Krijg je een wachtwoord foutmelding? Probeer dan eerst een reset : Reset
Mocht dat niet lukken dan kun je een verzoek indienen via het contact formulier.
Vermeld hierbij wel wat je forum gebruikersnaam is : Contact

[Nederland] Ontwikkeling Funsport Makkum

Deel je ervaringen met alle spots in Nederland met je medesurfers.

Moderators: 4Windsurfing, RaymondW

Plaats reactie
Lemster Joost
Windsurf guru
Windsurf guru
Zeilnummer: NED-175
Teamrider: Point-7 - Black Team Benelux
Surf spul: F2 Sputnik 69 + Silberpheil 82, Starboard Sonic 100, Tabou 3S, Point-7, Select en Choco vinnen
Contacteer:

[Nederland] Ontwikkeling Funsport Makkum

Bericht door Lemster Joost » wo feb 09, 2005 8:54 am

Surfcentrum Makkum is verder in ontwikkeling. De spot is hetzelfde, maar de faciliteiten zijn verbeterd. Ik heb Bart van der Zee, eigenaar van Funsport Makkum gevraagd om hierover meer uitleg te geven.

Voor met name de surfers uit Noord-Nederland is Makkum geen onbekend spot. Makkum is goed bereikbaar via de A7, heeft een surfshop die 's zomers 7 dagen per week open is (altijd handig als je op zondag eens wat nodig hebt), en heeft bovenal prima surfwater. Vanaf het strand is er eerst een baaij die langzaam afloop van kniediep water tot schouderhoogte en daarna geen stahoogte meer biedt. De beginnende surfer heeft dus een prima spot aan Makkum. Ook de ervaren surfer heeft bv in de koude maanden veel profijt van deze ondiepte. Dit scheelt immers in het zwemmen. Na de baaij is er gewoon het open water van het IJsselmeer. Hier ontstaan met ZW tot NW-wind mooie golven, oplopend tot zo'n 1.5 meter.

Ook de parkeergelegenheid is prima. Surfers kunnen vrijwel direct aan het stand parkeren. Helaas is er weinig gras om even op te tuigen. Dus dit moet je op het strand of op de parkeerplaats doen. Naast de surfshop is een cafetaria waar prima gesnackt kan worden.

Op Makkum kom je zowel freeriders als freestylers tegen en ook bv Taede777 (wie kent hem niet :lol: ) traint en speelt regelmatig op Makkum. Ook wavers weten Makkum vanaf bft 5 regelmatig te vinden in verband met de mooie golfslag. Dat Makkum allround is blijkt wel uit het feit dat met name met noorden- en oostenwind ook speed- en formulasurfers het dan vlakke water daar waarderen. Tenslotte is Team Makkum er natuurlijk regelmatig te vinden. Dit team bestaat uit Wilco Dijkstra (H-135), Remco Bakker (H-857), Dirk Doppenberg, Marcus Schlutter en Makrk Spijkerman (H-153). Zie verder http://www.funsportmakkum.nl/HTML/Event ... index.html .

Voor mij persoonlijk is Makkum samen met Hindeloopen zomers d°ƒÆ’°‚© spot bij westenwind en in de koude wintermaanden met wind tussen zuid en noord. Nu ben ik als Lemster redelijk verwend te kunnen kiezen tussen vele mooie spots (bv Stavoren, Hindeloopen, Urk, Workum, Rohel, etc) en is een spot als Makkum een van de beste opties binnen dit rijtje.

Routebeschrijving: A7 afslag Makkum en volg vanaf Makkum de borden "Holle Poarte". Hieronder staat de reactie van Bart van der Zee op mijn vraag naar de ontwikkelingen rondom Makkum.

Joost 8)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hallo Joost

Bedankt voor je mail.

Ja goed gezien, eindelijk komt er een nieuw surfcentrum zeg maar les en verhuur centrum, waar wij met ingang van 15 april onze activiteiten op gebied van les en verhuur zullen voortzetten. We hebben bijna 10 jaar op dit moment gewacht en zijn dan ook zeer blij dat zowel Gemeente Wunseradeal als Camping Holle Poarte dit mogelijk maken. Wij willen op deze wijze windsurfen dichter bij de mensen brengen, en zullen proberen om zowel mogelijk bedrijven als wel scholen voor de sport te interesseren.
Ook kunnen wij voor verblijf zorgen, of indien men op de Holle Poarte verblijft voor surflessen, het windsurfmateriaal verzorgen.

