Problemen bij inloggen kunnen gemeld worden via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is.
memberlist.php?mode=contactadmin

Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Goya
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: GA Cosmix/Matrix & Tabou Rocket

Re: Pampus Haven: veiligheid ivm (illegaal) kiten

Bericht door Goya » za jul 15, 2017 10:59 am

Ach het is overal zo. Na een hele tijd was ik van de week weer is op horst. Daar was altijd een redelijk natuurlijke scheiding maar tot mijn verrassing zag ik kiters rakken maken over de volle breedte van de stranden. Vlak langs lessende en opstappende windsurfers. Het stereotiep bevestigd zichzelf steeds maar weer. Onverantwoorde acties van luie kiters die iedereen negeren om maar gemakzuchtig te kunnen varen.

TheoH
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Tabou, Gaastra

Bericht door TheoH » zo jul 16, 2017 7:35 am

Met NW wordt de scheiding minder strikt genomen helaas. Voor de ervaren surfer geen groot probleem want die zoekt de rust op richting Harderwijk. Maar voor de rest - het merendeel - is dat waardeloos en niet oké. Zeker niet voor lessers. Dat kun je niet maken.
Laatst gewijzigd door TheoH op zo jul 16, 2017 8:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

FransD
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door FransD » zo jul 16, 2017 8:19 am

Ik ben net begonnen met windsurfen en heb nu al last van kitesurfers!
Ik Kitesurf al bijna 10 jaar en merk dat de sfeer onder de kitesurfers erg veranderd en niet ten goede. Tegewordig zijn mensen alleen nog maar met zich zelf bezig. Dit probleem heb je niet alleen op de Pampus Haven maar ook op andere spots. Helaas maar waar.

Ron Gijzen
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Futura 133 en Rocket 115 Severne Turbo 9.2, 8.1 & 7.0 Vandal Enemy 5.7 en 4.7

Bericht door Ron Gijzen » zo jul 16, 2017 9:07 pm

Vandaag voor het eerst bij Brouwersdam zeezijde gevaren. Op het stukje waar de borden staan dat kiten verboden is waren er toch een aantal tussen windsurfers en gewone badgasten aan het kiten. Ik heb even gebabbeld met 1 kiter, bleek een beginner die zich niet op het drukke kite stuk durfde te wagen. Bij de windsurfers was het veel rustiger dus...
Dat het verboden was wist hij niet. Bord nooit gezien.
Zeker 5 ervaren kiters daar bezig gezien, die moeten de regelgeving ter plaatse toch kennen lijkt me.
Tja, er zijn gewoon erg veel kiters, en niet al te veel spots...

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, Patagonia

Bericht door Barbatruc » zo jul 16, 2017 11:06 pm

Als je meent dat het gevaarlijk is voor jezelf en andere (water)weggebruikers: gewoon aanspreken en melden dus. In NL geldt niet voor niks een algeheel kiteverbod tenzij er een verkeersontheffing (veelal te herkennen aan geel beboeid afgebakend gebied). Dat heeft alles met veiligheid (en natuurgebieden) te maken. En dw dienstdoende ambtenaar mag er er op aanspreken dat je wil dat hij/zij daadwerkelijk handhaaft. Daar betaal je ook belasting voor.. 0900-8844 dus (niet om te zeuren, wel als t gewoon onverantwoord is)
Laatst gewijzigd door Barbatruc op ma jul 17, 2017 8:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.

rvdhorst
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door rvdhorst » zo jul 16, 2017 11:22 pm

De meeste (beginnende) kiters hebben het gewoon niet door. Ik was vrijdag bij Andijk wezen varen. Af en toe kwamen ze heel dicht bij en dan wees ik omhoog. Dan lachten ze vriendelijk. Ze snappen het gewoon niet. :-? Andere keren liep ik hoog om ze te ontwijken en leek het alsof ze met opzet ook hoogte gingen lopen. Weer een andere keer werd ik ingehaald door kiter, benedenwinds dus dat ging goed, ging ie plots hoogte lopen waardoor ik niets anders kon dan ruime wind te gaan varen en vlak onder zijn lijnen door moest. Volgens mij denken ze dat we een spelletje aan het spelen zijn. Zijn net jonge puppies. IQ is 0, en willen enkel spelen. Net als die gastjes die naast je bij het stoplicht gas aan het geven zijn.

