Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

Parkeren Schellinkhout

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: A relaible heap of shit
Contacteer:

Parkeren Schellinkhout

Bericht door Ilja1974 »

Het is ondertussen bij iedereen wel duidelijk dat het gedogen van het parkeren op de dijk verleden tijd is.
Daar werd al wat op gecontroleerd de afgelopen periode.
Gezien de drukte van de laatste tijd en de overlast voor de bewoners gaat men daar extra op controleren.
Hou daar rekening mee want het is zonde geld ...
Op elke geschikte wind dag voor Schellinkhout gaat men handhaven.

Groet,
Ilja
Deze gebruikers waarderen Ilja1974 voor dit bericht:
funride

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: sweet waves
Surf spul: freemove JP/NP

Re: Parkeren Schellinkhout

Bericht door funride »

Ik snap het volledig, zal alleen de sfeer op de parkeerplaats niet ten goede komen...
Als je de reacties op NL kitesurfers leest is een veelgehoorde;
“Die windsurfers mogen overal surfen en wij alleen kiten op paar aangewezen plekken dus moeten de windsurfers maar ergens anders gaan varen”
Op zich hebben ze een punt maar moet er niet aan denken dat ik straks niet meer welkom ben op S’hout.

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

funride schreef: vr nov 20, 2020 5:25 pm Ik snap het volledig, zal alleen de sfeer op de parkeerplaats niet ten goede komen...
Als je de reacties op NL kitesurfers leest is een veelgehoorde;
“Die windsurfers mogen overal surfen en wij alleen kiten op paar aangewezen plekken dus moeten de windsurfers maar ergens anders gaan varen”
Op zich hebben ze een punt maar moet er niet aan denken dat ik straks niet meer welkom ben op S’hout.
Dit zegt zoveel over de kiters die dat zeggen.......
Ja ze hebben de absolute pech dat kiten niet als een vaartuig wordt gezien, om dan maar te zeggen van dat wij weg moeten, poeh hee!

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door funride »

Op zich snap ik het ook wel, er zijn ongeveer 50 plaatsen op de P. Als daarvan de helft bezet is door windsurfers (die ook bij het strandje om de hoek mogen varen) moeten er heel veel kitesurfers teleurgesteld naar huis.
Zij hebben niet de mogelijkheid om bij drukte even door te rijden naar een andere spot.
Gelukkig begint het snel kouder te worden en zal dit probleem minder spelen.
Voor de toekomst hoop ik dat er meer kite spots bij komen die te varen zijn met z/zw.

claus3
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: rrd xfire 114, witchcraft chakra 95, reflex6, ncx, ezzy

Bericht door claus3 »

Zijn er mogelijkheden om in het dorp te parkeren? (Het is altijd nog beter om een stukje te lopen dan om onverricht ter zake weer naar huis te gaan)

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Nou, vorige week zag ik 2 windsurfers en 150 kiters.... dus die 2 windsurfers konden het probleem niet zijn.

Bovendien is het de top plek. Daarom zijn de kiters er ook heen gegaan. En om dan ineens te zeggen dat windsurfers er weg moeten terwijl het door de kiters een chaos is....
Laatst gewijzigd door tristan55555 op vr nov 20, 2020 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door funride »

claus3 schreef: vr nov 20, 2020 6:25 pm Zijn er mogelijkheden om in het dorp te parkeren? (Het is altijd nog beter om een stukje te lopen dan om onverricht ter zake weer naar huis te gaan)
Het kan wel maar denk niet dat de bewoners daar happy mee zijn.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Powerd met P7 ACZ en Simmer zeilen 2016

Bericht door Kapitein Rob »

Nu half Europa weet, middels verschillende forums, dat Schellinkhout een top plek is om kiten, is er geen houden meer aan.
Voor windsurfen was het al een top plek.
Door het het afsluiten van de Zuiderdijk wordt het parkeerprobleem enorm.
Schellinkhout is een prachtige watersportplek om te promoten.
Deze kans hebben verschillende instanties voorbij laten gaan en daar zijn nu de bewoners en watersporters de dupe van.
Parkeerbonnen uitschrijven op de dijk vind ik dan ook een bewijs van onvermogen en creativiteit en is ook helemaal niet meer van deze tijd. Instanties hebben gewoon veel te laat ingespeeld op deze positieve ontwikkeling.