Tevens lopen wij al geruime tijd met het idee rond om jong en oud de kans te geven om op windsurfen te gaan, zie het maar zoiets als je bij de volleybalclub zit. Het idee is om op een vaste middag in de week in de periode mei juni sept. okt. 's Middag mensen de gelegenheid te geven omalles te weten te komen over windsurfen en ze de mogelijkheid te bieden om met al ons windsurf materiaal te varen waarbij een van onze surfleraren aangevuld met enkele vrijwilligers aan wijzigingen en trainingen zullen geven. geen wind ? dan een stuk theorie of een andere vorm van sporten ( beach vollybal of zo ). Dit uiteraard tegen aantrekkelijke kosten. ( ergens tussen °ƒÂ¢°¢€Å¡°‚¬ 15 & 20 euro per maand ) we denken om hier voor c.a 4 x2uren per lid vrij te kunnen maken.

Wij hopen opdeze wijze een bijdrage te leveren aan onze sport waardoor deze door nieuwe mensen kan worden ondekt.

Ik hoop dat je een beetje een beeld hebt gekregen over onze idee°ƒÆ’°‚«n, wij van het Funsport-Makkum team gaan er voor.

Met vriendelijke groet,

Bart van der Zee

Funsport-Makkum

PS. welk forum?? Leuk als ik ook even kan mee kijken

Nelis
Hardcore windsurfer
Hardcore windsurfer
Surf spul: Witchcraft V3.8 HSM KS3 4.3 - 4.9 - 5.5

Bericht door Nelis » wo feb 09, 2005 10:00 am

Leuke spot Makkum, ik ben er 10 (!) jaar geleden geweest toen was de camping nog in aanbouw en daar een middagje gevaren. later toch maar voor Workum gekozen als camping. Wel een eind rijden als je in Amsterdam woont. Ik hoop er van de zomer een keertje heen te gaan voor een rielex weekend met vriendin en een beetje surfles te geven. ;-)

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Yamaha 60PK
Contacteer:

Bericht door RJ » wo feb 09, 2005 10:02 am

Nou heb ik de afgelopen jaren wilde verhalen gehoord over de plannen voor het surfcentrum. Dat deze geplaatst zou worden op het havenhoofd, langs het makkumerdiep (zodat het surfcentrum lekker wind kan vangen met N en NO wind).
Ook heb ik verhalen gehoord over dat het (veels te ondiepe ondiepe) kniediepe water voor de kant weggezogen zou worden naar ongeveer heupdiepte en dat zand zou worden opgespoten op het surfstrand om vervolgens het surfcentrum op te kunnen bouwen.

't klinkt allemaal leuk en aardig, maar hoe meer gebouwen er worden neergezet langs het water, hoe vlageriger het uiteindelijk zal worden :roll:

Uit Bart z'n verhaaltje wordt mij verder nog niks duidelijk over hoe en waar op het strand dat surfcentrum dan zal komen.

Bart van der Zee schreef:Tevens lopen wij al geruime tijd met het idee rond om jong en oud de kans te geven om op windsurfen te gaan, zie het maar zoiets als je bij de volleybalclub zit. Het idee is om op een vaste middag in de week in de periode mei juni sept. okt. 's Middag mensen de gelegenheid te geven omalles te weten te komen over windsurfen en ze de mogelijkheid te bieden om met al ons windsurf materiaal te varen waarbij een van onze surfleraren aangevuld met enkele vrijwilligers aan wijzigingen en trainingen zullen geven. geen wind ? dan een stuk theorie of een andere vorm van sporten ( beach vollybal of zo ). Dit uiteraard tegen aantrekkelijke kosten. ( ergens tussen °ƒÂ¢°¢€Å¡°‚¬ 15 & 20 euro per maand ) we denken om hier voor c.a 4 x2uren per lid vrij te kunnen maken.
Het klinkt misschien heel gek, maar is dat eigenlijk niet een taak van de surfclub :-?

Bartsurf
Deur-surfer
Deur-surfer

Surfcentrum funsport-makkum

Bericht door Bartsurf » wo feb 09, 2005 10:27 pm

aanvulling op de door ons eerder vermelde informatie
het inaanbouw zijnde surfcentrum komt aan de noordzijde van de baay
deze plek ligt dicht tegen de camping, en heeft als voordeel dat bij de meest voorkomende winden ( Noord,N-West, West, Z-west , Zuid ) je direct open water kunt bereiken.

