Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Schellinkhout boeien/borden kite zone

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
funride
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: JP australia / Neilpryde
Contacteer:

Schellinkhout boeien/borden kite zone

Bericht door funride » zo nov 11, 2018 4:43 pm

Ik had een tijdje geleden al gezien dat er langs de kom bij Schellinkhout nieuwe boeien waren geplaatst.
Dacht eigenlijk dat deze voor de scheepvaart waren om de ondiepte aan te geven.

Maar gister viel me op dat er midden in het ondiepe stuk een paal staat met een bord en een boei midden in het ondiepe gedeelte aan de kant van de meeuwen kolonie.

Vandaag uit nieuwsgierigheid het bord beter bekeken en nu blijkt het bord aan te geven dat dit een kite gebied is, wel raar want het strand waar de kiters opstappen licht helemaal aan de andere kant van de kom. lijkt me dan logisch dat je daar het bord plaatst...
Op de gele boeien staat dezelfde sticker met "kite gebied" en zijn dus niet voor scheepvaart maar voor het markeren van het kite gebied.

Dit moest er een keer van komen dat het gedoog beleid zou worden omgezet in een verbod of toestaan.
Het is dus toegestaan geworden en dan ook meteen de hele kom inclusief het stuk waar de mooiste golfjes lopen. :wtf:
Beter hadden ze kunnen kijken naar een verdeling kite zone en windsurf zone ( water recreatie) zoals ook in Muiderberg en Strand Horst is gedaan.
Maar blijkbaar heeft de kite lobby flink zijn best gedaan bij de gemeente. :r

Voordeel is natuurlijk dat je achter de boeien kite loos kan windsurfen echter is dit behoorlijk ver naar achter in het diepe gedeelte waar ook geen brekende golven meer zijn.
Vraag is überhaupt, mag je in een kite gebied nog wel windsurfen? of is het echt de bedoeling van deze boeien/borden dat windsurfers er achter moeten surfen.

Ik kan het ook verkeerd hebben hoor en zijn de boeien borden bedoelt om een Kite EN windsurf gebied aan te geven. werkt alleen in dat geval erg verwarrend omdat het symbool op de sticker alleen kite gebied aangeeft.

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Re: Schellinkhout boeien/borden kite zone

Bericht door dimossss » zo nov 11, 2018 9:20 pm

Dat er een gedoogzone zou komen is prima maar dit is idd geen zone .
Dit is de hele kom niet bepaald een verbetering
Vandaag op de Brouwersdam gevaren waar het wel goed is geregeld geen gezeik en men respecteerd vrijwel altijd de zone verdeling
Maar daar is ruimte en hier is het al overvol
Ik vrees dat er dus niets verbeterd maar dat het drukker gaat worden omdat dit nieuws niet alleen binnen NL zal blijven maar ook de grens overgaat
Er zijn nu nog weinig Duitsers en andere toeristen die hier kiten

Zijn de locals hier nu echt blij mee of is dit het begin van een stuk ergernis omdat het nog drukker gaat worden ?
Ik hoop dat men nu wel een gebied aangeeft waar kiters hun vliegerd kunnen oplaten
En dat dit niet mag achteraan waar wij als windsurfers onze stek hebben

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: Klein maar fijn
Surf spul: Starboard, Quatro, 5-Oceans, Ka Sail, CAAS masten, Patagonia pak

Bericht door Barbatruc » zo nov 11, 2018 9:36 pm

Zie Verkeersbesluit:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 45766.html

Je kon tot 3 oktober bezwaar maken (6 wkn na besluit). Het Watersportverbond heeft ingestemd, NKV natuurlijk ook en een aparte windsurfvereniging is niks gevraagd. Volgens mij wilde @Ilja1974 hier een jaar geleden pogingen gaan wagen dit proces te beïnvloeden, maar dat lijkt niet gelukt.

Als je dit een slecht besluit vind zou ik zsm een jurist zoeken...