claus3
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door claus3 »

Kapitein Rob schreef: za nov 21, 2020 7:30 pm Nu half Europa weet, middels verschillende forums, dat Schellinkhout een top plek is om kiten, is er geen houden meer aan.
Voor windsurfen was het al een top plek.
Door het het afsluiten van de Zuiderdijk wordt het parkeerprobleem enorm.
Schellinkhout is een prachtige watersportplek om te promoten.
Deze kans hebben verschillende instanties voorbij laten gaan en daar zijn nu de bewoners en watersporters de dupe van.
Parkeerbonnen uitschrijven op de dijk vind ik dan ook een bewijs van onvermogen en creativiteit en is ook helemaal niet meer van deze tijd. Instanties hebben gewoon veel te laat ingespeeld op deze positieve ontwikkeling.
Ja het glas is voor de ene half vol en voor de andere half leeg. Eigenlijk zou er eens iemand locale ondernemers moeten gaan polsen of zij er kansen in zien. Helpen bezoekers hun helpen zij ons.

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door funride »

Wat ik me vanmiddag afvroeg hoe het eigenlijk zit met dat parkeerstrookje aan het eind van het strand (waar we vroeger stonden)
Hier is een klein geasfalteerd parkeer haventje waar iets van tien auto’s kunnen staan.
Bij de midget staat er een bord bij dat deze voor bewoners is maar bij deze is dat niet zo.
Volgens de verkeersregels mag ja daar dus nog steeds parkeren lijkt mij.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 »

Wat een paar kitesurfers posten zegt niet meteen alles over alle kiters en andersom.
Want dat kunnen surfers weer gaan zeggen dat zij er eerder waren etc..
En het is dus een beetje een oeverloze discussie.
Moet ook zeggen dat het stuk in de krant iets anders is dan zoals ik het had ingezonden.
De krant heeft er zelf ook weer een draai aan gegeven..
Het is een gemengde spot en een openbaar recreatie terrein en dat heeft iedereen maar te accepteren net als het parkeer verbod .
Voorlopig is dit gewoon de situatie waar we het mee moeten doen.
Met de parkeer capaciteit wil men wat proberen te doen maar men wil ook de massale toestroom temperen om de overlast voor de bewoners te verminderen .
Het hoe en wat staat nog compleet open en daar kan ik dus geen zinnig woord over zeggen.
Schellinkhout is een mooie plek maar met een beperkte ruimte op de kant en op het water en met verschillende partijen waar men rekening mee moet houden en het zal een lastig verhaal worden om daar een goed werkbaar compromis voor te bedenken waar iedereen zich goed in kan vinden.
Deze gebruikers waarderen Ilja1974 voor dit bericht:
funride

claus3
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door claus3 »

Ilja1974 schreef: za nov 21, 2020 11:27 pm Moet ook zeggen dat het stuk in de krant iets anders is dan zoals ik het had ingezonden.
De krant heeft er zelf ook weer een draai aan gegeven..

Schellinkhout is een mooie plek maar met een beperkte ruimte op de kant en op het water en met verschillende partijen waar men rekening mee moet houden en het zal een lastig verhaal worden om daar een goed werkbaar compromis voor te bedenken waar iedereen zich goed in kan vinden.
Ja het is niet ongebruikelijk dat een journalist er een eigen draai aan geeft. Hangt een beetje van de journalist en context af, je kan vragen of je het mag lezen als het gewijzigd geplaatst wordt.