Vraag of de baay dicht slipt nu er al geruimetijd een schiereiland aan de zuidkant van de baay ligt,kan ik uit eigen ervaring als negatief beantwoorden,dit komt omdat bij Zuid , Zuidwesten, Westwen winden het water word opgestuwd,dit water wordt richting de afsluitdijk gestuiwd en kan alleen terug via de makkemerwaard dan in zuidelijke richting naar het dorp Makkum om via het Makkumerdiep op nieuw het ijsselmeer in te worden gestuwd.
Het klinkt raar maar als je in de buurt van de vaargeul afstap van je board voel je een sterke stroming,deze zorgt er voor dat de baay op natuurlijke wijze wordt uitgediept, dit klopt omdat afgelopen najaar de vaargeul richting konrwerderzand opnieuw op diepte is gebracht.
In de geul blijft al het zand liggen wat uit de baay komt

Bart van der Zee

Funsport-Makkum

Herintredert
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Bic Formula, Fanatic Falcon 145, zeilen Neilpryde en Gaastra
Contacteer:

Re: [Nederland]Ontwikkeling Funsport Makkum

Bericht door Herintredert » do feb 10, 2005 2:13 am

Lemster Joost schreef:.....
Vanaf het strand is er eerst een baaij die langzaam afloop van kniediep water tot schouderhoogte en daarna geen stahoogte meer biedt.
.....
Dat Makkum allround is blijkt wel uit het feit dat met name met noorden- en oostenwind ook speed- en formulasurfers het dan vlakke water daar waarderen.
.....
'k Heb er wel eens gesurfd, maar een formula board? Dan moet je wel een eind lopen! Of via de vaargeul?

RJ
Techno293 trainer
Techno293 trainer
Surf spul: Tornado / Yamaha 60PK
Contacteer:

Re: [Nederland]Ontwikkeling Funsport Makkum

Bericht door RJ » do feb 10, 2005 9:49 am

Herintredert schreef:'k Heb er wel eens gesurfd, maar een formula board? Dan moet je wel een eind lopen! Of via de vaargeul?
Die wandeling door het water is het wel waard, met je formula set hoor. Voor formula vindt ik persoonlijk Makkum °ƒÆ’°‚©°ƒÆ’°‚©'n van de mooiste locaties in Nederland. die wandeling neem ik dus wel voor lief :)

Gabber
Die-hard windsurfer
Die-hard windsurfer
Teamrider: Pieterbijlwindsurfing
Surf spul: Angulo Magnum 95 / 115, GUN, Vector

Re: [Nederland] Ontwikkeling Funsport Makkum

Bericht door Gabber » di apr 25, 2017 9:01 am

hoe zit het in Makkum met parkeren en is het daar druk?

Worldxtreme
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Zeilnummer: NED53
Teamrider: Importeur SAILLOFT
Surf spul: Patrik speed 43, PATRIK SL 115 & 87 SAILLOFT Ultimate & Mission
Contacteer:

Bericht door Worldxtreme » di apr 25, 2017 9:45 am

Parkeren vindt ik wel een beetje een probleem in Makkum.
Als je op de camping staat of in een van de huizen zit is het allemaal perfekt maar voor iemand die als passant langskomt om een dagje te surfen vind ik het wat moeilijker.

Ik ben daar 2 jaar geleden voor het laatst geweest en het kan dus zijn dat het inmiddels anders is , het kan natuurlijk ook zijn dat ik de aangewezen parkeerplek niet heb gevonden.

De spot zelf is top.

JanvD
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Flikka, Tabou Manta, RRD FSW, Severne Blades, KA Kult, Naish Redline en Gaastra Cosmic

Bericht door JanvD » di apr 25, 2017 10:53 am

Eens, parkeren kan prima tengewoordig (ter hoogte van de rotonde als je richting boulevard rijdt, is tegenwoordig een parkeerplaats), maar het is dan nog wel stukje lopen.
Als ik het vergelijk met Stavoren (Z-ZW) of Hindelopen (ZW-N), is dat toch echt wel een nadeel. Naast natuurlijk het niet hebben van een grasveldje om lekker op te tuigen.

R_A
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door R_A » di apr 25, 2017 5:58 pm

Ik surf er geregeld. Als je bij het hotel parkeert sta je vlak bij het water. Dit is wel betaald parkeren. Hoe het 'somers daar is weet ik niet, maar tot nu toe is er altijd ruimte zat. Ben er o.a. 2e paasdag wezen surfen en afgelopen zondag. 2e paasdag was het gezellig druk op het water. Vooral de stukken waar het ondiep is. Afgelopen zondag was het niet zo druk op het water. Maar toen was er ook niet veel wind.. Het voordeel van Makkum is voor mij, dat het er harder waait en dat je bijna nooit alleen op het water bent.