Overigens mag je er wel gewoon windsurfen. Kiters mogen nooit buiten zo'n zone. Omdat de zone er nu is hebben ze dus geen excuus meer om er buiten te varen en kun je daar de handhavers op aanspreken on daadwerkelijk te handhaven. Handhaving krijg je niet vanzelf, maar moet je achteraan.
Laatst gewijzigd door Barbatruc op zo nov 11, 2018 11:00 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » zo nov 11, 2018 9:36 pm

. (dubbel)

bobphilipse
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Naish Starship 115, Severne Fox 95, Naish Global 78, Simmer Icon, Severne Turbo/Blade/NCX
Contacteer:

Bericht door bobphilipse » zo nov 11, 2018 10:02 pm

Als de wind uit het zuiden of westen komt kun je daar aardig gaan handhaven. Vandaag( zuid) reed ik er langs maar van een zone was geen sprake. Ik ben benieuwd hoe dit alles gaat uitpakken en of er gehandhaafd gaat worden......

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » zo nov 11, 2018 11:07 pm

bobphilipse schreef:
zo nov 11, 2018 10:02 pm
Als de wind uit het zuiden of westen komt kun je daar aardig gaan handhaven. Vandaag( zuid) reed ik er langs maar van een zone was geen sprake. Ik ben benieuwd hoe dit alles gaat uitpakken en of er gehandhaafd gaat worden......
Niet nodig want de hele kom is kite zone, ook met Z of W moet je best ver naar buiten varen om voorbij de boeien te varen. Deze liggen op de lijn oude boei bij meeuwen kolonie tot de netten aan de kant Hoorn80.

Nu zullen ze inderdaad windsurfers niet verbieden hier te surfen maar op het moment dat er een conflict is op het water tussen kite en windsurfer zal een kiter altijd met het argument komen dat wij windsurfen in een kite gebied.
Gaat er niet gezelliger van worden op het water.

Het is wel een kwestie van tijd tot de eerste kiter zichzelf tegen die paal aan parkeert :lol:

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » zo nov 11, 2018 11:12 pm

overigens staat dit wel in het besluit.

"Bij het aanwijzen van de kitesurfzone is rekening gehouden met de afstand tot de scheepvaartroute, de scheiding van diverse recreatievormen zoals zwemmen en windsurfen en het houden van voldoende afstand tot de aangewezen gebieden vallende onder de Wet natuurbescherming"

Ook staat in het besluit:

"dat de kitesurfzone kenbaar wordt gemaakt door de aan te brengen betonning met het aanwijzingsteken E.20 ‘zeilplanken toegestaan’ met onderbord ‘Kitesurfen’, van bijlage 7 van het Bpr;"

Dit wijst er inderdaad op dat je ook mag plankzeilen in het gebied, echter het aanwijzingsteken wat nu is geplaatst is niet genoemde E.20
maar alleen een afbeelding van een kite surfer.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » ma nov 12, 2018 2:36 pm

Hoe steekt het nou echt in elkaar..
Van uit Windsurfingwestfriesland heb ik (samen met de andere vrijwilligers) contact met de gemeente Drechterland.
Tijdens een van de laatste contacten heeft men aangegeven pas dingen te kunnen ondernemen/ reguleren als Rijkswaterstaat het gebied had aangewezen waar het legaal was om ook te mogen Kitesurfen.
Vanaf dat punt wil de gemeente in overleg met de diverse partijen een regulering opzetten.
Ook heb ik contact gehad met Rijkswaterstaat over wat die legalisatie van het Kitesurfen in dat gebied van hun kant zou inhouden.
Die is van hun kant naar voorbeeld zoals ze op ander plekken ook hebben gedaan.
Het is vrij simpel Rijkswaterstaat geeft alleen aan dat er in dat gebied gekitesurft mag worden en meer niet,
Hoe de gemeente Drechterland het gaat reguleren/invullen,daar staan zij los van.
Voor de rest is er over de invulling niet zo veel te melden en zal iedereen zich aan de voor hem of haar op het water geldende regels moeten houden en natuurlijk zijn gezonde verstand gebruiken om ongelukken te voorkomen.
Even los van dit alles, komt de term zonering ook regelmatig voorbij als loze kreet...
Natuurlijk is dat een mogelijkheid in een gebied als er ruim voldoende ruimte is, alleen is de ruimte in de baai van het Schellinkhouter strandje beperkt en dus geen haalbare optie.
Nu blijven de mensen die regelmatig op Schellinkhout surfen en kiten uit zich zelf al uit elkaar om niet in elkaars vaarwater te zitten maar misschien zou dat vastgezet worden.
Alleen zit je dan weer met het probleem dat als het erg hard waait en je voor je veiligheid wel op de parkeerplaats wilt staan, je dan daar niet zou kunnen optuigen en wegvaren etc.(dit even als voorbeeld)

Groet,Ilja

stefdesurfer
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: 5.8 4.7 ezzy en 4.0 simmer 90 liter jp en 76 liter seatrend

Bericht door stefdesurfer » ma nov 12, 2018 4:16 pm

Wij als vereniging (windsurfing westfriesland) zijn ruim een jaar geleden naar een avond geweest ter inzagen van het natura 2000 plan.

