Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

30 jaar surfen

Hier kan je al je sterke surfverhalen kwijt zoals afgelopen zaterdag mega hoge golven bij windkracht 12 etc.

Moderators: Jeroensurf, super_ik, christiaan1111

Plaats reactie
hvdzee
Deur-surfer
Deur-surfer

30 jaar surfen

Bericht door hvdzee » do aug 18, 2005 1:45 am

In de Surf Magazine stond las ik dat ze verhalen zochten voor het rubriek "oude rot". Met dertig jaar surf ervaring voelde ik mij wel aangesproken en ben een artikel gaan schrijven. Ik heb nooit wat van de surf magazine gehoord (misschien te saai/lang) dus zet ik het op het forum.

Mijn eerste ontmoeting met windsurfen was halverwege zeventiger jaren. Mijn buurman liet me een foto zien in een tijdschrift van een windsurfplank en zei, dit is echt wat voor jou. Ik was inderdaad direct verkocht. Maar het bleef nog een droom want die dingen waren onbetaalbaar. Er waren in de buurt waar ik woonde enkele gelukkigen die een windsurf plank hadden dus kon ik toch af en toe op zo°ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°¢â€žÂ¢n plank staan. De tijd moest wel altijd wel gedeeld worden met familie en vriendjes en het bleef nog een beetje rond dompelen.
Op een dag zei mijn moeder, kom we gaan een windsurf plank kopen. Dit was een totale verassing want ik werd niet bepaald verwend en ik was ook niet jarig of zo. Maar wij naar zeeland gereden om mijn eerste plank (een Windsurfer) aan te kopen. Datzelfde weekend nog met mijn vader een fietskarretje getimmerd en zo begon ik met windsurfen.
Vanaf die tijd hebben bewegende takken in de wind een extra betekenis voor me. Vanuit een schoolklas of kantoor raam, altijd even kijken of het waait. Een groot gedeelte van mijn vrije tijd besteedde ik aan surfen. Ik verbaas me nog over de energie die ik op kon brengen. S°ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°¢â€žÂ¢ochtends vroeg op voor mijn krantenwijk, dan naar school met de trein of met de fiets. S°ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°¢â€žÂ¢middags de plank loshalen die aan het plafond van het schuurtje hing en dan met het fietskarretje naar het lokale meertje vijf kilometer verderop. Na een paar uur surfen (zonder trapeze) kwam ik dan vermoeid maar tevreden thuis. Mijn huiswerk schoot er uiteraard vaak bij in.

Dit ging zo door totdat ik naar Den Haag verhuisde. Mijn surfplank had ik aan mijn buurjongetje verkocht. Ik was in die tijd met andere dingen bezig en zag windsurfen min of meer als een afgesloten jeugdzaak, net als rolschaatsen of skateboarden.
Halverwege de tachtiger jaren zag ik toch steeds vaker interessante windsurf reportages op de televisie en ik besloot eens polshoogte gaan nemen op een winderige dag in Scheveningen. Er stonden veel auto°ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°¢â€žÂ¢s met planken op het dak en iedereen was druk in de weer. Het eerste wat mij opviel is dat de planken een stuk korter waren. En ook een stuk lichter blijkbaar want de surfers droegen ze met gemak naar de waterkant (met tuig en al!).
Er werd druk gesurft. Wow, dit ging hard. Er werd gesprongen en gegijpt, dit was wel even iets heel anders. Enthousiast liep naar de O°ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°¢â€žÂ¢Neil club (later JumpTeam) en ook op de kant bleek de windsurf wereld veranderd te zijn. Alles was in hippe kleuren. Ik kende windsurfen nog als een familie recreatie activiteit maar nu was het een sport voor stoere gasten, die spraken over zeiltjes, zinkertjes en Robby Naish. Ik vroeg aan iemand waarom de zeilen in die grote lange zakken zaten. Dit leek me namelijk nogal overdreven, vroeger kon je de zeilen zo handig als pakketje opvouwen en opbergen in een soort tentzak. Het verklarende antwoord was; ja, voor de doorgelatte zeilen natuurlijk. Ik was duidelijk niet goed op de hoogte en besloot maar eens wat windsurf tijdschriften door te nemen. Het was al gauw een klare zaak. Ik wilde zo snel mogelijk mijn verloren tijd inhalen en net als de rest kunnen springen en gijpen. Ik werd lid van de O°ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°¢â€žÂ¢Neil club en kocht een tweede hands Funboardje (12 Kg) Het was alleen niet zo makkelijk als ik had gedacht. Wekenlang heb ik in de branding gelegen, meegesleurd door de stroming om dan weer honderden meters langs het strand terug te moeten lopen. Ik heb het boardje nooit in plan°ƒÆ’°‚© gekregen. Na een paar weken deed ik het wijze besluit om het funboardje in te ruilen voor een iets groter board (een Bic) Dit ging beter, ik kon al gauw waterstarten en in trapeze en voetbanden over het water scheuren, heerlijk.
Maar nu volgde de tweede frustratie, het lukte me maar niet om te gijpen. Ik dacht dat ik dat na een twintigtal surfmiddagen wel onder de knie zou hebben maar het bleek niet zo eenvoudig. Af en toe een lukte het me om een klungelige gijp te maken maar meestal stortte ik (onder stevig gevloek) in het water. Ook op binnenwater boekte ik maar geen vooruitgang.