Anyway. Was wel een topdag daar in Andijk. :clap: Heb me helemaal misselijk geloopt. :sick: Toplocatie. :cheer:

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma jul 17, 2017 8:04 am

O dus de puppies waren bij Andijk, ik vond dat er al weinig waren bij Schellinkhout. Bedankt voor weglokken van onze kitevrienden, nog nooit zo lekker relax gesurft bij Schellinkhout :+

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » wo jul 26, 2017 8:53 pm

Andijk 25 juli wederom een ware plaag aan schooltjes en andere kiters die hun kite op het strandje en groenstrook oplaten om vervolgens vlak naast je op het water met hun lijnen langs te komen vliegeren
Gedoogzone heet dat dus gelijk met je kiteschool naar Andijk toe .
Natuurlijk zijn er kiters die weten hoe het moet maar het gros doet maar wat
En als je vraagd of ze wat meer ruimte / afstand houden krijg je gelijk een boos antwoord

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » do jul 27, 2017 7:54 am

Ik vraag me af of ik met mijn wiervin over de kitetouwen heen kan van leskites die in het water liggen? In Schellinkhout valt er gewoon geen hoogte te lopen als er weer eens 20(!) lesgroupjes bezig zijn :-(.

Vaak laten ze gewoon zo een lesser gaan met de kite terwijl je net aan komt surfen in plaats van 10 seconden te wachten. En dan moet ik steeds afstappen omdat die lesnemer meteen onderuit gaat omdat het de eerste keer is. Dus het zou prettig zijn om dan gewoon door te kunnen surfen omdat je met je wiervin over de touwtjes kan.

Robbie-79
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Tabou rocket 125 ltd, Gunsails future 7.5, KA koyote 6.6, Ezzy wave panther 5.8

Bericht door Robbie-79 » vr jul 28, 2017 4:10 pm

tristan55555 schreef:
do jul 27, 2017 7:54 am
Ik vraag me af of ik met mijn wiervin over de kitetouwen heen kan van leskites die in het water liggen? In Schellinkhout valt er gewoon geen hoogte te lopen als er weer eens 20(!) lesgroupjes bezig zijn :-(.

Vaak laten ze gewoon zo een lesser gaan met de kite terwijl je net aan komt surfen in plaats van 10 seconden te wachten. En dan moet ik steeds afstappen omdat die lesnemer meteen onderuit gaat omdat het de eerste keer is. Dus het zou prettig zijn om dan gewoon door te kunnen surfen omdat je met je wiervin over de touwtjes kan.
Je vin een beetje scherper vijlen en je snijd ze dwars door midden :)

rvdhorst
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door rvdhorst » vr aug 04, 2017 8:00 pm

Op Pampus Haven staat sinds een paar dagen een verbodsbord en wordt er flink gehandhaafd. De kiters blijven nu weg. Een enkeling ziet het bord over het hoofd maar wordt daar dan snel op geattendeerd.

Het kan toeval zijn, maar er komen nu windsurfers die ik voorheen nog nooit gezien had.

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Barbatruc » vr aug 04, 2017 8:26 pm

"Wat een rust" en "het is weer net zo fijn als vroeger" is wat ik aan de kant hoor en overal zie je vogels terug komen. Het is echt waar en sneller dan verwacht. De natuurorganisaties zijn dus ook al blij.

Ik wil niet negatief doen en gun ieder zijn fun zolang dat met respect voor elkaar gaat. Vooralsnog zie ik vooral winst voor Almere: veel kiters in een veilige zone op Muiderzand, meer windsurfers en vogels op Pampushaven. Voor alle betrokkenen dus winst.

Wat ik wel begrijp is dat er ook voor de kiters een structureel betere oplossing mag komen bij hun zone op Muiderzand want ze zouden ook graag een stuk zonder chop willen bijv. Dat is wat mij betreft aan henzelf maar ik gun het ze wel, er zitten ook aardige lui tussen.
Laatst gewijzigd door Barbatruc op do aug 10, 2017 11:35 am, 1 keer totaal gewijzigd.

mbkiteboarding
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door mbkiteboarding » wo aug 09, 2017 7:07 pm

Veel kitesurfers zijn voormalig windsurfers of windsurfen nog steeds. Eind jaren 70! begonnen met windsurfen (TC 39), toen waren de windsurfers de paria's. Je moest de zeilers toen eens horen over windsurfers!