In dit plan stond al dat ze Schellinkhout en nog een paar andere plekken aan het markermeer aan te wijzen als kiteplek. Hier hebben wij een opmerking op gemaakt om ook de vluchthaven van Wijdenes een kiteplek te maken om zo de drukte te kunnen spreiden.

Helaas hebben ze hier niks mee gedaan en wij hebben hier niks over te horen gekregen.

Groet stef

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » ma nov 12, 2018 4:24 pm

Duidelijk verhaal!
Om misverstanden te voorkomen had men misschien alleen beter een sticker met kiter en windsurfer op betonning kunnen aanbrengen ipv alleen een kiter.
Overigens als ze dit echt gaan regulieren mogen kiters in het mooiste stukje niet meer komen :) namelijk het gedeelte bij netten/oude boei.
Hierbij ook wat foto's (te ver weg voor mijn telefoon om scherp te stellen)
en een kaartje waar de bezinning ongeveer ligt.
46082801_307073656804042_460817400648957952_n.jpg
46061363_321037302012141_3760280336215310336_n.jpg
45956998_260962471282855_3647200285467607040_n-1.jpg
gebied s'hout.jpg

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » ma nov 12, 2018 4:45 pm

Kan het zo zijn dat er op de betonning alleen maar een kitesurfer is afgebeeld vanwege het volgende (wat ik wel eens begrepen heb):
- Windsurfen is overal toegestaan mits dit aangegeven is dat het niet mag.
- Kitesurfen is alleen toegestaan op de daarvoor aangewezen (gedoog) plaatsen.

Dat zou de kiteplaatjes verklaren.

Hopelijk morgen tijd en weer om eens in het echt te aanschouwen.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 » ma nov 12, 2018 5:10 pm

Klopt, windsurfen valt onder het zeilen en heeft geen speciale toestemming nodig om ergens te mogen varen mits anders is aangegeven.
Ik heb alleen het vermoeden dat het paaltje daar niet lang zal staan en een andere plek krijgt.
Vroeg of laat zit daar zo maar iemand een keer tegen aan.

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: hotsails ks3 f2 witchcraft haka 82 north caas prolimit ion tarifa boards

Bericht door dimossss » ma nov 12, 2018 5:19 pm

1 pot nat
Zoals ik al aangaf het zal drukker worden nu men weet dat het hier nu toegestaan is
Wat nu van belang is voor de windsurfers is dat de plek waar we staan geen plek is waar een kite de lucht in gaat of het laten landen
Dan blijft de overlast beperkt
Maar ja handhaving zal er niet zijn...

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: PD F-Race 120+140, Starboard Kode 94, Loft SB 9.3, Loft Oxygen 7.8+6.8, NP Atlas 6.2+4.7

Bericht door tristan55555 » ma nov 12, 2018 6:00 pm

Nee, maakt geen moer uit allemaal. Enige verschil is dat het bij een ongeluk niet meer automatisch de schuld van de kiter is. Voor de rest veranderd er niets.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » ma nov 12, 2018 6:17 pm

dimossss schreef:
ma nov 12, 2018 5:19 pm
1 pot nat
Zoals ik al aangaf het zal drukker worden nu men weet dat het hier nu toegestaan is
Wat nu van belang is voor de windsurfers is dat de plek waar we staan geen plek is waar een kite de lucht in gaat of het laten landen
Dan blijft de overlast beperkt
Maar ja handhaving zal er niet zijn...
In het besluit word ook gesproken over meer/ruimere plekken om in het water te gaan.
waar en hoe dat moet is niet in dit besluit meegenomen en moeten ze met gemeente/recreatieschap regelen.

Maar ik kan me niet voorstellen dat ze dit in het windsurf hoekje gaan doen, als er nu al eens een kite ligt is het daar wel vol.
Zal dan eerder tegenover de midget zijn.