Wat ruimte betreft die is idd beperkt. Wat betreft parkeren zou het opgelost kunnen worden door de parkeerplaats te verruimen met waterdoorlatende grasbetonklinkers bv. Dan blijft het beeld nog groen. De waterzijde blijft beperkt. Op en langs het water heeft een windsurfer iets minder ruimte nodig dan een kiteboarder surfer. Ik kan begrijpen dat de bewoners vooral de nadelen zien aangezien de voordelen niet zo zeer bij hun terecht komen. Zou dat veranderd kunnen worden?

oossie71
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Blacksheep
Surf spul: Point-7 AVboards Proboom
Contacteer:

Bericht door oossie71 »

Ik zou zeggen, maak parkeer capaciteit van pak m beet 200, (of 400 als dat daar kan) Slagboom ervoor om te betalen. De rijstrook er naar toe parkeerverboden. Handhaven is dan eenvoudig. Mooie opbrengst van het betaaldparkeren a 5€ per dag.
Verder is het dan first come is first surf. De locatie is te beperkt qua capaciteit, maar de omstandigheden zijn voor binnenwater epic, en doe je als gemeente niets dan krijg je wantoestanden met de omgeving.
Het is voor mij persoonlijk een super gave spot, ik ga er niet naar toe vanwege de drukte en de vele kiters. Parkeren was 25jr geleden ook al een issue. Dan ging je een km of 3 ri het noorden het water wel op (idd over de basaltblokken als er maar een parkeerhaventje was)
Andere kant Schellinkhout is ook wel overrated...

Kiters en windsurfers hebben elkaar gewoonweg te respecteren naast en op het water, zelfde als met overige vaartuigen. Wat is daar zo moeilijk aan?

Kite en surfscholen hebben altijd de verplichting om de watersport regels ook uit te leggen en wat ieders plek is op het water! Elke les altijd weer aanhalen.

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door funride »

oossie71 schreef: zo nov 22, 2020 11:24 am Ik zou zeggen, maak parkeer capaciteit van pak m beet 200, (of 400 als dat daar kan) Slagboom ervoor om te betalen. De rijstrook er naar toe parkeerverboden. Handhaven is dan eenvoudig. Mooie opbrengst van het betaaldparkeren a 5€ per dag.
Voor zoveel plekken is de spot gewoon te klein, iedereen moet namelijk via een klein strandje het water in.
Op drukke dagen is dat nu al gedoe met kiters onderling (begreep ik gister van een kiter) als je meer parkeerplek maakt ben je nog niet van dit probleem af.
Meer parkeer plekken is alleen een optie als je ook meer plekken zijn waar je in het water kan.
Er waren ook ideeën om het strand te vergroten maar al lang niks meer van gehoord.

Persoonlijk vind ik Schellinkhout niet overrated, er zijn nou eenmaal niet veel andere spots in NH waar je met WZW Bump&Jump kan varen.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Mijn gedachte gaan uit naar een blauwe zone (half uur) op de dijk.
Kun je rustig je spullen uit- en later inladen.
Voordeel:
de auto’s staan niet onnodig lang op de dijk.
Je kunt op meerdere plekken het water in
Scheiding op de kant van windsurfers en kiters
De bewoner kijk niet de hele tijd tegen auto’s aan.
En hulpdiensten hebben minder last van geparkeerde auto’s.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 »

Op een paar mensen na kunnen de mensen kiters en windsurfers prima met elkaar door een deur.
Dat is eigenlijk geen issue .
Wat het vergoten van de parkeer capaciteit, dat is ook iets waar naar wordt gekeken maar je kunt dat natuurlijk niet eindeloos blijven oprekken.
Op het water is het gewoon veel te druk geworden en daar zal iets mee moeten gebeuren.
Het gedrag van de meeste kiteschooltjes is niet om naar huis te schrijven omdat het grootste deel er alleen maar komt om geld bij elkaar te harken en niks toevoegt.
En dan heb je het nog niet eens over alle groepjes leerlingen die overal in de baai staan waardoor niemand meer fatsoenlijk kan varen.
Daar moet paal en perk aan gesteld worden maar dat moet je wel op zo’n manier doen dat het juridisch ook klopt.
Wat dat betreft is KiteFeel daar een grote uitzondering op, die probeert dat wel zo goed en zo kwaad als het kan in goede banen te leiden.
De NKV heeft de kitesurfers eigenlijk ook benadeelt door het zover te laten komen.
Ze zijn geen objectieve partij en kijken niet naar het gehele plaatje en zo kun je het geheel niet goed benaderen en dat heeft mede tot deze situatie geleid.
Ze hebben net wat iedereen al tijden zag, moeten reageren op de steeds toenemende drukte en de overlast die al die mobiele schooltjes veroorzaken.

