Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Aanvaring op Muiderberg

Hier kan je al je sterke surfverhalen kwijt zoals afgelopen zaterdag mega hoge golven bij windkracht 12 etc.

Moderators: christiaan1111, Jeroensurf, super_ik

Plaats reactie
Gweedo
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Ja

Aanvaring op Muiderberg

Bericht door Gweedo » vr okt 22, 2004 12:13 pm

Muiderberg 10 oktober op JP Freeride 130 met 6.9m2, wind neemt toe tot 5 Bft oid, vaar over stuurboord en door een vlaag raak ik overpowered en crashed mijn zeil met de mast richting wind. Onder mijn zeil liggend hoor ik een knal boven mijn hoofd, blijkt er iemand over mij(n zeil) heen gevaren te zijn....! Totaal onverwachts want ik had niemand gezien.

Deze begon (nadat hij vroeg of het ging) meteen over de schuldvraag. Mijn versie: hij zat bovenwinds & achter mij, heeft niet genoeg afstand gehouden en kon daardoor niet op tijd uitwijken en voer over me heen. Vriend van mij was getuige en zag hem uitwijken naar lij...(?!).
Versie van die ander: ik maak door de crash een plotselinge 'koerswijziging', kom daardoor in zijn vaarwater en hij kon me daardoor niet meer ontwijken. We hebben eea pas over de telefoon besproken en verschillen duidelijk van mening maar hij wil wel kosten tape meebetalen (vin heeft groef gemaakt in bovenste 2 panelen van zeil en bovenste twee zeillathoezen geript) dus da's ok, maar toch, loef wijkt voor lij, afstand houden, goed meermansschap...? Bovendien weet ik echt niet hoe ik dit had moeten voorkomen, continue over je schouder kijken? Zou toch niet nodig moeten zijn!!

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Re: Aanvaring op Muiderberg

Bericht door Huug » vr okt 22, 2004 12:28 pm

Gweedo schreef:... We hebben eea pas over de telefoon besproken en verschillen duidelijk van mening maar hij wil wel kosten tape meebetalen (vin heeft groef gemaakt in bovenste 2 panelen van zeil en bovenste twee zeillathoezen geript) dus da's ok, maar toch, loef wijkt voor lij, afstand houden, goed meermansschap...? Bovendien weet ik echt niet hoe ik dit had moeten voorkomen, continue over je schouder kijken? Zou toch niet nodig moeten zijn!!
1) als er twee verzekeringen bij betrokken zijn zou ik zeggen, zoeken jullie het lekker samen uit 8)
2) hij heeft gelijk (jij bent naar loef geschoten, dat vind je zelf ook)
3) jij hebt gelijk (loef wijkt voor lij) maar dat is alleen als 'lij' koers houdt.
4) naar lij wijken/afvallen is best moeilijk en geen natuurlijke actie, dat vind ik een beetje vaag stuk van het verhaal.
5) als hij mee wil betalen dan vind ik dat best een redelijk voorstel 8)
6) wees blij dat je het nog gewoon op kan schrijven, hij had ook heel wat anders kunnen raken :x

Surfrider
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-118
Surf spul: Ruim voldoende
Contacteer:

Bericht door Surfrider » vr okt 22, 2004 12:37 pm

Moet je niet in alle gevallen een aanvaring proberen te voorkomen,
en als hij te dicht achter iemand vaart heeft ie dat duidelijk niet gedaan.

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: kasailwindsurfing.com
Surf spul: KA Sails Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug » vr okt 22, 2004 1:07 pm

Surfrider schreef:Moet je niet in alle gevallen een aanvaring proberen te voorkomen,
en als hij te dicht achter iemand vaart heeft ie dat duidelijk niet gedaan.
Dat zou betekenen dat je een ander niet voorbij mag varen. Dat kan niet echt de bedoeling zijn. Als Gweedo rustig rechtuit vaart en de ander komt binnen varen dan klopt de redenering vanSurfrider, maar nu schiet Gweedo er 'zomaar' vandoor en gaat dan in de baan van een ander liggen.
Zal ik eens een mogelijke versie van het verhaal van de tegenpartij schetsen:
1) H°ƒÆ’°‚©, een medesurfer, daar ga ik eens bovenlangs knallen
2) Shit! waarom gaat die #@$% nou naar loef
3) Dan ga ik er gewoon onderlangs
4) Shit, hij vaart niet door, hij plonst!
5) krak!
Alles wat Gweedo vertelde zit hier in, waar ontbreekt het nu aan goed zeemanschap?

Gweedo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gweedo » vr okt 22, 2004 1:21 pm

Klopt ook, behalve dan dat ik door mijn val 'oploefde' en dat dus niet deed voordat ik viel. Het enige wat trouwens oploefde was mijn zeil, deze klapte naar de wind toe.