Barbatruc
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe

Bericht door Barbatruc » ma nov 12, 2018 10:11 pm

@funride ik ben benieuwd wat voor borden-combinatie ze voor ogen hadden... Dit zou ook wel een wat gekke combi zijn geworden zo...

(Kitesurfen bijlage 7 van het Bpr bestaat niet voor zover ik weet.. https://wetten.overheid.nl/BWBR0003628/ ... 1#Bijlage7)
Bijlagen
CollageMaker_20181112_220413348.jpg

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » ma nov 12, 2018 10:46 pm

wat er nu geplaatst is is de kitesurf variant van dit bordje. blijkbaar was het bestaande E.20 bordje niet goed genoeg :lol:

Ach we kunnen en niks (meer) aan doen en zullen wel zien hoe het gaat. misschien komen er nu juist wel wat meer regels op het water.

Als we als windsurfers weer wat te zeggen willen hebben op het water moeten we (weer) met meer surfers op S'hout gaan surfen en ons niet weg laten jagen.
Volgens mij komt dit ook heelmaal goed want ik heb dit jaar weekenden meegemaakt dat er zeker 30+ windsurfers waren :cheer:
Nu nog even zorgen dat de gemiddelde leeftijd wat omlaag gaat en we' re back. :whip:

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux + Flikka
Surf spul: Flikka SL88 SL103 SL??? Thruster83 P7 AC-One MUF
Contacteer:

Bericht door oossie71 » di nov 13, 2018 9:58 am

maak er een meet&greet van ;) dan zullen er vast wel genoeg komen. Tuningtips door de goeroes al hier en ik breng dan graag al mn Flikkas mee om te laten testvaren.

Kom er graag weer eens, was toch vroeger wel 1 van de mooiste binnenwaterspots

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door dimossss » di nov 13, 2018 2:16 pm

Het witte bord / boei bij de visnetten is vanaf vandaag een ontmoetingspunt ,ongeacht geaardheid kun je hier lekker van bil
Of zie ik dat weer met een te roze bril...
Een keer niet in de bosjes maar op het ruime sop geeft een extra dimensie (denk ik )
Laatst gewijzigd door dimossss op di nov 13, 2018 2:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » di nov 13, 2018 2:22 pm

Oh ik dacht dat hij om te dansen was.

dimossss
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door dimossss » di nov 13, 2018 2:33 pm

Mag ook hoor 😂

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do dec 06, 2018 6:04 pm

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » do dec 06, 2018 6:17 pm

Ook bij noord-hollands dagblad aandacht voor veranderingen in het gebied:

Het strand bij Schellinkhout wordt aangepast om vooral kitesurfers hier ruimte te bieden. Zwemmers en deze surfers zitten elkaar hier nu geregeld in het vaarwater wat niet zonder risico is.

Schellinkhout is een officiële zwemplek, waar ook kitesurfen is gedoogd. Vooral de beginnende kitesurfer kan hier door de ondiepte en vaak gunstige wind goed terecht. Het huidige strand is echter te klein, waardoor gevaarlijke situaties kunnen ontstaan tussen de kitesurfers en andere strandgebruikers.
Door het gebied aan te passen kunnen durfsporters en andere watersporters veiliger naast elkaar recreëren, zo is het plan dat tussen de 60 en tachtig mille gaat kosten. De provincie liet gisteren weten hiervoor 25 mille beschikbaar te stellen.
Directeur Karel Schoenaker van het recreatieschap Westfriesland zegt te hopen dat snel kan worden gestart met de uitvoering van de plannen. ,,Vrij recent heeft Rijkswaterstaat al ingestemd met een verkeersbesluit zodat de noodzakelijke betonning kan worden aangebracht om surfers en zwemmers van elkaar te scheiden. Eerder is het ook al geregeld in Natura 2000. De bedoeling is dat er een apart strandje wordt aangelegd voor de kitesurfers en windsufers.’’
Het recreatieschap wil dit plan eerst nog voorleggen aan de surfers om er zeker van te zijn dat dit voldoet aan hun wensen. ,,Er moet ook nog een vergunning worden aangevraagd om daar een strandje aan te leggen en ook andere belanghebbenden willen we nog informeren zodat er wel voldoende draagvlak voor is. Maar de noodzakelijke procedures kosten tijd. Ik hoop dat het nieuwe strand voor de zomer klaar is zodat de tientallen kitesurfers die hier op een zonnige dag naar toekomen er dan gebruik van kunnen maken.’’
Nesbos
Het recreatieschap past ook het strand bij het Nesbos in Onderdijk aan om kitesurfers en zwemmers beter uit elkaar te houden. ,,Maar dat is relatief eenvoudig omdat je daar veel meer ruimte hebt’’, zegt Schoenaker. ,,Met behulp van betonning willen we daar een scheiding in het water aanbrengen om deze durfsporters een eigen gebied te geven.’’
In totaal hebben Gedeputeerde Staten voor 2018 € 791.220 toegekend aan zestien waterrecreatie-projecten in Noord-Holland. Het voorstel, waar ook het strand van Schellinkhout onder valt, wordt in maart 2019 in Provinciale Staten behandeld.