Laten we elkaar respecteren en aanspreken op een normale manier. Uiteindelijk genieten we allemaal van hetzelfde, water en wind.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do aug 10, 2017 6:51 am

Barbatruc schreef:
vr aug 04, 2017 8:26 pm
"Wat een rust" en "het is weer net zo fijn als vroeger" is wat ik aan de kant hoor en overal zie je vogels terug komen. Het is echt waar en sneller dan verwacht. De natuurorganisaties zijn dus ook al blij.

Ik wil niet negatief doen en gun ieder zijn fun zolang dat met respect voor elkaar gaat. Vooralsnog zie ik vooral winst voor Almere: veel kiters in een veilige zone op Muiderzand, meer windsurfers en vogels op Pampushaven. Voor alle betrokkenen dus winst.

Wat ik wel begrijp is dat er ook voor de kiters een structureel betere oplossing mag komen bij hun zone op Muiderzand want ze zouden ook graag een stuk zonder chop willen bijv. Dat is wat mij betreft aan henzelf maar ik gun het ze wel, er zitten ook aardige lui tussen.
Echt deze zin is zo fout:

Je weet wel heel goed mensen te bespelen. Dingen schrijven die niet de waarheid zijn. Haal maar even een qoute aan van de natuurorganisaties:

"Maar volgens Dierbaar Flevoland is het aanwijzen van de plek bij Pampushaven als officiële kitesurfplek geen optie. Het Markermeer is een internationaal beschermd natuurgebied waar vogels komen broeden en rusten. Ook is volgens de natuurliefhebbers het surfen nooit gedoogd. "

Nogmaals het zijn maar twee windsurfers, die ook bij de windsurfers het bloed onder de nagels vandaan halen door hun dominante gedrag. Je maakt meer stuk dan je zelf denkt. Het lijkt een soort overwinning voor je en dat is al triest genoeg, ten koste van andere...... Ik hoop echt dat je dit op een dag gaat inzien.

Windsurfers zijn nu de volgende op de radar van natuurorganisaties onder precies dezelfde regels met dank aan twee windsurfers.

rvdhorst
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door rvdhorst » do aug 10, 2017 2:27 pm

isomis schreef:
do aug 10, 2017 6:51 am
Nogmaals het zijn maar twee windsurfers, die ook bij de windsurfers het bloed onder de nagels vandaan halen door hun dominante gedrag.
Matthijs, hoe kom je hier nou bij? Ik ken geen windsurfers die het bloed onder de nagels van andere windsurfers vandaan halen. Of bedoel je kitesurfers? Ik ken inderdaad wel een paar kitesurfers die zich erg asociaal opstellen.

Overigens, als je wat rond kijkt op dit forum zie je dat het probleem niet alleen bij PH speelt. Ook bij bijvoorbeeld Schellinkhout speelt dit.

Ik vind het wel jammer dat kitesurfers zo'n moeite met zelfreflectie schijnen te hebben. Toen er 4 a 5 kiters bij PH waren, was er niets aan de hand. Jullie hebben toen eigen initiatief genomen om meer kiters erbij te krijgen zonder na te denken over de gevolgen voor andere watergebruikers. Nadien zijn er steeds meer tweezijdige incidenten geweest.
Ook is volgens de natuurliefhebbers het surfen nooit gedoogd.
Ik heb niet kunnen achterhalen waar dat staat. Bovendien is windsurfen bij wet toegestaan in de meeste delen van Nederland.

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do aug 10, 2017 3:15 pm

Mijn zelfreflectie daarover is hier in dit topic te vinden. Ik geef windsurfers altijd voorrang en dat zouden andere ook doen. Echter jullie zorgen ook wel eens voor gevaarlijke situaties. Waar het omgaat zijn de handelingen die jullie hebben gedaan en neem nou die reactie hierboven, dat de vogeltjes weer vrolijk met jullie dansen op het water.....kom op zeg.

Bron: http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/14 ... ampushaven

Daarnaast zijn wij achter de schermen in overleg en neem van mij aan dat hierdoor bepaalde procedures in gang zijn gezet. Dit kan ook voor jullie negatief gaan uitpakken, helaas. We staan in de schijnwerpers.....