Deejoe
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: F2 Guerilla 68L, Fanatic AllWave, KA
Contacteer:

Bericht door Deejoe » vr okt 22, 2004 1:54 pm

Regel 1 is goed zeemanschap.
Hij had dus meer afstand moeten houden.
Je moet er altijd van uit gaan dat de persoon voor je gaat draaien (of vallen) Dat doe je in het verkeer toch ook.
Regel 2 iemand die in het water ligt kan niet uitwijken, dus zal de ander moeten uitwijken.

Tipje als je crashed houdt je zeil beet!
Kan ie ook niet tegen je hoofd knallen, met alle gevolgen van dien.

Willy B18
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Zeilnummer: Bel-18
Contacteer:

Bericht door Willy B18 » vr okt 22, 2004 3:13 pm

Deejoe schreef:Hij had dus meer afstand moeten houden.
Je moet er altijd van uit gaan dat de persoon voor je gaat draaien (of vallen) Dat doe je in het verkeer toch ook.
Regel 2 iemand die in het water ligt kan niet uitwijken, dus zal de ander moeten uitwijken.
Op gevaar af hier een hele polemiek uit te lokken moet ik zeggen dat ik het hier absoluut niet mee eens ben. Dat is (zeker op drukkere dagen) gewoon niet te realiseren.

In het verkeer mag je allemaal maar 50 of 70 of wat dan ook en dan kan je gerust afstand houden, het heeft toch geen nut om in te halen... maar ga je op het water ook snelheidsbeperkingen invoeren ? Neen ? Dacht ik ook niet ... Als je dan, telkens je iemand gaat inhalen een paar mastlengtes moet vrijlaten voor de veiligheid dan is het water wel v°ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©l te smal....
Temeer daar er natuurlijk vanuit de andere richting ook nog eens surfers komen aanraggen. Wat moet je dan volgens jou... netjes als eendjes achter mekaar varen en je snelheid aanpassen aan je voorganger(s) ? :z

Als er iemand in het water ligt, lijkt het me nogal duidelijk dat je daar voor uitwijkt.

Maar als er iemand vlak voor je neus uitwijkt en/of crasht in de richting waar je hem inhaalt, moet je al verdomd veel geluk hebben hem nog te kunnen ontwijken.
Dergelijke ongelukjes zijn natuurlijk heel spijtig en ook niet van gevaar ontbloot, maar soms ook niet te vermijden. :wink:

~Erwin~
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Lorch, Gaastra
Contacteer:

Bericht door ~Erwin~ » vr okt 22, 2004 5:45 pm

Je kan het verhaaltje natuurlijk gewoon even terug vertalen naar de 'normale wereld'.

Ik reed bijvoorbeeld net door Wassenaar en ineen keer raakte een rolstoelfietsvaagding perongelijk van de stoep af op de weg. Gelukkig kon ik nog net op tijd stoppen. Maar het was toch zijn fout, ook al deed ie het niet expres. Jij viel ook niet expres in het water, maar het was wel jouw fout.

Ik weet iig weer waarom ik gordels en een hoofdsteun heb :z

Snuitje goes ...
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: F2 / AHD / Gaastra

Bericht door Snuitje goes ... » vr okt 22, 2004 7:21 pm

~Erwin~ schreef:Je kan het verhaaltje natuurlijk gewoon even terug vertalen naar de 'normale wereld'.

Ik reed bijvoorbeeld net door Wassenaar en ineen keer raakte een rolstoelfietsvaagding perongelijk van de stoep af op de weg. Gelukkig kon ik nog net op tijd stoppen. Maar het was toch zijn fout, ook al deed ie het niet expres. Jij viel ook niet expres in het water, maar het was wel jouw fout.

Ik weet iig weer waarom ik gordels en een hoofdsteun heb :z
Haha. :lol: Alleen raakt de vergelijking met een rolstoel, kant noch wal.

Gweedo
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Gweedo » za okt 23, 2004 3:17 pm

Boel reacties!

Ik had idd mij zeil vastgehouden, heb ik wel geleerd na megacrash deze zomer op Gardameer; ingehaakte katapult en ik liet mijn giek los dus hoorde en voelde iets naars in mijn onderrug.... Dat doen we dus niet meer en daarom lag ik nu ook onder mijn zeil toen hij er over heen voer.

Druk was het trouwens absoluut niet dus dat was geen excuus.

Ik vind de (auto) verkeers analogie idd wel een goede, maar die van de rolstoel minder....

Inhalen kan trouwens niet dat ie daar mee bezig was, daar ging ik veeel te hard voor :)

Ik blijf bij afstand houden, zorgen dat je tijdig kunt uitwijken wat die andere doed ook doet.

Ga vandaag maar eens met tape in de weer

Plaats reactie