Westeinder onder een kiter is beland? Ik heb zelfs nog geprobeerd omn tussen de regels door te lezen, maar ik zie het niet ;-)

Madje
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Madje » ma feb 04, 2013 2:58 pm

Huug schreef:
Madje schreef:... Daar was hier geen sprake van.
Of daar sprake van was hangt nogal van de timing af. Als Barbie naast de kiter vaart moet die zich even koest houden, als Barbie een stipje aan de horizon is mag de kiter alles. En ergens daartussenin draait de toestand om. We waren er allemaal niet bij, dus ik er niet zo'n mening over, anders dan dat het niet precies zwart-wit is.
True!

martijn van wees
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 axxis 262/85ltr. F2 stoke 107. Bic Techno 153. Tabou rocket 105 . NP 4.2-4.7-5.5-6.0-6.7

Bericht door martijn van wees » ma feb 04, 2013 4:36 pm

Oh sorry :oops: ik zat eerst iets over de westeinder te lezen en toen hier. Was er even niet bij denk ik... :z

Andre Mook
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Fanatic en NP

Bericht door Andre Mook » ma feb 04, 2013 4:42 pm

Volgens mij woonde Barbie ergens in een tropisch paradijs waar het altijd warm is. Volgens zijn profiel in Singapore.

vichelli
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Starb. Kombat-87, NP Zone/Alpha, ,tect.select

Bericht door vichelli » ma feb 04, 2013 8:38 pm

Eerste woord van de topic titel: Klter
Moet ik dat lezen als een samenvoeging van Klote-kiter? :lol:
Ik heb niets tegen hen, maar blijf er indien mogelijk zover mogelijk vandaan.

super_ik
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 SX - Loft Racing Blade

Bericht door super_ik » ma feb 04, 2013 11:36 pm

vichelli schreef:Eerste woord van de topic titel: Klter
Moet ik dat lezen als een samenvoeging van Klote-kiter? :lol:
Het is een hoofdletter i ;)

Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Barbie » di feb 05, 2013 3:16 am

Nee Vichelli, is een typo :)

Enfin, het is me inmiddels duidelijk waar de blaam ligt, namelijk bij de kite meneer, zij het dat ik de volgende keer beter in een nog ruimere baan om de vliegeraar heen kan surfen.

Frappant genoeg zat je er dichterbij dat je dacht met je post, Martijn, want officieel is kiten hier inderdaad verboden. Strict genomen is de kiter daardoor feitelijk 100% fout...

By the way, Singapore is niet echt een tropisch paradijs heur, eerder een tropische concrete jungle. Met weliswaar een paar (bescheiden) reepjes strand.

Merci allemaal voor de input.

Martijn K.
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Puls Boards
Surf spul: Pulsboards

Bericht door Martijn K. » di feb 05, 2013 10:46 am

Helaas, een perfect voorbeeld van de kiter van tegenwoordig.

Pas kijken wat er om hen heen gebeurt wanneer ze in de lucht hangen.

Zansurf
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Starboard ACID74 en EVO80, Severne Blade & North ICE's

KIter valt binnen

Bericht door Zansurf » di feb 05, 2013 12:16 pm

Tja, mijn stelling is dat diegene die het meeste ruimte nodig heeft, ook rekening moet houden dat hij deze ruimte heeft en blijft houden.
Je kunt immers met een speedboat ook geen zwemmer omver gaan varen, omdat hij in je vaarspoor (vooruit) zwemt. Vanuit de boot moet je gewoon anticiperen dat je de ruimte blijft houden en dat geldt dus ook voor de kiter die gaat springen en daarbij uitwijkt.
Als jij rechtdoor gaat en daar is nog niemand (en die zit er ook normaal niet aan te komen), dan zit jij toch goed.
Als de kiter besluit een manoeuvre in te zitten, moet hij goed inschatten dat hij voldoende ruimte heeft en dat is meer ruimte dan bij rechtuit varen, omdat ze in de lucht minder controle hebben.
Helaas overschatten de geren kiters regelmatig hun kunnen en controle, waarvan ze helaas zelf ook regelmatig de (dodelijke) dupe worden..

DonLimas
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-210
Surf spul: AHD, Starboard, Neil Pryde, Hotsails, Caas, Technolimits, MFC
Contacteer:

Bericht door DonLimas » di feb 05, 2013 5:30 pm

Martijn K. schreef:Pas kijken wat er om hen heen gebeurt wanneer ze in de lucht hangen.
Dan heb je het verhaaltje niet helemaal goed gelezen... :wink:

bluebit
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door bluebit » do okt 24, 2013 10:33 am

Martijn K. schreef:Helaas, een perfect voorbeeld van de kiter van tegenwoordig.

Pas kijken wat er om hen heen gebeurt wanneer ze in de lucht hangen.

Helaas een perfect voorbeeld van een windsurfer....niet fatsoenlijk lezen :)
grapje uiteraard, hoor, maar TS geeft aan dat de kiter voordat ie sprong al keek, en dat ie blijkbaar een verkeerde inschatting maakte.

kitesurfer is hier gewoon fout, in principe moet je minimaal 30 meter om je heen vrij hebben om te springen. Nu is het natuurlijk niet handig dat je hem downwind wilde passeren terwijl ie sprong..daarnaast zou je upwind moeten inhalen...maar ik zie het springen bij kitesurfen gewoon als een bijzondere verrichting...je hebt nooit voorrang als je dat doet.

naja, foutjes worden gemaakt, gelukkig zonder lichamelijk letsel en netjes opgelost met elkaar. Het gaat er meestal niet meteen om dat iemand een fout maakt, het gaat er om hoe je het oplost.

Bartsurft
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: F2 SX S/M/L AHD Tracer 68 Gun Sails MegaXS Select S07/ SL7

Bericht door Bartsurft » do okt 24, 2013 12:06 pm

:thumbup: :thumbup: :clap:

Barbie
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door Barbie » do okt 24, 2013 1:13 pm

+1 inderdaad. Al heb ik tijdens het lezen van dat lange kiteongeluk draadje wel een paar keer bij mezelf gedacht dat ik flinke mazzel heb gehad. :thumbdown:

Plaats reactie