Toen kwam de tweede break in mijn windsurf loopbaan. Dit lag niet zo zeer aan mijn gijp frustratie maar ik besefte op een herfstdag ineens dat ik genoeg had van de Nederlandse grijze luchten en zompige polders. Ik moest absoluut weg. De jaren daarop heb ik wat gereisd en kwam uiteindelijk in Frankrijk terecht. Waar ik woonde werd niet gesurft maar het bleef mij wel prikkelen. Op een dag besloot ik dat ik het nu serieus aan moest pakken. Zonder windsurfen zou mijn leven nooit echt kompleet worden en ik moest nu echt die gijp eens gaan leren. Ik had wat gespaard en ik kon het wel een tijdje zonder werk uitzingen. Zorgvuldig zocht ik een stek uit. Het moest er natuurlijk waaien, warm zijn, niet te duur en niet te toeristisch. Zo kwam ik terecht in Zuid Spanje, in Almeria. Mijn idee was om een bedrijfje in de tuinbouwmaterialen te beginnen (dat daar toen in opkomst was) maar het ging vooral om het surfen. Ik ontmoette daar twee Duitsers,een broer en een zus en we besloten met zijn drie°ƒÆ’°‚«n een appartement te huren. Ze waren fanatieke windsurfers en ze deden iets aan de Universiteit van Almeria, maar dit was ook meer een excuus.
Het appartement had geen uitzicht op bomen dus het was lastig om te weten of het waaide. Gelukkig hingen er op het balkon een paar waslijnen die een prima wind indicator bleken te zijn. Wanneer er werd geroepen °ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°…“de lines are moving°ƒÂ¢°¢â€šÂ¬°‚

yvescata
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door yvescata » vr aug 19, 2005 5:53 pm

leuk verhaal, ik surf zelf ook zo'n 20 jaar (non-stop) en als de bomen waaien word ik ook nog altijd half-zot. mijn vrouw weet ook dat alles voor het surfen moet wijken : bij wind is hij weg !

Erg leuk artikel! Als ze die niet plaatsen weet ik het ook niet meer, echt vanaf het prille begin al aan het surfen, in verschillende landen gesurft... Leuk man! Kwam alleen nog 1 foutje tegen, wel handig om even te verbeteren voordat je het instuurt:

Bericht door Erg leuk artikel! Als ze die niet plaatsen weet ik het ook niet meer, echt vanaf het prille begin al aan het surfen, in verschillende landen gesurft... Leuk man! Kwam alleen nog 1 foutje tegen, wel handig om even te verbeteren voordat je het instuurt: » vr aug 19, 2005 7:35 pm

Erg leuk artikel! Als ze die niet plaatsen weet ik het ook niet meer, echt vanaf het prille begin al aan het surfen, in verschillende landen gesurft... Leuk man! Kwam alleen nog 1 foutje tegen, wel handig om even te verbeteren voordat je het instuurt:
Gedurende die tijd in Spanje ik af en toe contact met organisatie waar ik graag bij wilde werken
Misschien handig als je daar dit van maakt? ;)
Gedurende die tijd in Spanje zocht ik af en toe contact met de organisatie waar ik graag bij wilde werken

Albert V
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish

Bericht door Albert V » vr aug 19, 2005 10:58 pm

Ja , is zeker een leuk stukje.

Rob V
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Te weinig

Bericht door Rob V » za aug 20, 2005 11:06 am

Leuk stukkie!

Typisch dat SM helemaal nix van zich laat horen. Een ontvangst berichtje is toch het minste wat ze zouden kunnen doen...

Blijft een rare toko, als ik hoor dat ze ook al niets wilde met de ZMZ! Terwijl de aanmeldingen nu nog steeds binnen komen.

Joepgitarist
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: AHD 77, bonborra...; zeilen:North Sails 5.0 Arrows Hawk 5.6 , Mast 465 giek 160-205

Bericht door Joepgitarist » za aug 20, 2005 2:52 pm

Mooi verhaal hoor. :D Zeker de moeite waard om in te sturen.
Surf ze en veel plezier met carnaval..... 8)

hvdzee
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door hvdzee » za aug 20, 2005 3:57 pm

Bedankt voor de leuke reacties!
Er zitten inderdaad nogal wat taal fouten in. Ik zal het nog eens nalopen. En inderdaad het is geen 30 jaar non-stop surfen. Als ik dat punt bereik dan zal ik weer eens wat schrijven.
Groeten, Hugo

Drikus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: JP Xcite Ride 120, Fanatic FW85 en een hoop andere zooi
Contacteer:

Bericht door Drikus » za aug 20, 2005 4:49 pm

Tis je vergeven hoor die taalvouten. Als je meerdere jaren spaans en portugees spreekt kan de nederlandse spelling wat roestig worden. Prima verhaaltje hoor. Vooral dat doorsurfen bij maanlicht spreekt me erg aan en daarna afsluiten met een overheerlijke caiparinha natuurlijk voor een lekker voldaan gevoel.
:D

Plaats reactie