Groet, Ruben!

jharmsen
Deur-surfer
Deur-surfer
Teamrider: Gearfreak
Surf spul: RRD v8 X-Fire 114,RRD V9 X-Fire 129, Thommen F-Wave 101, Simmer Style SCR 2017, Blacktips, Icons

Bericht door jharmsen » wo apr 26, 2017 1:55 pm

als je parkeert is het bijna of gratis, stuk lopen met je spul en vaak vol, of voor €5,- per dag vlak bij het water. regel is iets van 1 uur 1€ en na drie uur €5,=.

als het pisweer is of koud. ga ik nog wel eens ff omkleden of in het pin hokje of in de overdekte fietsenstalling van het hotel (zit direct aan de parkeerplaats)

Bolus
Deur-surfer
Deur-surfer
Surf spul: Tabou/JP/Gaastra/North

Bericht door Bolus » do apr 27, 2017 4:07 pm

Ik ga volgende week een paar dagen naar Makkum Beach, en zit er in een huis.
Ik lees her en der wat over de ondiepte van het water, maar hoe ondiep is het werkelijk?
Kan ik na en stukje lopen wegkomen met een 45er vin? (Ongeveer kniediep)
Of moet ik aan een wiervin oid gaan denken?
Hoor het graag!

AL
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Bericht door AL » do apr 27, 2017 4:57 pm

Een klein stukje lopen en je kunt er prima surfen.
Wiervin is totale onzin voor Makkum.
Kortom geniet er maar van.
Een van de mooiste spots van Nederland.

Bolus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bolus » do apr 27, 2017 7:23 pm

Mooi, bedankt!

AL
Freeride pro
Freeride pro
Surf spul: Tabou Manta 71, 59, 3S96 ltd, Pocket wave 75, Vapor 7.9/7.1/6.4/5.4 , Cross 6.0,Manic 4.0/4,7/5.3

Bericht door AL » do apr 27, 2017 8:40 pm

Vanaf de huisjes het water ingaan bij klein strandje.
Vervolgens links lopen richting hoge gebouw van de appartementen.
Daar wordt het al snel diep genoeg.
Dan met de rakken niet onder de lijn appartementen/pier verderop komen en dan kan er niets misgaan.
Kijk wel uit als je weer naar de kant gaat. Ik loop het laatste stukje altijd weer terug.

Nogmaals veel plezier!

AL
Freeride pro
Freeride pro

Bericht door AL » wo mei 10, 2017 8:42 pm

Bolus schreef:
do apr 27, 2017 4:07 pm
Ik ga volgende week een paar dagen naar Makkum Beach, en zit er in een huis.
Ik lees her en der wat over de ondiepte van het water, maar hoe ondiep is het werkelijk?
Kan ik na en stukje lopen wegkomen met een 45er vin? (Ongeveer kniediep)
Of moet ik aan een wiervin oid gaan denken?
Hoor het graag!
En hoe was het?

Bolus
Deur-surfer
Deur-surfer

Bericht door Bolus » vr mei 12, 2017 7:43 pm

Het was goed!
Ik geloof graag dat het met zuid tot noordwest een topspot is, helaas was t vorige week noordoost, maar toch nog goed kunnen varen.
Ik begreep dat de waterhoogte wel tot 10 cm varieert naar gelang windrichting (aan-aflandig)
Maar zoetwater en stadiepte tot ver, wat een weelde!
We gaan zeker nog een keer, wellicht deze herfstvakantie. Dit smaakt naar meer.

oossie71
Worldcupper wannabe
Worldcupper wannabe
Teamrider: TORQ Fitness Benelux
Surf spul: Flikka SL88, Thruster83 Starboard Isonic 97/117 Gaastra Vapor Avanti Echo MauiUltraFins Chinook
Contacteer:

Bericht door oossie71 » za mei 13, 2017 9:37 am

Ijsselmeer is dat op elke spot, altijd rekening meehouden. Verschil tussen Oost en Westenwind icm waterhoogte verschilt enorm zeker als het 5bft of meer is.
Ik heb al heel wat vinnen onbewust ingekort op Workum vroeger....
Binnenkort maar eens Makkum weer checken of Stavoren met lekkere wind

Plaats reactie