Bron: NHD, 6 december 2019

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do dec 06, 2018 6:22 pm

Is Nesbos Onderdijk bij Andijk?
Deze spot is tot nu toe nog redelijk rustig met kiters

Planee
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: freestyle 100 liter, mistral syncro 76 liter. 4.2 voodoo, 4,5 en 5,0 hero,5.7 ice. Xantos 295

Bericht door Planee » do dec 06, 2018 6:25 pm

funride schreef:
do dec 06, 2018 6:22 pm
Is Nesbos Onderdijk bij Andijk?
Deze spot is tot nu toe nog redelijk rustig met kiters
Als ik google zie ik een strand tussen Medemblik en Onderdijk. Mij niet bekend.
Andijk blijft superspot met NW! Snel maar weer eens heen.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do dec 06, 2018 7:08 pm

Ja is Medemblik lees ik net, Edam krijgt daarnaast ook een legale kite zone.

jeroentvb
Funboarder in spe
Funboarder in spe
Surf spul: Een bij elkaar geraapt zooitje

Bericht door jeroentvb » do dec 06, 2018 7:15 pm

Planee schreef:
De bedoeling is dat er een apart strandje wordt aangelegd voor de kitesurfers en windsufers.’’
Moeten we dan straks tussen de theezakjes door te water?
Planee schreef:
Ik hoop dat het nieuwe strand voor de zomer klaar is zodat de tientallen kitesurfers die hier op een zonnige dag naar toekomen er dan gebruik van kunnen maken.’’
Maak op een goede dag gerust honderden van die tientallen..

Maar even zonder grappen, ik ben wel benieuwd naar hoe ze dit in gedachten hebben. Is er een kaartje waarop de plannen zichtbaar zijn?

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do dec 06, 2018 7:25 pm

Ik denk dat ze bedoelen een strand voor kitesurfers/windsurfers en een strand voor badgasten.
inmiddels hebben wij ons eigen strandje al op het smalle deel, 20 jaar geleden stond iedereen altijd voor de Midget bij de snackkar van Dirk en Astrid (waren mooie tijden :cry: )

Ik heb ook nog een kaartje gevonden van medemblik.
46243602_10214885851237345_4643765721866698752_o.jpg
Laatst gewijzigd door funride op do dec 06, 2018 7:29 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Naishman
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: Naish Competition Wave 8'3"+8`5"&Supercross 264-Naish Boxer SL 7.0/Force 6.2-5.3-4.7-4.2-3.7
Contacteer:

Bericht door Naishman » do dec 06, 2018 7:27 pm

Nog meer reden om vaker richting zee te gaan....... ;-)

Aan de andere kant, wij varen toch meestal hoger dan de kiter, alleen met opkruisen naar de 'branding' toe en afvallen richting de kant even ertussendoor stuiteren.

funride
Freeride pro
Freeride pro
Contacteer:

Bericht door funride » do dec 06, 2018 7:36 pm

Naishman schreef:
do dec 06, 2018 7:27 pm
Nog meer reden om vaker richting zee te gaan....... ;-)

Aan de andere kant, wij varen toch meestal hoger dan de kiter, alleen met opkruisen naar de 'branding' toe en afvallen richting de kant even ertussendoor stuiteren.
Die lesjes staan juist altijd precies in de lijn van de branding om een veilige afstand van de kant te houden.
nog hoger zijn de golven wel wat dikker maar zijn er ook een stuk zeldzamer en minder steil.

Maar Zee met 20knopen gaat het voor mij nu wel vaker worden :) Maar dagen met echt harde wind hou ik het voorlopig nog even bij S'hout.
en blijft toch een lekkere spot om dingetjes te proberen.

Plaats reactie