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 »

Tegen het vergroten van het strand is bezwaar gemaakt en daardoor ligt dat stil.
Nou kan ik me voorstellen dat gezien de huidige situatie dat strand ook iets minder prioriteit heeft en men eerst andere dingen wil oplossen.
Parkeren op de dijk gaat het niet worden.
Hoe zie je het voor je...
Uitladen op de dijk vervolgens ergens anders parkeren en weer terug...
Dan moet er toch ergens parkeerruimte voor zijn..
Dan kan je toch net zo goed vanaf de parkeerplaats het water in gaan en vervolgens op een ander plek weer op de kant ?
Het parkeren op de dijk is verleden tijd ook op de mooiweer dagen voor de zonaanbidders.
En je kan er redelijkerwijs van uit gaan dat het verbod binnen onafzienbare tijd een stuk uitgebreid zal gaan worden.

jeroentvb
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Surf spul: North Volt HD 3.4 t/m 5.9, Hero 3.0, Goya Custom 66, Thommen wave 74

Bericht door jeroentvb »

Het parkeren is wat mij betreft ondergeschikt aan het echte probleem. Waarom kijkt men niet waarom er in eerste plaats zo veel mensen op een goede weekend dag deze kant op komen?

Ik zie 4 redenen:
1. Lang ondiep (in de winter wel heel erg :+ ), en het eerste stuk weinig golven, wat voor beginners fijn is.
2. Daarachter een heuse minibranding zoals ik hem nog nergens anders ben tegen gekomen op het marker- of ijsselmeer. Dit gecombineerd met springen over rechts maakt het voor mij DE binnenwater spot.
M.a.w. vermaak voor veel verschillende niveau's.

De volgende 2 punten zijn vooral kite gerelateerd
3. Met zuid zijn er weinig andere goede spots.
4. Er zijn uberhaupt maar 2 spots in west-friesland waar gekite mag worden: Schellinkhout en Medemblik. Waarbij de laatste in de winter gesloten is.

Je zag de laatste tijd vooral dat het enorm druk werd als de wind uit het zuiden kwam, omdat het op zee dan aflandig is, wat toch een risico met zich mee brengt wat veel kiters niet lijken te nemen (wat ik heel verstandig vind). Gevolg is echter dat al die jongens deze kant op komen en het druk wordt.

Het is duidelijk dat er sinds corona veel meer watersporters bij zijn gekomen, en die passen duidelijk niet allemaal op de bestaande spots. Ik vind het dus geen gek idee om te zorgen dat er meer spots komen, waar ook gekite mag worden, en ook toegankelijk is voor beginners.

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door funride »

Er zijn plannen voor het Hoornse hop, dit zal zeker het probleem met Zuid en Oost wel verhelpen.

In NH zijn natuurlijk ook nog Enkhuizen, Andijk, Muiderberg, Amstelmeer, Edam en gouwzee (gedoogd) kitespot.

Had het al een keer eerder gevraagd, hoe zit het met die geasfalteerde parkeerstrook aan het einde van het strand?
Je parkeert daar namelijk niet in de berm en er staat geen bord dat het alleen voor bewoners is.
https://www.google.nl/maps/@52.6296139, ... 312!8i6656

Ilja1974
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Contacteer:

Bericht door Ilja1974 »

Het ligt wel tussen de verbodsborden in en er staat niet met borden aangegeven dat de strook een uitzondering is..
Dus het lijkt me sterk dat die strook een uitzondering is,
Als je het 100% zeker wilt weten dan zou je even een mailtje naar de gemeente moeten sturen.