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Barbatruc » do aug 10, 2017 3:40 pm

Beetje vreemde reacties als je je herinnert waar het oorspronkelijk om ging en wat mij betreft om blijft gaan: veiligheid op en om het water. Ik begrijp natuurlijk waar de negatieve beeldvorming vandaan komt, maar herken me niet in het beeld wat @isomis hier van bijv mijn persoon schetst en betreur het hele verloop van dit traject. Zeg niet dat we vanuit de windsurfersgroep (geen 800 gelukkig, maar ietsje meer dan 2..! De vaste groep is helemaal aangehaakt) geen pogingen ondernomen hebben dit sámen op te lossen. Vanaf sept 2016 is dat wel degelijk geprobeerd.

Ik herhaal het nog maar een keer omdat ik dit meen ondanks de indruk die bestaat:
voor alle partijen zou het positiever zijn geweest als we constructief samen hadden kunnen kijken naar mogelijkheden voor iets wat ik elke keer maar Jumpteam Almere noem. Martijn, Hans en Gerrit van NKV wilden er niet aan en op dit moment zijn de relaties helaas op een dieptepunt. Dit had nooit zo ver hoeven komen komen als de gesprekken vanuit NKV kant ietsje ruimte hadden gelaten voor de wensen van de windsurfers. Nu is de natuurorganisatie met een beetje pech de enige hier profijt van heeft en zijn de watersporters onderling te triest verdeeld voor woorden. Geloof me maar, ik betreur dat ook en zie dat zeer zeker niet als "overwinning", ik ken ook leuke mensen die kiten hoor, het zijn net mensen..

isomis
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door isomis » do aug 10, 2017 3:50 pm

Barbatruc schreef:
do aug 10, 2017 3:40 pm
Beetje vreemde reacties als je je herinnert waar het oorspronkelijk om ging en wat mij betreft om blijft gaan: veiligheid op en om het water. Ik begrijp natuurlijk waar de negatieve beeldvorming vandaan komt, maar herken me niet in het beeld wat @isomis hier van bijv mijn persoon schetst en betreur het hele verloop van dit traject. Zeg niet dat we vanuit de windsurfersgroep (geen 800 gelukkig, maar ietsje meer dan 2..! De vaste groep is helemaal aangehaakt) geen pogingen ondernomen hebben dit sámen op te lossen. Vanaf sept 2016 is dat wel degelijk geprobeerd.

Ik herhaal het nog maar een keer omdat ik dit meen ondanks de indruk die bestaat:
voor alle partijen zou het positiever zijn geweest als we constructief samen hadden kunnen kijken naar mogelijkheden voor iets wat ik elke keer maar Jumpteam Almere noem. Martijn, Hans en Gerrit van NKV wilden er niet aan en op dit moment zijn de relaties helaas op een dieptepunt. Dit had nooit zo ver hoeven komen komen als de gesprekken vanuit NKV kant ietsje ruimte hadden gelaten voor de wensen van de windsurfers. Nu is de natuurorganisatie met een beetje pech de enige hier profijt van heeft en zijn de watersporters onderling te triest verdeeld voor woorden. Geloof me maar, ik betreur dat ook en zie dat zeer zeker niet als "overwinning", ik ken ook leuke mensen die kiten hoor, het zijn net mensen..
Sorry, maar waarom zeg je dan iets zoals dit:

Er is daar nooit een vogel te bekennen man. Ik ren daar bijna wekelijks en er is geen enkele vogel te bekennen.

RonaldvT
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door RonaldvT » do aug 10, 2017 3:53 pm

rvdhorst schreef:
do aug 10, 2017 2:27 pm
isomis schreef:
do aug 10, 2017 6:51 am
Ook is volgens de natuurliefhebbers het surfen nooit gedoogd.
Ik heb niet kunnen achterhalen waar dat staat. Bovendien is windsurfen bij wet toegestaan in de meeste delen van Nederland.
Surfers gaat hier over kitesurfers. Er wordt een lijstje met argumenten opgenoemd om kitesurfen niet toe te staan. Dat het kitesurfen er nooit gedoogd is is een van de argumenten.

Barbatruc
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door Barbatruc » do aug 10, 2017 4:12 pm

Toevallig heb ik wel iets met vogels en als je goed kijkt zie je ze gewoon terugkomen, heel simpel. Maar we dwalen af en ik zie weinig oog voor de ratio op deze wijze. Ik hoop dat de contacten ooit ietsje bijdraaien, voor nu is het zoals het is helaas.

Plaats reactie