PieterW
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Surf spul: RRD Xfire, FMX Invictus AvantiMachine M7, M8

Bericht door PieterW »

Kiten op de Gouwzee mag alleen vanaf de kop van de Gouwzee dus bij de havenmond niet vanaf Hemmeland en de nes dat is verboden te kiten

harrie11
Funboarder in spe
Funboarder in spe

Bericht door harrie11 »

oossie71 schreef: zo nov 22, 2020 11:24 am I.....Slagboom ervoor om te betalen. De rijstrook er naar toe parkeerverboden. Handhaven is dan eenvoudig. Mooie opbrengst van het betaaldparkeren a 5€ per dag.
Dit is wel het allerslechtste idee dat ik lees .

Huug
Elite windsurfer
Elite windsurfer
Zeilnummer: NED-193
Teamrider: ka sail
Surf spul: KA: Race, Koncept, Kult, Killer & Kaos en allerlei boards
Contacteer:

Bericht door Huug »

oossie71 schreef: zo nov 22, 2020 11:24 am I.....Slagboom ervoor om te betalen. De rijstrook er naar toe parkeerverboden. Handhaven is dan eenvoudig. Mooie opbrengst van het betaaldparkeren a 5€ per dag.
Ik tikte zaterdag weer eens 3,-- per uur af, ik vind het wel een idee ;-)
Al moet je de winst uit parkeergelden niet overschatten het is meer regulerend dan winstgevend.

Kapitein Rob
Windsurf guru
Windsurf guru

Nu de mening van de betreffende wethouder in Hoorn inzake het Hoornse Hop had een heel andere gedachte goed.

“Opnieuw kwam ook de wenselijkheid van een kitesurfstrand ter sprake. Veel partijen zien mogelijkheden ten zuiden van de Galgenbocht, maar René Assendelft (Hoorn Lokaal) wees ook op de nadelen. ,,Als je te veel functies aan het strand gaat toevoegen, voorzien wij grote problemen met parkeren.’’ Ook andere fracties delen de vrees voor chaotische parkeertaferelen, zoals die zich nu regelmatig voordoen bij het kitesurfstrand in Schellinkhout.

Wat dat betreft kon wethouder Arthur Helling helder zijn. ,,Kitesurfen zit op dit moment niet in de plannen. Er is behoefte aan vanuit de markt en de provincie onderzoekt of het, gelet op de natuurwaarden, überhaupt zou kunnen. Als het niet kan, is de discussie snel gesloten. Als het wel kan is het nog steeds afhankelijk van allerlei randvoorwaarden zoals parkeren.’’
Bron: WF dagblad op zaterdag.

Het lijkt wel of de wethouder denkt dat alle mensen lopend of met de fiets naar het strand komen😂
Laatst gewijzigd door Kapitein Rob op ma nov 23, 2020 8:21 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Deze gebruikers waarderen Kapitein Rob voor dit bericht:
Ilja1974

tristan55555
Windsurf guru
Windsurf guru
Surf spul: Patrik RRD Loft

Bericht door tristan55555 »

Zelfs een straat verder naar de basisschool is al te ver om met de fiets te gaan voor de meeste mensen (dat zie ik in ieder geval in Wognum). Dus dat zal nog wat worden...

funride
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer

Bericht door funride »

PieterW schreef: ma nov 23, 2020 4:49 pm Kiten op de Gouwzee mag alleen vanaf de kop van de Gouwzee dus bij de havenmond niet vanaf Hemmeland en de nes dat is verboden te kiten
Daar denken ze bij NKV anders over.
https://kitesurfvereniging.nl/spotkaart ... sting-9172

bobphilipse
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Severne Fox 95/120, Naish Global 78, Simmer Icon, Severne NCX/Blade
Contacteer:

Bericht door bobphilipse »

Een Kiteverbod van 1 April tot 1 Oktober zou een mooi begin zijn voor Schellinkhout.

Plaats reactie